ik twijfel echt heel erg over een 2e kindje, mijn 1e is nu 8 maanden dus het heeft geen haast maar ik heb nogal een rot zwangerschap/ bevalling gehad ( hg,diabetes,spoedkeizersnede,erg bloedverlies en bloedtransfusie even in het kort) nu weet ik niet zo goed of ik dit ooit nog door wil maken , maar aan de andere kant is de wens voor een 2e wel erg groot ik ben eigenlijk ook bang hoe langer ik wacht hoe groter de angst word iemand die dit herkend? of tips heeft? ik weet het even niet meer..
Bij de eerste heb ik een zware zwangerschap en een traumatische bevaalling gehad. Zelf heb ik ook erg zitten dubben of ik uberhaupt nog wel een tweede wilde. Toen mijn oudste een jaar werd ging ik er weer voorzichtig aan denken. Ik heb nog een voorgesprek met mijn VK gehad en ben naar het ziekenhuis gegaan om een bevalplan door te nemen. De zwangerschap van mijn jongste was totaal anders, maar ook zwaar. Alleen de bevalling was super en daarvan hoefde ik nauwelijks te herstellen. Inmiddels is de jongste 8 maanden en de oudste 3. Het is zo leuk die twee kids.
Ik denk dat je ook even het beste kan overleggen met de gynaecoloog. Is ook niet onverstandig om te weten hoe die er tegenover staat.
ik heb bij de eerste een redelijk fijne zwangerschap gehad maar een traumatische bevalling (spoedks en nog meer leuks) en daarna heelft onze dochter veel gehuild en bijna niet geslapen, pas toen ze 9 maanden was gingen de slaapjes beter. in die tijd dacht ik vaak; waar zijn we aan begonnen? waarom doen we onszelf dit aan, waar is die roze wolk? en toen? toen konden we slapen, langzaam bijkomen, echt genieten en kwam er een klein roze wolkje met t verlangen naar een tweede frummel. we hebben gepraat en gepraat en.... ik ben zwanger! sneller dan verwacht, maar o zo welkom, en verderop vind je mn topic, komt alles wel goed? en t komt goed! geef t tijd je kleintje is nog geen 9 maanden, geef alles een plekje en als t verlangen blijft, ga er dan voor!
en ga inderdaad ook een gesprek aan met een gyn, zodat voor jou de risico's te overzien zijn, je zult sowieso onder controle blijven.
dankjullie fijn om te lezen dat er meer zijn die twijfels hebben(hadden) en jullie nog een 2e hebben/weer zwanger zijn maar wat zou ik dan eigenlijk met de gyn moeten bespreken? bij de eind controle na de keizersnede zei hij al een aantal dingen minimaal een jaar wachten is het beste en bij een volgende zwangerschap gelijk onder zijn controle ipv vk ( ook voor de diabetes waarbij de kans heel groot is dat het weer komt) en dat weer een keizersnede kans groter is omdat ik op 8cm bleef haken en de kans groot is dat het weer gebeurd (en t kindje was te groot voor mij door de diabetes 3546gr en 50cm bij 38,1w)
je zou een gesprek kunnen aanvragen om voor jou een beeld te maken wat je eventuele risico's zijn, gewoon om te weten wat je eventueel zou kunnen verwachten (dit gaf mij rust) het is sowieso al fijn meteen onder controle te staan bij de gyn bij een volgende zwangerschap. en t zou zo jammer zijn dat je nog een plaatsje in je hart hebt voor een kindje en dat dan leeg blijft door angst...
vraag me ook af als ze dicht op elkaar zitten met de leeftijd hoe dat zou gaan.. hier gaat de kleine nu staan/zitten/kruipen ineens kan hij alles in 2 week tijd. hij wil alles kunnen is best een pittig kindje misschien maakt dat het ook wel lastiger als je er 2 hebt
minimaal een jaar wachten is trouwens wel verstandig, vanwege de wond in je baarmoeder, die heeft veel tijd nodig om te helen.
ik zou het denk ik ook wel fijn vinden ja ook met de HG uit eindelijk kreeg ik primperan na 2 ziekenhuis opname's en dat werkte misschien ook fijn om te weten of je dat sneller kan krijgen dankjuliie ik ga een gesprek met de gyn vragen al is het maar nu nog ter info