Abrikoos 30 jr: praktische twijfel, abrikoosman nee, zoon 5, dochter 3 Amethist 32 jr: praktische twijfel, amethistman nee, dochter 3, zoon 2 Cathy 35 jr: ja, cathyman deze ronde ja, dochter 7, zoon 4, nod 20-3 Mamavan2of3 26 jr: ja, mamavan2of3man ja, dochter 8, dochter 6 Memv2 34 jr: ja, maar deze maand niet(?), memvan2man twijfel, dochter 6, zoon 3 Saz667 28 jr, praktische twijfel, saz667man twijfel voor nu, dochter 3, zoon 1 Senna999: medische twijfel, senna999man medisch nee, dochter 2, zoon 8 mnd Sissefris 37 jr: ja, sissefrisman ja, zoon 15, dochter 10, nod 28-3 Tatie 37 jr: ja, tatieman nee, zoon 5, dochter 2 Yummie: financiele twijfel, yummieman twijfel, zoon 5, dochter 1 XXX1976 37 jaar; twijfel, xxx1976man twijfel, dochter 9, dochter 6
Bah Tatie, toch jammer! Vanochtend voelde ik dat ik ongesteld moest worden, dus niet getest met ochtendurine. In de middag nog steeds niets en helaas negatief getest, vanavond wel ontzettende rugpijn (bijna misselijkmakend...) morgenochtend weer testen, nu wel met ochtendurine!!
Lastig he, al die wisselende symptomen, die uiteindelijk ook weer allebei kunnen betekenen. Heb je vandaag nog getest? Ja, vind het inderdaad toch jammer dat ik ongesteld ben geworden. Aan de andere kant wil ik natuurlijk ook wel gewoon een redelijk volmondig ja van mijn partner voor een derde kindje. Dus het is goed zo. Ik blijf hopen en wachten tot er misschien een zaadje ontkiemt bij hem... En zien hoe hij komende maand over de condooms denkt.
Goeiemorgen dames,. wat een rotweer he,bah....... @ Caithy: ennnn... getest?? ben zo benieuwd? @memv2: tantezeggertje is zo'n leuk woord... gebruiken jullie dat alleen voor een neefje of ook voor nichtjes? Wel heel heftig van je neefje zeg.... jeetje... @amethist en tatie: Idd weet je nooit wat financien brengen... zo heeft mijn man al 2 keer een faillissement meegemaakt en was hij zijn baan kwijt.... ik ga nu heel eerlijk zijn... mede daardoor zitten wij nu aan het begin van een schuldhulptraject. We hebben op tijd ingegrepen en het valt gelukkig erg mee bij ons,zo kunnen we alles 100% afbetalen binnen 2 a 2,5 jaar. We liepen iedere maand steeds meer achter de feiten aan... toendertijd hebben we geld moeten lenen om de vaste lasten te kunnen blijven betalen....en zo kom je steeds verder in de problemen.Daarom leef ik best in het nu... je weet immers idd niet wat er kan gebeuren... we hebben op een budgetcursus gezeten en die mevrouw vertelde ook van miljonairs die alles kwijt waren... tuurlijk heb je altijd de mensen die nooit leren en gewoonweg niet verantwoordelijk zijn... maar 9 van de 10 keer is het buiten iemans schuld om... de groep waarmee wij cursus hadden waren ,net als wij,heel gewone mensen... nog 2 stellen met kids,alleen staande en wat ouderen. We nemen nu elke week een vast bedrag op en komen daar goed mee rond... kids zien er keurig uit,dankzij het kgb en de kinderbijslag kan ik gewoon leuke kleren voor ze kopen.Voor mezelf scoor ik gewoon dingen bij de Kringloop.. heb nu een waanzinnig leuke skinny van de H&M voor maar 5 euro..,ik heb er geen problemen mee... Is er natuurlijk de vraag... is het slim om nu aan een baby te beginnen... ik luister in dit geval echt naar mijn hart... als ik nog 2 a3 jaar wacht wordt ik,vind ik,te oud... we komen nu goed uit...,en babyspullen lukt ook wel... ik zie de toekomst zonnig in. Mijn man heeft door een schouderoperatie een omscholing nodig... gelukkig is daar geld voor en worden we goed begeleid.. ik denk maar zo... we hebben heel slecht gezeten en het kan alleen maar beter worden... Als je een poos met minder moet doen is dat echt een eyeopener.. moet zeggen dat we nu gezonder en gevarieerder eten dan ooit...,meer seizoensdingen en zo.Kids weten allebei hoe het zit..prima les voor ze vind ik...zo leren ze dat niets vanzelfsprekend is wat geld betreft... En..hoe cliche ook... we waarderen de kleine dingen zoveel meer... Dus meiden die twijfelen over de financieen... wij gaan er ook gewoon voor... misschien helpt mijn verhaal jullie. Mijn zoon gaat morgen naar de Efteling met 2 vrienden...dankzij de korting van de AH kan dat,en ik gebruik dit keer een stuk kgb zodat hij eten en zo kan kopen... een van zijn vrienden zit in dezelfde situatie en ze kunnen er samen over praten... dat is wel heel fijn. Ik ga is wat in huis doen hier.....
@ Sissefris: Heftig zeg! Ik werk op een advocatenkantoor waar 1 van de advocaten ook curator is in faillissementen. Er gaat echt veel failliet momenteel en ook bedrijven die gewoon goed lijken te lopen en na aardig wat personeel in dienst hebben. Nou, dan ben je flink zuur hoor, want een andere baan is ook niet zo snel gevonden.
@tatie, jammer dat je ongi is gekomen. Hier heb ik ook het liefst dat vriendlief onverwachts gaat zeggen dat hij graag een 3e wil, maar dat zie ik nog niet snel gebeuren dus ik hoop ook op dat ene zaadje . O ja deze maand ff niet . Wij spreken thuis allemaal Fries, onze school voedt ze 3 talig op: Fries, Nederlands en Engels. Grappig is als onze kinderen met bijv de barbies spelen dat allemaal in het Nederlands gaat. @Caithy, ik hoop dat je ongi wegblijft en morgen een streep op je test hebt! @sissefris, heftig hoor, jullie financiële situatie. Gelukkig hebben jullie het weer mooi op de rit. De kindjes zijn met opa en oma mee dus ik ben heerlijk alleen thuis. Heb net ons huisje gepoetst en nu even rustig aan een bak leut.
Hoi Dames! Hier helaas nog geen verlossend woord! Wel van die rugpijn, ik zit namelijk heel erg verstopt, dus aan de laxeer! Plas was ook direct gecontroleerd, maar alles negatief! Ik heb vannacht ook getest (om 4 uur is toch ook ochtendurine... maar helaas niets). @Memv2 Grappig te lezen dat de kinderen tijdens het spelen dan toch nederlands spreken! Ik ken trouwens het woord tantezeggertje wel hoor!!! Misschien iets van het noorden? @sissefris Wij hebben ook redelijk diep gezeten,althans mijn vriend toen ik net bij hem woonde. Rondkomen van 35 euro per week is geen vetpot (we hadden nog geen kids). Binnen 1,5 jaar hebben we alles afgelost en dit waren echt dikke schulden boven de tien duizenden euro's. Ik kom uit een familie wat niet doet aan lening of afbetaling, juist aan sparen en besparen. Mijn man precies andersom. Daarom wilde wij ook wachten met kinderen krijgen tot wij financieel gezond waren. De situatie kan klote zijn, maar jij bent ten alle tijden verantwoordelijk voor je eigen zaken, dus een schuld kan alleen ontstaan omdat jij die aangaat. Faillissement (2x zelfs) is heeeeeeel erg, maar iemand zet de stap om geld te lenen voor vaste vasten. Ik waardeer je eerlijkheid en ik ben ook blij te lezen dat jullie wel iets geleerd hebben! Ik leef ook in het nu (welk pensioen ) en spullen geef ik niet om! Roep hier in huis maar eens ikea!!! hahahahaa Onze kids komen niets tekort en lopen er netjes bij (meestal V&D en WE) en ik hou ook van koopjes! Dus als jullie situatie het toelaat waarom niet? (een baby) @tatie Ik hoop dat je man in gaat zien dat JA de beste optie is... @amthesist Dat lijkt me best lastig om te zien, want je wordt vaak met je neus op de feiten gedrukt. Wij hebben ook een eigen bedrijf en hebben ook 1,5 jr geleden gestaan gaan we door of niet.
@Caithy... daar heb je absoluut gelijk in,wij hebben die stap gezet om geld te lenen toen... maar we zagen toen geen andere uitweg... dachten het snel te kunnen inlossen... erg naief dus.. maar goed... naar het verleden blijven kijken heeft geen zin en we komen ook niet verder zo.Wij hebben gelukkig maar 10.000 schuld...is nog veel,maar mensen uit onze cursus zaten vele malen hoger... mijn stiefvader heeft aangeboden om alles in een keer te betalen voor ons.. maar dat heb ik geweigerd.... anders leren we er nog niets van.... Wij hebben 100 euro per week,magde kindertoeslag en kinderbijslag ook gewoon zelf houden. Tegen de tijd dat wij pensioen gaan is alles al opgesnoept door het rijk.... I love Ikea.hahahaha Dochterlief houdt erg van Hema en H&M... maar ik koop ook bij Zeeman hoor en Takko... maar weet niet of jullie laatste winkel kennen.Daar haal ik ook fijne shirts voor mijn zoon van 6 euro... alles in het zwart..die periode heeft hij nu... ik was de shirts wel altijd op de hand/wolwas... dan blijven ze langer mooi. Heb vanmiddag vast 2 testen gehaald van Kruidvat... en nu maar wachten tot vrijdag. Mag die laxeer wel... met oog omdat je misschien toch zwanger bent.... Anders zou ik ff de huisarts bellen als je maandag nog niets hebt..... ik ga ff lekker bankhangen... ben bekaf... fijne avond
Hier de laatste paar dagen wat gesprekken gevoerd met man, en hij ziet zichzelf in de toekomst nog wel rijden in een grotere auto met 4(!) kinderen zelfs. Dat gaat mij dan weer net te ver, maar een derde gaat hier in de toekomst waarschijnlijk wel komen dus (tenzij we het over 1-2 jaar niet meer willen). We hebben iig wel besloten de babyspullen nog niet weg te doen (maxicosi, box enzo). Qua financiën, wij hebben nog 1 lening van de auto die we willen afbetalen (zou in principe binnen nu en 3 maanden helemaal kunnen, maar aangezien we tegelijkertijd ook nog proberen te sparen (buffer aanleggen) én de woonkamer en tuin willen veranderen, gaat dat allemaal wat minder snel. Gelukkig kunnen we het nu allemaal doen, ivm mijn fijne loon op dit moment. Zoals we er nu over denken zullen we in januari 2016 er wel voor gaan, maar we willen het op dit moment echt nog niet. Maar ook bij man begint het dus wel weer wat te kriebelen. Nu eerst maar genieten van de voorpret
@ Ikea: Check! En ♥ it, hahaha. @ Saz667: Wat leuk zeg dat je man ook enthousiast is! @ Sissefris: Goh, ik denk dat ik het aanbod van je s.v. wel aangenomen had. Echt respect hoor dat jullie dat niet gedaan hebben. @ Caithy: Balen dat je nog geen zekerheid hebt. Ik zie en hoor eigenlijk alleen de zakelijke kant van een faillissement. Voornamelijk crediteuren die een vordering indienen. Met de werknemers hebben we eigenlijk alleen te maken als het faillissement net is uitgesproken. Dan moet de curator ze ontslag aanzeggen en verder loopt het meeste via het UWV. Andere dingen die ik op mijn werk hoor en lees zijn soms veel heftiger... Wat doen jullie eigenlijk voor werk? Ja...ik ben nieuwsgierig . Ik ben dus secretaresse op een advocatenkantoor waar voornamelijk personen- en familierecht en (jeugd)strafrecht wordt gedaan.
hahahahaha Nieuwsgierig??? Wij zitten in de ict wereld met nadruk op communicatie. Net weer roze bij het afvegen! grrrrrr
@Sissefris, testen al in huis; het aftellen kan beginnen! Die van KV kunnen toch al een paar dagen voor je nod? Of ben je dat niet van plan? Ik ga voor je duimen! Dank voor je eerlijke verhaal. Ik denk zeker dat je daarmee anderen tot nadenken zet; het financiele plaatje is niet helemaal te voorzien en uiteindelijk kan het iedereen overkomen om zonder werk te komen zitten. Ik zelf werk bijvoorbeeld in de zorg en daar worden nog steeds banen wegbezuinigd. Dus zeker geen garanties voor de toekomst. Ik ben trouwens groot fan van kringloopwinkels. Voor meubels, kleding en eigenlijk alles wel. Maar V&D en WE zijn ook favoriet; eigenlijk hou ik dus heel erg van winkelen. Voor mezelf koop ik nu bijna nooit meer iets, want heb voor de komende 20 jaar genoeg , maar voor de kinderen vind ik het nog steeds errug leuk om leuke koopjes te scoren. Mijn man roept altijd dat we het financieel nu al niet aan zouden kunnen om een derde kindje te krijgen. Daarom ben ik begonnen met al onze uitgaven bij te houden en te kijken of we eigenlijk (op papier) geld overhouden of in ieder geval zouden kunnen overhouden. Volgens het nibud geldt: twee kinderen kosten gemiddeld 26% van het gezinsinkomen, drie kinderen 33%. Wat denken jullie daarvan? @Memvan2, leuk dat ze Fries leren! En grappig dat ze dan tijdens spel in Nederlands overgaan. Hoe zou dat komen, denk je? Hoe hou jij bij in welke fase van je cyclus je bent? Ben je altijd regelmatig en weet jouw man in welke fase je dan zit? Wij gaan deze maand de condooms gebruiken op dagen dat de persona aangeeft dat ik vruchtbaar ben, maar op de overige dagen wil ik hem wel laten zitten (maar weet nog niet hoe mijn man daarover denkt) Bij goed gebruik is de persona 94 procent veilig. @Caithy, jammer van de negatieve test vanmorgen (vroeg!). Ziek kan je je daarvan voelen he, als je zo verstopt zit. Kan me voorstellen dat je nu wel gewoon wil weten hoe het zit, dan kun je ook weer door. Jeetje, 35 euro per week, da's niet mis. Maar gelukkig ook alweer even verleden tijd dus. @Saz667, wauw, da's fijn dat je man vier kindjes ziet zitten! Bij jullie komt er dus in ieder geval zeker nog wel 1! Geeft dat voor nu rust, of blijft het evengoed wel kriebelen? Ik weet nog dat ik het laatste half jaar voordat we voor de eerste gingen ik het allemaal opeens verschrikkelijk lang vond duren. @Amethist, ik ben ook heel nieuwsgierig wat jullie allemaal voor werk doen, maar merk dat ik zelf wat geremd ben om het hier op te schrijven. Niet dat ik nou zulk bijzonder werk heb dat je dan meteen weet wie ik ben. Maar als er meelezers zijn, dan kunnen die met alle gegevens bij elkaar toch mij te veel weten. Dus deze keer pas ik even. Maar wel heel nieuwsgierig wat jullie doen. Leuk, een advocatenkantoor! Lijkt me een apart wereldje, als ik de tv en film mag geloven .
@ Caithy: ARGH! Balen zeg . @ tatie: Hahaha, zo spannend is het niet hoor. Er wordt geen "I object!!!" geroepen in de zittingszaal . Maar ik vind de juridische wereld wel interessant (ik heb ook als griffier op een rechtbank gewerkt), dus ik zit hier goed op mijn plek. Mwah, ik denk dat een 3e kind idd niet zo heel veel meer kost als 2. Maar ik denk wel dat naarmate de kinderen ouder worden, ze ook meer geld gaan kosten. Denk aan schoolkosten, kleding en niet te vergeten de hoeveelheid voedsel die pubers weg werken .
Nou hier mega ongesteld geworden! Geeft niet! Voelt echt als een opluchting had al hele doemgedachtes over bbz etc! Ik ga eerst even eten en iedereen op gang helpen, eten, sportclub hier, boodschappen daar etc etc
Goedemorgen. @ Caithy.... hoe jammer het ook is,je hebt nu wel zekerheid.... dikke knuffel. @Amethist.... ik werk al 17 jaar achter de klantenservice van een bouwmarkt.En mochten er collega's meelezen en weten wie ik ben... dan zijn ze waarschijnlijk zelf ook met een kinderwens bezig denk ik dan maar. @tatie :ik weet nu al dat ik niet kan wachten tot vrijdag gisteravond opeens heel duizelig,erg moe.. maar goed... kan van alles zijn natuurlijk... misschien dat ik woensdag test heb nog steeds soms beetje kramperig gevoel in mijn onderbuik. Zoonlief is zojuist vertrokken voor een dag pretpark met 2 vrienden.... gun het hem van harte,maar ben ook weer zo blij als hij vanavond lekker thuis is. Ik ben gek op de kringloop... behalve ons bed en alle matrassen heb ik niets nieuws in huis,alles tweede hands!!Ik hou van meubels met een verhaal. Mijn grenen salontafel komt bij het grof vuil vandaan... heeft mijn paps helemaal gepimpt.. onderkant is nu wit en bovenblad grenen,mooi afgelakt!!!! Ik heb geen idee hoeveel % kinderen kosten tav van het totaal inkomen. Voor mijn dochter betaal ik nu 45 euro per jaar en voor mijn zoon rond de 140...was dit jaar wat duurder ivm zijn kookkleren. Boeken betalen wij voor hem aan het begin van de brugklas 80 euro en dat bedrag is alles... als hij dan volgend jaar hopelijk slaagt krijg je dat weer terug,me inhouding van eventuele schade. Mijn zoon is verder niet zo dure klant... schoenen zijn wel van Nike,maar gewoon bij Bristol voor 40 euro.... T-shirts spotgoedkoop... spijkerbroeken daarintegen weer 80 euro,maar ze zitten hem geweldig en ze doen er lang mee... sportschool wil hij binnenkort misschien mee beginnen... Dochterlief valt ook mee kwa kosten hoor... tis maar wat je je ze zelf aanleert. En het eten valt ook echt reuze mee... mijn zoon eet gewoon normaal... echt geen hoeveelheden die ik soms van pubers hoor. Fruit heb ik altijd staan en mogen ze zonder vragen pakken. Snoep heb ik eigenlijk nooit,vragen ze ook niet om. Cola doen wij alleen in de weekenden ook omdat ze beide onderontwikkeld tandglazuur hebben(oorzaak onbekend) en dan moet je oppassen met suikers... En chips ook alleen in het weekend... ik heb wel altijd rijstwafels en zo in huis... lusten ze ook. En zo af en toe mogen ze echt wel een zakje snoep halen hoor,maar ik heb geen standaard snoeppot in huis.. We proberen verder elke dag gezond te eten... uitzonderingen daar gelaten,op zaterdag is bij ons vetdag... patat,pizza en zo en op zondag hebben we een luxe toetje Mona of iets,doordeweeks kunnen ze yoghurt nemen. Ik vind het al met al meevallen de kosten.......
Nog ff @ Tatie... hier hebben we helaas geen V&D, We wel ,maar daar kom ik nooit. Ik haal de broeken van mijn zoon bij Jeanscentre... hij is wat steviger en ik kon nooit slagen voor een leuke spijkerbroek...tot we daar heen gingen,ok... tis duur.. maar zijn T-shirts van 6 eurp pst compenseren dat wel weer.. maar hij nu wel een broek aan zijn kont die en heel goed zit en ook nog is waanzinning staat.Niet geheel onbelangrijk als je 15 bent!
@Caithy, toch jammer he , maar positief dat je door kunt en dat je man er ook weer voor wil gaan. @Sissefris, leuk he, dat struinen naar spulletjes met een verleden. Ik verhuig me dus ook al enorm op koningsdag Die percentages spreken niet echt tot de verbeelding he? Daarom ben ik ook erg blij met jouw verhaal over wat oudere kinderen. Dat klinkt inderdaad niet belachelijk duur, wat je omschrijft over je kinderen. En wel een beetje zoals ik dat ook voor ogen heb. Lekkere dingen in het weekend en goed zittende kleding mixen met wat meer basic spullen. Ik maak me soms wel zorgen over schoolgeld inderdaad en boeken. Maar ook dat lijkt dus best mee te vallen. Moet eerlijk zeggen dat ik gisteren wel even schrok van de prijs van een nieuwe spijkerbroek voor mijn zoon, die was opeens 30 euro bij de we! Ik was een beetje gewend geraakt aan 20 euro voor een broek van zijn lengte en af en toe een voordeeltje van tweede voor de helft. Dat hadden ze gisteren trouwens wel, maar ik vond geen een andere broek echt leuk/ mooi.
@tatie... jaaaa... koningsdag.. hele dag langs kleedjes lopen... ik spaar het hele jaar klein geld ervoor,en plastic tasjes..haha... dan ik alles kwijt...en tussendoor gooien we alles in de auto en lopen we weer door.We zijn gek op speelgoed uit de jaren 80,lukt meestal wel om weer wat te scoren en dochterlief kan haar barbiecollectie weer uitbreiden! Ik ben sowieso gek op rommelmarkten hoor! In het weekend loopt mijn zoon meestal in een joggingbroek en een oud shirt... zeker als we niet weghoeven... dus zijn spijkerbroeken blijven echt lang mooi... Je kan de kinderbijslag reserveren voor het schoolgeld... daar is het ook voor bedoeld,dan kom je nooit in de knoop,en de eventuele opleiding hierna dat zie ik dan wel weer... voorlopig wil hij als kok op een marineschip gaan werken... Verder wilde hij in de brugklas alles van een bepaalde serie...agenda, etui...dat mocht ook van mij. Maar nu boeit het hem niets en haal ik het meeste bij de action! Rugzak voor school haal ik ook nooit bij een tassenspeciaalzaak ,maar gewoon bij een sportwinkel... hij heeft nu een goede Adidasrugzak voor 30 euro. Tja,en misschien eet mijn puber niet veel..haha... maar ik vind het echt meevallen... hoor soms verhalen van een heel brood per dag.. kom ik echt bij verre niet aan hoor,en s'avonds eet hij gewoon 1 bord...of het moet echt lekker zijn en er is nog,dan schept hij nog is op. En mijn dochter eet gewoon niet veel... soms slaat ze zelfs bij opa en oma snoep af omdat ze gewoon geen trek heeft..,als ze vol zit zit ze ook echt vol. En kwa verzorgingsprodukten is de babytijd ook echt duurder hoor,luiers,voeding en alle spullen verder...,nu koop ik een keer in de zoveel tijd Clearasil en voorderest gebruikt hij wat wij ook gebruiken.... Balen he... is bij de hema ook... hoe groter de maat hoe duurder.... Ik kwam alleen vroeger wel is bij de WE voor mijn zoon. Heel verhaal weer,hahaha