weet eén van jullie hoe dat in NL zit?

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door Vlindertje86, 13 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlindertje86

Vlindertje86 Actief lid

17 dec 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Canarische Eilanden
    Hoi meiden,

Ik heb een beetje een lastige situatie. Ik ben niet alleenstaand, heb dus wel een vriend. We wonen al 4 jaar samen op de canarische eilanden. Ik ben hier nooit echt gelukkig geweest en was sowiezo al van plan om binnen afzienbare tijd terug naar NL te gaan. Nu ik zwanger ben worden deze gevoelend alleen maar versterkt, ik wil dat ons kindje de nederlandse cultuur meekrijgt, de wisselende seizoenen, anayway ik drijf een beetje af van mijn punt... :)
    En dat punt is dat ik absoluut minstens de eerste twee jaar een thuisblijf mama wil zijn. Nou is de kans heel groot dat mijn vriend de eerste tijd nog hier blijft wonen als ik terug ga naar NL (wat ik heel moeilijk vind) en ik me dus inschrijf als alleenstaande moeder, of weet nog niet precies hoe ik dat moet gaan doen. Mijn vriend is niet in staat mij te 'onderhouden' even stom gezegd en ik zal dus een uitkering aan moeten vragen. Nou is mijn vraag of dat in NL überhaubt nog mogelijk is. Mag je hier nog (in bepaalde delen) kiezen om een thuisblijf mama te zijn? En krijg je dan dus een uitkering? Of doen ze dat echt niet meer en word je meteen 'gedwongen' werk te gaan zoeken? Ik lees en hoor altijd hele verschillende dingen. Maar voor mij is het dermate belangrijk dat ik er mijn beslissing van laat afhangen of ik terug wil komen naar NL of niet. Want hier zou het wel mogelijk zijn een soort van thuis te blijven bij de beeb, maar ik wil hier dus liever niet meer wonen.
    Ik wil in de toekomst hardstikke graag weer werken en ook nog een opleiding volgen (misschien al thuis studie beginnen als de beeb nog klein is) maar minstens de eerste twee/drie jaar er helemaal zijn voor de beeb.
    Hebben enige van jullie een idee hoe dat in NL allemaal in elkaar steekt tegenwoordig? Wat zijn de rechten van alleenstaande moeders die thuis willen blijven? Of zijn die er zo goed als niet... Ben erg benieuwd en alvast hardstikke bedankt voor eventuele antwoorden! :)

Vlindertje

2. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Ik woon wel in Belgie maar mss verschilt t niet zoveel.
    Hier kun je echt niet zeggen "Ik wil 2 jaar thuisblijven EN een uitkering krijgen".
    Het is het ene of het andere dus ik vrees echt dat dit je niet echt zal lukken.

3. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    hoi vlindertje,
    hoewel ik me kan voorstellen dat je erg graag de eerste jaren bij je kleine uk wil zijn kan ik me niet voorstellen dat je het niet erg vind dat "de maatschappij" jou dan maar moet betalen.
    Ik weet niet of je de afgelopen 4 jaar belasting hebt betaald in nederland, want dat schijnt ook van belang te zijn.
    ik zou als ik jou was even op google kijken bij uitkeringen, maar ik blijf erbij dat het te erg voor woorden is dat je op zo'n jonge leeftijd een uitkering wil

4. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Hoi,

Wat ik zover weet na ervaring met een andere nederlandse die weer terug kwam in eigen land is, dat je wel uitkering aan kunt vragen (mits je een woonadres hebt).

Maar je bent wel verplicht om meteen actief werk te gaan zoeken, zodat je snel aan het werk gaat om je zelf te onderhouden. Thuis blijven is er echt niet bij, al heb je een kindje. En meteen opgeven voor kinderopvang/gastouder.

Je hebt ten alle tijden solicitatieplicht. Een bijstands-uitkering is een tijdelijke oplossing voor mensen die geen werk hebben.

Groetjes Brez

5. Vlindertje86

Vlindertje86 Actief lid

17 dec 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Canarische Eilanden
    Hoi,

Oei, het was absoluut niet mijn bedoeling om iets of iemand (de maatschappij, of jou petrabr) voor de kop te stoten. Ik ben al vier jaar niet meer echt in NL geweest en vroeg me gewoon af hoe dat daar nu gaat. In duitsland bijv krijgen moeders de eerste vier jaar geld van de overheid om thuis te kunnen blijven en voor hun kind te zorgen (als ze dit willen) en nogmaals, ik vroeg het me gewoon af.
    Nee, ik heb geen belasting betaald in NL, maar in Spanje. Ik werk hier 6 dagen per week, heb een eigen winkeltje. Mijn vriend is ook zelfstandige.
    Hier zouden we het zo kunnen regelen dat eén van ons altijd bij de beeb is. Maar zoals ik zei heb ik erg heimwee naar NL, al jaren lang eigenlijk. Maar ik hoor al dat ze in NL blijkbaar vinden dat (alleenstaande) moeders moeten werken en de meeste zullen dit zelf misschien ook willen. Nogmaals, ik wil ook graag werken, maar niet de eerste twee jaar. Althans niet uit huis. Misschien zijn er mogelijkheden voor thuiswerk. Ik zal me er eens wat meer in verdiepen op google idd.
    Wat ik tot nu toe gelezen heb op google (meestal kom je toch ook op andere forums met dit onderwerp) is dat er heel erg vijandelijk gedaan word over het onderwerp moeders die thuis willen blijven en ja, daar dan vaak een tijd een uitkering voor nodig hebben omdat ze alleenstaand zijn, of om wat voor reden dan ook.
    Ik probeer mezelf gewoon te informeren en vind zinnen als 'het te erg voor woorden vinden dat ik op deze leeftijd een uitkering wil' erg jammer.
    Het was niet mijn bedoeling zulke reacties uit te lokken, ik vroeg alleen of iemand wist hoe dit in NL is. Als iemand zou vragen hoe iets met kinderopvang zit ga ik ook geen commentaar geven over dat ik dit of dat daar belachelijk aan vind.
    Misschien was het geen goed idee zoiets hier te vragen, ik probeer het ergens anders wel uit te zoeken.
    Voor mij is het gewoon belangrijk dat ik de eerste twee jaar bij de baby wil zijn. Of ik daarvoor nu hier moet blijven, een uitkering kan krijgen in NL, van huis uit kan werken in NL of er wat dan ook voor kan verzinnen, maakt me niet uit.
    Naja, misschien maar verder laten zo.

Vriendelijke groetjes!

6. Vlindertje86

Vlindertje86 Actief lid

17 dec 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Canarische Eilanden
    ok, dankje brezjika!
    Dan weet ik dat.

Vlindertje

7. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Oke, dat is wel beetje overdreven en zwart/wit gezegd.
    Het is net zoiets als je financieel niet hoeft, toch je kind fulltime op KDV, oma en andere familieleden of gastouder dumpen is ook te erg voor woorden en OOK zwart/wit gezegd. :D

8. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    ik bedoel het helemaal niet kwaadaardig en ben er trots op dat ik in een land woon waar uitkeringen bestaan en vind het geen enkel probleem om hiervoor belasting te betalen, maar wat ik vervelend vind is te zien hoe gemakkelijk sommige denken over het krijgen van een uitkering.

ik snap heel goed dat je vraag hier gewoon oriënterend is en dat het krijgen van advies je vraag is en dat heb ik ook gegeven.
    Ik vind, persoonlijk, dat het hebben van een kind geen reden is voor het krijgen van een uitkering, dat was 5 jaar geleden ook niet zo.
    Tuurlijk vind ik ook niet dat iedereen 40 uur per week moet werken, er zijn nog zoveel dingen ertussen.

veel succes

9. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Het is nu wel zo hoorde ik op de radio dat als je duaal gaat werken of deeltijd.. Zo'n 20 uurtjes je een hoop extra's krijgt en je wel makkelijker wordt aangevuld tot bijstandsniveau.

Is dat ook geen optie?
    Ik begrijp absoluut dat je graag 24/7 bij je kind wil zijn, maar ís dat wel zo goed in deze maatschappij? Ik ben opgevoed door een moeder die er 24/7 was en ik was als kind veel moeilijker en onzelfstandiger dan de meeste kinderen. Ik was en ben nog niet sociaal, ik was gewoon veel thuis bij mn moeder en mijn veel oudere broer en zus, leeftijdsgenoten leerde ik pas op school kennen maar die was ik bijna niet gewend.

Met 20 uurtjes werken draai je tenminste wel mee in de maatschappij, een leuke gastouder of kinderdagverblijf is wel te vinden en dat wordt zo goed als volledig voor je vergoed!

Je krijgt dan een aanvulling en allerlei toeslagen en je zou je hier waarschijnlijk prima redden hoor.

Ik wil je absoluut niet overhalen of wat dan ook, maar gewoon een idee aandragen ;)
    Dit zou namelijk de oplossing voor mij zijn als ik alleenstaand zou zijn denk ik.

10. Vlindertje86

Vlindertje86 Actief lid

17 dec 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Canarische Eilanden
    Hoi Janneke!

Bedankt voor je reactie en het meedenken!
    Tuurlijk zie ik de voordelen van (deeltijd) werken. Je staat zelf veel steviger in de maatschappij en voor je kindje is het ook leuk om andere babys en kinderen te leren kennen. Nou vind ik persoonlijk dat een beebje onder een jaar erg jong is om naar een kdv of gastouder te doen. Maar heel veel kunnen gewoon niet anders en ik zou er blijkbaar ook aan moeten geloven als ik weer in NL kom wonen. Alleen al vanuit het oogpunt dat ik graag een jaar bv wil geven, maarja dan gaan we weer een beetje of topic...
    Maar dat is dus mogelijk? Als je deeltijd werkt geven ze je wel een aanvullende uitkering? Ik dacht dat ze willen dat je meteen weer voltijd gaat werken? Heb sowiezo nog geen idee hoe en wat precies hoor, misschien wil ik wel gaan studeren of een opleiding volgen en dan gelden er natuurlijk weer hele andere dingen.
    Overigens kom ik zelf ook uit een thuisblijfmoeder-nest ;) en mij is het prima bevallen voor zover ik het me kan herinneren, haha
    Ik heb daarna op de kleuterschool genoeg vriendjes gemaakt en speelde daarvoor met kinderen uit de straat. Mijn moeder is toen het laatste kind naar de kleuterschool ging, ook gewoon weer fulltime gaan werken.
    Maargoed, hier gaan we dan toch weer uitwijken naar de voor en na-delen van een thuisblijf moeder en dat wou ik juist niet.
    Fijn dat je even hielp meedenken!

Vlindertje

11. jessey

jessey Actief lid

18 sep 2006
    293
    0
    0
    secretaresse
    nieuwegein
    @ Janneke21. Mijn moeder was er vroeger ook voor mij 24/7 want ze was huisvrouw en werkte niet. En ik ben wel zelfstandig geworden en ben erg goed in het leggen van sociale contacten. Dus het is maar net wie het is. Mensen verschillen.

ben op 20 jarige leeftijd met mijn vriend (na 6 maanden relatie) gaan samenwonen. 2 jaar geleden hebben we een huisje gekocht en inmiddels een tweeling van 19 maanden. Mijn moeder is wel mijn beste vriendin daardoor geworden. Heb een hele goede band met haar, ze is mijn beste vriendin.

@ vlindertje.
    Ik begrijp dat je 24/7 bij je kindje wilt zijn. Dat zou ik ook graag willen maar helaas hebben wij daar de financien niet voor. Ik werk 5 dagen in de week van 0900 tot 1500 uur en de ene week past mijn moeder 3 dagen op en schoonmoeder 2 en de week erna is het omgedraaid. Wou absoluut niet dat ze naar een creche gingen
    Ben blij met deze oplossing en wij zitten er over te denken om voor een 3e te gaan

Zoek eerst alles goed uit voor je een beslissing neemt

cxxxxxx jessey

12. camuh

camuh Actief lid

30 dec 2008
    113
    0
    0
    Een uitkering is een noodoplossing, zoals iemand anders al zei, voor als je geen werk kunt vinden (wat voor werk dan ook) en ook niet een werk/leer traject in kunt, en een van beide kan altijd wel, dus je zult wat moeten gaan doen. Je kan natuurlijk wel kijken of je vanuit huis kan werken. Een aantal arbeidsmarkten, administratie/telefonie/ict/technisch, staan zodanig onder druk dat thuiswerken zeker een optie is. Daarnaast kan je natuurlijk altijd een eigen bedrijf beginnen, een bemiddelingsbureau of webshop bijvoorbeeld. Alleen brengt dat wel ondernemersrisico met zich mee. Je kan proberen de gemeente zover te krijgen dat je vanuit huis studeert met behoudt van bijstand, maar je komt waarschijnlijk niet geheel eronder uit dat je op sommige dagen dan stage moet lopen en/of naar school moet. 20 uur in de week zonder je kleine is trouwens geen ramp, des te blijer zijn jullie elkaar weer te zien en waarschijnlijk is het ook lekker om af en toe die verantwoordelijkheid achter je te laten en je op jezelf te focussen en de kleine.. die leert meteen ook dat het ook goed gaat als mama er even niet is.

13. moesje jolanda

moesje jolanda Actief lid

8 nov 2008
    100
    0
    0
    mama van 2 zoontjes zwanger van de 3de
    beverwijk
    en toch klopt het allemaal niet helemaal wat er gezegt word hier...
    ik moeder van 2 zoontjes en zwanger van de 3de alleenstaand dus BIJSTANDSUITKERING heb geen werkplicht en hoef ook geen leer traject te volgen..
    ik ben dus gewoon een thuisblijf mama met uitkering.
    dus het is wel mogelijk!

14. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Hoi,

Dit is best intresant, want het is toch echt zo, staat ook op de papier etc.
    Hebben ze ook tegen je gezegd waarom je geen werkplicht hebt? Sta je ingeschreven bij CWI? Dat is ook een van de plichtregels als je een uitkering krijgt. Het is zelfs zo als CWI werk voor je heeft en je weigert (zonder geldig reden), dat ze verplicht zijn om de uitkerende instantie in te lichten.

Ik weet wel dat per gemeente wel verschil in zit van hoe of wat, dus niet de regels volgen wat geldt voor heel nederland.

Groetjes Brez

15. moesje jolanda

8 nov 2008
    100
    0
    0
    beverwijk
    ja ik sta wel ingeschreven bij het cwi omdat je simpelweg anders geen bijstandsuitkering kunt krijgen
    maar werkverplichting heb ik niet omdat mijn kinderen nog te jong zijn om zolang zonder moeder te zijn
    mijn oudste zit op speciaal onderwijs dus meer zorg de ander is net 2 dus nog te jong om dagelijks zonder mama te zijn...

16. randi

randi Niet meer actief

jawadde :confused: ken niks van de wetgeving in nederland maar hier in belgie zijn de kids met 3maand oud genoeg om een hele/halve dag zonder mama te kunnen, ze noemen dat opvang. maar na alles dat ik al gelezen heb ben ik er toch vrij zeker van dat dit in nederland ook zo is of wordt dat geval per geval bekeken?

17. moesje jolanda

8 nov 2008
    100
    0
    0
    beverwijk
    weet niet of dat per *geval*bekeken word zie mezelf namelijk niet als een geval maar als een moeder met kinderen...
    en ik hoef dus niet te werken anders had ik wel een baan gehad toch...

18. randi

randi Niet meer actief

bedoel er niks mee hoor met geval is een uitspraak die hier regelmatig gebrikt wordt en niet denigrerend bedoelt is. bijstandsuitkering is dat niet hetzelfde dan hier bij ons ocmw of steuntrekkende? je hoeft niet te werken zeg je omdat je genoeg steun hebt? want anders vind ik dit persoonlijk wel erg want genoeg steun trekken ( van staat betaald en door werkende mensen)zo wilt iedereen toch thuisblijven.vind het toch raar dat een instantie die jou betaald je niet verplicht om werk te zoeken ( als je fysiek kan werken) en er voldoening meeneemt dat jij vind dat je kids nog te jong zijn voor opvang. maar ja zoals ik al zei; ken de wetgeving in nederland niet hé

19. moesje jolanda

8 nov 2008
    100
    0
    0
    beverwijk
    het gaat er niet om of je wel of niet wil werken..
    het gaat er om dat je een uitkering heb om in je levensonderhoud te voorzien
    DAAR is een bijstands uitkering voor...
    tuurlijk wil ik wel werken maar denk je nou werkelijk dat je in deze tijd een baan krijg als je
    A alleenstaand bent DUS als 1 van je kinderen ziek is je naar huis moet
    B je niet altijd maar kan opdraven als je baas je nodig heb omdat je kinderen heb
    dus is het (bij mij in de gemeente) zo geregeld dat ik niet hoef te werken tot mijn kinderen naar school gaan of naar kinderdagverblijf.
    en hier vinden ze dat je kind de eerste 2 jaar zeker niet naar een kinderdagverblijf hoeft omdat ze hun moeder dan heel hard nodig hebben
    en daarbij ook steuntrekkers zoals je zeg MOETEN gewoon belasting betalen dus weet niet wat daar je punt mee is
    en weet wel een bijstandsuitkering is heus geen vetpot word er echt niet rijk van het enige voordeel aan een uitkering is dat je idd je kinderen de eerste jaren van hun leven helemaal zie opgroeien

en daarbij heb ik lang genoeg gewerkt om nu (heb mijn uitkering pas 6 maanden) even heerlijk te genieten van het moederschap en zwanger zijn ;)

20. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Het wordt eens tijd dat ze alle socialedienst instellingen in nederland eens gaan doorlichten en 1 streep trekken. :rolleyes:

Ik kan me nog wel herinneren van aantal jaren terug toen ik thuis werkte. Een collega die ergens anders in het land woonde, hoefde toen van de sociale dienst ook maar 20 uur te werken ivm alleenstaande met kinderen. Ik zat in zelfde positie en moest toch echt fulltime werken ( wat ik overigens zelf ook wilde, onafhankelijk zijn).

Dus advies is misschien..:)..alle gemeentes gaan bellen in nederland en kijken waar je het minst hoeft te werken van de soos :) :) :) , en daar gaan wonen.

Groetjes Brez

Deel Deze Pagina