twijfel... Vraag over onze tuinafscheiding/zijkant woonhuis buren

Discussie in 'De lounge' gestart door ashleyp, 12 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Klopt, alle erfgrenzen staan in het kadaster. Ongeacht of het een koop of huurwoning betreft.

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Alles is vastgelegd in het kadaster. Alle grond is wel van iemand. Als het niet van een persoon is, dan wel van een bedrijf of van de gemeente. Het kadaster legt o.a. erfscheidingen vast, maar ook bepaalde afspraken, zoals recht van overpad en zo.

3. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    goed om te weten. Wij hebben dit ook aan de hand. Onze buren hebben klimop op de zijkant van onze woning geplant zonder overleg

4. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Maar als het woning is van de woningbouw moeten zij toch de muur voegen?

5. Vogelhuisje

Vogelhuisje Bekend lid

2 apr 2014
    879
    1
    18
    Onze buren hebben een uitbouw maar de buitenmuur is gek genoeg wel van ons 😉 ff navragen bij het kadaster.

6. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

#26 ashleyp, 13 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 apr 2015
    Iedereen bedankt voor jullie reactie! Ik heb het vandaag aan de makelaar kunnen vragen en hij vertelde mij het volgende:

Eerst opzoeken in het kadaster waar de erfgrens ligt. Gaat de erfgrens door het hart van de muur, oftewel precies door het midden (wat meestal wel het geval is) Dan is officieel de buitenmuur ons eigendom en de binnenmuur eigendom van de bouwvereniging. Dan mogen we aan de buitenzijde dus doen en laten wat we willen.
    Is de woning tegen de erflijn aan getekend aan de kant van de buurvrouw dan is deze muur volledig van haar.

Zou de woningbouw de gehele muur haar eigendom willen maken dan moet dit worden vastgelegd bij de notaris. Echter, daar het wel de buitenzijde van haar woning betreft doet de woningbouw vaak ook gewoon de renovatie hier aan. Dus we gaan met hun (via de buurvrouw) contact opnemen.

De regels zijn nogal ingewikkeld. Zie: Burenrecht › Erf en erfgrens - Vereniging Eigen Huis

Hmm. in die link staat een stuk tekst wat de makelaar enigszins tegen spreekt, namelijk:

Het is een gewone scheidsmuur
    Uw buren en u zijn voor de helft eigenaar. Uw buurman mag zonder uw toestemming tot de helft van de muur inbalken voor bijvoorbeeld een verbouwing. Dit betekent dat u dan tot op de helft van de dikte van de muur balken en ankers mag aanbrengen of vervangen. De muur en de daarmee verbonden werken mogen niet worden beschadigd. Beschadigen uw buren de muur, dan moeten zij dit uiteraard op eigen kosten herstellen.
    De muur is onderdeel van uw woning
    Uw buren moeten toestemming aan u vragen als ze tegen de muur aan willen bouwen. Het maakt niet uit of de muur op of over de erfgrens staat. Als er in het verleden een erfdienstbaarheid is afgesproken hoeven ze dit niet te doen. De erfdienstbaarheid is bindend.
    Dus volgens deze tekst zou ik moeten kijken of er een erfdienstbaarheid is. Wat de makelaar omschreef zou kloppen indien het een gewone scheidsmuur is. nou.... we proberen het gewoon eerst via de woningbouwvereniging. :D

7. Patty82

Patty82 Bekend lid

8 sep 2008
    591
    3
    18
    Den Haag
    Hier staat onze uitbouw ook op grond van de buren. Dit is zo besloten bij het bouwen van de huizen. Betekent dit, dat zij onze muur dan gewoon wit kan verven en alles ermee kan doen? En ben bij eventuele schade: wie is verantwoordelijke?

8. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

#28 ashleyp, 13 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 apr 2015
    Oef moeilijke. Maar als dit al zo is besloten bij het bouwen van de huizen dan ligt dus ergens vast dat het jullie eigendom is?

Ik heb net dit gevonden:

Burenrecht › Erf en erfgrens - Vereniging Eigen Huis

Staat uw schuur of een ander gebouw op uw erf voor een klein deel op het perceel van uw buren? Dan kunnen uw buren eisen dat het deel dat over de erfgrens staat wordt afgebroken. Omdat dit meestal de eigenaar van de schuur te veel benadeelt, zal dit voor de rechter waarschijnlijk niet standhouden. Andere opties zijn:
    De benadeelde (u of uw buren) verleent tegen een vergoeding een erfdienstbaarheid (zie volgende alinea) aan degene van wie het gebouw is.
    De benadeelde (u of uw buren) draagt een deel van het erf over aan de buren, tegen betaling.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat bedoel ik. Dat is bij ons ook zo. En ook hier wordt eigenlijk hezelfde gezegd:

Antwoord is denk ik al gegeven in onderstaande stukje:
    Maar eerlijk gezegd: Wat maakt het jullie uit, als de buren die muut wit willen verven? Jullie zien het toch niet. Schade is iets anders natuurlijk. Als er schade wordt aangebracht door de buren, zijn zij verantwoordelijk. Als er door onvoorziene omstandigheden de muur beschadigt, bijvoorbeeld door storm, trillingen, en andere externe oorzaken, dan zijn jullie zelf verantwoordelijk.

Denk ik dan :) Ben geen jurist of zo.

Deel Deze Pagina