Twijfel: wel of geen borstvoeding

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Elsa86, 6 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.008
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ah dank je voor de tip!!

2. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.100
    12.072
    113
    Ik zou toch het advies van de gyneacoloog volgen, dat zal toch niet voor niets gegeven zijn en anders even doorvragen waarom het niet mag.

EdN vindt dit leuk.
  3. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Er zijn genoeg gynaecologen die helemaal niks hierover weten. Bij seks komen meer hormonen vrij die de baarmoeder prikkelen/laten samen trekken dan bij kolven/ borstvoeding geven aan een ouder kind. Vandaar het advies van lactatiekundigen, seks ok? Dan kan je ook kolven/borstvoeding blijven geven.

Annedore vindt dit leuk.
  4. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Misschien zou mijn gyn het ook afraden als ik het zou overleggen. Maar ik overleg niet alles met haar ;)
    Ik kan zelf ook lezen en mijn gezonde verstand gebruiken :rolleyes:

5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.100
    12.072
    113
    Duidelijk dat we hierover van mening verschillen. Ik vind het gevaarlijk om zulke adviezen te geven, terwijl je niet het volledige medisch dossier en de gynaecoloog van iemand kent.

EdN en KleineLai vinden dit leuk.
  6. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Als je om wat voor reden dan ook risico op vroeggeboorte hebt dan weet je dat zelf toch ook wel?

Er zijn zat gynaecologen die hier niks van weten en daarom hun patiënten zeggen het niet te doen. Als ze er meer over zouden weten dan zouden ze wellicht een ander advies geven.

Ik overleg dit zelf niet met mijn gyn. Misschien deel ik het mede, maar ik ga geen toestemming vragen.
    Ik weet zelf dat mijn beide kinderen tot 40 weken bleven zitten, ik weet zelf dat mijn bmm mooi lang en dicht is en dat ik een geplande sectio krijg met 39 weken.
    Dit is voor mij genoeg info om zelf een besluit hierover te kunnen nemen.

Maar dat is mijn persoonlijke verhaal ;)

7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.100
    12.072
    113
    En gelukkig een goed verhaal:), mijn persoonlijke verhaal is heel anders, waardoor ik nooit een zijstapje zal nemen tijdens een zwangerschap en alleen het pad van de gyn zal volgen.
    Maar ik wilde geen discussie veroorzaken, alleen benoemen dat ik het gevaarlijk vind als iemand op een forum een advies geeft dat tegen het advies van de gynaecoloog in gaat. Het medisch dossier is bekend bij de gynaecoloog en hij/ zij zal op basis van die kennis adviezen geven.
    Ik besef mij heel goed dat het belang van de gyn een gezond kindje is en niet ligt bij het op gang brengen van melk, waardoor ze dat minder snel zullen adviseren.

Annedore en KleineLai vinden dit leuk.
  8. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Ik zou ook niet snel tegen het advies van de gynaecoloog ingaan.
    Ik begin niet aan kolven tijdens de zwangerschap. Ik zie wel hoe het gaat lopen.
    Maar iedereen moet doen waar ze zich goed bij voelt.

Annedore vindt dit leuk.
  9. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.008
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ik weet waarom hij t afgeraden heeft, t kan weeen opwekken, en ik mag geen weeen krijgen.. krijg ik ze wel dan word de kleine direct gehaald.

Maar ik hoor vaker dat orgasmes ook op kan wekken, en daar heb ik niet naar gevraagd ook, en hij niks over gezegt.

10. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.335
    8.341
    113
    Amsterdam
    Ik zou het dan echt niet doen hoor. Juist omdat je geen weeen mag krijgen en als je gaat kolven zal dit vaker zijn dan een orgasme dus is het risico groter. Echt voorzichtig zijn hoor lieverd!!
    Wel spannend nog maar heel even voor jou!

11. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.008
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Orgasme heb ik dagelijks, want heb een vent die niet wil:roflmao:
    Maar idd zal minder vaak zijn dan kolven..
    Hoe vervelend ook, ik durf t niet aan.. ik hoop masr dat t gauw op gang komt na de keizersnee:)
    Jaa idd, het is bijna zover!
    Kan niet wachten :D:D

Siepie85 vindt dit leuk.
  12. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Dat mag hoor, daarom vroeg ik ook of sekueel contact wel mag, aangezien dat de richtlijn is mbt het kolven. Een gynacoloog kan idd gegronde redenen hebben dit niet aan te raden maar mijn ervaring is wanneer je uitlegt waarom dat advies niet klopt, dat dan blijkt dat ze zeer weinig tot geen kennis over borstvoeding geven tijdens de zwangerschap of kolven tijdens de zwangerschap is en daarom al meteen nee gezegd wordt ondanks dat ze niet weten waar ze het over hebben.
    Even ter informatie: https://www.borstvoeding.com/artikelen/kolven/voorkolven2.html

13. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Sorry hoor, ik vind het nogal bijzonder om hier vanachter een toetsenbord iemand te gaan adviseren vooral tegen het advies van haar behandelend gynaecoloog in te gaan.

14. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.008
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ik doe t ook zeker niet, ik volg mn gyn in deze :)
    Ik vertrouw op mn lijf dat t na de geboorte opgang komt, ik lek al wel melk :roflmao:

EdN vindt dit leuk.
  15. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Ik geef alleen aan dat er een algemene richtlijn is met het geven van borstvoeding of kolven tijdens de zwangerschap en dat er gynaecologen zijn die hier niet van op de hoogte zijn. Bij seks komt er namelijk meer hormonen vrij dan bij kolven of borstvoeding geven en als je mag vrijen is kolven dus ook geen probleem.

Annedore vindt dit leuk.
  16. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.100
    12.072
    113
    Maar er staat ook in het artikel waar je naar refereert:
    Toch is voorzichtigheid geboden in bepaalde situaties. Het wachten is op de uitkomsten van grotere studies om meer zekerheid te geven over eventuele contra-indicaties.

En ook:

Dit artikel biedt achtergrondinformatie en praktische tips. Wil je tijdens je zwangerschap kolven, maak dit dan bespreekbaar en zeg je verloskundige of gynaecoloog dat je dit van plan bent. Met dit artikel heb je informatie voor de zorgverlener en kun je bespreken of jouw situatie mogelijke contra indicaties met zich mee brengt.

Ik neem aan dat er nog geen wetenschappelijke onderbouwing voor is, omdat ze aangeven dat het afwachten is op grotere studies, daarom zal een gyneacoloog dit niet adviseren.

KleineLai vindt dit leuk.
  17. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik zou gewoon beginnen je kunt altijd over op fles. De eerste heeft nooit live kunnen drinken die snapte het gewoon niet. De 2e is een natuurtalent had een ks maar op dag 1 was de 1e melk al te zien en op dag 2 hoorde we hem al slokken nemen. Bij de 1e maanden fulltime gekolfd en met 4 maanden gestopt. Nu voed ik nog en met veel plezier. Ik kolf 5x per week ivm werk maar rest lekker love en dat is die 5x kolven dan wel waard. Dat de voedingen lang kunnen duren dat is met fles ook zo dus dat is wmb geen argument. Hier is hij nu meestal met 5 min klaar. Ideaal. O en qua planning ik voed op verzoek maar als het mij beter uit k om t ook op mijn verzoek voordat we weg gaan bijvoorbeeld dan weet ik zeker dat hij onderweg geen h honger heeft

Annedore vindt dit leuk.
  18. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Ik ga ervan uit dat kolven doorgaans met een grotere regelmaat zal worden gedaan dan het hebben van seks, dus dat is een beetje een kromme vergelijking. Maar los daarvan heeft TS een behandelrelatie met haar gynaecoloog, die haar medische dossier kent en op basis daarvan adviezen zal doen. Een voorspoedige borstvoeding zal niet bovenaan het prioriteitenlijstje van een gynaecoloog staan, maar het ter wereld krijgen van een gezond kind en daar adviezen op baseren. Ik vind het best gevaarlijk om op een forum stellig te beweren dat dat advies deels op onwetendheid is gebaseerd en wel kan worden genegeerd. Maar goed, TS heeft al aangegeven haar gynaecoloog te volgen, dus er is geen kwaad geschied.

19. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.008
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Hoo wacht, ik ben niet TS, ik was wel iemand die twijfelde:roflmao::rolleyes:

20. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Haha ik ben TS en heb besloten bv te gaan proberen.
    En ik ga sowieso niet kolven voor de bevallen en liever ook niet na de bevalling:p

Annedore, nizzie86, honkeytonk en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina