Hoeveel koken voor baby 10 maanden!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Beertjelulu, 27 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beertjelulu

8 jul 2014
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames!

Mijn dochtertje van 10 maanden weigert om de 8+ potjes te eten. Nu wil ik graag weten wat jullie hebben gedaan als dit bij jullie ook zo was?
    Ook wil ik graag weten, als je bent overgestapt op zelf maken, hoeveel je dan wel niet moet maken?

Alvast bedankt!

Groetjes,

2. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Hier heeft ze alleen uit hoge pizza nood voor mama en papa, potjes gegeten.
    Ik maakte vaak eten van de vorige dag warm (wij koken sinds zij mag eten zoutvrij) of haalde een portie uit de vriezer. Uit N hoofd weet ik niet hoeveel er in een 8+ potje zit. Ik zou die grammen aanhouden als richtlijn. Vers vult meer, dus kijk goed.. en als ze t lekker vind gaat er vast ook meer in!
    Ze at nog geen vlees ivm krampen, en graag rijst.. meestal een half handje rijst, of 1 aardappel en een berg groente. Dat vond ze toen lekker.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Op die leeftijd at mijn dochter vlotjes 300gr. Ik heb altijd vers gemaakt trouwens.

4. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    #4 Ikapika, 27 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2015
    In het boek Opperdepop van Albert Heijn staan handige recepten. Mijn dochter is nog steeds dol op 'Je eerste macaroni' uit dit boek.

Edit: de portie hoeveelheid aangegeven in het boek is wel een mooie indicatie.

5. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier rond die leeftijd zo'n 200 a 225 gram. Ik kookte 1 aardappel met groente en klein beetje vis/vlees/kaas. Rijst was ze niet dol op, te droog als ik het pureerde, de structuur vond ze niks. Risottorijst was beter, veel smeuïger. Pasta ook prima. Ik zou gewoon wat uitproberen. Mijn dochter vond de zoetere groente het lekkerst. Pompoen, zoete aardappel, wortel. Ook broccoli en tomaat. Hier was ze verzot op stoofpotjes met rundvlees.

6. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kan trouwens kijken of het gaat om de stukjes of de smaak. Hier wilde ze ineens ook geen stukjes meer eten. De 6 maanden potjes zijn qua voeding hetzelfde, ook qua hoeveelheid, alleen zitten er geen stukjes in. Zou je ook kunnen proberen... vergeet niet dat je nu ook wel in een fase zit van moeilijk eten. Hier althans wel. De eigen wil ontdekken en kijken hoe ver ze kunnen gaan. Succes!

7. Beertjelulu

8 jul 2014
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou dames, ga morgen dan even kokkerellen 😊
    6+ potjes hebben toch veel minder van alles dan de 8+ potjes? Tenminste ik dacht dat ik dat las op het potje?
    Ze vindt dat gepureerde met een paar glibber stukjes gewoon niets. Mijn eten wilt ze wel!

8. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee hoor, het zijn alleen de stukjes. En ze hebben meer smaken van de 8 maanden potjes. Mijn dochter is nu 12 maanden maar als ze een lastige fase had gaf ik ook gewoon tijdelijk 6 mnd potjes. Met name bij tandjes of als ze ziek was. Dan vond ze het blijkbaar lekkerder

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Als wij aarddappels/ vlees/ groente eten eet hij gewoon met ons mee.
    Ik schep gewoon zijn bordje vol, gewoon wat ik een leuke hoeveelheid vind (geen idee hoeveel het is) en dat prak ik dan door elkaar, aardappels en groente dan.
    Meestal krijgt hij 1 aardappel en minstens 2 opscheplepels groente. Daarna nog een paar stukjes vlees van ons, maar nog geen eigen stukje.
    Meestal kook ik dan gelijk extra en vries ik ook een portie in voor als wij een keer iets eten wat hij nog niet 'mag' eten.
    Maar hier verder geen probleem dat hij potjes niet wil, dus soms pak ik ook gewoon een potje, omdat ik dat even makkelijker vind :p

10. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Op de site van voedingscentrum staat veel info. Je kindje is al bijna een jaar, dan kan je na gaan denken over menuutjes.
    Hier kan je leeftijd van je kind invullen (vanaf 1) en zie je hoeveel ze dagelijks van alles nodig hebben:

Gezond eten voor je dreumes en peuter | Voedingscentrum

Er staan ook voorbeelden van dagmenu's.

Wij geven nog steeds zo'n 200 gram 's avonds ,(Dl is 1,5) plus eventueel toetje als ze honger heeft (komt zelden voor hahaha- moeilijke eter en moeilijk leeftijd :) )

11. oktober91

oktober91 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Ik heb altijd zelf gekookt voor mn meisje, ze eet gewoon met ons mee (alleen de dingen die nog niet mogen niet daarom maak ik vaak wat extra zodat je wat in de vriezer heb liggen). Ik schep gewoon op, ong. halve/ 1 aardappel of handje rijst, 2 scheppen groente en een stukje vlees. Weet niet precies hoeveel gram het is. Als ik het idee heb dat ze nog meer lust krijgt ze nog wat van mij.

12. tuc

tuc Niet meer actief

8 maandenpotjes zijn compleet onlogisch en verwarrend voor een kind. Het ziet er glad uit en zo voelt het in eerste instantie ook maar als ze willen doorslikken zit er in de zachte prut ineens een stukje. Hersenen zien glad en moeten ineens werken als ze een stukje voelen.

Als antwoord op je vraag: geen idee hoeveel gram ze aten...een kinderbordje vol. Ik heb vanaf begin af aan niks afgewogen en alles in stukken aangeboden...dus bv een wortel uit de pan in het handje...lustten ze meer kregen ze er nog 1 enz enz. Dus ook geen potjes gegeven.

13. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Geen idee ik doe gewoon wat S. wil eigenlijk. Ik geef 1 stuk fruit (of in stukjes of gepureerd) en groente doe ik zo'n 150 ml nu in een potje en dat eet hij soms op, soms niet.

Ik probeer eigenlijk te leven naar: jij bepaald wat ze eten zij hoeveel... (maar ik weet niet hoe het met kindjes is die het niet aangeven S geeft duidelijk aan als het genoeg is)

14. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Geen idee van hoeveelheden. De ene dag veel de andere dag weinig. ... beide kinderen aten toen al met de pot mee voor zover mogelijk. Bijvoorbeeld rijst en groente, paar hapjes vlees. De eventuele scherpe kruiden of saus voegde ik daarna toe voor ons .

15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Uk is 11 maanden en eet 100 gram aardappelen en 100 gram groente.plus ongeveer 120 fruit.een maand geleden was het rond de 160/180 gram.

Wij koken vooruit, aardappel eerste dag meteen eten en 1 in de koelkast en de rest (meestal 3 potjes )in de diepvries.zelfde met groente.wij zijn nu wel bezig met 2 verschilleNederlands groente 1 nieuwe (50gr) en 1 die hij kent en lekker vind (50gr).

Sinds kort eet hij stukken met zijn handen.

(Offtopic Hema heeft fijne bakjes)

16. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Met 10 maanden aten mijn dames allebei al met de pot mee...

17. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Inderdaad gewoon met de pot mee laten eten (zoutloos dan).
    Als we iets kruidigs maakten (of pizza/frieten), dan kookte ik een paar aardappeltjes en groenten (gewoon samen in de pan), en dan verdeelde ik dat in porties en vroor ik het in.

Ik heb nooit echt op gewicht van voedsel gelet. Volgens mij mag een kind avondeten eten tot hij/zij zat is. Maar na een tijdje kun je wel ongeveer inschatten hoeveel hij eet en pas je daar je porties op aan.

Deel Deze Pagina