twijfels over borstvoeding

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door sunset88, 3 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Goed dat je je twijfels post!

Ik wist ook vanaf het begin dat áls het kon, ik graag BV wilde geven.

Even je 'bezwaren' hoe ik ze ervaren heb.

Opstarten voeding:
    De eerste dag is je kindje nog zo ontdaan van de bevalling en zit het maagje nog vol. Aanleggen moet uiteraard wel, maar nog niets binnen krijgen is dus geen enkel probleem.
    Meestal komt daarna de voeding al vrij snel op gang, met een keizersnede (zonder weeen/ontsluiting) duurt dit iets langer.
    Hier had mijn dochter door een geplande ks dus minder voeding en heb ik enkele dagen een beetje bijgevoed nádat ze bij mij gegeten had. Dag 5 was mijn BV redelijk op gang en konden we de KV al weglaten.

Op verzoek:
    Dit beslis jij. Ik heb dit een aantal weken gedaan maar ben toen meer op schema gaan voeden omdat ik er enorm zenuwachtig van werd. Als je maar heel goed oplet dat je geregeld 'regeldagen' zult moeten inlassen omdat anders je productie niet voldoende is (maar dan merk je dat je kindje erg ontevreden is en vaak wil drinken).
    Als ik ooit bang was dat ze wilde eten als er nét visite was, dan voedde ik haar gewoon net ervoor. Soms was het dan pas 2 uur geleden maar ze dronk dan wat ze luste en daarna de rest weer. Niet te krampachtig mee om gaan is mijn mening!

Voeden in openbaar:
    Als dit niet goed voelt; niet doen! Als er hier kraamvisite was en dochterlief moest eten dan ging ik gewoon uitgebreid boven op bed voeden (was vaan wel 45 min weg). Helaas hoor, mijn dochter vond ik veel belangrijker :). Bij de mensen waar ik een goed gevoel bij had, voedde ik gewoon beneden. Dit kan redelijk subtiel hoor, soms kwamen er hier mensen binnen die niet eens door hadden dat dochterlief aan het drinken was ;).

Kolven:
    Ja hoor dat kan prima, maar bedenk je vantevoren dat dit véél belastender is dan live voeden. A) Het kost dubbel tijd. B) Geknoei met flesjes, juiste temperatuur, voorraad. C) Veel minder intiem en de 'binding en mama warmte' die je standaard meegeeft met het voeden mis je in die tijden (en dat zijn de eerste weken echt úren per dag).
    Ik zou aanraden om áltijd te proberen eerst live te voeden, overstappen naar kolven kan dan altijd nog!

Zie nog iets over afvallen:
    Hier vlogen de kilo's er af, puur en alleen door de BV. Kon eten wat ik wilde ;)

Tot slot:
    Ik vond de wetenschap dat er niets beters is dan BV de belangrijkste keuze. De rest heb ik er omheen gepast :)

2. Tymyr

Tymyr Lid

16 nov 2012
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    In aanvulling op al het bovenstaande:
    Voeden op verzoek, kan ook zijn op JOUW verzoek, dus als je weet over een half uur komt bezoek en inmiddels zit er al weer wat tijd tussen de voedingen dan kun je ook uit eigen initiatief je kindje laten drinken. Je kindje drinkt misschien niet heel veel maar dan kan hij er toch wel weer even tegen aan. Voordeel van bv is dat je ook nooit teveel geeft en zo'n extra voeding is ook goed voor je productie. En komt het toch zo uit dat je kleintje wil drinken tijdens net bezoek dan kun je je ook ff terugtrekken om te voeden.
    Mijn oudste heb ik 8 mnd bv gegeven en eigenlijk nooit "zomaar" ergens. Bij de jongste 11 mnd bv en was ik makkelijker dus ook met andere erbij werd er gewoon gevoed. Maand at heeft bij mij dus wel een tijd geduurd voor ik me daar zelf prettig bij voelde. Nu (ze wordt volgende week 1) mis ik de bv af en toe want het geeft zoveel fijne praktische knusse momenten.

Succes met je keuze!! En weet zolang je de keuze vanuit jezelf maakt is iedere keuze goed!!

3. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Borstvoeding.com is een site waar je heel ver weg van moet blijven. Ik ben helemaal pro bv, maar dat zijn een stelletje weirdo's. Niet lezen dus! Er staan echt de raarste dingen op. Je mag geen speen geven, moet bij iedere kick maar aanleggen want baby-apen drinken ook ieder kwartier en mama apen slepen ook hele dagen met de baby. Ja daaaaaahaaaaaaaag. Ik ben geen aap hoor!

Nee ik heb 2 jaar gevoed en zelfs ik werd er helemaal kriegel van.

En zo ingewikkeld is het echt helemaal niet.

4. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat moeilijk zijn betreft; bv is echt makkelijker als fv. Je hoeft geen flesjes, speentjes en toebehoren uit te koken een paar keer per dag. Flesvoeding lijkt makkelijk, maar een fles klaarmaken doe je wel even over met de schepjes afmeten, water afmeten, uitrekenen hoeveel voor hoeveel cc je gaat maken en hoeveel cc baby al gehad heeft.

's Nachts hoef je geen flesjes klaar te maken, gewoon baby uit bedje tillen en bij je in bed liggen. Beetje verder doezelen en daarna je inmiddels slapende baby weer terug in bedje leggen. En doorslapen kunnen ze op bv ook. Mijn zoon sliep met 6 weken door op de borst. Als je echt wanhopig bent kun je zelfs kolven en de laatste voeding wat aandikken en met de fles geven.

Altijd en overal bij je, je baby kan altijd zoveel drinken als hij/zij wil en het is allemaal nog gratis ook.

Echt als bv eenmaal goed loopt is het gemak echt wel een van de grootste voordelen.

En vergeet aub niet dat je zelf de baas bent. Dus geef een speen als je een speen wilt geven. Geef een afgekolfde voeding met wat johannes broodpitmeel / rijstebloem etc. als je de nachten niet trekt. Vervang een voeding door fv als je je daar prettiger bij voelt. Voed op een schema ipv op verzoek als je dat niet fijn vind. Het is jouw baby, jouw bv, je kan het net zo flexibel invullen als je wilt. Hoewel sommige sites je anders willen laten geloven; er geen regels voor waar je van af 'mag' wijken.

5. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Meid, laat het op je afkomen! Laat je voorlichten door Kraamzorg en ziekenhuis. Probeer het, voelt het fijn, gaat het goed, voel je je prettig erbij. Dan ga je door, zo niet! Geen man over boord en stap over op KV! Jouw kind jouw keuze!

Ik vond het nogal wat bv geven. Overal waar je leest word het zo geïdealiseerd, probleemloos en makkelijk... Ik vond het tegendeel waar...
    A. Het doet pijn! Had niemand mij verteld (dacht alleen bij kloven ofzo) met tepelhoedjes werd het dragelijk
    B. Ik voed niet waar andere bij zijn en vond het niet fijn om in me eentje ergens te gaan zitten
    C. Werd er onzeker van... Hoeveel krijgt hij nu binnen waarom valt hij af... Poeh

Toch 8 weken vol gehouden, omdat ik mijn zoon het mee wou geven maar deed het absoluut niet voor mezelf zag het eerder als een last. Toen hij ook nog eens begon af te vallen heb ik knoop gehakt en dat was opluchting. Tweede krijgt weer bv maar wel besloten niet meer zolang te sukkelen en twijfelen.., nogmaals jij moet je prettig erbij voelen

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dan heb jij daar lekker selectief met oogkleppen op zitten lezen.
    Er staan inderdaad artikelen waarin uitgelegd wordt wat de biologische norm bij bv is. Maar je kunt er even goed lezen hoe je bv en kv kunt combineren, hoe je bv en een baan kunt combineren. En de belangrijkste info die je er vindt gaat over hoe je veel voorkomende problemen, zoals te veel of te weinig melk, onrust, kramp, spruw, borstontsteking etc. Aanpakt.

Deel Deze Pagina