Moeite met school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door dotje1986, 10 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dotje1986

dotje1986 Fanatiek lid

25 apr 2007
    1.759
    194
    63
    Mijn dochter van 6 jaar heeft vanaf het begin van groep 3 moeite met lezen. Hiervoor krijgt ze extra begeleiding op school en thuis lezen wij ook extra. Ze krijgt een mapje van school mee om thuis te oefenen.

Ik moest gisteren op gesprek komen bij de juffrouw. Ik dacht dat het over de voortgang ging ivm het lezen. Nu blijkt ze op veel onderdelen onvoldoende te scoren zoals rekenen, schrijven en lezen. Hier schrok ik best wel van.

Nu wordt ze onder het zorgteam van school geplaatst, omdat de juffrouw niet meer weet war ze nog meer kan doen. Aangezien we al zoveel extra doen. Ook is ze met logopedie gestart. De uitslag daarvan is dat ze dingen niet goed kan onthouden. Morgen starten we met de behandeling.

Ik ben op zoek naar ervaring of advies.

2. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik het goed zie wordt je dochter binnenkort 7 toch? Ze is geen vroege leerling o.i.d. Hoe deed ze het in de kleuterklas? Als er letterlijk uit de test is gekomen dat ze nieuwe leerstof maar moeilijk kan onthouden moet ik een beetje denken aan een informatieverwerkingsstoornis.
    Ik kan me voorstellen dat de school haar nog een jaartje in groep 3 wil houden. Als ze alle stof nogmaals aangeboden krijgt is de kans groot dat het wel blijft hangen zeg maar. Ik zou in dat geval wel even goed navragen hoe ze haar de eerste maanden van het nieuwe schooljaar gaan begeleiden want de stof van de eerste 3 maanden zal waarschijnlijk te makkelijk voor haar zijn.
    Verder kan het zinvol zijn om toch verder te gaan testen. Bijvoorbeeld een iq test. Als haar iq gemiddeld is en ze toch moeite heeft met het verwerken van nieuwe informatie kan het zinvol zijn om op onderzoek uit te gaan om er achter te komen op welke andere manieren ze misschien wel nieuwe informatie tot zich kan nemen. Als haar iq lager blijkt te zijn dan gemiddeld is de kans groot dat ze gewoon overvraagd wordt op school.
    Als haar iq gemiddeld is dan zou ik zeker een vervolgonderzoek aanvragen op het gebied van informatieverwerking (het kan volgens mij ook in ene).

3. dotje1986

dotje1986 Fanatiek lid

25 apr 2007
    1.759
    194
    63
    Dankjewel voor je berichtje. Ze wordt idd bijna 7 jaar. Ze is nu in het zorgteam geplaatst en ze gaan kijken of ze nog iets voor haar kunnen betekenen. Zo komt er oa een psycholoog langs. De juffrouw houdt me op de hoogte.

Deel Deze Pagina