Hoi hoi, Over ongeveer 10 weken ga ik bevallen van ons 2e kindje. Nu had ik een vraagje over het badritueel. Ik heb zelf reuma en bij mijn eerste kon ik hem nauwelijks zelf in badje doen. Omdat je dan iets krom staat en je arm onder het kindje door moet doen. Ik kreeg heel snel veel last van mijn rug en moest het dan over laten nemen door de kraamzorg of mijn man. Nu bij de 2e wil ik graag kijken wat ik daaraan zou kunnen doen, zodat ik het wel zelf kan. Bij Siem hadden we zo'n plastic 'zitje' gekocht wat je in het badje vast kon zetten met zuignappen en daar kon hij dan in. Maar hij raakte daar helemaal overstuur van, dus dat ding is op zolder beland. Nu zat ik de denken aan een easybath, dat is zo'n matrasje waar je kindje op blijft drijven. Ik krijg alleen een beetje het idee dat dat matrasje alleen maar in een groot bad past...nadeel is dan weer dat ik er op mijn knieen bij moet, wat ook niet makkelijk gaat... Is er iemand die weet of zo'n easybath matrasje ook gebruikt kan worden in een klein bad?! Of heeft iemand een ander idee zodat ik mijn kindje zelf in bad kan doen?! Alvast bedankt! Liefs Loesie
in een tummy tub met voor de zekerheid een laagje anti slip mat er in kan je proberen of zo een standaard waar je ze op kan laten liggen dat past ook in zo een klein baby badje (die van ons wel) alleen ligt je kindje niet heel diep in het water meer
Nu toch het zitje weer proberen, misschien vindt deze baby het wel fijn. Of een handdoek onder zn kont leggen, al moet je m dan natuurlijk alsnog vasthouden dus dat is waarschijnlijk geen oplossing. Je kunt dan hoogstens iets minder verkrampt zitten omdat ie minder snel wegglijdt. Tummy tub lijkt me geen oplossing, ook dan heb je een rare houding. Ik herken het wel, zeker toen mn zoontje wat ouder/zwaarder werd maar nog niet kon zitten vond ik het echt een crime voor mn rug, schouders en armen. En dan heb ik niet eens reuma. Meenemen onder de douche? Of zelf in de douche(bak) gaan zitten met de douchestraal op je gericht en de baby op je/tegen je aan laten zitten/liggen?
Ik ken easybath niet, zelf gebruikte ik de tummy tub. Ik had ook moeite met de houding als ik haar in bad deed en vond dit prettiger. De emmer stond in de keuken in de gootsteen (hoef je verder dus ook niet te tillen) en mijn armen leunden op de randen van de emmer als ik mijn dochter vast hield. Of eigenlijk boven water dus. Zo heb ik het een half jaar gedaan. Zo hadden mijn armen steun en had ik geen gewicht van mijn dochter te tillen. Ik heb trouwens geen reuma, maar wel vaak pijn in mijn armen en kan niet veel tillen of mijn armen lang omhoog houden.
Ik gebruikte ook een badstoeltje (chronisch ontstoken elleboog) Wij hadden deze van de babydump, wel makkelijk met antislip erin.. Babybadstoeltje Lime | Badartikelen | Baby-Dump
Ik heb geen reuma maar had na de bevalling nog wel lange tijd last van mn bekken en heup en rug. En daarbij kon ik door de keizersnee niet gebukt staan bij het badje aan het begin. Ik ben zelf al vrij snel - vanaf dat ik stabiel op mn benen stond - met haar gaan douchen. Eerst gaf manlief ze aan en pakte ze weer aan om af te drogen maar al snel zette ik het wipstoeltje neer met handdoeken erin en legde haar daar na het douchen in. Lekker toedekken en zelf afdouchen en badjas aan. Dan de kleine afdrogen en aankleden. Zo waren we zelf 's ochtends in een prettige tijd beiden gedouched en aangekleed. Het viel mij echt mee dat ze helemaal niet zo glibberig was als ik altijd lees ( maar wij douchen niet met onnodig zeep, alleen delen die vies worden zoals billen en handjes, en bij mij dan oksels, de rest hoeft geen zeep op )
Ik heb dat matras dingetje wel gebruikt ook in het kleine badje en dat ging goed, was van deltababy hebben ze bij babydump
Hier tummytub in het gewone badje gezet, hier precies de goede hoogte voor mij. Maar de eerste maanden ging ze meestal s avonds met papa mee onder de douche.
Zelf heb ik ook reuma en onder andere artrose in mijn handen. Veel goede tips heb ik uit de lectuur van de ergotherapeute, daar heb jij denk ik ook wel recht op? in het erasmus in Rotterdam hebben ze speciale readers voor ergonomische kindverzorging. Voor mensen met reuma, maar ook bv vrouwen met een arm. Niet alles is natuurlijk op jezelf van toepassing maar wel veel slimme dingen. Ook hebben we sommige dingen uitgeprobeerd met een dummy baby. Thuis probeer ik dingen wel uit met de kids van mijn vriendinnnen. Mag ik even........altijd weer anders met een bewegelijk kind Zelf wil ik snel gaan douchen met de kleine. Er zijn speciale draagzakken voor onder de douche, maar die heb ik nog niet geprobeert. Wat mij lastig lijkt is om ze dan te wassen. Wat ik wel ga doen is zitten op een krukje met een handoek op schoot en daar de kleine opleggen. Voeten op een opgerolde handdoek, dan kan het er niet afglijden. Dan zit je zelf goed stevig, belast vrijwel niks en hebt alle tijd voor je kindje. Als die schoon is lekker in de wipper waar je (verwarmde) handdoek/hydrofielluier/flanelletje in hetbt gelegd en lekker toedekken. Dan kun je zelf nog even douchen, of jezelf afdrogen of, als de kleine erg huilt snel je kamerjas aanschieten. Droog je ook wel op en ben je niet koud. Wat ik goede tips vond met badderen waren idd, het opblaas bedje. Tuurlijk kan je ze niet zomaar laten drijven, maar je hoeft niet continu kracht in de handen te gebruiken om ze vast te houden. gaat in mijn geval ook echt niet. Tummy tub is daarom de eerste tijd echt uitgesloten. Als ze op de boden kunnen zitten is het weer anders. Kun je iets verzinnen waardoor je kunt zitten bij het bad of de tummy tub? Die laatste kan tussen je benen staan, is ook weer makkelijker voor je rug. Laag tafeltje oid? Buro stoel eronder rijden en klaar. Met het eruit halen gaven ze mij de tip om een haddoek in de opening van je tshirt te doen. Als je ze dan pakt kunt je ze gelijk tegen je aan schuiven en dat kost ook weer veel minder kracht. Kan desnoods met opblaas matje erbij. Ook voor het tillen van de baby heb ik ontdekt dat ik het A, thuis voor korte stukjes in de babybjorn ga dragen. B, als ik het til het op het buikje op mijn arm ligt. Hoofdje richting je elleboog dan kun je een beentje vasthouden. Voordelen zijn dat je het meer met je gehele arm draagt en dat je het goed dicht tegen je lijf kunt dragen. Ook heb je zo bv op de trap altijd een hand voor jezelf over. Het bedje ga ik zo maken dat er een zijkant open kan en ik ernaast kan gaan zitten zodat ik het er niet steeds gebukt uit hoef te tillen. ook als ze groter zijn is dat de manier, zelf laten gaan zitten en op je schoot laten klimmen, dan pas gaan staan. Op de grond zetten? Langs je been laten glijden en niet tillen. Op schoot nemen? precies andersom. Op je voet laten zitten en je been het meeste werk laten doen. Zodra het kan de kleine leren om te helpen. Vasthouden, handjes in de lucht etc. Wennen ze heel snel aan en scheelt heel veel voor jezelf. Voel je ook niet schuldig als het een dag niet gaat zoals je wilt, de kwaliteit van het moederschap zit hem niet in of jij je kind kunt tillen! Als dat een dag niet lukt dan gaan we er gewoon naast liggen en kunnen we er net zo goed mee spelen, troosten en voor zorgen . Zo, een heel verhaal! Hoop dat je er wat aan hebt. groetjes Eva
Dames, bedankt voor jullie verhalen! Wonderbaby, dat is die easy bath waar ik het over had...dus dat kan wel in een klein badje...staat ook wel op, voor badkuipen in alle soorten en maten, maar dacht...tja, het is geen badkuip, maar een badje! Fijn dat dat werkt, dan ga ik hem toch maar aanschaffen! Eva, bedankt voor jouw uitgebreide verhaal. Op zich red ik me best goed, nu wordt het wat zwaarder, omdat mijn zoontje ook een heerlijk handenbindertje is, maar hij kon al vroeg zelf traplopen en je vindt wel allerlei handigheidjes uit om het voor jezelf makkelijker te maken. En ik twijfel gelukkig niet aan mijn kwaliteit als moeder! Ik ben hartstikke lief verder!! Tummytub hebben we niet, maar zo ook nog een idee kunnen zijn, maar dan op een hoogte wat red zegt! Zelf onder de douche dragen of in een draagzak is geen optie, want dat is echt te zwaar, hoe klein en licht ze ook zijn. Sandraske, ja die hebben wij ook geloof ik. Zoonlief wilde er niks van weten. Mocht het matrasje ook niet werken, dan kunnen we idd deze nog weer eens proberen! Liefs
Ik heb een aqua carrier van ByKay gekocht en moet zeggen ik vind het ideaal... Doordat ik vrij lang ben (1,84m) staat het badje voor mij helemaal in een onhandige houding... door de draagdoek onder de douche kan ik heerlijk ontspannen douchen met mijn zoontje. Uitkleden en doek alvast omknopen ochtend jas er over heen zoonlief uit kleden in de doek hijsen en lekker onder de douche en als ee klaar zijn kan ik de ochtendjas weer aandoen en jesse uit de doek halen... de doek is echt zo droog en kan gewoon gewassen worden
Easybath was hier nogo. Engwiebelding. Wat ik deed( maar mijn klachten zijn in de verste verte niet te vergelijken, dus sorry als t domme tips zijn) de klein op het aanrecht in de tummy tub. Ik kon het bad niet tillen en zo hoefde t ook niet. En in de tummy heb je alleen je handen nodig en niet je armen. De aquacarrier schijnt ook fijn te zijn.
Gewoon echt in de douche? Wil dat wel goed met zo;n kleine baby dan? Ik zie mezelf dat nog niet doen...papa wel waarschijnlijk
Mijn zoontje deden we ook wel in de douche na een paar weekjes! Heerlijk vond ie dat! En het is ook makkelijk, want hij is nooit bang geweest voor die straal! Taliaa, jij hebt noooooooooooooooooooooit domme tips! Maar wat gek dat de easybath zo'n wiebelig ding was! Ze gebruiken het ook op het kdv van mijn zus en ik vond dat toen zo'n geweldig ding!!! Die aquacarrier ken ik niet, maar ik ben nooit zo goed met draagdoeken en zakken enz, maar zal er eens op googelen!
- papa laten doen, zeker in eerste begin, in bad of samen onder de douche. - ik heb een douchestoel in mijn douche (opklapbare aan de muur) en dan kan ik goed zitten, straal op mijn buik dan kan ik de kleine tegen me aan houden en zo een beetje poedelen. Shannon nu zit gewoon op schoot. staand zou ik nooit volhouden, - tummy tub in wasbak en inderdaad armen steunen op de tummy. Ze zitten voor het grootste gedeelte in het water en wegen dus niets, maar dit lukt alleen op goede dagen. hier nog steeds papa die het merendeel van de badjes voor rekening neemt of bij mij In de douche , pakt hij haar aan en geeft haar ook aan me. Alleen redt ik niet , douchen is te zwaar om daarna ook nog een kleintje aan te kleden e.d. Colin staat nu zelf onder de douche, dan ga ik op mijn knieeen even hem wassen en haar en hij speelt lekker verder. kan ik even zitten en daarna afdrogen/aankleden, dat gaat heel goed nu. maar dat duurt nog even.