Tip annuleringsverzekering rond uitgerekende datum?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Twinkelbell, 31 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twinkelbell

Twinkelbell Actief lid

31 aug 2015
    364
    47
    28
    Vrouw
    2 weken voor mijn uitgerekende datum willen wij nog lekker samen op korte vakantie (wel gewoon in NL) om ons trouwjubileum te vieren. Dat valt in het hoogseizoen dus ik wil tijdig boeken, last-minute is geen optie gezien onze luxe wensen.

Ik had in eerste instantie een annuleringsverzekering bij Ohra afgesloten, want in de voorwaarden staat.

Gedekt: 9. Complicaties bij de zwangerschap of bevalling van u.

Hieruit maakte ik op dat een bevalling een geldige reden is om aanspraak te maken de annuleringsverzekering. Hoe moet je die zin anders uitleggen??

Voor de zekerheid toch een mail er achter aan gestuurd of ik het goed had begrepen en na een week reactie dat een bevalling rond die tijd geen onvoorziene omstandigheid is, dus dat het niet onder de annuleringsverzekering valt. meteen weer in de telefoon geklommen, want vanaf hoeveel weken geldt dit dan, en wat is dan wél de betekenis van die zin.

De telefoniste zei dat de grens 38 weken is. Tja, dus als ik de vakantie met 2 dagen zou vervroegen zou ik wél verzekerd zijn. Ik vroeg me of ik dat zwart op wit kon krijgen, maar dat kon niet want ze was alleen maar telefoniste en kon niet mailen. Zucht...

Is er iemand van jullie die hier ervaring mee heeft of ooit met deze situatie te maken heeft gehad? Misschien tips voor een annuleringsverzekering die het wel dekt als je vlak voor de vakantie bent bevallen? Of zwart-op-wit regels hoe dit precies zit vanaf hoeveel weken?

2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Geen tips, maare..... Ik had echt een top zwangerschap maar op vakantie met 38 weken zat ik echt niet meer op te wachten hoor.... Ook al ging ik er fluitend doorheen.... Ook lang in de auto zitten vond ik niks en wilde geen lange tijd rijden vandaan zijn. Je kunt dan toch elk moment bevallen en wil je dat echt ergens aan de andere kant van het land? Ik moest 6 dagen blijven in het ziekenhuis, dan is het heel fijn als je niet al te ver weg bent...

Waarom ga je niet gewoon lekker wat eerder? Misschien dan niet op dé datum zelf, maar nu voel je je nog goed enzo...

Oh en ik zou het helemaal niet gek vinden als het niet vergoed zou worden. Dit is een heel reëel, bijna zelfs te plannen risico. Je weet dat je zwanger bent, je weet wanneer je uitgerekend bent.

3. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ik heb ook geen tips, maar ben het eens met pietje1987, ik had echt niet meer kunnen genieten van mijn vakantie in die laatste weken.

4. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.907
    387
    83
    Ik zou het ook niet zo laat plannen. Stel je krijgt daar weeën dan ben je nergens bekend qua verloskundige. Daarbij zou ik (nu bijna 38 weken) niet willen denken aan een vakantie maar gewoon lekker nestelen in mijn eigen huis

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik vond het juist heerlijk er nog even uit te zijn die laatste maand (37 weken zwanger toen). Gewoon niets moeten en zeker zoals jij omschrijft in een luxe huisje/verblijf lekker ontspannen.

Echter wat betreft de annuleringsvoorwaarden heb ik geen idee.. Voor ons was het niet zo'n drama, wij gingen met mijn ouders en zusjes (plus aanhang) dus er hadden alsnog mensen gegaan als ik had moeten bevallen haha.

6. zasu

zasu Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.486
    1
    36
    Hier ook geen tips! Maar de eerste gedachte die bij mij op kwam was "waar je zin in hebt op due termijn"
    Als jij denkt dat het prima kan moet je het natuurlijk gewoon doen maar ik zou er niet aan moeten denken! Ik heb er de puf niet meer voor maar ook zou ik bang zijn dat ik op vakantie ging bevallen ik zou ervoor kiezen om iets eerder weg te gaan en de laatste weken gewoon lekker thuis alles klaar te maken voor de komst van de kleine!

7. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik snap het prima, ziekenhuis is altijd in de buurt. Ik vond het prima om weg te gaan.
    Maar qua verzekering snap ik het ook wel. De kans dat je rond die tijd bevalt is wel heel groot, dus dat het dan niet meer verzekerd is, snap ik wel.

8. Vlindertjeh

Vlindertjeh Bekend lid

18 mei 2014
    545
    67
    28
    Vrouw
    Het zuiden
    Goed de regels nakijken en eventueel datum aanpassen..
    Wij hebben centerparcs geboekt.. Paar maanden na de boeking kwam ik erachter dat ik zwanger ben en dan 35/36 weken ben (iets minder ver dan jou) volgens verloskundige nu nog geen reden om te anuleren, tenzij het niet verantwoord is of ik lichamelijk niet kan en dan zouden zij meekijken wat zij kunnen betekenen.. Ik mag zoals het nu uitziet gewoon gaan.. Is een uurtje rijden, moet wel de vluchttas en maxi cosi meenemen, telefoonnummer opzoeken van verloskundige en ziekenhuis in de buurt..

9. Twinkelbell

Twinkelbell Actief lid

31 aug 2015
    364
    47
    28
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties. Ik merk dat de meningen nogal uiteenlopen :) Maar ja is ook super persoonlijk natuurlijk.

Is een goeie tip Vlindertjeh dat ik wel zorg dat ik de ziekenhuistas, autostoeltje en gegevens uit de buurt bij me heb

10. avr87

avr87 Lid

3 nov 2011
    41
    23
    8
    Vrouw
    Ik ben gisteren terug gekomen van een weekendje weg (op bijna 2 uur rijden van huis).
    Ging prima hoor! Beetje rustig aan doen, maar vooral lekker genieten.
    Autorit ging prima, heb zelfs ook zelf heen en terug gereden. (Ik heb een bloedhekel aan bijrijder zijn :D)

Ik had de maxi cosi, vluchttas, en ziekenhuiskaart bij me.
    Ivm vorige bevalling een keizersnede beval ik dit keer sowieso in het ziekenhuis met medische indicatie.
    Ik had telefoonnummers van ziekenhuizen in de buurt bij me, zodat je altijd kan bellen mocht er iets zijn.

11. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik vind het wel logisch dat een verzekeraar een grens hanteert. Bij 38 weken is het heel normaal om te bevallen, het is inderdaad niet echt onvoorzien. Als je van tevoren iets weet of kunt inschatten dat het gebeurt, dan word je niet verzekerd. Een annuleringsverzekering betaalt alleen uit als het om een onvoorziene gebeurtenis gaat. Je weet nu al dat je zwanger bent en dat je dan rond je uitgerekende datum zit. ;)

Je kunt misschien best nog op vakantie gaan, maar dan zou ik het risico voor lief nemen en er rekening mee houden dat je je geld misschien kwijt bent, als je toch niet kunt gaan.

12. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Eigenlijk is alles al gezegd, maar ik had er ook niet aan moeten denken, ook niet tijdens mijn eerste zwangerschap en dat was echt een feestje. Met 35 weken kan ik het me nog enigszins voorstellen maar 38? En het idee dat je dan ergens veel verder weg in een ziekenhuis terecht komt lijkt me echt niet fijn. Denk echt dat de kans groot is dat je er geen zin meer in gaat hebben. Lijkt me zonde, ook als je dan alsnog gaat. Dat je verzekering het niet dekt vind ik ook logisch.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou gewoon iets eerder boeken, waarom persé als je 38 weken bent? Vanwege de trouwdatum? Zou me daar niet teveel op focussen ;). Ik snap de verzekeraars wel, de kans is namelijk heel reeël dat je het moet gaan cancelen.

En of je nog weg moet willen, wij zijn 2 dagen weggeweest toen ik overtijd liep, was al gepland door familie dus het huisje was sowieso bezet. Was blij dat het maar 1 nachtje was, het bed was vreselijk en was sowieso blij weer thuis te zijn. Maar goed, het was kerst en met kerst met z'n tweetje thuis zitten wachten op de baby ;) zag ik ook echt niet zitten. Anders was ik nooit gegaan, al ging het op zich prima.

14. whuz

whuz Bekend lid

20 okt 2015
    995
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan ook annuleringsverzekeringen afsluiten maar die voorwaarden dekken ook geen bevalling. Die hebben als voorwaarde dat je mag annuleren bij zwangerschap maar dat geldt als je erachter komt zwanger te zijn nadat je geboekt hebt of als er complicaties zijn. Dus aan die verzekeraar - Unigarant - heb je ook niks.

Ik zou of eerder gaan of de gok gewoon wagen. Wie weet kun je als het echt niet gaat de reis nog aan iemand anders verkopen.

En nog een hele gekke suggestie: als het om een populaire bestemming gaat kun je ook eens informeren of je een soort optie mag nemen. Leg je situatie uit. Dan kun je met bijv 36 weken kijken of je je nog goed voelt. Brutalen hebben echt de halve wereld!

15. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Vergeet de kruiken niet.een paar weken/maanden terug nog iemand bevallen en tijd voor het ziekenhuis was er niet,wel gelukkig een verloskundige in de buurt van het vakantiepark die kon assisteren.

16. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    #16 Lotje84, 31 mei 2016
    Laatst bewerkt: 31 mei 2016
    Het is logisch dat een annuleringsverzekering niet geldt rond je uitgerekende datum. Ik denk niet dat een verzekering vergoed bij een bevalling op normale termijn tussen 38 en 42 weken. Het gaat er om wanneer mensen te vroeg bevallen, dus voor de 38 weken. Dat is onvoorzien.
    Ik denk dan ook niet dat je iets terug krijgt als je op termijn bevalt en zelf het risico neemt om dan op vakantie te bevallen.

Ik zou dus eerder gaan of goedkoop boeken en accepteren dat je dus wat tientjes of meer kwijt bent als je bevalling start wanneer je dus weg bent.

17. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Trouwens, boek gewoon via Booking een hotel dat je tot 24u van tevoren kan annuleren... dan kun je wel last minute nog kostenloos annuleren. En misschien is de hoteleigenaar wel coulant als er toch iets zou gebeuren...

Of als je een week of langer wil gaan 2 boekingen achter elkaar voor enkele nachten (bijv. van 12 t/m 15 aug. en 15 t/m 18 aug.). Even informeren of je dan in dezelfde kamer kan blijven. Dan kun je na 2 of 3 nachten eventueel die 2e boeking annuleren.

18. Twinkelbell

Twinkelbell Actief lid

31 aug 2015
    364
    47
    28
    Vrouw
    Das een goeie tip, ga ik proberen :)

19. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Een optie is helaas maar een week. Twaalf weken vooruit zul je toch echt moeten boeken en in geval van nood annuleren. Het reisbureau betaalt natuurlijk van alles in het vooruit, hotelkamers worden speciaal voor jou gereserveerd, enz. Wel logisch dat je dat niet zomaar kunt afzeggen. Daarvoor bestaat de annuleringsverzekering. ;)

20. Twinkelbell

Twinkelbell Actief lid

31 aug 2015
    364
    47
    28
    Vrouw
    Haha ja en die annuleringsverzekering is nu juist het probleem ;) Iedereen schrijft dat het logisch is dat je bij 38 wk niet gedekt bent. Kan wel zijn denk ik dan, maar zet dat dan duidelijk in de polisvoorwaarden :) Dan verschuif ik de vakantie met 2 dagen en is t probleem ook opgelost :p

Deel Deze Pagina