Vanmorgen zat ik in de auto toen ik voor de tweede keer deze maand een whatsappje kreeg dat mijn go een ziek kind binnen had gekregen. Voor de tweede keer deze maand heb ik er voor gekozen mijn zoontje dan dus niet naar de go te brengen. Vanwege gezondheidsrisico's voor mij zelf ga ik niet het risico nemen dat mijn zoontje het overneemt en mij aansteekt als het niet nodig is. Mijn zoontje mag best een immuunsysteem opbouwen, maar niet ten koste van mijn eigen gezondheid. Nu is mijn probleem dus dat ik dus leuk mijn werk heb kunnen afzeggen (inkomstendelving) en ook nog eens 50 euro gewoon mag betalen voor deze dag opvang. Terwijl andermans kind ziek is! Zowel ik als mijn man vinden dit belachelijk! Hoe zit dat bij jullie gastouders? Mogen kindjes daar komen terwijl ze echt ziek zijn? Dus ik heb het niet over een verkoudheidje of verhoging. Mijn voorstel naar de go was dat bij echt zieke kinderen de andere ouders even wordt gevraagd of ze bezwaar hebben tegen de aanwezigheid van het zieke kind. Hier stond ze absoluut niet voor open. Zieke kinderen, maakt niet uit hoe ziek, mogen gewoon komen. Is dit zo'n rare gedachte van mij om dit voor te stellen dan? Het is ook niet zo dat ik het hele jaar door nee zal zeggen, ik ben op dit moment extra vatbaar. Ben ik dat niet hebben we die ziekte tenminste ook weer gehad bij mijn zoontje is mijn instelling normaal. Ik ga zo even contact opnemen met ons gastouderbureau. Ben echt niet van plan om elke keer dat de ouders hun zieke kind zo nodig moeten dumpen (zou er niet eens over denken te gaan werken als hij ziek is, maar zie ook wel in dat anderen hier anders over denken) te gaan betalen voor de afwezigheid van mijn zoontje. Overigens betaal ik zonder klagen als hij zelf ziek is hoor, doe daar niet moeilijk over. Ook niet als ik hem zelf een dagje thuis hou. En nu ik toch bezig ben nog een vraag: Ik dacht altijd dat de go verplicht was kindermeubilair te hebben, maar ik word nu regelmatig verzocht zelf een bedje voor hem mee te nemen omdat ze te weinig bedjes heeft. Is dat normaal?
Ik ben zelf gastouder en ik vraag ouders nooit iets mee te geven, ik heb alles gewoon hier. Qua verplichting: is volgens mij vooral wat je zelf afspreekt. Qua ziektes: echt ziek: niet brengen! Wat had dat kindje dan? beetje verhoging bij verkoudheid, maar wel goed in zijn/haar vel dan mag het wel komen aangezien er toch vaak al meer verkouden kids zijn. Waterpokken en bijv 6de ziekte: heeft geen zin want de besmetting heeft al plaats gevonden de dagen ervoor. Als dat niet het geval is dan laat ik het kind ook niet komen. Hier ook zoon met waterpokken naar oma gebracht omdat hij nog niet iedereen besmet had.
Nouja dumpen?? Er zijn ook moeders die niet continu thuis kunnen blijven als hun kind ziek zou zijn, bij hoge koorts zouden ze op iemand moeten terugvallen maar als ze die niet hebben word het lastig, zeker omdat je voor een ziek kind ook niet steeds je werk kan afbellen. Zelf zou ik er niet voor kiezen hoor om een goed ziek kind weg te brengen, dat doe je zelf ook niet als je ziek bent. En waarom mag je zelf niet ziek worden? Omdat je zwanger bent? Tja griep e.d voorkom je toch niet.
Vorige keer hadden een broertje en zusje echt koorts en griepverschijnselen. Spugen, diarree. Tussen de ziekwording van die 2 kinderen zat een uur of 6 verschil. Dan lijkt me dat het besmettelijk is toch? Dit keer had het kindje koorts. Beetje verhoging vind ik geen probleem, maar echt koorts vind ik ziek.
Ligt echt aan het kind! Mijn zoontje heeft al snel echt koorts bij een verkoudheid, maar is dan niet ziek. Maar een ander kind kan met verhoging wel echt ziek zijn.
Die ouders zijn er ja, vind dat ook geen dumpen. Dan is het noodzaak toch? Laten we het er maar op houden dat de moeder van dit kind als haar kind ziek is in mijn ogen prima haar kind een dag thuis kan houden. Nee zwanger zijn heeft er niets mee te maken. Heb op het moment problemen met mijn longen. Maar ben het met je eens hoor, griep voorkom je niet. Maar het bewust dan maar opzoeken? Kan het in ieder geval proberen uit de weg te gaan lijkt me.
Wat ik begrepen heb was het geen voedselvergiftiging, maar snap je punt ja. Ja elk kind is anders en elke situatie is anders, maar vind daarom juist dat er overlegd moet worden. Denk dat de communicatie hier het sleutelwoord is. Als jij mijn go zou zijn en je legt de situatie goed uit en ik kan een goede inschatting maken of het voor mij een gevaar is dan is het al heel wat anders dan dat je botweg meegedeeld wordt dat er zieke kinderen aanwezig zijn en dat je gewoon pech hebt.
Wij mogen eventueel ons kindje wel brengen als hij ziek is, máár onze GO mag geen medicatie toedienen bijv. paracetamol mits op advies van de huisarts. Dit moet dan ook door de HA zijn ondertekend. Staat in de regels van het gastouderbureau. Is puur uit bescherming van de GO, dan kan haar nooit wat verweten worden. Maar als ons kindje écht ziek is, zullen wij zelf proberen vrij te regelen of een oppas aan huis laten komen.
Op kdv was de regel dat je het kind niet mocht brengen als hij iets besmettelijks heeft (waterpokken oid). Verder als een kindje echt ellendig is, ook niet. Beetje verkouden was geen probleem.
Maar bij een KDV mag je je kindje ook neit brengen als het meer dan 38.5 graad koorts heeft! Het kan toch niet zo zijn dat jij dan bij een GO je kind niet kan brengen, omdat andere kinderen ziek zijn? Als een kind echt heel ziek is, kunnen ouders zorgverlof opnemen......
Dus eigenlijk vind jij dat andere ouders hun zieke kids thuis moeten houden, om een MOGENLIJKE besmetting via jou zoontje aan jou te voorkomen??? Ik vind dit eigenlijk wel een beetje veel vragen van andere ouders. Hier mag je zieke kinderen wel naar het kdv brengen, mits ze wel gewoon een beetje kunnen spelen en niet de hele tijd overgeven enzo. Mijn dochter heeft nu ook de waterpokken en is niet helemaal lekker. Gisteren was het erger en ben ik thuis gebleven van mijn werk, vandaag ging het iets beter dus heb ik haar wel weggebracht. En geloof me...ik ben ook liever bij haar thuis, maar ze wat is opgeknapt breng ik haar toch echt naar het kdv. Ik moet ook gewoon weer aan het werk.
Nee IK vind per definitie dat kinderen hun echt zieke kinderen altijd thuis moeten houden. Moeten ze toch werken of i.d. schakelen ze maar een opa, oma, vertouwde van het kind of wat dan ook in. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt hem dan naar een gastouder te sturen met allemaal drukke kindjes om zich heen. En nee ik vind dat ik het niet kan maken om hem moedwillig andere kinderen aan te laten steken. Mag hopen dat je met opgeknapt bedoelt dat je kind al niet meer in de besmettelijke fase zit? Dan is het toch ook geen probleem meer als het niet meer besmettelijk is? Je zult toch maar je kindje van 4 maand voor het eerst brengen terwijl een ander kind daar zit met nog besmettelijke waterpokken... Of dat je als zwangere mama binnen komt lopen en een kind met besmettelijke waterpokken en weet dat je zelf nog nooit waterpokken hebt gehad. En voor de duidelijkheid, ik bedoel nu echt niet de periode dat je zelf ook nog niet weet dat je kind het heeft! Als ik goed ziek ben ga ik ook niet naar mijn werk zodat mijn collega's ook ziek thuis komen te zitten? Mijn baas ziet me al aankomen zeg, zal me in dank afgenomen worden. Nee hoor dan word ik linea recta door de baas weggestuurd. Is gewoon rekening houden met anderen, maar dat lijkt in deze maatschappij wel vaker ver te zoeken!
Wat dan asl er geen opa of oma of andere bekende is die op KAN passen? Ik vind mijn baan ook heel belangrijk want zonder baan is er geen eten en een uitkering is wel erg makkelijk Ik ben ooit bijna mijn baan kwijtgeraakt omdat ik thuis bleef bij mijn zieke dochter, inmiddels 6 jaar geleden maar toch. Ik kreeg echt geen bijzonder zorgverlof ofzo hoor, alleen toen mijn oudste in het ziekenhuis lag, dat vind ik ook een ander verhaal. Mamanama, hier mocht het wel bij het KDV, je kind met koorts brengen maar als het echt aan het huilen was de hele tijd werd je gewoon gebeld, in mijn geval niet echt voorgekomen maar wel bij andere ouders. Je hebt trouwens een vriendelijke baas, ik werk in de thuiszorg en verzorgingshuis maar toen ik me ziek melde had ik haast onbegrip dat ik afbelde...tja, kan ze idd niet aansteken, maar dat interesseerd niet iedereen
Bij onze GO mag het wel, omdat zij zelf ook een zoontje heeft en ja die kan ook ziek zijn.. (mits het kindje het niet erg vind natuurlijk!) En ja wat doe je dan straks als hij naar de basisschool gaat? Daar pakken ze ook alles op! En daarbij zijn veel ziektes al besmettelijk voordat er symptomen zijn!
Het gaat er niet om dat hij nooit iets mag oppakken, het gaat er om dat ik hem niet bewust bij zieke kinderen ga zetten. Op de basisschool worden zieke kinderen toch ook gewoon naar huis gestuurd. Of je baas dat nu leuk vind of niet, als je geen achterwacht hebt zul je hem dan ook gewoon op moeten halen. Accepteren ze op school ook niet als je daar een huilerig/hangend kind laat zitten of wel?
Zieke kinderen worden op school naar huis gestuurd idd, maar dan heb je de poppen al aan het dansen want incubatie tijd is 4 tot 7 dagen ERVOOR. Dus hoe dan wordt je kindje ook besmet.
Ik moet zeggen dat onze gastouder zo vertrouwd was met onze kinderen dat wij hen daar rustig ziek heen zouden hebben gebracht. Juist omdat ze daar zo vertrouwd waren. Bij ons was de regel dat als er kinderen ziek waren de andere ouder geinformeerd werden en als die er geen bezwaren tegen hadden het zieke kind (met besmettelijke ziekte) gewoon kon komen. Bij wel problemen moest dat kind wegblijven. Echter ik heb vorig jaar mijn oudste daar heen gebracht die zichzelf toen al zelfstandig aankleedde. Hij bleek echter waterpokken te hebben wat ik niet gezien heb voor ik hem wegbracht. Hij had toen nog geen pokken in de zichtgebieden. In de middag toen ik hem ophaalde zat hij echter helemaal onder en kreeg ik wel de vraag of ik dat wist. Nou nee dus. In dit geval is dat wel vervelend uitgepakt aangezien hij inderdaad andere kinderen aangestoken heeft die daar allemaal in hun vakanties in de zomer last van gehad hebben, een zo erg dat ze er terug van vakantie van zijn gekomen. Dat voelde toen wel erg rot. En aangezien mijn oudste alleen in de vakanties nog daar kwam heeft hij de kids ook echt die dag aangestoken denk ik.
Ik werk zelf als gastouder en bij mij is het echt afhankelijk van hoe ziek het kindje is of het wel of niet gebracht mag worden. Ik heb diverse keren kinderen hier gehad met koorts, dat kwam dan soms ook pas in de loop van de dag opzetten hoor. Maar als ze met 40 graden koorts nog gewoon vrolijk spelen en goed eten en drinken vind ik het geen probleem als zo'n kindje hier is hoor. Zelfde met zesde ziekte ed, zodra het te zien is kunnen anderen toch al besmet zijn. Uiteraard licht ik de andere ouders wel in, maar nog niemand die er problemen mee heeft gehad. Uiteraard let ik wel even extra op als er zwangere vraagouders zijn. Echter, kinderen die niet mee kunnen draaien of echt aan het overgeven en/of diarree zijn die laat ik niet komen. Ten eerste zouden ze dan (buik)griep kunnen hebben en ik wil niet dat andere kinderen of ikzelf daarmee besmet worden. En ten tweede is het gewoon niet te doen om een kindje echt de nodige aandacht en verzorging te geven als er meerder kleintjes rond lopen. Sommige ouders hebben er echter geen erg in dat ze een ziek kindje niet altijd zomaar kunnen brengen. Het is fijn als er even wordt overlegd in bepaalde gevallen. Maar goed, om op het betalen terug te komen. Dat is een beetje een lastig punt. Jij besluit dat je je kind niet brengt terwijl de gastouder je wel de mogelijkheid biedt om je kindje te brengen. Maar als het risico echt te groot is dan vind ik dat je niet hoeft te betalen. En het is ook niet logisch dat vraagouders niks kunnen regelen voor hun zieke kind en het daarom maar naar de gastouder brengen. Als de gastouder ziek wordt moeten ze tenslotte ook iemand achter de hand hebben of zelf vrij nemen.