Baby plots veel honger, bijvoeding, te snel?

Discussie in 'Voeding' gestart door DeeLighT, 10 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    M'n jongste is 6 maanden. We zijn sinds een dag of 4 geleden begonnen met groente (net voor de 3e fles). Dit ging boven verwachting, in plaats van een beetje proeven en bekken trekken werd er actief gegeten!

Maar nu het volgende, ze lijkt ook in een groeisprurt te zitten en heeft dus al meer dan een half uur voor de volgende voedingen weer honger. Een logische stap leek me dus om ook wat fruit te geven (net voor de 2e fles), maar is dat al niet een beetje snel? Ze heeft amper de tijd gehad te wennen aan de groente?

Haar schema ziet er nu zo uit:
    8u 180/6
    12u 180/6
    15.30 groente 2-3 eetl
    16u 180/6
    20u 180/6

(net een klein beetje peer geprakt, vond ze ook al snel lekker, ik zit er ook aan te denken haar wat a la Rapley aan te bieden...)

2. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Wij gingen ook opeens zo snel! Binnen een week aan het groente en brood! Mondje blijft maar open gaan en nog commentaar leveren ook als het te lang duurt :D

Wij zitten op:

7.00: 210 + 7
    9.00: fruit + liga
    11.00: 210 + 7
    12.30: brood (hele kleine stukjes + korst)
    15:00: 210 +7
    17.30: groente
    19.00: 210 +7

De flessen drinkt ze meestal niet leeg, maar 180 gaat wel schoon op en daar hou ik niet van ;)
    Brood eten is een groot woord hoor, het is wat sabbelen op 3 stukjes en dat is het....

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij hebben vanaf die 6 maand ook gewoon groente gegeven naar behoefte. De verwachting was dat het een paar happen zouden zijn. Maar hij at gelijk porties van rond de 100 gram weg.
    En na 4 groentes (a 3 dagen, dus 12 dagen later) Zijn we het fruit gaan bijgeven..

4. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook zo'n groente en fruit-verslindertje. Begonnen met een paar hapjes en nu gaan er zo vier van die ijsklontjes met groente naar binnen. En mopperen dat ze niet genoeg heeft. Ze zit nu ook op 3 flessen, de middagfles heeft plaats gemaakt voor 100 cc yoghurt met een beetje fruit erdoor. Denk dat we de groente en fruit maar langzaamaan naar behoefte gaan opvoeren en volgende week (dan zit ze een week aan de granenpap) eens beginnen met een korstje brood.
    Broerlief ging trouwens ook zo vlot en bleef goed eten. Nu de standaard kleuterkuren dat alle groente vies zijn.

5. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Als je niks aan haar merkt, ze geen actie geeft op de groentes kun je in principe wel ook met fruit beginnen. Ik heb een week groente gedaan en toen fruit erbij. Ik gaf wel altijd twee dan hetzelfde om te kijken hoe hij er op reageerde. Leuk dat je ralpley wil gaan proberen. Heb je dat topic al Wat door gelezen???

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als je bijv. het allergievriendelijke schema van Kleintjes hanteert, kan je gewoon groente en fruit naast elkaar introduceren hoor! (google: voedselintroductieschema).

7. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    zogelukkig, die houd ik idd bij voor welke soorten ik kan pakken. Maar kon niet vinden hoe snel je dingen bij elkaar mocht doen.

Kan me herinneren dta bij mijn oudste granen/brood pas vanaf 7 maanden was, nu staat er 6 maanden....

8. zogelukkig

Meteen.;)
    Juist omdat het een allergievriendelijk introschema is, kan je gewoon 's ochtends bv. peer geven en 's avonds broccoli. Dat 3 dagen hetzelfde is miz nogal ouderwets en wordt geadviseerd door de cb's, maar die zeggen dus ook niet dat je niet moet beginnen met aardbei en tomaat.

9. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hhm, dus dat 3 dgn hetzelfde is dus niet per se nodig?
    Dat maakt het vers eten klaarmaken nóg makkelijker!

Ben vandaag maar gewoon puur op gevoel afgegaan. Ze vroeg, dus ik heb gegeven.... (haha lees het terug en denk: da's ook niet altijd goed :p)

10. zogelukkig

Hoezo zou dat niet goed zijn?

Als je kindje honger heeft, lekker wat geven hoor!;)

11. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Ja, bij de baby wel... niet bij m'n draakie van 2.... ;):)

12. zogelukkig

Ohw, :D gheghe!

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hier eigenlijk na 3 dagen ofzo groente en fruit gegeven. Brood gewacht tot 7 maanden, Kleintjes zegt vanaf 6 maanden een korst en vanaf 7 maanden brood. Maar ik vond 2 eetmomenten wel even genoeg om te wennen.
    Je kunt ook prakjes en rapley combineren. Kan je baby gezellig mee-eten aan tafel. Wij doen hier ook rapley en ik vind het erg prettig dat hij gewoon eet wat ik kook, geen lastig gedoe, iedere dag vers en het is ook erg gezellig.

(hier is tomaat trouwens wel al vanaf het begin favoriet.. volgens Kleintjes mag dat ook gewoon vanaf 6 maanden)

14. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Juju, ja combineren is wel het idee. Een prettige gedachte.
    Ook een beetje het vertrouwde waar ik aan vast hou, omdat ik het bij de oudste zo gedaan heb...

Vaak is ze rond onze etenstijd aan het slapen.... maar dat trekt nog wel bij denk ik.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    3 dagen hetzelfde is vooral belangrijk als er kans op allergische reacties is. Sommige reacties laten een dag op zich wachten. Geef je dan van alles door elkaar dan blijft het een puzzel WAAR je kind nou niet tegen kan. Daarnaast hebben veel kinderen het nodig omdat ze wat tijd nodig hebben om aan een smaak te wennen.
    Maar je hebt ook kleine kliko'tjes die meteen alles door elkaar in forse porties kunnen verstouwen. Kijk naar je kind, dat blijft het beste recept.

16. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Hahahaha :D

Hier hebben wij inderdaad een kleine kliko op het moment. Het mondje blijft maar open gaan. Het is nog niet heel veel wat ze eet, maar ze eet echt alles! Alles moet even geproefd worden. Als wij eten en ze zit bij 1 van ons op schoot, dan trekt ze de vork zo wat uit onze handen! ;)

17. zogelukkig

Als je allergievriendelijk introducteert is dat dagen achtereen hetzelfde geven gewoon niet nodig. Ik heb ook nog nooit van een wortel- of broccoli-allergie gehoord!

En hoezo wennen aan verschillende smaken? Mijn zoontje kende al heel veel verschillende smaken. Die hoefde dus nergens aan wennen en vond alles even lekker.

Ik snap trouwens niet wat lekker vinden met forse porties te maken heeft.

18. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    zogelukkig, ik geef fv dus mijn meisje zal zeker moeten wennen aan allerlei smaken. Gaat dus niet voor iedereen op ;)

En forse porties, als je kind er aan moet wennen of iets niet lust zal ie geen flinke porties wegwerken denk ik :)
    (denk dat dirksmama dat bedoelt)

Maargoed, op weg naar vaste voeding zijn wij onze eerste bult tegengekomen. Dezelfde bult als die we de eerste weken van haar kleine leventje moesten bedwingen. Obstipatie.... :(
    Maandag maar bellen voor Forlax, want die olie door de fles staat me niet zo erg aan...

19. zogelukkig

Ook als ik fv had gegeven had ik echt niet 3 dagen achter elkaar hetzelfde gegeven.;)
    Verandering van spijs doet eten, denk ik. Wij deden Rapley en zoon at gewoon met ons mee. Ik eet zelf ook niet 3 dagen hetzelfde. Hooguit dat hij eens per 5 dagen/week hetzelfde kreeg.
    Een kind doet er nog heel lang over om te wennen aan diverse smaken en wat eerst een voorkeur leek te hebben, kan ook een afkeer worden.
    Mijn zoontje was ooit gek op worteltjes en spinazie, maar dat moet hij nu echt niet meer! Ik blijf het zo nu en dan wel aanbieden.

Die obstipatie hadden we hier ook. Ik ben toen even helemaal gestopt met bijvoeden.

20. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    ja die wisseling van voorkeuren zie ik bij mijn oudste dochter. Dan weer zijn groenten het lekkerst, bepaalde soorten en dan weer de aardappels of vleesvervanger.... Grappig, soms heb ik het idee dat ze echt pakt wat ze meer nodig heeft op datmoment. Ze pakt bij een groeispurt vaak veel aardappels.

Wbt obstipatie, ik ben bang dat dit een blijvend probleem is. Ze zat met een paar weken al zo verstopt dat ze een klysma nodig had :(
    En zonder bijvoeding red ik het niet want ze heeft echt duidelijk niet genoeg aan de flessen ( waar helaas n limiet aan zit itt bv)

Deel Deze Pagina