Hallo allemaal, Ik zit met wat twijfels en begin me er momenteel erg druk over te maken... In het begin van mijn zwangerschap was ik er zeker van dat ik borstvoeding wilde geven als dit zou lukken. Maar nu heb ik toch steeds meer mijn twijfels en waarom tsja.. ik vind het gewoon een onprettig idee dat ik niet weet of het kindje genoeg heeft binnen gekregen, dat hij de eerste drie dagen geen borstvoeding binnenkrijgt omdat dit nog op gang moet komen(heb ikgehoord?) En dat bv op aanvraag is dus dat je zowel met visite iedere keer hoogst waarschijnlijk met je borsten weer bloot zit waar idereen bij is. Ik vind dat ook een onprettig idee en in mijn ogen iets prive's. Wel zou ik als het wel lukt willen kolven... maar kan dit direct al ? Of moet het kindje eerst sowieso aan de borst en wil het daarna nog wel de fles en andersom. Maar ja het is mijn eerste dus wat weet ik er nu van dus ik was nieuwsgierig naar jullie ervaringen. Zijn er hier dames die er ook zo over dachten en toch bv hebben gegeven juist gelijk op fv? Ik vind het zo moeilijk! Sorry voor de vele vragen... Liefs
Hier ook een eerste op komst en ik wil ook BV gaan geven. Wat ik heb begrepen is dat zodra je kindje geboren is het uit zichzelf al naar de borst gaat (natuur) en het hele verhaal dan op gang komt. Het inderdaad op aanvraag is en dit kan betekenen dat je net kraamvisite krijgt en ze honger heeft. Ik heb er zelf niet zoveel problemen mee. Je borsten hangen niet uit je shirt open en bloot in het zicht, je kan er altijd nog een hydrofiele doek overheen leggen voor het stuk huid wat wel te zien is. Of gewoon ervoor kiezen om naar boven te gaan om te voeden.
Ik geef nog steeds borstvoeding en dat nooit van mezelf verwacht. Ik had ongeveer dezelfde twijfels als jij. Advies: volg een cursus of lees een boek (kennis is macht) en ga ervoor! De eerst dagen moet de bv op gang komen, je kindje krijgt dan idd weinig binnen. Maar dat kunnnen ze hebben. De kraamverzorgster weegt je kindje elke dag en houdt het gewicht scherp in de gaten. Je weet niet hoeveel je kind binnenkrijgt. Maar als je kindje na het drinken tevreden aan je borst in slaap valt, dan weet je genoeg. Bv geef je op verzoek. Ik vond dat juist prettig, je kan ook niet overvoeren met bv. Met fv heb je een maximum wat je per 24 uur kan geven. Ik hou er ook niet van om overal met me borsten te wapperen waar bezoek bij is, te prive. Dat deed ik dus niet. Als er bezoek was en het was tijd voor een voeding, ging ik naar boven. Kolven kan ook, maar is niet efficient en vervelend om te doen. Wat je ook kiest, het is jouw keuze! Maar mijn ervaring is dat bv geven erg fijn is, ik geniet er nog steeds van (en mn zoontje ook).
Je hoeft natuurlijk bij de visite te voeden, je kan je gerust afzonderen als jij je daar prettiger bij voelt. Je kan ook gelijk beginnen te kolven, dit kan tenslotte ook bij kindjes die niet goed aan kunnen happen etc. Bv is idd op aanvraag, en ik maakte me ook zorgen dat je niet weet hoeveel je kindje binnen krijgt. De eerste dagen houdt de kraamzorg t allemaal goed in de gaten en gebaseerd op gewicht (en ook hoe vaak het kindje komt vragen om voeding) kunnen zij zo zien of t kindje genoeg binnen krijgt of niet. Ben je al naar een informatieavond geweest over bv?? Dit zal vast twijfels bij je weg kunnen nemen
Ik heb ook borstvoeding gegeven bij de eerste (en nu straks weer). Ik deed het echter niet 100% op verzoek. Meestal gewoon netjes de (in het begin) drie uur en later minder. Uitzonderingen daargelaten als ze echt vervelend werd. Ze was er zo aan gewend. Voordeel is dat je borsten beter leeggedronken worden. Dit was voor mij ook ergrettig. En dus niet tijdens visite met de borsten bloot. Kolven kan ook, vamaf dag 1 al. Daarvoor hoeft je kindje niet eerst aan de borst te zijn geweest. Het kan idd dat het een paar dagen duurt voor het echt goed op gang komt. Dit is normaal, al raken verse moeders er nogal eens van in de stress... Sterkte met je keuze!
Ik zou ook zeggen laat je heel goed voorlichten op een BV-cursus oid! BV valt/staat bij juiste kennis en ik denk ook realistische verwachtingen. Ik trok me altijd terug om te voeden en op een gegeven moment werd ik ook handig om in bijvoorbeeld cafe/restaurant discreet te voeden met een doek. Wat ik soms ook wel deed toen kindje ouder werd, is flesje gekolfde melk meenemen als ik ging shoppen e.d. zodat ik niet 'met de borsten bloot' hoefde. Meteen alles kolven kan ook, ik heb het bij mijn eerste noodgedwongen gedaan omdat hij borst niet kon pakken. Maar vergis je daar niet in... Ook dat moet je (in het begin) minstens 8 keer per dag doen (en dus soms ook als je visite hebt of ergens op bezoek bent en ook 's nachts) om goede melkproductie te krijgen en houden. En dan moet je de melk nog in een flesje gaan geven. Zo ben je snel 40 minuten per voeding kwijt (20 min kolven, 20 min flesje). Op regeldagen moet je nog vaker kolven, en met kolven productie omhoog krijgen is moeilijker dan bij 'live' drinken. De kolf spullen moeten gesteriliseerd en schoongemaakt worden. En eerlijk gezegd vond ik het bij BV juist makkelijk dat ze dat onbeperkt mogen hebben. Het is niet alleen voeding, maar ook troost en aandacht voor zo'n kleintje. Bij FV (die mijn oudste gehad heeft vanaf 10 wkn) moest ik de hele tijd rekenen en rekken tussen de flesjes, omdat hij niet meer mocht drinken. Of 's nachts 10 keer eruit om speentje of water te geven omdat hij geen voeding mocht. Mijn BV dochter kon ik gewoon aanleggen en door de BV-hormonen (waar je slaperig van wordt) sliep ik ook beter. Veel succes met je keuze!
Wat ik mij altijd afvraag is waarom bang zijn om te voeden waar andere mensen bij zijn daar zijn je borsten toch voor en je kan ook discreet voeden met een doek erover. Of een hemdje onder je trui. Laat je goed informeren wand kolfen is ook best zwaar hoor en als je kindje goed plast en poept en tevreden is geef je genoeg.
Ik heb ook nooit gevoed in het openbaar. Ik kan misschien dan geen moeite hebben met mijn borsten, maar een gezelschap/gemeenschap ben je samen. Het is voor mij dus niet vanzelfsprekend dat een ander zich dus maar aan moet passen, omdat ik zo nodig met mn borsten bloot moet. Ben ook nooit in een situatie geweest dat een andere oplossing niet mogelijk was, dus waarom zou je het dan persee moeten willen. Ik heb trouwens in het begin contact gehad met een lactatiekundige en als je 100% kolft (wat ik toen deed omdat ons kindje op de nicu lag) dan hoeft dat niet s nachts! Uitzondering misschien als je te weinig overhoudt om te geven, maar dat was bij mij niet het geval. Ben het wel met de andere meiden eens: vond kolven wat inefficient. Eerst ben je 20 minuten bezig om het in een flesje te krijgen en dan nog eens 20 minuten om de fles weer aan het kind te geven. Je kunt jezelf de tijd besparen door je kind gwwoon gelijk de borst te geven... Nadeel daarvan: manlief kon altijd doorslapen en ik was altijd de sjaak. Ggrrrrrr!
Het lijkt me verstandig als je gewoon eens naar een voorlichtingsbijeenkomst gaat als je vk die aanbiedt. Daar kan je veel informatie krijgen, en met meer informatie kun je gewoon een beter gefundeerde keuze maken. Zelf heb ik de keuze gemaakt voor borstvoeding met het volgende in mijn achterhoofd. Het is makkelijker om van borstvoeding over te stappen op flesvoeding, dan andersom! En ik wilde het risico niet lopen dat ik later spijt zou krijgen dat ik het nooit geprobeerd heb. Inmiddels voed ik alweer 5 maanden mijn mannetje met mamamelk, en hij doet het super!
Tja... Ik moet zeggen dat ik tijdens mijn 1e zwangerschap heilig van overtuigd was borstvoeding te geven. Maar goed, toen werd hij 10 weken te vroeg geboren, dus ben ik gaan kolven. Aan de borst krijgen lukte niet en ik werd er helemaal gefrustreerd van, dus uiteindelijk paar maanden gekolfd en met flesje gegeven. Ik moet zeggen dat ik achteraf trots ben dat ik dat gedaan heb voor ons kleine mannetje, zou het nu weer zo doen maar alleen als ie te vroeg is geboren. Mocht deze spruit gewoon a terme komen, dan ga ik flesvoeding geven. Waarom? Ik zie gewoon 10000 meer voordelen van flesvoeding. Niks tegen de mensen die wel borstvoeding geven hoor, maar ik vond het inderdaad fijner om te zien wat hij daadwerkelijk binnen kreeg. Bovendien was ik heel gevoelig voor borstontstekingen en daar wordt je ook niet vrolijk van. Ook vond ik het ideaal dat manlief er snachts ook uit kon. En dat ik ook gewoon een avond weg kon, zonder dat ik me druk hoefde te maken om ergens te gaan kolven en of ik wel een drankje mocht drinken. Ook mag je met borstvoeding niet lijnen, en ik moet toch wel flink een aantal kilo's kwijt nog na de bevalling. Ze zeggen dat je met borstvoeding juist afvalt maar hier was dat niet zo! Maar ik heb echt lang getwijfeld hoor, omdat het toch wel iets heel moois is, om borstvoeding te kunnen geven. Voordelen van borstvoeding zijn toch wel dat je altijd voeding bij je hebt, en het is gratis Vooral voor vroeggeboren kindjes is het heel erg goed, dus vandaar dat ik wel weer ga kolven als hij te vroeg komt.
Ja, dit hoor je vaak van vrouwen die er geen moeite mee hebben om in het openbaar te voeden. Wie er geen problemen mee heeft, moet dat vooral doen en alle respect! Maar er zijn ook vrouwen die het onprettig vinden om in het openbaar te voeden en ook dat moet kunnen. Tegen deze vrouwen zeggen dat ze daar maar overheen moeten stappen is niet constructief, want iedereen is anders en het is veel fijner als dit gewoon geaccepteerd wordt. Zelf zou ik er enorm gestresst van raken om openbaar te voeden en dat is natuurlijk funest voor borstvoeding. Daarom heb ik mij voorgenomen om mij terug te trekken voor een voeding. Lekker privé en een momentje van ons samen.
Ben het er overigens wel mee eens dat er ook bij borstvoeding manieren zijn om na te gaan of je kindje genoeg krijgt. Ik ben nog niet bevallen en mijn kennis is dus nog louter theorie, maar dit is wat ik tot nu toe weet: Vlak na de geboorte maakt je lichaam weinig melk aan. Het is echter wel supergeconcentreerde melk en bovendien is het maagje van je pasgeborene dan niet veel groter dan een knikker; daar moet je dan nog niet proberen te veel tegelijk in te stoppen! Na een paar dagen komt er meer melk, en dan kun je door op je kindje te letten goed zien of hij genoeg binnen krijgt. Onder andere moet je erop letten dat hij vaak genoeg plast. Als er genoeg uit komt, is er dus genoeg in gegaan! Kolven lijkt mij meer een noodoplossing; voor een baby bij wie direct aanleggen niet wil lukken, of om een voorraadje aan te leggen voor momenten dat je niet "live" kunt voeden (werk bijv.). Maar anders lijkt het mij dat het alleen maar vervelend is en dubbel zo veel tijd kost, en tijd heb je dan natuurlijk niet in overvloed... Dus om dat alleen maar te doen om in de gaten te houden hoeveel cc je kindje binnen krijgt, lijkt me niet erg handig.
Borstvoeding geven is mijns inziens fijn, makkelijk, gezellig en natuurlijk het beste voor je kindje. Het kan echter goed zijn dat het in het begin niet makkeljk gaat. Jammer genoeg is dat eerder regel dan uitzondering. Op dat moment moet je voor jezelf goed duidelijk hebben hoe graag je het wil. Je zult om je heen veel mensen horen zeggen: wat een gedoe, waarom doe je zo moeilijk, op de fles worden ze ook groot etc. Als je zeker weet dat je bv wil geven moet je stevig in je schoenen staan om dat het hoofd te bieden. Maar waarom zou je dat willen, naast alle opstartptoblemen die je kunt hebben? borstvoeding, ook (juist) de eerste drupjes in de eerste dagen, zijn zo goed voor je kindje! Je borstvoeding is helemaal afgestemd op de behoefte van je kind. De eerste dagen het supervoedzame colostrum met noodzakelijke stofjes voor de ontwikkeling van de darmen. Daarna is je voeding niet alleen afgestemd op de leeftijd van je kindje, maar zelfs aan het moment van de dag. 's Ochtends heeft je kleintje, net als wij, andere behoeftes als 's avonds. Ook de hoeveelheid past zich automatisch aan. Heeft je kindje niet meer genoeg aan je productie, zal het vaker komen en het zo vanzelf wat opkrikken. Het is zo'n mooi, ingenieus systeem. De kunst voedingsindustrie probeert al jaren de unieke eigenschappen van bv te imiteren, de kracht die het geeft aan het immuunsysteem, etc. Maar het blijft surrogaat. Je kindje komt als het bv krijgt vanaf het begin in aanraking met allerlei verschillende smaken (wat jij eet, dat proeft de baby). En doordat de baby zelf mag bepalen of het genoeg heeft gehad leert het al heel jong een vol gevoel herkennen en daarnaar handelen. Vergelijk dit alles nou eens met fv, wat vanaf dag 1 precies hetzelfde is als na zes maanden. Waarbij de ouders bepalen hoeveel en wanneer het kindje mag drinken. De keuze was voor mij helemaal niet moeilijk. Als je voeden in het openbaar vervelend vind, idd, je terugtrekken of een doek gebruiken. En, ga naar een voorlichting en/of lees het boek borstvoeding van Stefan Kleintjes. Heel veel succes!
Heb bij mn eerste bv gegeven en bij de tweede doe ik het weer en hopelijk langer.. Ik vond het fijn en kon heerlijk van mn kleine genieten bv komt meestal gelijk wel op gang wat ik weet maar als je twijfels hebt kun je daar denk het beste met je vk of dan even met je kraamverzorgster er over hebben
Ik herken wat je schrijft, heb ook twijfels. Ik heb bij de eerste geen bv gegeven omdat mijn tepels zo gevoelig zijn ml mag er al niet snel aanzitten. Dus om die reden en ik zag de bui tepelkloven al helemaal hangen heb ik het toen niet gedaan, sta daar nog steeds achter mijn keuze hoor. Nu heb ik vanaf het begin zoiets van ik ga het gewoon proberen en zie wel waar het schip strand. Als het echt zo onprettig is of het lukt niet dan kan ik altijd over op fv. Fijn om de tips van de dames te lezen. Heb geen zin om naar zo'n cursus te gaan dus zal me eens verdiepen in boeken. Op internet vind ik dat je ook al veel info vind ik.
Bedankt voor jullie berichtjes. Meer tips natuurlijk altijd welkom... Ja ik wil wel graag bv geven en ja ik vind er meer voordelen aan zitten als fv.. maar drie vriendinnen van mij, net bevallen, is het allemaal drama geweest. Een lukte het gewoon niet, bv kwam niet op gang. Bij de tweede had veeeel bv alleen zat geen voeding in kwamen ze na 6 wkn achter, kindje kwam gewoon te vaak, en de derde vond het na 8 weken zelf wel genoeg omdat ze last vd tepels kreeg en het net als mij niet prettig vond om in gezeldschap bv te geven. Maar ik weet natuurlijk dat dit bij mij niet zo hoeft te zijn, maar kijk er wel wat tegen op. Ik ga gewoon bv proberen... voel ik me er toch niet prettig bij kan ik altijd nog naar fv. Ik ga dat boek lezen azeb. Dank je.
Ik denk dat die zorgen heel normaal, maar niet terecht zijn. En denk ook niet dat ze je bespaard blijven met kunstvoeding. Lees het flesvoedingsforum maar eens door. Genoeg paniekverhalen over spugende, hongerige of juist niet genoeg drinkende baby's. Borstvoeding duurt inderdaad even voor het echt goed op gang komt. Maar het is niet zo dat de baby de eerste 3 dagen niks binnen krijgt. Moeder natuur heeft dat allemaal prima geregeld. Ik heb 2 kindjes de borst gegeven. Ze zaten allebei na 4 dagen terug op geboortegewicht. Daar hebben ze 7-10 dagen de tijd voor dus dat was erg vlot. Verder hoef je je over genoeg binnen krijgen geen zorgen te maken. Een hongerige baby meld zich echt wel. En je ziet heel goed aan de luiers of ze genoeg drinken. Je kan eventueel extra laten wegen of het CB als je je zorgen maakt. Als je kindje eenmaal een maand of ouder is kun je thuis ook wegen. Tenminste; dat deed ik wel eens. Dan ga je eerst in je eentje en daarna met baby op de weegschaal staan en reken je het verschil uit. Het prettige aan borstvoeding is nou juist dat je het altijd mag geven. Een flessenbaby mag maar een aantal cc op een dag, anders raken de nieren overbelast. Dus als het op is, is het op en heeft een eventueel hongerige baby even pech. En waar en wanneer je de borst geeft, dat is helemaal up to you. Als jij niet in bijzijn van jan en alleman wil voeden, dan doe je dat toch gewoon niet? Ik zou je aanraden om naar een borstvoedingsavond te gaan. Kennis is macht en kan heel veel onzekerheden wegnemen. Mijn schoonzus is laatst ook geweest omdat ze haar eerste verwacht en ze was er heel enthousiast over.
Ik heb ook gevoelige tepels, maar met bv heb ik daar gek genoeg geen last van. Mocht je eventueel wel last krijgen; tepelhoedjes zijn echt een verademing. Ik heb ze zelf nooit gebruikt maar verschillende (schoon)zussen en vriendinnen wel en die zweren erbij.
Ja daar had ik van de week ook over gelezen. We zullen het zien bij mij in juli. Ohja en dat openbaar kijk ik ook tegenop. Denk een hydrofile doek ervoor en dat ik er dan minder moeite mee hebt.