Ik heb een tijdje geleden een mirena spiraal laten plaatsen in het ziekenhuis door een gynaecoloog, dus geen assistent ect. Na het plaatsen een inwendige echo laten maken en de mirena zat dus netjes op zijn plaats. Ik moest wel een controle afspraak laten maken. Ik vond dit zelf wel onzinnig omdat ze een echo hadden gemaakt en de mirena zat goed. Maar goed. Na 6 weken ben ik terug gegaan en wat bleek, de mirena zat helemaal niet op zijn plek oeps (gelukkig toch die afspraak gemaakt maar heeft iemand daar ervaring mee? Klonk toch niet heel veilig zo. Over 6 weken moet ik weer terug voor controle. Ze hebben de mirena verwijderd en een nieuwe geplaatst...
En daarom moet je dus terug voor controle. Door kramp van plaatsen of menstruatie kan hij verschuiven. Ook na een menstruatie moet je zelf controle uitvoeren en even voelen of je de touwtjes nog voelt. Ik heb zelf een koperspiraal laten zetten volgende week ook mn controle.
Na 6 weken een controle afspraak is niet voor niets, ook al denk je misschien dat hij met plaatsen oke zit, dat verschuiven is een vaker voorkomend iets, en dat weten gynaecologen ook. Daarom is de controle afspraak...