Beste verloskundige, Ik woon in Koeweit en ben gisteren voor het eerst op een afspraak geweest bij een gynaceloog. Nu ben ik 6 weken en 2 dagen zwanger ik heb rond mijn menstruatie een paar druppels bruin bloed verloren. Ook eersgisteren weer wat druppels bruinbloed verloren. Ik heb ook vaak last van krampen in mijn buik gelukkig kortdurend maar ik maakte me zorgen. Bij de gynacoloog aangekomen heb ik mijn verhaal verteld, waarna we een echo kregen. Op de echo was de babytje te zien en we konden het hartje zien klopppen. Ook werd mijn gewicht en mij bloeddruk gemeten. Vervolgens heeft de gynaceloog mij Dupahston 10mg en Aspirin protect 100 voorgeschreven. Duphaston was volgens hem nodig om ervoor te zorgen dat de baby goed in de baarmoeder blijft zitten en voorkomt miskramen, en ik moet drie maal per dag om de 8 uur een pil slikken gedurende 2 weken. Aspirin was nodig om een goede doorbloeding te bewerkstelligen, iets wat goed zou zijn voor de baby en voor mij als dragende moeder. Aspirine moet ik eenmaal per dag slikken gedurend de rest van de zwangerschap. Ik maak me vooral zorgen om het slikken van 3 x 10mg Duphaston per dag. Duphaston is zoals u weet een middel dat wordt gebruikt bij progesteron tekort. De bijwerkingen schrikken mij af, en ook verhalen doen ronde dat deze vermannelijking van het vrouwelijke vrucht kan veroorzaken. Op vele apotheek sites heb ik gelezen dat het zacht gezegd liever NIET tijdens de eerste 4 maanden zwangerschap geslikt mag worden. Ik vraag om uw advies, vooral omdat artsen in Koeweit anders handelen dan in Nl (daarbij niet perse slechter), maar ik hunker naar advies vanuit Nederland. Alvast bedankt,,
Hallo, Gefeliciteerd met de zwangerschap. Aspirine mag niet in de zwangerschap worden gebruikt en duphaston daarvan kom ik ook op internet tegen de eerste 4 maanden niet gebruiken. Wij schrijven dit soort medicatie hier in Nederland niet voor. Als ik de informatie lees op internet zou mijn advies zijn niet doen. Door medicatie te slikken kan je de kans op een miskraam niet verkleinen of tegen gaan. Het bruine bloedverlies wat je hebt/gehad is een teken van oud bloed en niet erg. Dit word vaak veroorzaakt door een kapot gegaan vaatje in de baarmoedermond door bijv. moeizame ontlasting, gemeenschap, sporten en tillen. Groetjes Ineke