ik heb 3,5 jaar geleden een nieuwe Medela Swing gekocht. Ik heb gekolfd op mijn werk totdat mijn zoontje 1 jaar was. Omdat ik niet zo'n goede kolver was heb ik ook op mijn mamadagen en avonden veel aan de kolf gehangen, hij is intensief gebruikt dus. Nu heb ik m weer van zolder gehaald en ik vraag me af of ik hem straks weer kan gebruiken voor mijn tweede kindje. Het borstschild ziet er uitgelubberd en vergaan uit.. dus daar moet sowieso een nieuwe voor komen. De motor klinkt op zich nog wel aardig, maar ik had het idee dat hij aan het eind van mijn jaar kolven wel al wat minder sterk was.. maar ik weet het eigenlijk niet zeker.. want mijn productie was toen overdag al wel minder en misschien kwam het ook wel door slijtage van de andere onderdelen. Zijn er meer mensen waarvan hun intensief gebruikte kolf gewoon nog een ronde meeging? Welke onderdelen heb je vervangen?
Ik zou het eerst met nieuw borstschild proberen. Misschien kon er door het borstschild geen goed vacuüm meer gepakt worden en dat kan je flink schelen in je opbrengst!
Hier een enkele elektrische Avent. Bij de oudste t/m 13 maanden gekolfd. Bij de jongste heeft ie 't ongeveer 14 maanden gedaan en het laatste half jaar heb ik vaak gekolfd ivm doneren. Toen was 't gebeurd maar dat lag opzich niet aan de motor. Ik heb toen nog een tijdje met de handkolf gekolfd omdat ik voor dat even geen nieuwe meer wilde kopen.
Ik heb ook een medela swing bij mijn dochter 1 jaar 4 dagen in de week gebruikt voor te kolven. Helaas ging deze al aan het einde van de kolfperiode kuren vertonen. Zomaar uitvallen nadat ie net aangezet werd. Collegatje van mij heeft in dezelfde periode dezelfde kolf gekocht en had dezelfde problemen ermee. Ik ga nu voor deze dus een nieuwe kolf kopen. Gezien het (onverwacht) intensieve en lange gebruik ga ik nu wel voor een dubbelzijdige. Misschien gezien jouw kolfervaringen ook niet een slecht idee?
Heb bij mijn zoon een jaar fulltime gekolfd met de medela pump in style, bij mijn dochter de borstschilden en slangetjes vervangen en bij haar 2 dagen per week op het werk gekolfd. De kolf is aardig intensief gebruikt maar nog steeds perfect.
Volgens mij kan je het laten checken bij sommige lactatiekundigen. Ik zou even googlen op kolf doormeten. Misschien beginnen op de site van moedermelknetwerk en/of borstvoeding.com?
@femkes, bedankt voor de tip over het doormeten! Ik ga kijken of ik een lactatiekundige in de buurt kan vinden die dit doet. @Rian85 omdat het kolven zo slecht ging heb ik mezelf dit keer getrakteerd op 3 maanden extra verlof. Dus ik hoop mijn kolf het eerste halfjaar alleen maar te gebruiken om te oefenen met flesjes en af en toe een avondje weg. Ik ga eerst maar kijken of een nieuw borstschild helpt, die kosten bijna niks. Bedankt voor de adviezen dames!
Hai hai Hier een Ameda Lactaline. Zelf 4 dagen in de week 2x per dag mee gekolfd, bijna 9 maanden lang. Toen nog uitgeleend aan mijn buurvrouw. En later nog aan de vrouw van een collega. Ook weer gebruikt voor de 2e. Geen idee hoe lang ik het volgehouden heb. Motor is nu wel aan gort, maar heeft ie verder nog goed gedaan. Alleen kun je merken natuurlijk niet vergelijken... Ik heb de zuigertjes en de nippeltjes vervangen. De rest geloof ik niet. De borstschilden waren nog goed.
Ik weet niet precies waar je woont, maar hij bij mij in de buurt ken ik iemand die je kolf kan doormeten!