zwanger kost dat geld ( werkgever )

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door MvN, 2 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MvN

MvN Niet meer actief

Weet iemand of het bedrijf waar je werkt via het uitzendbureau het geld word als je met zwangerschapsverlof gaat?

of kost het, het uitzendbureau alleen geld?

Liefs

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Uhm... je vraag is me niet geheel duidelijk, maar als je bedoelt: kost het een werkgever geld als ik zwanger ben? Ongeacht of het je eigen werkgever is of een uitzendburo oid.

Nee! Als jij ziek bent door zwangerschap of mbt je zwangerschaps-en bevallingsverlof, dat wordt allemaal door het UWV vergoed. Dus ook als je geen werkgever meer zou hebben omdat je contract bijv net voor het verlof zou aflopen, dan ontvang jij je geld via het UWV.

Ik hoop dat ik je vraag duidelijk heb begrepen.

3. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    De kosten van je verlof (dus 16 weken doorbetaling van je salaris) worden door het UWV aan je werkgever betaald. Als je voor of na je verlof (gedeeltelijk) ziek bent moet je werkgever dat wel betalen. Maar vaak zijn ze daarvoor verzekerd.

4. droombeebje

droombeebje Bekend lid

7 jun 2009
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt niet helemaal. Je zwangerschaps- en bevallingsverlof wordt inderdaad door het UWV betaald. Als je ziek ben door de zwangerschap, krijgt je werkgever het geld ook van het UWV. Ik heb dit namelijk zelf gehad. Als zwangere heb je dan te maken met het UWV, ze belden mij af en toe.

5. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Als werkgever heb je wel degelijk (indirecte) kosten aan ziek personeel, of personeel wat op verlof is.
    Als eerste heb je de kosten voor de verzekering tegen ziekteverzuim. Dan heb je kosten voor de 'eigen risico periode' want vaak kan je de verzekering pas aangspreken na een aantal weken of maanden. Die overbrugging betaal je dus als werkgever wel zelf. Dan heb je ook nog misgelopen inkomsten omdat jij je uren niet hebt kunnen draaien en dus iemand anders dat moet doen.
    Hoe dan ook: ja, je werkgever heeft daar zeker kosten aan.
    In jouw geval zal het t uitzendburo zijn - want zíj zijn feitelijk jouw werkgever.

6. MvN

MvN Niet meer actief

Ja maar het uitzendbureau intresseert me niet ;) t gaat me om t bedrijf wat mij inhuurt, ik wil hun niet op de kosten jagen.

7. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

het bedrijf wat jou inhuurt, huurt je in per uur (als het goed is!) en als je niet werkt betalen ze dus ook niet voor je.

8. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Dat geldt bij ziekte, maar niet voor zwangerschapsverlof hoor. Het verlof wordt betaald door het UWV, het bedrijf kost het niets (is mij door mijn bedrijf uitgelegd, daarom kunnen ze ook een vervanging regelen).

9. Vanilla

Vanilla Fanatiek lid

10 jul 2006
    1.373
    0
    36
    En geldt tevens niet bij ziekte a.g.v. zwangerschap, ook dit wordt namelijk vergoed door het UWV.

De inlener (bedrijf waar je werkt) kost het per definitie niets als jij geen uren maakt. Zij betalen, zoals eerder vermeld, enkel voor de gewerkte uren.

10. Mammie69

Mammie69 Actief lid

3 mrt 2009
    139
    0
    0
    Gorinchem
    En volgens mij is het bedrag wat de werkgever van de UWV krijgt bij zwangerschaps/bevallingsverlof gemaximeerd. D.w.z. bij vrouwen die meer verdienen dan het maximaal vergoede dagloon krijgt de werkgever geen 100% compensatie en kost zwangerschaps/bevallingsverlof de werkgever dus wel degelijk geld (ik ga er hierbij dan wel vanuit dat degene die met verlof gaat, 100% vervangen wordt en dat gebeurd in deze situaties vaak niet).

Voor een werkgever die iemand via het uitzendbureau inhuurt geldt dat alleen de gewerkte uren betaald worden. Is de ingehuurde kracht niet aanwezig, dan kost het niets.

Deel Deze Pagina