Wie bekend met Paniekaanvallen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lenthe1987, 12 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lenthe1987

Lenthe1987 Actief lid

20 aug 2012
    477
    33
    28
    Hey,

Ik heb momenteel een burn-out en angststoornis en ben bekend met zo nu en dan vage, vervelende lichamelijke klachten. Ik ben hiervoor bij de huisarts geweest en zij denkt aan paniekaanvallen. Het rare gevoel komt soms ineens vanuit het niets opzetten, zonder aanleiding. Ik merk dat mijn gehoor dan wegtrekt (ik hoor de ander nog wel maar het lijkt heel dof en van veraf), het voelt alsof ik buiten mezelf treedt (als ik in een film zit), ik krijg hele zware en tintelende armen en benen, ik word duizelig, snelle hartslag, zweet. Veel van deze symptomen kan ik terugvinden bij klachten die bij een paniekaanval horen, echter het wegtrekkende gehoor niet!! Is er iemand die dit herkent en mij hierin gerust kan stellen?

2. Chechi

Chechi Niet meer actief

#2 Chechi, 12 nov 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2022
    Ik ben Gz-psycholoog en heb veel gewerkt met mensen met een paniekstoornis. Bij een paniekstoornis krijgen mensen paniekaanvallen, zonder duidelijke aanleiding. Door je burn-out krijg paniekaanvallen omdat je cortisol hoog is. Mensen raken bang voor deze paniekaanvallen omdat ze best eng voelen, contact met realiteit lijk je te verliezen, de controle of een hartaanval krijgen. Wat gebeurt is dat het lijf te scherp staat afgesteld op lichamelijke signalen van gewone stress, bijv hartkloppingen ervaren, omdat deze doen denken aan de paniekaanvallen. Gevolg; je raakt bang voor de paniekaanvallen zelf, zodra je lijf de minste en geringste signalen opvalt die doen denken aan een paniekaanval, raak je angstig en tsjah, dan komt juist die paniekaanval. Dus een paniekstoornis gaat over de angst voor de paniek zelf.

De fenomenen die je meemaakt passen bij derealisatie, depersonalisatie en dissociatie. Dan loopt de angst dusdanig hoog op dat je brein je probeert te beschermen.

Kortom; alles wat je voelt is heel normaal in het kader van je burn-out. Ook die gekke sensaties. Je hoeft er niet bang voor te zijn. Hoe minder bang je ervoor bent, hoe minder paniekaanvallen je hebt. Ik zou evt psychologische behandeling zoeken, want als je hier niks mee doet kan het steeds erger worden. Wel bij een plek waar ze goed zijn in dit soort dingen zoals een instelling als HSK (zit door heel Nederland) omdat er veel kwakzalvers bestaan qua angststoornissen behandelen.

Overigens ben ik wel van mening dat een arts altijd eerst lichamelijk alles moet uitsluiten voordat ze het gooien op burn-out en angststoornissen ;)

Zeebra, Zonnestralen en rocketscience vinden dit leuk.
  3. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik herken het wel van voorafgaand aan flauwvallen, dan gaan mijn oren suizen en lijkt het ook alsof ik heel ver weg ben en het niet kan horen. En alle andere klachten die je omschrijft ervaar ik dan ook. Maar bij mij zijn dat geen paniekaanvallen maar als ik bijvoorbeeld te weinig gegeten heb en in een te volle ruimte moet staan (treincoupe bijv.).

Zou het kunnen dat je tijdens een paniekaanval hyperventileert en daardoor ook dreigt flauw te vallen? Vervelend voor je hoor, wat doe je tijdens zo’n aanval dat het weer over gaat?

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik heb het ook gehad tijdens en na burnout.
    Bij mij bleek het vooral door een te lage vitamine d te komen. Is die al 33js bij Je gecheckt?
    Van een lage vit d heb je ook sneller kans op geestelijke instabiliteit, sneller stress, eerder kans op hyperventilatie, paniekklachten , depressies en burnout.
    Sinds ik op advies vitamine d ben gaan slikken in hoge waardes, trokken de paniekaanvallen snel weg. Ze komen weer terug wanneer vit d te laag wordt. Ben ook geestelijke stabieler. Minder snel stress.
    Veel mensen met een burnout of een depressie hebben een lage vit d. Door te lage vit d gaan er allerlei dingen in je lichaam aan de gang, bijv je bijnieren die overactief worden. die bijv voor te hoge cortisol zorgen en dan stress. Stress vreet omgekeerd weer veel vit d. Dus vicieuze cirkel. Dus sowieso goed om vit d tekort uit te sluiten.
    Sowieso goed om in dit geval bloedonderzoek te doen en andere dingen uit te sluiten. Huisartsen gooien vaak veel op burn out zonder andere dingen te checken. Misschien hyperventileer je wel onbewust?
    De symptomen die je hebt kunnen ook van de stress komen. Is een duidelijk signaal van je lichaam dat je dan een stap terug moet doen. Bescherming/soort shut down. Ik voel dit vooral.bij overprikkeling door ass.

rocketscience vindt dit leuk.
  5. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Google eens op conversiestoornis!

Heel veel sterkte. Ik heb in het verleden paniekaanvallen gehad en dacht regelmatig dat ik een hartaanval had, zo slecht voelde ik me. Het is echt heel erg naar. Sterkte

6. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.409
    113
    Ik herken het wegtrekken van het gehoor ook bij een paniekaanval, ik ging hyperventileren en werd duizelig, vervolgens trok het geluid weg (naar heeeel bedompt en ver weg) en werd mijn zicht korrelig en donker. Met letten op mijn ademhaling heb in geleerd het te voorkomen - gevoelens van paniek heb ik wel nog, maar ik kan het ‘opvangen’ zeg maar. Deel van mijn angst was ook de angst voor een paniekaanval, waardoor de paniek juist werd versterkt.

7. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Er staan al hele mooie reacties, dus ik wil niet in de herhaling vallen. Rare dingen met je gehoor horen er inderdaad ook bij. Als ik in een paniekaanval zit, dan lijken alle geluiden in één grote massa over te gaan. Super overprikkelend.

Een paniekaanval kan je zien als een miscommunicatie in je hersenen. Soms is er echt gevaar, maar meestal juist niet...ook al denkt je lijf van wel.

Ik volg ACT en dat heeft enorm goed geholpen. Tuurlijk overvalt het gevoel me nog wel eens, maar ik kan het plaatsen, uitspreken en laten gaan. Neemt niet weg dat de lichamelijke sensaties k*t zijn natuurlijk :p

Leg je focus op wat wèl helpt i.p.v. wat je juist niet wilt. Erken dat een burn-out nu eenmaal een flinke klap is voor je lijf en geest. Dat kost tijd om van te herstellen. En dat is ok. Het is wat het is.

8. PeChAn

PeChAn Actief lid

11 mrt 2022
    288
    316
    63
    Vrouw
    Helaas ook herkenning. Ook dat mijn gehoor dan ineens gedempt wordt. Overigens is dit niet bij iedere paniekaanval aanwezig.
    Het vitamine D verhaal is ook herkenbaar en raad ik je ten harte aan om te checken wat je waarde is.
    Paniekaanvallen rondom mijn menstruatie zijn altijd heftiger en langduriger.
    Net weer 2 dagen achter de kiezen met continue hartoverslagen. De week ervoor al steeds veel spanning op mijn borstspieren en weinig eetlust. Dit alles begon door een paniekaanval voor het slapen gaan en ettert nog flink door. Heb er een week geleden nog voor bij de huisarts gezeten en een hartfilmpje gekregen. Die doet echt keurig wat er moet gebeuren dus dat brengt wel weer wat rust.
    Vanmorgen ongesteld geworden en zit weer een stuk beter in mijn vel.
    Erg vermoeiend altijd deze periodes. Gelukkig is het niet iedere maand raak maar deze had ik kunnen verwachten met alles wat er nu weer speelt.

Het laten komen van de aanval, het accepteren dat het er is zorgt ervoor dat de aanval korter duurt bij mij. Hoewel dit nog weinig invloed heeft op de spanningsklachten erna maar ook die stoppen weer.

Heel veel sterkte en een knuffel want het is gewoon k*t met een hoofdletter K.

9. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.101
    113
    Klinkt als een klassieke paniekaanval.
    Ben ermee bekend en dit wat jij omschrijft is precies het zelfde.
    Bij mij hielp afleiding zoeken.
    En je beseffen dat je niet alles onder controle kan hebben.
    Dingen loslaten waar je geen invloed op hebt.
    En dat is best een proces hoor.

10. Lavendel89

Lavendel89 Niet meer actief

Ik herken het ook, dat het gehoor wegvalt / naar de achtergrond gaat. Of suizen. Icm alle andere symptomen die je noemt bij een paniek aanval.
    Sterkte!

11. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.824
    18.542
    113
    Vrouw
    Sterkte! Mijn partner is hier bekend mee, bepaalde dingen kunnen het triggeren bij hem (cafeïne, alcohol, bepaalde games) en soms komt het uit het niets.. Hij heeft wel medicatie hiervoor, maar dat is niet altijd nodig. Hij heeft daarbij ook last van hyperventilatie, soms helpt het om dan even buiten te gaan wandelen.. al is het een blokje om. Een andere vorm van afleiding kan ook helpen.

12. Havermout

Havermout Niet meer actief

Ja! Ik ben nu overspannen en ik heb dit nu 2 of 3 keer gehad. Ik dacht de eerste keer dat ik een hartaanval kreeg. Ik heb het vooral in situatie met veel prikkels waar ik het overzicht/controle denk te verliezen. Dan dempt mijn gehoor, gejaagd gevoel, tintelende handen, gevoelloze voeten (?) misselijk, hartslag omhoog en later hoofdpijn.

Ik vind het nog steeds heel raar om zulke fysieke last te hebben en zo hyper bewust te zijn van mijn lichaam nu..

Deel Deze Pagina