Soms vraag ik me af of we er wel goed aan doen...de hele medische molen. Of clomid het wel is. We zijn ook gelovig. Ons 1e kindje hebben we spontaan gekregen. Soms vraag ik me af of ik het aan God moet overlaten en op Hem moet vertrouwen. Soms voel ik me schuldig dat ik medicijnen gebruik en dat het daarom niet lukt. Niet dat medicijnen om een eisprong op te wekken slecht zijn,anders zou je helemaal geen medicijnen mogen gebruiken. Ik weet dan ook nog niet of ik nog lang ermee doorga. Je zou toch denken als het al eerder spontaan is gelukt,dat het wel nog een keer lukt...of een 2e kindje is niet voor ons weggelegd. Ik weet het niet.... denk dat ik het nog een paar maandjes probeer met medicatie en dan laat ik het maar voor wat het is. Dan zullen we zien of we nog gezegend worden....
Ik ben ook gelovig opgevoed..(OGG) Ik vind persoonlijk dat God de medische wereld juist bedoeld voor mensen die het nodig hebben..Tenslotte worden er allerlei medicijnen door allerlei mensen geslikt,met of zonder doel voor een zwangerschap!! Ook ik heb op mijn 16de een gezonde zoon mogen krijgen.Recentelijk in Januari een 2-ling verloren met 9 en 12 weken..Al 8 jaar in de MMM.. Je schrijft:" Je zou toch denken als het al eerder spontaan is gelukt,dat het wel nog een keer lukt...of een 2e kindje is niet voor ons weggelegd". God geeft wat je toekomt,of het nu met of zonder de MMM is ..Dat een 2de kindje misschien niet aan jullie wordt gegeven,zal God op een andere manier "composeren"..Tenslotte heeft Hij je al een kindje geschonken..En wees daar dankbaar voor! Ik hoop dat jullie in de toekomst een 2de kindje mogen ontvangen! Groetjes,Alida
ow we zijn ook verschrikkelijk dankbaar hoor voor onze dochter en dat beseffen we ons elke dag. Daarom kan ik me er ook bij neer leggen als er idd. geen 2e meer komt. En dat bedoelde ik ook dat die medicijnen niet slecht zijn,anders zou je andere medicijnen niet mogen slikken of niet laten opereren. Dat het slecht is en niet hoort,hoor je mij dus niet zeggen. Maar ik heb bijmezelf niet echt het gevoel dat dit het voor mij is. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen. Ik heb het gevoel dat ik het aan God over moet laten. Misschien heb ik dit gevoel ook omdat de medicijnen niet echt aanslaan bij mij. Zou ik elke keer een eisprong hebben dan zou ik me denk ik anders voelen. Ik heb in maart ook een miskraam gehad,het had dus niet zo mogen wezen....waarom vraag ik me dan af. dus vandaar dat ik misschien besluit er over een paar maandjes even mee te stoppen,kijken hoe het loopt,met de mogelijkheid het na een half jaartje ofzo weer met behulp van ziekenhuis te proberen. Ik weet het dus gewoon nog niet...twijfels dus. Ik vind het erg moeilijk allemaal...
Misschien juist door de teleurstellingen die je te verwerken krijgt,en frustraties/boosheid dat je daarom het gevoel krijgt dat dit het niet voor je is?? Het gevoel wat jij omschrijft,dat herken ik .. Waarom,waarom,waarom...Waarom toen wel,en nu niet? toen net 16.. nu alweer 27...Ik worstel ook met die vragen.. (en vele anderen in hun situatie ook) Op dat punt staan we niet alleen.... Groetjes,Alida
Pfoe Pientje, wat een moeilijke vragen! Ik ben zelf ook gelovig... Aan de ene kant is het goed om op God te vertrouwen en te bidden. Aan de andere kant hebben we ook verstand gekregen om medicijnen te ontwikkelen en toe te passen. Ikzelf blijf dit altijd een enorm moeilijk punt vinden, die verhouding tussen overgave aan God/vertrouwen enerzijds en je eigen verantwoordelijkheid gebruiken. In dit geval zou ik het niet weten omdat ik totaal geen verstand heb van Clomid en wat het doet enzo. Trouwens, ken je de Eva? Daar stond een aantal maanden geleden een artikel in over vrouwen die na het eerste kindje ook niet meer zwanger konden raken. Misschien kun je het met andere mensen (vrienden, dominee oid) bespreken?
jeetje zeg ik krijg er helemaal kippevel van. je schrijft het zo mooi op Pientje. ik ken een stel dat al 8 jaar bezig was voor de eerste en het lukte niet, maar ivm geloof wilden ze helemaal geen hulp. uiteindelijk is het nu gelukig gelukt. maar het lijkt mij zo moeilijk omdat die hoop zo blijft. ik ben het met alida eens. alles wat hier op aarde rondloopt komt ook van goed. dat hoort bij de rest, bij de mooie zaken als dat jullie al een kindje hebben, maar ook de ontwikkelingen van de afgelopen tijd. ik heb ook altijd het idee dat er een reden is voor zaken. bij ons duurde het wat langer om zwanger te raken en nu ik terugkijk is het prima. maar moet wel zeggen dat een bezoek aan de gynaecoloog daar het keerpunt in is geweest. je zegt dat je het idee hebt dat het niet voor je is omdat de medijcijnen niet aanslaan. ik denk dat je wel ergens een grens kunt trekken, bijvoorbeeld bij ICSI, wat na de IVF komt, waarbij de mens de zaadcellen selecteert. dat zou voor mij te ver gaan, ook omdat de risico's heel groot zijn op kindjes met een aandoening. dan denk ik wie ben ik dat ik koste wat het koste een kindje op de wereld wil zetten terwijl de kans groot is dat het niet helemaal goed gaat. dan voel ik mijzelf egoistisch. ik denk niet dat het een teken is van God dat die medicijnen niet aanslaan. soms gebeuren die dingen en is er iets anders voor je weg gelegd, bijvoorbeeld andere medicijnen. ik heb ook een tijdje signalen uit de omgeving opgevat van zie je wel bij ons gaat het niet lukken, maar ze zijn niet allemaal voor jou bedoeld op die manier, die signalen. wij vinden het alleen moeilijk ze juist te interpreteren, omdat er vaak geen hele uitleg van boven bij zit. je moet doen waar je je goed bij voelt. ik zou ook met anderen erover praten. mensen die het misschien zelf hebben meegemaakt in je omgeving. wat ik zelf heb gemerkt, was dat het bij ons raak was toen ik er zelf weer in geloofde. en natuurlijk is het geen als dan relatie. van als ik erin geloof in de medicijnen, dan is het raak, maar het helpt wel. en die miskraam hoe triest ook, is een teken dat je wel weer zwanger kunt worden. waarom het dan mis is gegaan? misschien omdat het kindje niet helemaal goed was en het niet zo bedoeld is dat je dit waarschijnlijk gehandicapte kindje op de wereld zou zetten. ook al is de schepping zo mooi. bij 1 op de zoveel klopt de combinatie niet helemaal en dat is het mooie van hoe het allemaal geschapen is, dan neemt de natuur zelf een beslissing. en dat is natuurlijk ook niet voor niets zo gemaakt. goed dat je het hier bespreekt. helpt je ook wel je gedachten op een rijtje te zetten. heel veel sterkte!
ja ik weet het....ik kan nog wel zwanger worden....ik heb ook nog wel het gevoel dat er ooit wel een 2e komt,dat vertrouwen heb ik nog wel. Wij hebben ook al een grens getrokken,voor ons geen iui,ivf of isci. Ik snap heeeeel goed dat mensen dat doen hoor,maar we hebben al een lief kindje dus daar zal het dan ook bij blijven. En ik wil ook niet suggeren dat dat niet goed is hoor,want daar komen ook gewoon echte mensjes uit,die evenveel genade krijgen. Vind het wel fijn hoor al die reacties Ik voel me er minder rot en schuldig door. We proberen het nog even en zullen zien waar we uitkomen... Thx!!
Dorito; Mooi beschreven allemaal zeg ... Dan kijk je toch weer even anders tegen het verdriet en boosheid van zwanger worden aan.. En Pientje; Laten we vooral de hoop en het vertrouwen niet varen! Ik wens je heel veel succes in de "dingen"die komen gaan!!! Groetjes,Alida
Kom ik ff tussendoor: Elk voordeel heeft zijn nadeel. Geloven of niet..... Je kan de zaak altijd van twee kanten bekijken. Ik (lees wij) bekijken hem zo: Het is ten eerste een mega relatietest: Voltooid!! We zien wel hoever we komen..... Of je het moet zien als een gift of niet....moeilijk hoor. Zou betekenen dat ik om een of andere vage reden geen kindje zou "mogen" krijgen....pfffff. Of idd, de medische wereld is er om te gebruiken..... Tja, doe wat je zelf wilt!! Als het niet goed voelt, overweeg te stoppen. Voelt het prima, ga lekker door. Wat er ook achter zit, daar kom je altijd achteraf pas achter! Succes meiden
Ik denk altijd maar: God heeft de mens niet voor niets de kennis gegeven om bijvoorbeeld Clomid uit te vinden.
Ik zeg ook niet dat het fout is hoor!!! goed lezen!!! Wie zegt dat jij om een één of andere geen kindje zou mogen hebben,ik niet en dat jij aan isci doet,is jouw keuze. en dat is heus niet slecht!! Maar wat ik dus bedoel....Ik heb niet het gevoel dat dit het voor mij is!!! En ik weet ook wel dat God ons wijsheid heeft gegeven om medicijnen uit te vinden. En dat we dat mogen gebruiken. Maar dat betekent niet dat iedereen dat maar moet doen. Het gaat dus om mij persoonlijk,mijn persoonlijke twijfels!! Ik weet niet of God dat wel voor mij bedoeld heeft. Heb het gevoel dat Hij met mij een andere weg wilt gaan. Dus nogmaals....ik suggereer absoluut niet dat medicatie en iui,ivf isci slecht zijn!! Dat is voor iedereen een persoonlijke keuze! en ik ben daar nog niet uit!!
Weet ik meis!! Zo had ik het ook helemaal niet opgevat. Ik maakte de afweging, hoe je het ook zou bekijken...je kan er eigenlijk net niks mee. Mijnimeel heeft maar een deel van de tekst gequote. Het is idd een gevoelsmatige keuze die je maakt. No hard feelings hoor! Lekker doen wat bij jullie past. Kus Elmo
succes met al je twijfels meid! probeer eerst maar eens rustig over je situatie na te denken, voordat je beslissingen neemt... je eerste stap om je twijfels te ordenen heb je gezet, door hier je twijfels te uiten. misschien heb je daardoor al een beter overzicht of inzicht gekregen in je eigen situatie. kan je hier overigens goed over praten met je lief? ik wens je veel wijsheid toe! liefs elfje (ben overigens helemaal niet gelovig, maar het nadenken over doelen in je leven spreekt me wel aan..., overigens het ene doel hoeft het andere doel niet uit te sluiten....lekker vaag allemaal weer hihi)
Ik ben trouwens ook niet gelovig....maar vind ook de doelen en gedachtes erg "leuk" om te lezen. Vandaar ook mijn neutrale opstelling. Dat was iig zo bedoeld
Gelukkig...dat daar dus geen verwarring over bestaat,want ik hoop echt wel dat deze isci-poging is gelukt voor jullie en jullie niet meer zo hoeven te "ploeteren",dat je eindelijk kan gaan genieten!!! Kan zijn dat mijn reactie's wat bot overkomen,maar zo bedoel ik het echt niet!! Dat is het nadeel van communicatie op het forum. groetjes Pientje
Ik ben niet gelovig, dus heb een andere kijk hierop. Maarrrrr ik wil je heel veel sterkte wensen Pientje! En ik hoop dat de verder mmm jullie ook bespaart mag blijven zodat je niet hoeft te kiezen! Het is zo zwaar allemaal!! Mega veel succes deze maand meid. Liefs Marjo