hoi hoi, wij gaan binnenkort naar ikea om een nieuwe keuken uit te zoeken. we hebben de keukengids al tig malen doorgebladerd, en ook de keukenplanner van ikea meerdere malen gebruikt. zo komen we iedere keer wel op een leuke keuken uit, maar ik ben benieuwd of er mensen nog tips hebben. over welke kastje wel handig zijn, of wat er in jouw keuken tegenviel? we gaan in ieder geval voor een rechte keuken aan 1 wand, met keramische kookplaat, keramische grill, combimagnetron/oven, koel/vrieskomibinatie. de kleur wordt waarschijnlijk hout met wit. ik zou zeggen brand los met zijn allen, wat absoluut niet te doen en wat wel!! alvast bedankt! joyce
Goed meten! Wij hebben net een ikea keuken erin gezet. Op zich wel tevreden op wat kleine dingetjes na. Ik zou de keuken er ook in laten zetten en niet zelf doen. Je moet zowieso je planner doorspreken met iemand van de ikea, want er je zit altijd met nog wat tussenlatjes enzo. Ik zou ook absoluut voor een apothekerskast gaan, echt ideaal. En wij hebben van de brede laden, waar je bestek bv in de bovenste kan doen en dan daaronder 2 laden hebt voor pannen enzo, zijn heel handig.
Wij zijn erg tevreden over onze Ikea keuken. Als ik het opnieuw moest doen dan zou ik alleen wel een andere wasbak kiezen. We hebben zo'n witte keramieken wasbak met opstaande rand. Hij is erg mooi, maar erg krasgevoelig en wordt snel vies. De opstaande rand is ook niet handig als je het keukenblad afneemt, want je kunt niks in de gootsteen vegen. Voor de rest is het echt een super keuken. Kan verder geen nadelen vinden. Ja je moet natuurlijk goed plannen, en zorgen dat alle kastjes goed open kunnen. Ze zijn daarin daar trouwens wel overdreven. Bijvoorbeeld bij ons mocht de koelkast niet in een hoek tegen de wand omdat dat onhandig zou zijn. Uiteindelijk zit de koelkast nu dus op een andere plaats wat veel minder mooi staat. Achteraf vinden wij dat de koelkast best tegen de muur had gekund. Luister dus naar hun advies maar als je zelf denkt dat het wel kan, dan kun je dus beter naar jezelf luisteren.
Ja inderdaad wat WUp zegt, die lades voor pannen zijn echt super ideaal! En die kasten ook! Haha las het nu pas. Maar ben het er helemaal mee eens!
we zijn ook van plan om onder zoveel mogelijk ladenkasten te nemen. en de boven kasten tot aan plafond, de muur is 260cm hoog, dus genoeg ruimte voor veel kasten. we twijfelen nog of we hem zelf zetten, maar het evt leidingenwerk willen we wel laten doen. weet iemand of dat dit heel duur is bij ikea? fijn om te horen dat er al positieve reacties zijn. joyce
wij gaan binnenkort ook een ikea keuken zoeken en gaan m wel zelf zetten. vrienden van ons hebben dat gedaan en het was echt vrij simpel. (wel een hoop werk) idd hun pannenladen zijn ideaal!
Wij hebben de koelkast wel gewoon in de hoek en dat gaat prima. Eventueel kun je er een latje van 5 cm geloof ik tussen zetten (tussen de muur en de koelkast) zodat de deur makkelijk opengaat. Wij hebben geen houten werkblad gekozen omdat dat erg snel vies wordt en erg bewerkelijk is. Rode pastasaus vlekken schijnen moeilijk te verwijderen zijn en met kids op komst leek ons dat niet handig. We hebben een laminaatwerkblad met een rand ervoor die van dat kunstof is (Tegen stoten). Verder prima keuken, zijn erg tevreden. Alleen is onze oven nog steeds niet gelever dus dat is wel balen.
download het keukenprogramma voor op de pc en ga daar rommelen met de maten en de indeling enzo. Probeer dit op een usb ofzo op te slaan want dit programma moet je ook invullen op de pc bij ikea. Je weet als je het al een keer naar je zin heb ingedeeld wat je ongeveer wil en waar het staat. Ik ben super blij met mijn ikea keuken en zou niet meer anders willen
Ik heb geen ervaring met ikea keuken. Maar wil je wel een apothekers kast aanraden, is echt zo super handig!
Wij hebben sinds een paar weken een Ikea keuken en zijn ook heel tevreden, alleen de combi magnetron en draai carroussel werden pas 3 weken later geleverd en ik moet nu weer een paar weken wachten tot het geinstalleerd wordt, we hebben de keuken laten plaatsen en daar zijn we heel blij mee achteraf, we hebben een oud huis en de muren en vloer lopen scheef en 't was passen en meten om alles er goed in te krijgen. We hadden ook van te voren de inmeetservice aangevraagd omdat alles scheef loopt en we zeker wilden weten dat we zelf goed gemeten hadden, maar dat stelde dus helemaal niets voor, er kwam een man van het montage bedrijf eventjes kijken maar die heeft niks opgemeten maar wel uitgebreid gesproken over de offerte om de keuken te plaatsen (wat hij dus zou komen doen), hij zou wel zorgen dat het allemaal zou passen. We hebben uiteindelijk een ander montagebedrijf via Ikea ingehuurd voor de montage want van zulke mannen met praatjes hou ik niet, en hij heeft ook niet gedaan waarom we hem lieten komen, we betalen die rekening dus ook niet
hier een behoorlijk grote ikea keuken... en 2 apothekers kasten. wij vinden de combi alleen niet zo geweldig maar komt denk ik omdart we in het andere huis een hele dure hadden van bosch rn die was gewoon véél beter maarja. verder hebben we zelf geplaatst en dat stelt werkelijk helemaal geen zak voor! tis veel werk maar met een potje logica kom je er wel hoor. idd is het wel handig om spoelbak te laten verzinken, en ff kijken of je een maatwerkwerkblad pakt óf zo'n "universele" die vonden wij namelijk mooi maar 1 was net te klein en wilde geen 2 stukken. onder de kookplaat mag eigenlijk geen la maar wij hadden dit in het vorige huis wel {was geen ikea keuken} dus hebben dat na verloop van tijd hier ook onder gedaan en dat gaat perfect hoor... nou als je nog vragen heb dan hoor ik het wel gr
Inderdaad zou ik ook een werkblad op maat doen, dan hoef je zelf geen gaten te maken in je werkblad om je wasbak er in te laten krijgen en heb je garantie als het toch gaat lekken.
Wij hebben ook sinds 2 maanden een keuken van Ikea en zijn er erg blij mee. We hebben alleen maar lades (en 1 klein kastje boven de vriezer). Oogt strakker en vind het handig dat je meteen alles ziet als je een lade open doet. Voor je aanrechtblad zou ik even checken of deze lang genoeg is, ze gaan maar tot een bepaalde lengte en dan zit je misschien net met een lelijke rand erin. En kijken of de keuken 'diep' genoeg is, veel andere keukens zijn net iets dieper dan die van Ikea. Oh ja, weet niet welke wit je neemt, maar in ons vorige huis zat een keuken met witte deurtjes met groefjes erin, echt een drama om schoon te maken! Verder... veel plezier met ontwerpen & uitzoeken!
hoi, Hier ook sinds 4 maanden een ikea keuken en super tevreden. Ben er nog elke dag heel erg blij mee. We hebben hem zelf erin gezet, en was prima te doen. Kastjes schroeven, en plaatsen. Wij hebben onderin alleen maar van die grote lades, en dat vind ik een mega uitkomst. We hebben het werkblad op maat laten maken, dit kan je eventueel wel zelf doen, maar zo mooi gezaagd als in de fabriek krijg je het zelf nooit. Wij hebben alleen de inbouwapparatuur niet van de ikea, daar hadden we toch wat andere wensen voor, vond de mogelijkheden niet altijd goed genoeg en het design van de inbouw niet even mooi. Verder perfect! Geen enkele problemen met levering en tijdstip etc. Liefs Juul
hoi hoi, heel fijn al die positieve reacties!! het scheelt gewoon zo enorm veel geld zo een ikea keuken!! we gaan zker niet voor de witte deurtjes en al helemaal niet met een groefje erin. we hebben nu vanille deurtjes met een simpele groef, maar idd een drama om schoon te maken, zeker met 2 kinderen. het worden waarschijnlijk houtkleurige deurtjes. het werkblad op maat laten zagen vind ik een goede tip. je zal thuis maar per ongeluk een cm teveel eraf zagen, kan je weer een nieuw blad halen! ook hebben we al plannen gemaakt via de keukenplanner, maar voor mijn gevoel komt er nog veel meer bij kijken dan een paar kastjes plaatsen, we hebben dus allebei de dag vrij, de kids gaan naar opa en oma zodat we echt de tijd hebben om ons goed te laten informeren en te plannen. kortom een heerlijk dagje ikea in het vooruitzicht!!! iedereen bedankt voor het meedenken! joyce
Wij hebben in ons huis ook een Ikea keuken (in ons vorige huis ook trouwens). Ik vind het een prima keuken. Met ook goeie apparatuur (van Whirlpool). Wij hebben de keuken zelf gezet, was heel goed te doen. Ik zou iig het werkblad op maat laten maken en de gootsteen laten verzinken, ziet er erg mooi uit en is ook een stuk praktischer. Ze adviseren daar bv om de koelkast niet in de hoek te zetten of de kookplaat niet naast de gootsteen te doen. Maar ik zou als ik jullie was goed nadenken wat je zelf mooi en praktisch vindt en dat gewoon doen. De (grote) lades vind ikzelf een stuk praktischer dan kastjes, en met die 'langzame sluitingen' (of zo'n rem zeg maar) kun je zelfs gewoon glazen in de lades zetten en de lades dichtgooien. Geen glas wat omvalt hoor! Wij hebben zelfs lades onder de gootsteen en onder het gasfornuis. Laat je maar lekker op je gemak informeren. En denk der nog eens goed overna. Want ook al is het 'maar' een keuken bij de Ikea, het blijft een grote uitgave. En iets waar je veel gebruik van maakt en vaak tegenaan kijkt. En als het goed is ook lang meegaan!
Wij gebruiken de grote lades voor de voorraad en hebben een draaicaroussel voor de pannen. Ik vind het ideaal. Wat al gezegd is, let idd op de deurtjes. Met een soort houtnerf is een ramp om schoon te maken. Gladde deurtjes zijn dus veel makkelijker. Kijk ook goed naar de indeling van de keuken. Zorg voor genoeg werkblad aan beide kanten van je spoelbak en kookplaat. Naast de spoelbak de vaatwasser is ook makkelijk. Ik denk dat de indeling het allerbelangrijkste is om fijn te kunnen werken.
Hoe ga je het trouwens doen met je afzuigkap? Hier hadden we geen buis naar buiten toe en we wilden eigenlijk niet met koolstoffilter, en op de mechanische afzuiging was ook niet zo'n goed idee, dus we hebben een pijp naar buiten aan moeten laten leggen.
hoi wup, momenteel hebben een grote rvs afzuigkap die een uitgang heeft door de buitenmuur. er lopen dus geen buizen of wat dan ook. we weten wel dat we nooit meer een rvs afzuigkap willen, want dat spul is gewoon zo lastig schoon te houden. iedere streep of wat dan ook zie je, ook al poets ik het na. het liefst willen we nu een ingebouwde afzuigkap. joyce
Wij twijfelen ook over een ikea keuken! We hebben in dit huis ook eentje maar gaan nu verhuizen en willen een 'echte' keuken. Bij een andere keukenboer geweest en de prijzen zijn enorm. Kwaliteit vond ik zo op het eerste gezicht niet veel beter en daar hadden ze ook inbouw van wirlpool.. Dus toch maar naar de ikea en zijn weer helemaal om. Prachtige keuken gezien van hoogglans wit en donker houtkleurig blad. Alleen wij hebben nu ook een laminaatblad (van ongeveer 4 jaar oud) en daar zitten al aardig wat beschadigingen op. Hoe is dat bij jullie? Daardoor wouden we nu eigenlijk een stenen blad maar daarvan vinden we de bruine kleur niet mooi.. Ik hoor hier ook meerderen zeggen dat een apothekerskast ideaal is?? Bij de keukenboer raadden ze het ons af, ze zouden niet handig zijn en veel ruimte innemen? Hebben jullie een hoge apothekerskast op gewoon een lage? groetjes!