Ik vroeg me af hoe jullie dit doen. Ons mannetje gaat deze week voor het echie naar het kdv. Het wennen ging goed, maar de dagen duurden daar dan tot half vijf. Vanaf deze week zal ik hem vanaf half zes gaan ophalen. Hij gaat twee dagen aaneengesloten. Hij heeft een eigen ritme wat betreft voeden en slapen, dat wijkt nog wel eens af, afhankelijk van hoe vroeg hij wakker wordt en of hij nog een nachtvoeding wil. We gaan daar gewoon in mee. Maar als ik hem straks ga halen, dan bestaat er een grote kans dat hij uit zijn slaap moet worden gehaald, want hij slaapt meestal wel tussen 17 en 20 uur. Nu weet ik natuurlijk niet hoe zijn ritme op het kdv zal verlopen, of hij juist veel of weinig gaat slapen en hoe de voedingen dan vallen. Maar goed...als ze hem uit zijn slaap halen, dan neem ik hem mee naar huis en dan kan hij waarschijnlijk nog wel een uurtje, of anderhalf slapen. Ik vraag me dan af of hij dan echt wel in slaap gaat vallen, want storen in zijn slaap, daar is hij niet zo van gecharmeerd . Kans bestaat dus ook dat hij een beetje uit z'n humeur zal zijn. Hoe doen jullie dat? Laten jullie hem weer even "acclimatiseren" aan het thuiszijn of zouden jullie hem meteen weer in bed leggen? En (suffe vraag misschien)...hoe doen jullie dat dan zelf met koken/eten? Eten jullie dan laat, als baby slaapt? Wanneer doen jullie hem in badje? Met andere woorden: Hoe ziet jullie avond eruit op een werkdag (als baby naar kdv of gastouder of grootouders gaat)? Passen jullie je aan aan je kindje of sturen jullie een beetje?
Op dagen dat ze naar de gastouder is geweest, volg ik vooral haar ritme.. Qua eten is het ritme altijd hetzelfde, ook als ze bij de gastouder is geweest. Daar slaapt ze alleen minder dan thuis. Dus als we dan thuis zijn, heeft ze vaak een wat langer slaapje, dan normaal.
Eten en drinken is altijd hetzelfde. En anders wordt de baby wakker gemaakt, word ie toch wel met jas aandoen enzo. Thuis even kijken wat hij wil, of verder slapen, of zo wakker dat hij wil spelen. Badje doen we niet elke dag.
Komt hier regelmatig voor dat ik haar uit haar slaap moet halen om mee naar huis te nemen. Thuis stop ik haar dan juist meteen in bed omdat ik haar uit haar slaap heb gehaald en ze thuis normaal ook van 17 tot 19 slaapt. Soms protesteert ze maar ze valt wel in slaap thuis omdat ze uit haar ritme werd gehaald. Badje doen wij altijd 's avonds voor de fles van 20.30 uur.
Ons ritme (ook in het weekend) is volledig aangepast aan dat van de onthaalmoeder. Warm eten rond de middag, fruit in de namiddag en een boterham rond 18u (als we thuis komen). Dan spelen en naar bed tussen 19u en 19u30. En dan begin ik aan ons warm eten. Slapen heeft ze nooit veel gedaan, dus daar heb ik me nooit in moeten aanpassen.
Ik zou nu ze nog maar 3 maanden is haar ritme gewoon volgen en niet sturen. Als ze wat ouder is, een jaartje bijvoorbeeld, dan kunnen ze al wat meer verdragen en kan je wat bijsturen om het in jouw schema te laten passen. Als ze gewekt moet worden en is nog moe, leg haar dan in bedje als jullie thuis komen. Eten doe je gewoon dan wat later. Badje zou ik dan niet doen.
Onze kleine ging met 2,5 maand naar de gastouder. Zij gaat 3 dagen naar de gastouder. Nu had ik als voordeel dat ze nooit sliep toen ik haar kwam halen. Een enkele keer was dit wel zo. Ze werd dan wakker gemaakt en zette haar in de maxi cosi en zo in de auto. Tijdens het rijden viel ze weer in slaap. Thuis liet ik haar toen slapen in de maxi cosi en ze werd dan rond 1800 uur wakker. Dan lag ze ff in de box en kreeg ze rond 1900 uur fles en dan naar bed. Wij gingen dan meestal eten als zij had gedronken. In badje deed ik op de dagen dat ik vrij was. Nu is ze 9.5 maand en gaat het veel makkelijker. Kan nu veel meer sturen en ze is meer wakker. Als ze nu wat later eet maakt het niet zoveel uit.