Blaasontsteking en kweekje van GBS

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door sammie80, 8 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sammie80

sammie80 Actief lid

12 jul 2012
    197
    0
    16
    Misschien hebben hier meer dames mee te maken gehad? Ben er vandaag achtergekomen dat ik toch een blaasontsteking heb. Heb urine naar het zh moeten brengen voor een kweek op GBS-bacterie. Iemand van jullie ook gehad?

2. Loes83

Loes83 Niet meer actief

Ja, ik.
    Vandaag 2 weken geleden blaasontsteking gevonden. Antibiotica gekregen en urine op kweek gezet. Uitslag gekregen van de week alles was goed. Urine zelf nog een keer weggebracht om te kijken of de blaasontsteking ook echt weg was na de antibiotica, dat was ook allemaal goed.

Ik heb gevraagd waarom het op kweek moest. Ze vertelde mij dat ze dat altijd doen bij zwangeren vrouwen, ongeacht het aantal weken. Word het zekere voor het onzekere genomen.
    Ik schrok er namelijk best wel van, dacht misschien vermoeden ze iets anders. Maar dat was normaal.

Succes

3. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Hier een wat minder leuk verhaal.
    Twee maal blaasontsteking gehad tijdens mijn zwangerschap. Beide keren op kweek gezet en achteraf bleek de GBS bacterie er in te zitten. De huisarts is dit vergeten door te geven met als gevolg een doodziek kind (letterlijk). Gelukkig had ik een allerte verpleegkundige én was ik in het zh, anders was mijn kleintje er niet meer geweest.

Mócht er GBS gevonden worden dan moet je in het ziekenhuis bevallen en krijg je twee maal een shot antibiotica. De kans dat je kleintje dan ziek wordt is erg klein. GBS kán een killer zijn voor een pasgeborene...

In elk geval beterschap.

4. Babystew

Babystew Niet meer actief

Hier gebeurt het niet standaard.. In ieder geval niet in het ziekenhuis. Verschilt dus toch ook echt waar je zit helaas. Vind dat ze sowieso elke zwangere moeten testen op GBS.. 1 op de 5 vrouwen is draagster, vind ik toch een behoorlijk aantal hoor!

@TS: Fijn dat het er niet zit in je blaas :)

5. bloemetje321

bloemetje321 Niet meer actief

Hoi,

Ik ben twee keer ingeleid vanwege de gbs bacterie. De gbs bacterie is pas schadelijk voor je kindje als hij ook daadwerkelijk in je urine gevonden wordt. Bij mij was dit dus het geval. Ik ben dus daarom twee keer ingeleid, omdat de verloskundige zeker wilde weten dat ik twee shots antibiotica in mijn lijf had voordat de baby geboren zou worden. door de antibiotica worden de bactierieen stilgelegd en zijn zij niet meer schadelijk. Ik hoop dat je er wat aan hebt en veel succes!!!!

6. prachtigwonder

prachtigwonder Niet meer actief

hier ook drager van GBS. maar mij is verteld dat hij niet de gehele zwangerschap aktief hoeft te zijn.
    ik heb deze week weer urine ingeleverd in het zh om te kijken of hij nog steeds aktief is. de laatste keer was met 25 weken en toen was hij wel aktief. maar als die nu niet aktief is hoef ik ook niet aan de antobiotica infuus.en mag ik gewoon thuisbevallen.
    als die wel aktief blijkt te zijn dan moet ik inderdaad in het zh bevallen. dan moet ik er naar toe als de weeen begonnen zijn.
    ik krijg dinsdag de uitslag.

p.s heb van de week ook even een dipstick test laten bij de ha op blaasontsteking vanwege krampen. maar was helemaal schoon.
    betekent dt ook dat de gbs dan niet aktief is? of kunnen ze dat in een dipstick niet zien?

7. sammie80

sammie80 Actief lid

12 jul 2012
    197
    0
    16
    Bedankt voor de reacties. Ik heb nooit blaasontsteking...laatste keer was tijdens mijn vorige zwangerschap en toen is er niet naar gekeken vandaar.

8. Babystew

Babystew Niet meer actief

Dat kunnen ze niet zien met een dipstick helaas. Bij mij was de diagnose ook "geen blaasontsteking" maar met de kweek zagen ze toch dat het GBS was. Met de dipstick zie je alleen of er bijvoorbeeld bloed, eiwitten, nitriet, leucocyten, bili, etc. in je urine zit en ongeveer hoeveel maar niet precies wat of hoe.

Deel Deze Pagina