Twijfels

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door TanjaN, 13 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TanjaN

TanjaN Lid

3 aug 2006
    14
    0
    0
    Coach verstandelijk gehandicapten
    Arnhem
    Hallo
    Ik weet sinds afgelopen vrijdag dat ik zwanger ben. Ik wilde dit heel graag en was er ook al een tijdje mee bezig. Maar nu ik eenmaal zwanger ben, ben ik niet continu blij, wat ik wel had verwacht. Ik heb vrijdagmiddag en gisteravond een soort depressie aanval gehad. Ik zag het helemaal niet meer zitten en dacht zelfs aan abortus. :cry: Ik ben dan zo verschikkelijk onzeker. Toen ik vanmorgen wakker werd was er niets meer aan de hand. Nu ben ik weer erg blij. Ik was gisteravond ook erg misselijk. Ik vind het heel erg dat ik twijfel aan mijn kinderwens nu ik zwanger ben. Ik voel me schuldig tegenover iedereen die zwanger wilt worden en nog schuldiger tegenover mijn man en toekomstige baby.
    Horen deze twijfels en emoties bij een zwangerschap of moet ik echt eens bij mezelf te raden gaan?
    Liefs Tanja

2. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Och, meis wat vervelend. Ik denk dat het te maken heeft met je hormoonhuishouding die in de war ligt. Ik heb het zelf gelukkig nooit gehad, maar ik heb wel gehoord dat het kan gebeuren. Probeer er met je vriend over te praten en op het moment dat je je rot gaat voelen, probeer dan afleiding te zoeken en onder de mensen te komen. Ik hoop dat je je snel blijer gaat voelen!!

3. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    dit zijn gevoelens die best vaak voorkomen. je hormoon huishouding doet rare dingen met je. en nu het eenmaal zover is, besef je ook wat er ineens allemaal op je af komt. vandaar dat die 9 maanden ook nodig zijn om je geestelijk voor te bereiden.
    zoals daphne al zei, praat er over, en laat het even op je afkomen.

4. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    :( Jeetje, nou dat heb ik niet hoor! Ondanks de financien zien wij toch zonneschijn :) Maar waarom denk je daar dan aan?

5. TanjaN

TanjaN Lid

3 aug 2006
    14
    0
    0
    Coach verstandelijk gehandicapten
    Arnhem
    Er zijn momenten dat de twijfels de pan uit groeien. Ben ik niet te jong? Zal ik het erg vinden dat ik heel veel dingen zal moeten laten? Kan ik blijven werken? Zal ik wel een vast contract krijgen? Zal ik een goede oppas vinden? Zullen we het financiaal redden? Zal ik het alleen aan kunnen, wanneer mijn man weer uitgezonden wordt (militair)? Zal ik nog wel kunnen doen wat ik leuk vind? Zal ik weer terug verhuizen en in de buurt van mijn familie gaan wonen of zal ik hier blijven? (mijn familie woont nu 120 km bij mij vandaan. Ik ben 1,5 jaar geleden hierheen verhuisd ivm met het werk van mijn man.)
    Had ik er niet eerst voor moeten zorgen dat mijn woon- en werksituatie zekerder waren?
    Maar ik heb bewust gekozen voor de zwangerschap omdat ik kan wachten tot ik een ons weeg, voordat ik een vast contract heb. (ben vorige week aangenomen met een jaarcontract) En verhuizen kan altijd nog. Ik heb hier nu werk en een prachtig huis. Ik mis alleen wel mijn familie. Maar ik heb een goede auto (pas gekocht) dus ik kan er altijd heen. Financieel kunnen we het bij nood makkelijk redden. En oppas is altijd wel te vinden.

Ik had alle twijfels al weggehaald, maar opeens kwamen ze weer terug. Ik voel me daar ook erg schuldig over. Ik heb mijn twijfels aan mijn man verteld en hij wuift ze weg door te zeggen dat ik gewoon erg emotioneel ben. Ik hoop van harte dat het aan mijn hormoon huishouding ligt.

Trouwens heel erg bedankt voor jullie reacties. Het doet me erg goed om mijn verhaal kwijt te kunnen aan iemand anders dan mijn man.

Liefs Tanja

6. spekske

spekske Lid

26 dec 2005
    70
    0
    0
    Belgie
    Yip het is zeker en vast te wijten aan je hormoonhuishouding,dat is heel normaal hoor ,er gebeurd immers zoveel nu in je lichaam en dat is je lijf natuurlijk niet gewend.
    Ik wilde ook heeeeeeeeeeeeeeeel graag een baby en toen ik wist dat ik zwanger was,was ik ook echt heel blij maar ook heeeeeeel onzeker en had echt een dubbel gevoel en was ook angstig.
    Dit is stilletjes aan overgegaan en ben nooit meer gaan twijfelen sinsdien!

7. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ik vind het vrij normaal hoor dat je zo nu en dan die twijfels hebt. Het is ook niet niets een kindje krijgen. Je hele leven verandert.

Zelf heb ik ook af en toe last daarvan. Nu soms nog steeds. Als we onverwacht de stad ingaan om te eten of een weekendje weg. Kan mijn carriere nog wel met dezelfde vaart gaan en hoe gaat het straks met mijn studie? Meestal zijn ze net als bij jou snel weer weg.

Het is goed om erover te praten en wat bij mij werkt denken aan wat je terugkrijgt!

Oh en als je straks wat verder bent en je beeb kan voelen dat is heel leuk en onbeschrijfelijk. Je leert je beeb dan een beetje kennen in zijn gedrag en ritme.

Je wordt vast een goede moeder!

Groetjes Senseemillia

8. setje

setje Fanatiek lid

18 jun 2006
    1.989
    0
    36
    Hoevelaken
    He Tanja,

Ik heb dat ook gehad hoor!! Ik heb er een week of 2 last van gehad, en toen was ik eraan gewend en begon ik het pas echt leuk te vinden!

Ik denk dat het is omdat je nu niet meer terug kunt (behalve abortus, maar dat doe je niet zomaar!).

Meid, als je straks aan het idee gewend bent, en je het aan iedereen hebt verteld. Dan kun je er echt van genieten! Dat doe ik nu ook!

sterkte! liefs Setje

9. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Dat hoort gewoon bij het zwanger zin hoor. Ik hadhet bij mn dochter en nu weer... ookal zijn onze kindjes enorm gewenst )voor mn dochter ook in de mmm gezeten) Toen het eenmaal zover was dacht ik ook van kan ik dit wil, wil ik dit wel enz. Ook toen mn dochter er was waren er echt welm momenten dat ik het niet zag zitten (die eerste weken zijn zwaar!) en nu ik zwanger ben van de tweede gaat het weer net zo... is het niet te snel achter elkaar, kan ik het wel voor 2 kindjes zorgen, zal ik wel netzoveel houden van dit kindje als van mn dochter... maar nu weet ik dat die twijfels ook wel weer over gaan.

maar vervelend is het wel... hopelijk voel je je gauw beter.

10. missmama

missmama Actief lid

6 aug 2006
    125
    0
    0
    Nederland
    hallo TanjaN

Gefeliciteerd met je zwangerschap, alles wat jij beschrijft heb ik ook gehad, het helpt enorm door er met je man over te praten!

Ik ben in die eerste periode ook begonnen met een zwangerschaps dagboek, kan je het lekker van je afschrijven en je gedachte ordenen, de hele leuke en minder leuke momenten schrijf ik daarin op, het gaat nu ook een stuk beter!

Veel succes de komende tijd en hopenlijk word het snel een stuk rustiger in je hoofd.

Groetjes Missmama

11. Marjanne

Marjanne Fanatiek lid

13 mrt 2006
    1.912
    0
    0
    Noord Holland
    Tja herken het ook wel een beetje, maar had het ook bij m'n huwelijk.
    Mijn hele leven weet ik al dat ik moeder wil worden en trouwen,
    maar toen het moment eenmaal daar was begonnen de twijfels of ik het nog wel echt allemaal wil.
    Maar dat is niet meer dan normaal,
    enne als je eenmaal alle voors en tegens heb afgewogen en je zeker weet dat je dit wilt,
    weet je het ook zeker!

12. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    ik herken het ook heel erg. vooral het financiele. wij hebben ene eigen zaak en tja dat kan zomaar ineens minder worden. Toch blijven we onze dromen volgen en probeer ik zo veel mogleijk bij de dag te leven. Anders ga ik overal problemen in zien.
    problemen die ik denk tegen te komen bespreek ik met mijn man en die weet me altijd gerust te stellen!

13. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Ik herken je gevoelens wel hoor. Het ene moment dolblij en het andere moment in de put. Dan vraag ik me af of ik dit allemaal wel wil, of onze relatie dit wel aan kan enz enz. Het is ook niet zomaar iets natuurlijk, je moet straks wel voor een kind gaan zorgen en die kan je dan niet meer zo maar even weg doen (bij wijze van).Je gevoelens zijn heel herkenbaar.

14. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Komt wel goed meid, je krijgt er zoiets moois voor terug,
    het enige wat ik had was er niet echt tegen opzien vd bevalling, maar wel z'n gevoel hebben IK MOET NOG EEN HELE KLUS KLAREN dat gevoel en niet weten wanneer....
    Maar het komt goed, en zoals iedereen zegt er is er nog nooit 1 blijven zitten, huilen krijg je ook nog wel maar zijn gewoon hormoontjes niet veel van aan trekken; lekker je laten troosten door je mannetje.

15. pooh7605

pooh7605 Actief lid

20 apr 2006
    178
    0
    0
    Zweden
    Hoi,

Ik heb dit ook en nog steeds kan ik wel zeggen. Ben nu bijna 19 weken en nog steeds deze gevoelens. Het is inderdaad heel vervelend. Heb echt veel gezeurd ik wil een baby tegen mijn vriend en nu is het zover en krijg je te maken met deze twijfels en een soort van depressie. Kan wel wat blij zijn zoals bij een echo, het zien van je kindje is echt heel speciaal maar een dag erna kan de blijdschap weer over zijn.

Ik wordt er ook niet goed van en hoop dat het over gaat maar zal er ook wel bij horen. Dat op een roze wolk zitten is er helaas bij mij niet bij.

Zal wel goedkomen en ben blij om te lezen dat er meerdere zijn.

16. noukeltje

noukeltje Lid

18 jul 2006
    45
    0
    0
    persoonlijk begeleidster
    zutphen
    Bij deze nog iemand die dit heel erg herkent. Ik heb juist ook op de forum het woordje "emotioneel" ingetoetst, omdat ik eigenlijk hoopte dat er meer vrouwen zijn die dezelfde emoties delen als die ik heb. En ja dus!!
    Uiteraard niet leuk om te lezen dat je twijfelt, is nooit leuk, maar wel fijn om deelgenoten aan te treffen! ;)

Ik hoop dat dit gevoel weggaat op het moment dat ik mijn eerste echo krijg, want dan zal er meer contact komen, tussen het kindje en mij. Of als ik het begin te voelen..Tot nu toe heb ik alleen nog maar de nare dingen van de zwangerschap ervaren: misselijkheid/moeheid/duizelgheid/pijnlijke borsten...tsja, wees eerlijk: wie wordt dáár nou vrolijk van?? :)

Mij helpt het in ieder geval al te lezen dat er meerdere vrouwen met deze emotie zijn, ik hoop dat dit ook voor jou zo is!! Succes :)

Groetjes,
    Anouk

17. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Nou allemaal heel herkenbaar.. heb het nu nog steeds..
    Had van mezelf ook verwacht dat ik op de roze wolk zou zitten.. maar helaas is deze nog niet langs geweest.. :cry:

De dingen die je noemt, ben ik niet te jong, wat doet dit met mijn relatie.. we hadden het goed, komt dit nu ook wel goed?

Ik zat/zit er soms zo erg mee, dat ik gewoon het wonder vergeet wat in je groeit.
    Ben ook hulp gaan zoeken.. abortus heb ik nooit overwogen, maar mezelf opsluiten in huis zeker wél!
    Gordijnen dicht en klaar..
    Ook heel erg afhankelijk naar mijn man toe.. heb het gevoel dat ik het nu van hem moet hebben..

De HA gaf ook aan dat het puur je hormonen zijn.. ik wilde dit ook erg graag, en opeens voelde ik me zo, schaamde me voor mijn groeiende buik..
    Hij gaf aan, zodra het kindje eruit is.. dat je je een heel ander mens zal voelen, en daar hou ik me aan vast..

Vaak heb ik huilbuien, en als ik mezelf dan afvraag waarom ik huil, weet ik het niet.. maar ik kan er niet mee stoppen..
    Als ik de echo zie.. wordt ik helemaal blij, maar dat duurt hooguit een uurtje, en dan slaat de twijfel weer toe!

Ik wens je veel sterkte.. ik weet wat je doormaakt..
    Ik had gedacht dat ik er naar toe zou groeien in de 9 maanden, maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd.

Probeer ervan te genieten.. klinkt lullig, maar zal moeilijk worden.
    Praat er zoveel mogelijk over.. veel vrouwend durven dit niet, aangezien in de media iedereen blij is met een zwangerschap.
    Praat met je man.. met je vrienden en familie.. dat helpt echt..
    En dan begrijpen ze ook dat het niet altijd rozengeur en manenschijn voor je is!

Groetjes Kalush

Deel Deze Pagina