Advies gevraagd!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Veertje84, 29 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi mama's!

13 oktober ben ik mama geworden van een prachtige dochter. IK heb besloten borstvoeding te geven.
    Dit gaat op zich redelijk. Alleen zijn er een paar dingen waar ik niet zo goed mee om weet te gaan. Misschien kan iemand mij helpen?

- dochter wil elk uur ongeveer drinken. Ik probeer dit te rekken tot minimaal 2 uur tussen voedingen. (Dat wil zeggen vanaf start voeding 2 uur, dus al ik om 8.00u begin met voeden, geef ik haar pas om 10u weer een voeding). Of moet ik toegeven en haar toch aan blijven leggen? Dit is wel lastig want ik heb ook nog een peuter van 3 ronslopen.
    - vaak valt ze na 1 borst al in slaap, ik twijfel of ze dan wel geneog drinkt. Productie is wel genoeg denk ik, want als ik een beetje in mijn borst knijp komt er al melk uit.
    Moet ik haar dan wakker maken voor de andere borst? Bbijvoorbeeld Door haar tussendoor te verschonen? OF gewoon zo laten? En moet ik haar dan bij de volgende voeding dan eerst aan dezelfde borst leggen of aan de andere?
    - ze heeft veel zuigbehoefte maar wil geen speen pakken
    Heb al bibi, nuk en difrax geprobeerd... Ze pakt alleen de pink. Maar ook dat is niet lang te doen omdat ik dan mijn handen net vrij heb.
    - ze wil absoluut niet in haar bedje slapen. Overdag leg ik haar in de box of kinderwagenbak. Dat werkt meestal wel. Maar snachts laat ze zich niet wegleggen en slaapt ze alleen op de arm. Iemand tips? (Heb al geprobeerd om een tshirt van mij in het wiegje te leggen, kruikje, beer met baarmoedergeluiden, heb een cosleeper en zelfs bijna bij haar in bed gaan liggen heeft geen effect...)
    - kan het zijn dat ze al last van krampjes heeft? Ligt het aan iets dat ik eet, of lucht happen?

Dit zijn voor nu zo mijn vraagjes hahah:)
    Hopelijk heeft iemand advies!

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als ze honger heeft kan je haar het beste wel aanleggen, anders gaat je productie het straks niet trekken. Is in het begin even bikkelen maar dat wordt wel beter.
    Na 1 borst in slaap vallen, hier was 1 borst eigenlijk altijd wel genoeg. Maar misschien bij jou niet als ze om het uur blijft komen. Belangrijk is of ze tevreden is na een voeding en of ze goed groeit.
    Als je 2 borsten geeft, begin je de volgende voeding met de laatste borst, aangezien ze hier de vorige voeding niet veel uit zal hebben gedronken. Mocht je wel het gevoel hebben dat ze 2 borsten echt heeft leeggedronken, dan maakt het niet zoveel uit.
    Speen duurde hier bij de jongste ook even voordat ze die wilde. gewoon blijven proberen ;)
    Wil ze misschien wel op haar buik slapen? De vraag is of je dat wil. Op zich is het niet gek dat een baby de eerste weken vooral bij je wil zijn.
    Bij krampjes huilen ze wel en heb je meestal ik wel door dat ze pijn hebben. Hoort er sowieso wel bij, maar kan inderdaad ook door lucht happen komen en soms ook door wat jij eet.

3. Boogy

Boogy Bekend lid

22 apr 2014
    678
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bovenstaande tips ben ik mee eens.

Verder nog:
    Probeer je man haar weg te laten leggen. Ik kon mijn zoon ook niet wegleggen. Hij pikte het van mij niet.
    Zoon lust alleen aventspeen, schijnt meer op tepel te lijken. Heb pas na 9 weken de speen gegeven, vanwege mogelijke borst/tepelverwarring.

4. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Ken je de site borstvoeding.com? Daar staat veel info op.
    Waarschijnlijk zit je net met regeldagen. Je kindje wil dan vaak drinken om de productie af te stemmen. Je kunt ook aan het 'eind' van een borst borstcompressie toepassen. Zo help je haar net het laatste beetje melk makkelijk te krijgen en haar bij de les te houden.
    Natuurlijk kun je proberen haar wakker te maken als je twijfelt of ze echt al vol zit. Als ze echt slaapt en niet meer te verleiden is tot aanhappen dan zal ze vast genoeg hebben gehad.
    Beste is doorgaans op haar verzoek te voeden. Uitzonderingen daar gelaten.
    Krampjes komen door de onrijpheid van de darmen. Je hoort haar huilen van pijn in combinatie met benen trekken.
    Betreft slapen: ze is nog erg klein en dit is normaal babygedrag. Geen zorgen wel een uitdaging. Heb je al een puck a baby geprobeerd? Dan ligt ze begrenst en kan ze toch nog op zoek naar haar knuistjes en voedingssignalen afgeven. Of de voeding boor bedtijd haar al 'inbakeren' en dan na voeden in bedje....
    hopelijk kun je hier wat mee. Kijk vooral even op de site die ik noemde.

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Inderdaad op deze leeftijd aanleggen wanneer ze dat vraagt. Twee borsten hoeft niet, hier was één voldoende, maar gezien het snel weer vragen kan je misschien beter eerst proberen toch wakker te maken om te zien of ze nog honger heeft. En opletten met die pink, want zuigbehoefte op deze leeftijd impliceert toch eerder honger denk ik. In plaats van te vaak de pink geven dus toch eerder aanleggen.

6. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Ik verschoonde altijd wel tussendoor. Hier ook na 1 borst in slaap vallen. Na verschoning nog de andere borst voor ' toetje' en de eerst volgende keer dat je weer voedt met deze laatste borst beginnen.

Ik zou niet gaan rekken, dan duren evt regeldagen nog langer. ( mocht het nu bijvoorbeeld regeldagen zijn)
    En ook al heeft ze wel veel zuigbehoefte dat kan ze het beste bij jouw aan de borst drinken. Goed voor je productie. Evt lopend voeden.

Krampjes kan, ik heb de eerste maanden ook dingen uit het menu gelaten omdat ze daar krampjes van kreeg. Ze had nooit krampjes bijvoorbeeld, maar na goulash en spruiten bijvoorbeeld was het een paar uur lang huilen van krampen. En ik moest niet teveel chocola eten per dag.

Je zou een draagdoek kunnen proberen overdag, werkte hier uitstekend. Lekker bij mama of papa zijn, en jij je handenvrij voor je andere kindje.

En in de nacht heb ik zelf inderdaad ruim 2-3 weken met mijn dochter op mijn borst geslapen, zo sliepen we alletwee. Wel elke keer poging tot wegleggen, ik heb haar na 2 weken op haar zij gelegd in de zijslaper en haar armpjes wat vastgehouden terwijl ze insliep. Net zoiets als inbakeren. Maar bij inbakeren had ik zelf geen goed gevoel.
    En op haar zij sliep ze wel goed. Ik had haar ook naast me in de co Sleeper, was ook makkelijk met het in slaap vallen,
    Zelf had ik vaak een dik vest aan en mijn eigen dekbed tot mijn buik en ik had een apart dekentje op mijn dochter liggen.

Evt een lactatiekundige mee laten kijken, groeit ze goed? En heeft ze goede plasluiers en poepluiers?

7. BvD

BvD Actief lid

24 dec 2012
    307
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben onze dochter nu 2 weken op haar buik slapen en sinds dien slaapt ze snachts weer in haar eigen bedje. Daarvoor dus ook bijna de hele nacht op 1 van ons. Ze is nu 5,5 week oud.
    (Wel hebben wel een nannycare sensormat onder haar matras liggen ivm het buikslapen)
    Inbakeren is ook een optie. Kijken wat jouw het beste voegt

8. Sens13

Sens13 Actief lid

10 jan 2016
    299
    1
    18
    Vrouw
    Ik zal proberen op elke vraag van je in te gaan ;) (en uiteraard nog gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!)

- mijn zoontje heeft ook een tijd gehad dat hij elk uur wilde drinken. Ik had toen ook nog eens last van overproductie, waardoor ik mijn zoontje aan het overvoeden was door hem elk uur aan te leggen en hij daardoor ook nog eens enorme krampen kreeg. Op advies van de lactatiekundige dus steeds minimaal 2 uur tussen de voedingen gehouden (zoals jij nu ook probeert) en sindsdien ging het stukken beter met hem.
    In jouw geval zou ik dus ook goed kijken of het echt honger is na een uur, of dat ze de "pijn van de krampjes" wil wegdrinken (dat bleek achteraf hier het geval te zijn..)
    En anders raad ik je aan om te blokvoeden (zie ook borstvoeding.com), dus na 2 uur weer dezelfde borst aanbieden als 2 uur daarvoor, dat hielp hier ook enorm!

- mijn zoontje had ook altijd genoeg aan 1 borst, dus het is niet persee nodig om 2 borsten aan te bieden. 's Nachts deed ik dat wel altijd (en tussendoor dan idd verschonen want mijn zoontje viel ook altijd in slaap aan de borst), in de hoop dat hij dan wat langer vol zat ;)
    In jouw geval zou ik misschien toch kijken of ze ook een tweede borst wil, zodat ze wat langer vol zit.
    En borstcompressie toepassen, zodat ze ook de wat vettere melk nog binnen krijgt

- hier ook een kindje dat geen speen wil. als ze sterke zuigbehoefte heeft, misschien toch ook die tweede borst dan nog aanbieden? Blijkbaar heeft ze na 1 borst dan toch al weer snel die zuigbehoefte.
    Als ze na een uur weer zuigbehoefte heeft kun je bijv ook weer de meest lege borst geven. Zo wordt haar zuigbehoefte wel voldaan, maar krijgt ze niet weer een hele guts melk binnen..

- hier duurde het ook een tijdje voordat mijn zoontje in zijn eigen bedje wilde slapen. Hier was de puckababy inbakerzak echt een uitkomst! En na 8 weken bleek dat het een buikslapertje was, hij wilde toen absoluut niet meer ingebakerd worden, maar op zijn rug kon hij de slaap niet vatten. Toen eens op zn buik gelegd en hij sliep zo uuuren achter elkaar.

- krampjes kunnen idd al goed voorkomen. Krampjes horen er natuurlijk bij, en kunnen verschillende oorzaken hebben. Het kan idd komen door iets wat jij eet (ik heb hier 1x de fout gemaakt om pittig te eten, arm ventje heeft de hele dag kramp gehad). Daarnaast reageerde mijn zoontje er ook sterk op als ik sinaasappelsap dronk..
    Maar niet elk kindje heeft last van iets dat de moeder eet, dus het blijft moeilijk..
    Nogmaals; wat kan helpen is borstcompressie toepassen en blokvoeden, dan krijgt ze de vettere melk binnen en dat hielp hier ook bij het verminderen van krampjes.

Succes!!

Deel Deze Pagina