Kosten gastouder vs KDV en meer

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by nana33, Dec 1, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Hoi meiden,

Een vriendin van mij emigreert binnenkort naar NL :). Ik ben nu voor haar eea aan het uitzoeken omtrent de kinderopvang, omdat zij geen Nederlands spreekt. Ze is gescheiden en haar ex emigreert niet mee. Ze is dus eigenlijk alleenstaande moeder en werkt fulltime (ze heeft hier al een baan, daarom komt ze hier naar toe). Het KDV is wat aan de dure kant voor haar. Weet iemand hoeveel goedkoper een gastouder gemiddeld is voor fulltime of bijna fulltime opvang (4 of 5 dagen pw) van één kindje? En weet iemand of gastouders een opleiding of cursus moeten hebben gevolgd? En hoe kies je een gastouder uit? Ga je dan gewoon bij een paar in de buurt langs om te kijken of je ze geschikt vindt of is er een meer formele procedure? Ik hoop dat er hier iemand is met ervaring met GO die me verder kan helpen.

2. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Volgens mij is een gastouder voor zoveel uren duurder dan een KDV, omdat je minder toeslag ontvangt. Netto gezien waren wij bij de gastouder meer kwijt dan voor het KDV voor dezelfde uren. Gastouders moeten tegenwoordig inderdaad aan streng(ere) eisen voldoen kwa papieren dus dat zit wel goed. Via het gastouderbureau kan je een zoekopdracht doen en dan nemen ze contact met je op als ze een gastouder hebben gevonden die aan je eisen voldoet en dan ga je kennis maken. En als het klikt kan er een contract opgesteld worden. Maar nogmaals een KDV is in geval van fulltime werken voordeliger. (tenzij dit afgelopen jaar veranderd is..)

3. Salsera

Salsera Fanatiek lid

Jan 25, 2012
    1,193
    175
    63
    NULL
    NULL
    Ik werk zelf als gastouder, maar ik vermoed ook dat je bij een KDV goedkoper uit bent als je fulltime opvang nodig hebt. Je kan eventueel wel even de prijzen van een paar KDV en gastouders/bureaus vergelijken om een beter beeld te krijgen. Voor een KDV krijg je inderdaad meer vergoeding, daarentegen zijn gastouders over het algemeen wat goedkoper, hoewel afhankelijk van de bureaukosten van het gastouderbureau.

En gastouders dienen tegenwoordig inderdaad aan bepaalde eisen te voldoen, oa opleidingseisen en eisen voor de opvangruimte. Gastouders worden ook gecontroleerd door de GGD. Als je vriendin voor een gastouder zou kiezen dan kan ze gewoon contact opnemen met een bureau dat werkzaam is in de woonplaats en dan via hen afspraken maken met meerdere gastouders om te kijken met welke er een klik is.

4. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

Aug 3, 2008
    2,165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    GO is met name goedkoper als je op een dag maar bijv7 of 8 uur opvang nodig hebt... een GO betaal je nl per uur dat je kind er is en het KDV per dagdeel en soms zelfs per dag.

In 2012 kreeg je voor GO tot max 5,09 als toeslag en bij het KDV is dat een max van 6,36 per uur. En meestal is het uurtarief verschil minder Wij betalen hier voor het KDV 6,59 per uur en een GO zou 6,39 hebben gekost. En daarbij zit bij het KDV meestal de luierst en eten bij in en bij een GO komt dat er meestal nog bovenop.

Dus ik zou even goed op de site van de belastingdiesnt voor toeslagen kijken wat de stand van zaken is voor 2013 en eens informeren bij KDV en GO. Dan kun je pas een realistische keuze maken.

Heel veel succes!!!

5. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Wat stom, ik ging er altijd van uit dat je goedkoper uit bent bij een GO. Ik had het zelfs al tegen haar gezegd dat dit wsl goedkoper zou zijn ;). Maar dat is helaas netto dus niet altijd zo begrijp ik. Jammer, want ik weet niet of ze het financieel redt met het KDV. Misschien kan ze dan wat kortere dagen maken of e.d. Ik zal straks maar eens even gaan rekenen.

Share This Page