Ik had bij mijn tweede zwangerschap tijdens 34 week spontaan zwschapvergiftiging/pre-eclampsie/hellp syndroom. Vrijwel direct ingeleid en bevallen. Nu we voor een derde gaan wil ik me graag zo goed mogelijk voorbereiden om het tegen te gaan (voor zover mogelijk) Nu las ik dat calcium, magnesium en vitamine B12 hier bij kunnen helpen. . Heeft iemand hier ervaring mee? Magnesium vlokken gebruik ik sowieso regelmatig, maar de rest? Ik las dat je van de calcium 1 gram per dag moest nemen, maar vanaf wanneer? En de B12? Kom naar op met de tips en bronnen hihi
Ik ben wel benieuwd. Van de gyn helemaal niet gehoord over dat soort supplementen. Deze keer word ik wel extra in de gaten gehouden qua bloeddruk en eiwitten in urine, maar verder hebben ze mij verzekerd dat de kans klein is en het meestal pas later ontwikkeld (een maand, dacht ik). Maar ik ben dus wel benieuwd of ik er nu nog wat mee kan, je zal maar net bij dat kleine percentage horen.
Balen meid en wat dapper dat jullie voor een derde gaan! Ik heb zelf acute PE en hellp gehad, tijdens de bevalling. Tijdens de tweede zwangerschap was ik hierdoor medisch en heb ik vanaf week 12 tot week 36 Ascal 80 geslikt. Daarnaast heb ik op eigen initiatief in dezelfde periode Calcium geslikt. Werking is niet echt bewezen, maar zijn wel duidelijke aanwijzingen voor de werking hiervan. Ik heb het gebruikt in het kader ‘baadt het niet dan schaad het niet’. Magnesium heb ik alleen af en toe gebruikt als voetenbad, tegen kuitkrampen. Verder wordt aangeraden om in een zo goed mogelijke conditie te beginnen aan een volgende zwangerschap, zoals een gezond BMI en regelmatig bewegen zodat je hart- en bloedvaten in goede conditie zijn. Ik heb zelf een bloeddrukmeter aangeschaft, vond het fijn om het af en toe zelf te kunnen checken.
Wat is ascal 80? En bloeddrukmeter zat ik ook aan te denken, welke heb jij een hoe bevalt die? Magnesium gebruik ik idd ook af en toe in een voetenbadje
Ascal is een lichte bloedverdunner en heeft bewezen effect! Wordt ook gebruikt door moeders die een dysmatuur kindje hebben gekregen. Het bevordert de doorbloeding van onder andere de placenta. De 80 staat voor de dosering. Ik heb deze: https://www.coolblue.nl/product/467025/omron-m6-comfort.html Bevalt prima, makkelijk in gebruik en handig dat je alles op kunt slaan. Maar een eenvoudiger model moet ook voldoende zijn. Wellicht is het nog een goed idee om preventief even je bloeddruk te laten checken?
Ah dat klinkt logisch, ik heb ook wel eens gehoord dat daarvoor tijdens zwschap aspirine wordt gebruikt. Thnx! Ik wil idd op korte termijn ff mijn normale bloeddruk (laten) meten zodat ik weet hoe ik een evt zwschap in ga..
Mijn 1e zwangerschap hellp gehad en op 29 weken is mijn dochter gehaald. De volgende zwangerschappen ascal 80mg en calcium geslikt vanaf het begin. Daarnaast nog wekelijks magnesium voetenbadje en ik slikte exta hoge dosering foliumzuur. Mijn volgende 2 zwangerschappen zonder problemen (de stress daarbuiten gelaten) doorgekomen
Wat fijn voor je! ! En natuurlijk erg fijn om te lezen,dat zijn namelijk ook alle dingen die ik op mijn check lijstje had staan ! ♥Dan heb ik er genoeg vertrvertrouwen in om er voor te gaan thnx!
Bij m’n eerste ook Hellp gehad maar ‘pas’ op 37 weken. Ks stond toen al gepland. Werd duidelijk op dag van ks. Kindje is toen als de sodemieter gehaald. Deze zwangerschap werd meteen Ascal 80 aangeboden. Ook genomen. Weet niet of het daaraan lag maar geen één keer hoge bloeddruk gehad of eiwitten in urine. Kan ook toeval zijn geweest natuurlijk. Bij mij verdunde het wel heel erg m’n bloed. Bij het snijden in m’n vinger stopte het bloeden bijna niet en tijdens ks een liter bloed verloren...