Hoi meiden, we zijn vandaag weer bij de gyn geweest en ik had verwacht dat we met iui zouden gaan beginnen. Dit omdat we al anderhalf jaar clomid slikken en nog steeds niet zwanger ben. In totaal zijn we al 4,5 jaar bezig. Nu kreeg ik te horen dat ik menopur mag gaan spuiten en als mijn eisprong er bijna is mag ik ook een pregnyl spuit bij mezelf zetten maar we moeten wel zelf klussen? Natuurlijk worden er wel echo's gemaakt enzo.. Het zaad van mijn man wordt dus niet in mijn baarmoeder gespoten. Dat is geen iui toch? Ik heb het gevoel dat dit ook niet gaat werken want de clomid doet ook zijn werk, daarmee heb ik een cyclus van ongeveer 33 dagen en dat is voor mij heel goed. (Ik heb namelijk zonder clomid een cylcus van tussen de 30 en 100 dagen.) Dus waarom zou de menopur dan wel gaan werken als we gewoon hetzelfde doen als altijd, zelf klussen dus... Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel.... Ik vind het een beetje moeilijk om precies uit te leggen wat ik bedoel... Heeft iemand dit ook meegemaakt Liefs Houda
Het is inderdaad een beetje vreemd dat ze nu nog geen verdere actie ondernemen, terwijl je al zo lang bezig bent. Zeker ook omdat jullie het al over IUI gehad hebben. Als Clomid goed bij je aanslaat en je baarmoederslijmvlies is goed van dikte elke keer, dan heeft Menopur in principe niet zoveel meerwaarde. Wat is de reden dat jullie nu zijn overgestapt op Menopur? En wat is verder het plan van aanpak dan? Wanneer zou IUI dan wel aan de orde zijn? Zelf ben ik na twee jaar Clomid-gebruik overgegaan op Menopur-injecties, omdat de Clomid niet meer bij mij aansloeg, ik ben er resistent voor geworden. Maar anders hadden ze dat niet gedaan. Wij deden daar dan nog wel een IUI-behandeling bij. Hebben ze bij jullie ook al verdere onderzoeken gedaan, zoals zaad-onderzoeken of een HSG-onderzoek, om te kijken of je eileiders open zijn?
hoi Jippie, Bedankt voor je reactie. Ze hebben wel een hsg bij mij gedaan en dat was allemaal oke. mijn man zijn zaad was ook helemaal goed! Ik ben niet recestent geworden voor de clomid, maar ik hoorde dat je van clomid vijandigbaarmoederslijm kon krijgen ofzoiets dus misschien daarom? Ik vind het ook raar dat ik geen iui krijg... misschien omdat ik nog jong ben? 23 jaar? Maar ja we zijn al wel 4,5 jaar bezig. We wilden graag een groot gezin daarom zijn we "vroeg" begonnen. Helaas looptniet alles zoals je wilt. Ik moet wel voor echo's komen als ik een week heb gesproten. mischien kan ik dan alsnog vragen waarom ik geen iui krijg? Maar voel me altijd een beetje onzeker als ik met haar praat, wee tniet goed waarom want normaal ben ik dat helemaal niet... Ohja en mijn man heeft weer een potje meegekregen om voor de zekerheid nog eens een keer te testen.. Liefs Houda
Hoi Houda, Clomid kan een nadelige werking op je baarmoederslijmvlies hebben. Normaal hoort dit rond de eisprong minimaal 7 mm dik te zijn. Clomid heeft als bijwerking dat dit aan de dunne kant blijft, wat weer erg nadelig is voor een eventuele innesteling. Vijandig baarmoederslijm krijg je er niet van. Met Menopur groeit de dikte van je baarmoederslijmvlies mooi mee, dus in dat opzicht is Menopur beter. En je eicellen kunnen beter van kwaliteit zijn dan met Clomid. Fijn dat de zaadonderzoeken en het HSG wel goed waren! Dan is dat in elk geval geen belemmering. Ik zou de volgende keer toch eens aankaarten waarom jullie niet met IUI mogen beginnen en wanneer dat dan wel zou mogen. In wezen mogen ze je niet weigeren vanwege je leeftijd, zo jong ben je nou ook weer niet... Ik was 25 toen we voor het eerst bij de gyn kwamen en al snel werd IUI aanbevolen, omdat bij ons de zaadkwaliteit dus wel minder goed is. En je hoeft helemaal niet onzeker van een arts te worden, hoor! De dokter is er om jou te helpen, niet anders om! Schrijf anders al je vragen van tevoren op, zodat je niks vergeet en houvast hebt tijdens een gesprek. Of neem je man/moeder/vriendin mee, zodat die ook kan meedenken - en luisteren.
Hoi hoi, Heel erg bedankt voor je antwoord. Je legt het heel duidelijk uit! En nee haha ik begin al oud te worden.. Ik zal dat toch eens vragen wanneer ik de eerste echo krijg. Ben wel benieuwd waarom ze (nog) niet met iui wil starten... Ze heeft bijvoorbeeld ook geen samenlevingstest gedaan omdat ze zei dat de uitslag daarvan de behandelmethode niet zou beinvloeden.. Mijn man gaat meestal wel mee met de afspraken, ja behalve als ik alleen een echo moet doen ofzo, maar zal hem toch meenemen met de echo want anders blijf ik toch met de vraag zitten. Liefs Houda
Hoi hoi, Nou ik heb vanmorgen de izz gebeld en gevraagd of ik eerst menopur en pregnyl zonder insiminatie mag doen en daarna 6 keer iui. Dit mag dus niet! Ik heb gelijk de gyn opgebeld, (de assistant) en die belt mij vanmiddag terug. Ik heb gezegd dat ik dan liever iui wil als het toch maar 6 keer wordt vergoed. Dan heb ik meer kans! Ben benieuwd wat ze gaat zeggen! Liefs Houda
Hoi Houda, Volgens mij zit je verzekeraar dan fout! Sinds afgelopen augustus is er een nieuwe wettelijke regeling van kracht gegaan dat alle hormoonmedicatie vergoed moet worden, ook als je dit alleen als ovulatie-inductie gebruikt zonder verdere behandeling erbij. Zowel de Menopur als de Pregnyl moeten zonder maximum vergoed worden, maakt niet uit hoe vaak je dat nu zou gebruiken en hoe vaak je daarna nog IUI zou doen. Omdat het wettelijk geregeld is, moet elke verzekeraar zich aan die regels houden. Het kan zijn dat ze die regel nog niet echt doorgevoerd hebben of ervan op de hoogte zijn. Ik zou het zeker verder uitzoeken. Als het goed is, moet je gyn/fertiliteitsafdeling ook wel op de hoogte hiervan zijn. Groetjes, Jippie
Hoi Jippie, De gyn heeft mij vanmiddag terug gebeld en ze vertelde mij precies hetzelfde als jij. Nou ik weer de verzekering opgebeld en geen genoegen genomen met die (sorry hoor) domme uitspraken van hun! Het blijkt dat degene die ik vanmorgen aan de lijn had het verkeerd heeft gezegd. deze keer kreeg ik iemand anders aan de lijn en die heeft het heel goed voor me uitgezocht. Ik krijg wel gewoon alles vergoed! Precies zoals jij en de gyn zeiden. Dus ik vroeg of ik dat zwart op wit kon krijgen maar dat kon niet via hem. hij adviseerde mij de vragen opnieuw via de mail te stellen, als ik dan antwoord krijg dan heb ik het zwart op wit staan. Maar ik vind dit heel onduidelijk allemaal. ik heb nu in totaal 3 keer gebeld met dezelfde vragen naar mijn verzekering en ik kreeg 3 keer wat anders te horen Dat vind ik wel raar! Nou ja ik ben er nu wel gerust op dat ik het gewoon vergoed krijg. Nu ben ik wel van plan om gewoon verder te gaan met ovulatie inductie met menopur en pregnyl. (na 1,5 jaar clomid) En dan als dit niet lukt dan heb ik nog kansen met iui en ivf. (hoop natuurlijk niet dat het zover komt). Nu maar wachten op mijn ongi, ik denk aankomende maandag. Dan op dag 2 of 3 mijn eerste spuit zetten! Mannetje kan pas vrijdag de 16de komen om zijn zwemmertjes opnieuw te laten testen. Maar dat geeft niet, ga er van uit dat die gewoon goed zijn zoals de vorige keer.... Heel erg bedankt Jippie voor je antwoorden Liefs Houda