Vaderschapsverlof CAO wijkt af van de wet

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Maagd, Sep 6, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    hoi,

Mijn man kreeg te horen op zijn werk dat hij maar 1 dag vaderschapsverlof/kraamverlof heeft. Nu weten we allemaal dat er een discussie is over dat vaders meer dagen moet krijgen, van 2 betaalde dagen naar 5 waarvan 3 onbetaald. Dus voor zover ik weet moeten het er 2 zijn.
    Nu heb ik begrepen dat de dag van bevalling valt onder calamiteitenverlof en dat de vader daarna nog 2 dagen vaderschapsverlof/kraamverlof heeft. In onderstaande link staat dat als er in de CAO van de werknemer iets anders staat, dat aangehouden moet worden, maar de wet staat toch altijd boven de CAO tenzij de CAO gunstiger is?
    Kraamverlof | Verlof en vakantie | Rijksoverheid.nl

CAO van mijn man is dus ongunstig. Is het dan niet zo dat hij gewoon recht heeft op die 2 dagen?
    Wie weet hier meer vanaf of kan opheldering geven.

2. lorreke

lorreke VIP lid

Sep 10, 2013
    5,298
    394
    83
    het klopt hoor, dat is sinds dit jaar geloof ik zo dat vaders meer verlof hebben.
    Maar het kan zijn dat de cao er nog niet op aangepast is, maar idd wel apart dat op de website die je gaf ook staat cao geld boven de wet, dat vind ik erg apart.
    Maar vaak is in overleg met de werkgever een hele hoop mogelijk.
    Zou tegen je partner zeggen dat hij er in gesprek over moet gaan dat bij de wet is 2 dagen betaald verlof, en 3 dagen onbetaaldverlof oftewel vakantie-uren

Succes met de laatste loodjes!

3. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Dat van die 3 dagen gaat pas per 2015 in. Het gaat dus ook niet om die 3 dagen maar om de 2 betaalde dagen die de vaders volgens de wet altijd al hebben. In zijn cao staat dus dat hij maar 1 dag heeft. Ik vraag me dus af of ze dat wel mogen hanteren omdat de wet boven cao staat naar mijn idee.

4. rijkdom

rijkdom Lid

Jun 14, 2014
    89
    0
    0
    NULL
    NULL
  5. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

Jan 13, 2012
    1,021
    284
    83
    Female
    Het kan inderdaad wel kloppen helaas. Bij mijn man is het namelijk ook zo geregeld. Het is namelijk zo dat je recht hebt op twee dagenbetaald verlof, waarvan sowieso 1 door de werkgever betaald wordt. De tweede dag mag eventueel van de bovenwettelijke vakantiedagen afgetrokken worden. Heeft je man dus jaarlijks bij een ft dienstverband meer dan 20 vakantiedagen (= het wettelijk minimum), dan mag die tweede vrije dag dus uit de bovenwettelijke vakantiedagen gehaald worden. Heeft je man het wettelijk minimum aan vakantiedagen krijgt hij er wel twee doorbetaald.
    Ik vond het ook niet eerlijk, maar er mag dus op bovenstaande manier afgeweken worden in de cao. Ik hoop dat het zo duidelijk is.

6. Ikke31

Ikke31 Actief lid

Apr 8, 2014
    273
    18
    18
    NULL
    NULL
    Wanneer de cao er iets over zegt is dat geldend, ongeacht of dat voordelig of nadelig is.

Die 3 dagen onbetaald zijn er volgens mij in elk geval wel bijgekomen.

7. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik zie het inderdaad staan in 1 van bovengenoemde links, Maar is eigenlijk ook weer tegenstrijdig want ik vind online ook overal dat de wet boven de CAO staat tenzij de cao gunstiger uitpakt.
    Maar die 3 dagen zijn er nog niet bij hoor, dat gaat vanaf 2015.

Nah ja het gaat maar om 1 dag, dan maar gewoon vakantie opnemen als hij meer thuis wil zijn.

Share This Page