Twijfels over kdv... Zijn we aan het miepen of zijn de twijfels terecht?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Linn84, 10 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Heb het er nu met verschillende mensen over gehad en de meningen zijn wat verdeeld. Buiten ons eigen hebben we geen ervaring met kdv en weten dus absoluut niet wat "normaal" is en wat niet.

Onze dochter is 13 maanden oud en gaat 1 dag per week naar het kdv. Laat ik voorop stellen dat ze het daar prima naar dr zin lijkt te hebben, ze geniet van de aanwezigheid van de kindjes en gaat met plezier naar de leidsters.

Er zijn nu de laatste tijd een paar dingetjes voorgevallen, waardoor we niet zo'n heel vertrouwd gevoel meer hebben bij het kdv. Aan de ene kant geen schokkende zaken, maar wel dingen die wij thuis nooit zouden doen.

Paar voorbeeldjes:
    -Ze hebben haar een staartje in het haar gemaakt terwijl haar haren helemaal niet lang genoeg waren. Om dat te "verdoezelen" hebben ze gel gebruikt om het haar bij elkaar te houden.
    - Ze hebben haar teennagels gelakt (schrok me dood toen ik haar 's avonds in bad deed!)
    - Weet niet of onze dochter meegeweest is (omdat ze nog zo klein is), maar las dat ze de laatste maand tot twee keer toe naar Mac Donalds zijn geweest om patat te eten. Stel ik me nou aan als ik vind dat ik de Mac niet echt een plek vind om naartoe te gaan met een groep 0-4?

De gedachte om naar een ander kdv opzoek te gaan, of naar een gastouder is nu al een paar keer door ons hoofd geschoten. Maarja...

Lastig hoor... Aan de ene kant denk ik "stel je niet aan, je dochter vindt het daar geweldig" Aan de andere kant vind ik dat we onze dochter daar in vertrouwen naartoe brengen en we ervan uit mogen gaan dat ze onze regels volgen (tot op zekere hoogte natuurlijk)

Ben eigenlijk wel erg benieuwd wat jullie vinden.

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    Mijn kinderen zijn nooit naar een kdv geweest maar wel naar de peuterspeelzaal en daar is het normaal dat ze voor elk uitje buiten het terrein toestemming vragen aan de ouders.

Persoonlijk vind ik het staartje niet zo erg en de teennagels misschien niet zo handig maar makkelijk op te lossen door te zeggen dat je dit simpel weg niet wil hebben.

Maar naar de Mac gaan vind ik wel heel raar, toen ik stage liep op een kdv kregen ze tussen de middag gewoon boterhammen te eten (met soms beschuitjes of crackers of een knakworstje).

3. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Staartje maken en nagellak opdoen zou ik niet zo erg vinden.
    Naar de mac toegaan vind ik wel heel vreemd, hier eten ze 's middags gewoon een boterham en iets anders vind ik ook niet nodig.
    Was het echt voor patat of kan het ook voor een ijsje geweest zijn? (Zou ik ook niet erg blij mee zijn want een waterijsje is genoeg voor die kleintjes..)

Bij ons vragen ze trouwens niet voor ieder uitje toestemming, dat zou ook geen doen zijn aangezien ze toch wel bijna dagelijks op pad gaan (kinderboerderij, speeltuin, park).
    Volgens mij hebben we daar in het begin het begin wel een keer een verklaring voor moeten tekenen, dat ze dus mee mag.

4. Amethist

Amethist Niet meer actief

van het Mac-verhaal zou ik ook niet zo blij worden (= nogal een understatement). Maar de rest...tja, ik vind het niet zo schokkend. Althans niet schokkend genoeg om op zoek te gaan naar andere opvang. Ik zou gewoon even een gesprekje met de leiding vragen en je verhaal doen.

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    De Macdonalds vind ik ook een beetje raar, niet erg verantwoord. Ik zou eerst eens vragen of ze idd meegeweest is en dan aangeven dat je het niet echt een geschikt uitje vindt.
    Staartje maken lijkt me niet zo erg. Dat je die nagellak niet leuk vond, kan ik me goed voorstellen, ik zou ook zeker wel even aankaarten dat je dat liever niet meer hebt.

6. adi

adi Niet meer actief

Mee eens.

Een beetje gel en nagellak kan geen kwaad, en hebben ze waarschijnlijk gedaan tijdens het tutten met de peutermeisjes. Lijkt me alleen maar gezellig.
    Ik heb ze hier ook met allerlei kapsels teruggekregen (ook met gel) en ook geschminkt, opgemaakt enz. Zolang ze de haren niet knippen en geen schadelijke producten gebruiken is dat voor de kids gewoon leuk.

Mc donalds vind ik wel raar. Of het moet om de hoek zitten en gaan ze daar iijsjes halen voor grotere kindjes?

Toestemming voor elk uitje vind ik ook overdreven. Het is toch goed dat ze lekker gaan wandelen met de kids? Hier zijn ze een paar keer op visite geweest bij het bejaardenhuis.

7. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Staartjes geen probleem, nagellak is minder (zou ik ook van schrikken) maar geen echt probleem. Naar de Mac vind ik niet kunnen in elk geval zonder toestemming, die ze van mij dus niet zouden krijgen.

Bij ons kon je aangeven of je kindje mee mag op uitjes of dat je wilde dat ze per uitje toestemming moesten vragen. (ik weet niet of dat ook gebeurde ze is maar kort geweest)

8. adi

adi Niet meer actief

Maar is dat voor alle 'uitstapjes', of bedoel je alleen echte excursies? Bellen ze eerst naar alle ouders voordat ze bijv met de kids gaan wandelen om naar eendjes te kijken?

Ik het verhaal van ts: ik neem even aan dat het mac verhaal alleen voor kinderen > 3 jaar geldt. En dan zou ik het liever niet hebben, maar zo ooit 1x zou het zeker mogen.

9. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

mc vind ik wel erg raar! bij ons gaan ze boodschappen doen (respect hiervoor, ik vind het met 2 kids al lastig). Naar de speeltuin of zoiets. Mc vind ik hoge uitzondering (hier dan thuis).

nagellak en staartjes ach vind ik nog niet zo erg. Ze hebben sander ook wel eens gel ingedaan met 3 haren....

gr brenda

10. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Hmm...Nagellak bij een meisje van net 1 die niets liever doet dan haar tenen in dr mond stoppen vond ik toch wel gevaarlijk. En die gel...op een hoofdje met weinig haar en veel berg vond ik dat ook niet heel erg geschikt. Maar heb hier inderdaad met de leiding over gesproken. Reactie was wat verontwaardigd ('ow, maar dat heb ik niet gedaan') Tja, kan me niet schelen wie van jullie het gedaan heeft, ik wil het gewoon niet hebben ;)

Maar die Mac, het was 100% zeker om frietjes te eten, stond letterlijk in de nieuwsbrief. En op de andere groep hadden ze zelf friet gebakken. (wat ik dan alweer minder erg vind dan Mac Donalds)
    Ik zal het van de week eens aankaarten, hopen dat ze dan minder aangevallen reageert.

11. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Overigens hebben we er wel ooit voor getekend dat we toestemming geven voor uitjes. Maar als voorbeelden kregen we eendjes voeren, bootjes kijken bij het kanaal, boodschappen doen en gewoon wandelen. Zeker geen Mac Donalds ;)

12. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Tsja, beetje vreemd is het MacDonalds verhaal wel. Maar ik weet van bij ons op het kdv dat ze in de vakantie soms wel eens maar een paar kids hebben op de groep en dat ze dan inderdaad wat andere uitjes doen dan het gewone eendjes voeren, speeltuin etc. Ik zou er persoonlijk niet zo heel veel moeite mee hebben als dat een keer gebeurt in de vakantie. Zolang het maar niet een wekelijks terugkerend iets wordt!

13. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Hoe ver is de Mac trouwens bij het kdv vandaan? Loopafstand?

14. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Ik denk ongeveer 1,5 a 2 km ervandaan. Niet heel gek ver ofzo.

15. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Nog geen ervaringen, maar ik zou het alledrie vervelend vinden.
    Gel op een hoofdje met weinig haar, lijkt me niet goed.
    Nagels lakken, zeker als het een kindje is wat normaal nooit nagellak draagt, zou ik niet willen hebben. En al zou ik het willen, zou ik het zelf willen doen bij mijn dochter.
    En de frietjes bij de Mc zijn, naar mijn mening, veel te zout voor kinderen van die leeftijd (ook voor volwassenen eigenlijk...)

Gelijk van kdv wisselen, is misschien ook weer wat veel van het goede aangezien je dochter het er naar haar zin heeft. Praten is altijd de eerste stap...

16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Ik zou er echt geen probleem mee hebben als ze een keer friet gaan eten bij de mac.
    In de vakantie kwam ik mn kleine halen en zaten ze lekker met de hele groep buiten frietjes te eten die ze bij de snackbar gehaald hadden. Een keer een feestje. Moet kunnen vindt ik. Zolang het niet wekelijks gebeurd....

Enkele keer wat gel of zo ook geen probleem. Hebben ze hier ook wel eens gedaan. Lekker getut met de peuters en vaak willen ze daar allemaal graag aan mee doen.
    Grote kans dus dat ze met de oudere kindjes getut hebben en die van jouw mee wilde doen. Of dat ze haar erbij betrokken hebben. Ik weet zeker dat als ze dat hier zouden doen, mijn meisje er bovenop zou zitten en ook nageltjes en gel zou willen hebben

Hier geven we trouwens 1x toestemming om kind buiten het terrein mee te nemen. Kan van alles zijn. Kinderboerderij, park, winkels, ijsje eten enz.

Dus persoonlijk vind ik je reaktie lichterlijk overdreven.

17. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Mac vind ik wel eehhh apart..

Maar gel op een hoofdje met weinig haar?
    Boeiend... Zit haar hoofdje er nog op? Zo ja dan zal t best meevallen voor een keer...;)

En nagellak vind ik nou ook niet echt erg schokkend ofzo..

Ik dacht bij t lezen van de titel dat ze van alles en nog wat aan je kind te eten geven en hele dagen niet laten slapen ofzo..

Maar vind dit eerlijk gezegd wel een beetje miepen

18. Luannie

Luannie Fanatiek lid

1 nov 2009
    1.241
    1
    0
    NULL
    Ik werk op een kdv en heb er zelf kindjes zitten.
    Die gel vind ik niet erg.. Soms lopen de kinderen met de haren in de ogen.. Wij doen een klipje in, maar misschien kiezen andere voor gel. (maar ik heb geen idee van het kapsel van je dochter ;))
    Nagellak zou ik persoonlijk nooit doen, vind dat iets voor de ouders zelf. Zou het ook niet leuk vinden als mijn dochter met nagellak op, thuis komt.

Wat betreft de MC donalds vind ik echt niet kunnen. Ze zijn nog zo klein. Als ze al iets willen doen, ga dan picknicken bij een speeltuin of in een park. Is nog leuker.

19. zonnestraaltje1981

zonnestraaltje1981 Actief lid

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    De mac zou ik zelf ook niet om zitten te springen... niet echt gezond en er zijn wel leukere dingen te bedenken voor kleine kids.
    Mijn zoontje (ja ja een jochie) komt ook regelmatig thuis met gelakte nagels maarja dat komt omdat ze dan aan het tutten zijn met oudere meisjes en hij ook erg graag mee wil doen. Vind het zelf geen probleem als hij het zelf zo leuk vind (wel halen we vaak thuis gelijk het er weer af....vind het niet zon gezicht een jochie met gelakte nagels...).

20. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Echt nagellak bij een meisje van 13 maanden!! Zonder toestemming ik zou daar ook over vallen hoor...

Deel Deze Pagina