Alleenstaand, uitkering?

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door Babylove23, 11 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babylove23

11 jan 2010
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag Allemaal.

Ik ben een meid van 23, En ben nu 11 weken en 1 dag Zwanger. Ik ben alleenstaand, en inwonend bij een oom.
    Mijn vraag is als volgende:
    Ik ben dus alleenstaand en inwonend bij een familielid. Ik heb wel werk maar dit is geen vette pot om een kind mee te onderhouden, De vader is niet bekend, Kom ik hiervoor in aanmerking voor een uitkering en eventueel een huisje???

kritiek ook welkom hoor :D

Groetjes

Babylove23

2. prrrsam

prrrsam Bekend lid

1 jan 2009
    987
    1
    18
    Je bent inwonend, dus je krijgt uberhaupt geen urgentie. Wel moet je je inschrijven op woningnet, oid, om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning.

Misschien kan je bijstand aanvragen, maar dat zal ws niet meer zijn dan een paar honderd euro per maand. Plus dat ze ws de verwekker van je kind gaan vragen ook een deel te betalen. En je moet alsnog gaan werken, ze willen mensen zo snel mogelijk uit de bijstand.

Je kan WW aanvragen maar dan krijg je nog minder. Er zit dus niets anders op dan te gaan werken.

Gefeliciteerd nog trouwens :)

Misschien kan je proberen om via het FIOM of VBOK hulp te krijgen? Sorry dat het er zo bot staat, maar zo is het nu eenmaal. En ik zat/zit ongeveer in dezelfde situatie dus..

3. Babylove23

11 jan 2010
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey hey ,

Alvast bedankt voor je antwoord.

Ik vind het niet erg om te werken, Ben daar zeker niet te lui voor, Mij gaat het er mee om, om toch een goed inkomen te hebben dat ik me niet druk hoef te maken over het geld voor het kindje straks! Als hun mij aan een baan kunnen helpen heel graag!

Dank je wel voor je felicitatie:D

4. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Je zegt dat je werkt dat het niet zoveel is maar hoeveel geld heb je nodig als je toch thuis blijft wonen? Of je urgentie krijgt is per gemeente verschillend. In sommige gemeentes kun je wel in aanmerking komen voor urgentie als je zwanger bent. Misschien kun je overwegen om je in zulke gemeentes in te schrijven?

Wat wel zo is is dat als jij een baan al hebt je niet zomaar in de bijstand komt. Hoe zit dit precies, wat verdien je, hoeveel uur werk je?

Als je namelijk met je inkomen onder het bijstandsniveau zit kun je ook nog aanvullende bijstand proberen te krijgen. Ze vullen je huidige inkomen dan aan.

5. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Heb even het een en ander voor je opgezocht.

Zolang je zwanger bent en je thuiswoont is de hele bijstand maar €| 649,52 inclusief vakantiegeld.

Alles wat je zelf verdient met je werk gaat daar dus nog vanaf in de aanvullende bijstand. Verdien je minder zou je het kunnen laten aanvullen. let wel, als je zelf ontslag neemt van je werk heb je recht op helemaal niks. Voor je de bijstand in kan moet je eerst alle andere vormen van uitkering opmaken. De ww dus. Dat is 70% van je loon wat je nu verdient en ook dat komt alleen maar vrij indien jij ontslagen wordt of je contract niet wordt verlengd. Neem je zelf ontslag krijg je niks.

Voor ieder jaar wat je gewerkt (in totaal ongeacht bij dezelfde baas of niet) hebt heb je recht op 1 maand WW. Reken eens uit wat je dan inmiddels aan WW gespaard hebt.

Ik zou zeggen richt echt je pijlen op zelfstandig wonen. Stuk fijner leven ook met je kleintje. Kijk of je dan rond kan komen met je eigen werk laat het anders aanvullen. Tijd met je kindje is belangrijker dan veel geld hebben he.

6. Babylove23

11 jan 2010
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi eline,

Bedankt dat je dat even uitgezocht heb voor me! Hardstikke fijn!

Ik woon alleen bij me oom in, Dus niet bij mijn Ouders.
    Ze hebben mijn vanochtend verteld dat ik niet in aanmerking kom voor urgentie omdat ik dus bij hem inwoon. Zodra hij mij buiten gooit, Krijg ik wel urgentie.

Mijn werk dat is X bedrag per maand. Hoe meer ik werk hoe meer ik verdien, Maar als ik straks een paar maanden verder ben, kan ik dus met dat werk stoppen, En krijg ik dus helemaal geen inkomen, Mijn inkomen op dit moment zijn nog minder dan 100 euro! Dus best wel erg. Daar kan ik geen kindje mee opvoeden, Dus dacht ik bij mezelf Der zit niks anders op Dan naar de sociale dienst te gaan en een uitkering te gaan aanvragen. Tenslotte draait het mij allemaal om de kleine dat ik die maar kan onderhouden! Die komt natuurlijk op de eerste plaats.

dus veel geld hebben is voor mij niet belangrijk haha

7. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Minder dan 100 euro is inderdaad geen vetpot.

Urgentie kun je dus regelen als hij je eruit mikt. Enige risico wat je loopt is dat je dus wel driehoog ergens bovenin komt te zitten omdat je dus niet de luxe hebt woningen te weigeren. Je zult jezelf dus af moeten vragen of dat het wel waard is. Je kunt je ook inschrijven in je woonplaats en even kijken naar de gemiddelde wachttijd/

voordeel is ook dat als je kindje eenmaal geboren is je een tweepersoons huishouden hebt en dus in aanmerking komt voor grotere huizen. dan zit je wel gelijk goed. moet je wel die tijd bij je oom doorbrengen maar ik denk toch dat je dan beter even kan wachten en je gewoon als woningzoekende in moet schrijven.

die 600 euro kun je aanvragen maar je moet dus even navragen wat je aan ww krijgt gezien je inkomsten zo fluctueren. het is absoluut niet veel maar denk dat je er wel mee rond moet kunnen komen voor even. als je eenmaal zelfstandige woonruimte hebt dan is het goed te doen hoor. en dan maar uitkijken naar nieuwe baan.

heb je flexibel contract dan? 0 uren ofzo?

8. Babylove23

11 jan 2010
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja precies, En het werk valt ook niet onder WW , daar ben ik ook al voor weg geweest, Vandaar dat ik nu een uitkering heb aangevraagd, maar hoor van vele dat het gewoon te moeilijk is nu omdat er veel misbruik van gemaakt word.

9. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Nou dat vertellen ze je wel ja maar in de praktijk is dat wel anders hoor.

Ik zit zelf in de bijstand en na mijn aanvraag was er ook zoveel gelazer. Gesprekken, workshops, mensen die je vertellen dat je fulltime moet gaan werken, enz. Laat je niet gek maken.

Zolang je geen kinderopvang hebt hoef je nog niks. Stel wel voor dat je je inschrijft voor een kdv. Ik heb dat gedaan sinds april dit jaar en ben nog steeds niet aan de beurt.

Ze doen alsof het heel lastig is maar sinds ik in de bijstand zit doen ze niks meer voor me. Ik wou per februari gaan studeren heb gevraagd of ze voorrang konden regelen bij het kdv, brieven gestuurd, afspraken gevraagd. Niks. Niet eens respons. Laat je nummer maar achter dan bellen je we terug. Yeah right. Ze hebben zoveel stampij gemaakt dat ik direct weer uit de bijstand moest enzovoort en nu ik een oplossing zie werken ze niet mee. Veel te druk met workshops geven denk ik.

Er is een groot verschil tussen wat ze je vertellen en wat ze daarna doen. Gewoon ja en amen zeggen en vervolgens je eigen plan trekken over hoe je eruit komt. In mijn gemeente werkt het in ieder geval zo. Kan per uwv verschillen maar je hebt er gewoon recht op hoor. Is allemaal al lastig zat.

10. Babylove23

11 jan 2010
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke Dus als ik het allemaal goed begrijpt met mijn blonde koppie. Heb ik dus gewoon recht op een uitkering?

En wat gaat er gebeuren als ik een vriend hebt?

11. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Ja hoor. Je hebt alleen zo lang het kind er nog niet is gewoon sollicitatieplicht en je zult je dus in moeten schrijven voor kdv (en woningzoekende in jouw geval). De kans bestaat dus dat je tijdens je zwangerschap een baan vind en dat je dus daarmee al uit de bijstand bent voor het kindje geboren is.

Als je een vriend hebt is er niks aan de hand zolang hij niet bij je woont. Wonen jullie samen of is er sprake van een gezamelijke huishouding (hij doet boodschappen voor je, enz) dan wordt zijn inkomen meegetrokken bij die van jou en dan verlies je vaak je recht op bijstand omdat ze er vanuit gaan dat hij jou dan onderhoudt. Hier moet je dus rekening mee houden. Samenwonen moet je ten alle tijden doorgeven. Je bent dan geen alleenstaand ouder meer.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat als je kindje erkent is ze gaan verhalen op de vader. Dit betekend dat gedurende de uitkering de Sociale Dienst aan hem een bijdrage vraagt. Dit wordt van jouw uitkering afgetrokken. Deze bijdrage vervalt als jij weer uit de bijstand bent.

12. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Als je niet werkt heb je recht op een wwb-uitkering maar de hoogte daarvan is afhankelijk van de persoonlijke situatie , en als je het een beetje slim wil spelen zeg je dat je eruit bent gegooid door je ouders en nu als noodoplossing bij je oom op de bank slaapt , voor een huisje in aanmerking te komen tenminste. Ik zou als ik jou was gewoon eens een gesprek aanvragen met iemand van het uwv werkbedrijf en die kunnen je precies vertellen wat je moet doen en waar je recht op hebt .. daarbij als je nu in de bijstand komt word het sowieso moeilijk om werk te vinden want er zijn niet veel werkgevers die je een baan aanbieden in deze situatie ... Hier bij de woningstichtingen heb je trouwens wel urgentie alleen betaal je er wel extra voor en moet je aannemen wat je aangeboden krijgt ... succes

13. Babylove23

11 jan 2010
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de nuttige informatie dames! hier heb ik echt wat aan! ik heb over 2 weken een gesprek met een werk coach, Ik neem aan dat hij alles met me gaat doornemen, en van daaruit een uitkering aan gaat vragen.

14. nicole26

nicole26 Niet meer actief

En vergeet niet ook te informeren naar de toeslagen die je van de belastingdienst nog terug kan krijgen , huurtoeslag , zorgtoeslag , en als je je kleintje eenmaal hebt ook nog alleenstaande ouderkorting en misschien combinatiekorting !

15. Babylove23

11 jan 2010
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik wist er wel van dat dat er was, Maar had inderdaad nog niet geinformeerd daarna, Dat zal ik ook gelijk even doen. Bedankt!

16. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Recht op bijstand heb je idd. Vraag ook eens na wat je via de bijzondere bijstand kunt krijgen tav de babyuitzet e.d.
    Zolang je woonachtig bent bij je oom heb je geen recht op alleenstaande ouderkorting. Je moet daarvoor 6 maanden in het kalenderjaar alleen met je kindje op een woonadres ingeschreven staan.

Het verhaal dat je door je ouders eruit gegooid bent en nu als noodoplossing bij je oom verblijft zou ik in geen geval voor de bijstand gebruiken. In de basisadministratie wordt je nl. nagetrokken, en daaruit zal blijken dat je er al langer ingeschreven staat (ga ik tenminste wel van uit). Als je begint met een leugentje heb je grote kans dat veel wat je zegt in twijfel wordt getrokken, en daar maak je het jezelf onnodig moeilijk mee (extra controles e.d.).

17. basbousa

basbousa Bekend lid

6 jul 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hun jou aan een baan kunnen helpen?
    Kijk zelf ook gewoon rond, bij het CWI ofzo.

18. bezorgde

bezorgde Actief lid

18 okt 2009
    196
    0
    0
    Rijswijk Z-H
    Kritiek ook welkom schrijf je, nou dat heb ik wel.
    Je bent 23 en zo te lezen gezond dus je kan werken.
    Een kindje onderhouden kost veel geld en zelfs met bijstand zal het nooit een vetpot worden maar je schrijft dat je wilt dat je het goed hebt.
    Pak iedere baan aan die je kan krijgen inplaats van naar allerlei uitkeringsinstanties te rennen.
    Vader onbekend schrijf je...maar jij weet het toch wel??
    Heeft die geen inkomen?
    Uitkeringen zijn er maar niet om zomaar gebruik van te maken als je vele andere mogelijkheden hebt !

19. Eliza1986

Eliza1986 Bekend lid

12 mei 2009
    517
    0
    16
    Zoetermeer
    @ babylove: Ik zit zelf ook in de bijstand en heb trainingen moeten volgen omdat ze zeiden dat solliciteren nu niet echt veel nut heeft. Alleen door veel stress en harde buiken sta ik nu ziekgemeld bij de sociale dienst.

Je hebt recht op een babypakket (bijzondere bijstand) en dat bedrag bedraagt €304,00 ook krijg je vaak nog een toevoeging op dit babypakket (babypakket bedraagt alleen spulletjes zoals flesjes/kleertjes e.d.) voor bijvoorbeeld voor ledikant, commode, wandelwagen e.d. Dit krijg je meestal in de vorm van een lening ook een bedrag van € 304,-. Hier bij mij in de gemeente kan je het rond 30 weken aanvragen en krijg je het met 33 a 34 weken gestort. Mits je kindje eerder geboren word dan kan je het eerder aanvragen.

Daarbij als je op jezelf woont krijg je €861,22 euro + een toeslag van rond de € 290,- dat je ongeveer op de 1110 euro per maand uitkomt. Tevens ben je verplicht alleenstaande ouderkorting aan te vragen want dit bedrag word verrekent met die toeslag van 290 euro.

Je kan die toeslag overigens alleen aanvragen als de kleine geboren is. Dus zo snel mogelijk na de bevalling even contact opnemen.

@ bezorgde: Een uitkering is er in mijn ogen voor mensen die moeilijk aan een baan kunnen komen of door andere prive omstandigheden niet kunnen werken (je hebt er ook tussen zitten die niet willen laten we eerlijk zijn).

Wat betreft dat vader onbekend. Dat komt zeeeeeeeer waarschijnlijk ook op de geboorteakte van mijn zoon te staan en de als de papa van mijn zoontje zo kinderachtig als nu blijft doen word er ook zeker niet erkent. Soms moet je geen geld van je expartner iwllen vragen door mogelijke bedreigingen en stresssituaties. Mannen kunnen nogal vervelend en zielig doen namelijk. EN zolang de vader niet erkent (of ze nou wel of niet weet wie de vader is) kan de sociale dienst ook niks gaan eisen. ik zou dat ook pas zeker doen als je een baan hebt.

@ babylove: Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt.

liefs

Deel Deze Pagina