Ziekenhuizen signaleren vaker kindermishandeling

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Marnat, 6 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Ziekenhuizen trekken veel vaker aan de bel als zij kindermishandeling vermoeden dan een paar jaar geleden. Dat heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) vrijdag gemeld.
    Ziekenhuizen zijn sinds 2007 veel meer gaan doen om kindermishandeling op het spoor te komen, vooral op afdelingen voor spoedeisende hulp. Dat heeft volgens de inspectie geleid tot 'enorme vooruitgang'. In 2007 meldden ziekenhuizen vijfhonderd gevallen, vorig jaar waren dat er 1300.
    Inmiddels is er in nagenoeg alle ziekenhuizen aandacht voor kindermishandeling. Het gaat dan onder meer om afspraken over wat er moet gebeuren als iemand kindermishandeling vermoedt, om scholing van medewerkers en om contact met het Meldpunt Kindermishandeling.

FOK.nl / Nieuws / Ziekenhuizen signaleren vaker kindermishandeling / FOK!frontpage

Het aan tal is toch te erg voor woorden!!
    Schrik ik van pff dat het nog steeds zoveel zijn.

2. 4days

4days Niet meer actief

Nou ik ben wel blij dat ze het nu beter in de gaten houden! Kan een hoop ellende voorkomen.

3. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen

Id ben ik ook wel blij mee, maar nog zo vaak en veel voorkomt grr is niet normaal toch?

4. 4days

4days Niet meer actief

Nee dat zeker... Maarja helaas lopen er een hoop idioten rond... :(

5. Moonchild82

Moonchild82 Actief lid

8 mei 2007
    455
    1
    0
    Postbode & Interieurverzorgster
    Hoofddorp
    In hoeveel van de gemeldde gevallen, ging het daadwerkelijk om mishandeling?
    Alle respect, en natuurlijk ieder kind, is er absoluut 1 teveel MÁÁR (!!) gaan we met al die zogenaamde scholingen, cursussen, ook geen spoken zien op een gegeven moment?

Ik ben helemaal voor duidelijke afspraken, en dat mensen beter hun ogen open houden, maar er moet wel met tact mee omgegaan worden. En in heel veel gevallen is dat vaak niet zo.
    Niet ieder blauwe plek is het gevolg van mishandeling. En dat wordt tegenwoordig vaak vergeten.

6. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Ik ben met je eens dat iedere blauwe plek niet iets met mishandelen te maken heeft,
    Maar de omscholing zal heus wel goed in de puntjes gegeven worden.

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Helemaal mee eens!

8. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik denk echt niet dat het ziekenhuispersoneel iedere blauwe plek als mogelijke mishandeling zien. Lijkt mij dat ze zelf ook wel begrijpen dat ze daarin voorzichtig moeten zijn.

9. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.162
    8.145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Luc had vorige keer iets van 8 blauwe plekken op zn been omdat ie op grond gevallen was, hoop niet dat ze dan ook dingen gaan vermoeden :O

En idd betere zaak! Lijkt me wel lastig om te bepalen wanneer t wel en geen vermoeden is...

10. 4days

4days Niet meer actief

Dit is ook niet helemaal waar. Ik ken mensen die met hun kindje van bijna een jaar naar het zkh gingen omdat het kindje gevallen was, bleek het armpje gebroken te zijn. Nou ze werden echt helemaal ondervraagd enzo, en werd volgens mij nog net geen melding van gemaakt. ;) Terwijl het echt heel lieve mensen zijn die echt hun best doen om zo goed mogelijk op het kindje te letten.

11. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Dat het lieve mensen zijn of niet, maakt niet uit lijkt mij. Sem heeft ook wat gebroken en ik ben ook in het ziekenhuis een paar keer door verschillende mensen ondervraagd. Ik vind het alleen maar goed, en ook die mensen die zgn aardig zijn kunnnen hun kinderen net zo goed mishandelen.

12. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik vind het alleen maar goed dat er naar gekeken wordt, een ouder kan beter zichzelf verdedigen als er sprake is van een misverstand.

13. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    En dat aantal zijn alleen nog maar de kinderen die daadwerkelijk bij een zh terecht komen. Ik vrees dat het werkelijk aantal nog veel hoger ligt :(

Ik vind het een goeie zaak. En liever een keer té achterdochtig en mensen die niks hebben misdaan iets teveel ondervragen, dan niet achterdochtig genoeg met alle gevolgen vandien voor het kindje...

14. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Maar een gebroken arm is natuurlijk even wat anders dan een blauwe plek. Een kindje van die leeftijd hoort niet zo snel zijn/haar arm te breken ,dus ik snap de twijfel wel.

Mijn ouders zijn ook helemaal ondervraagd of ze mij niet mishandelden, en ook ik kreeg daar vragen over (was toen 11jaar). Het is echt verschrikkelijk als je als kind zulke vragen krijgt als het niet waar is, en ook voor mijn ouders was het vreselijk want je wordt toch ergens van beschuldigd, maar ik heb toch liever dat ze dit doen, dan dat er niks gedaan wordt er er achteraf of een volgende keer blijkt dat het wel om mishandeling ging.

15. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik vind het goed.

ik heb vorige week op de seh geweest omdat fynn gevallen van en zijn arm niet gebruikte.

we zijn niet ondervraagd of weet ik veel wat.
    er werd gevraag wat er gebeurd was en het was goed!
    wel vroeg de seh arts om het uit tekleden tot op zijn luier. ze vertelde toen ook dat dit procidure was en dat ze het moest vragen.ik heb er geen moeite mee.

wel gaf de arts ook gelijk aan dat ze ons verhaal gelijk geloofde.en omdat we nog nooit eerder met letsel waren geweest vonden ze het helemaal niet erg

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.089
    3.873
    113
    Ze zien echt niet elke blauwe plek als mishandeling. Bovendien gaan ze niet af op van de mening van 1 arts of verpleger, maar komt daar wel meer bij kijken. Ik heb zelf in een kinderziekenhuis gewerkt en ik weet hoe dit hele proces in zijn werk gaat. Mag er helaas verder niet veel over vertellen, beroepsgeheim, maar ze gaan daarbij echt goed te werk.
    Kindermishandeling heeft ook vele vormen, niet alleen fysieke mishandeling. En dit zijn alleen de cijfers waar meldingen van zijn gemaakt, een deel vervalt daar van, want dat is geen mishandeling. Maar, dit zijn dan nog kinderen die in een ziekenhuis zijn geweest. Hoeveel kinderen belanden nooit in het ziekenhuis maar worden wel degelijk mishandeld? Alleen maar goed dat ze hier alert op zijn, natuurlijk is het niet leuk als je het gevoel krijgt dat ze denken dat jij misschien je kind mishandelt, maar voor kinderen die wel hulp kunnen gebruiken, kan dit hun redding zijn!

17. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik heb het laatst zelf meegemaakt. Mijn zoon is gevallen in de leenbakker en miste een voortand en moest naar de tandarts. ik werd ook ondervraagd en daarna werd mijn zoon onderzocht en toen bleek dat het tandje naar binnen geslagen was (terug naar boven in het tandvlees geschoten) en toen zei de tandarts meteen dit kan alleen gebeuren door plat met je mond te vallen op een rand vd tafel of kast o.i.d. dus conclusie was meteen geen kindermishandeling. Ik voelde me best ellendig toen tijdens al die vragen, maar ik wist dat het gebeuren zou... Ik vind het op zich een heel goed ding dat ze dit doen, maar je bent als ouder al zo ontzettend geschrokken als je kind enorm valt en dan krijg je meteen allemaal vragen. maar als ze gaan zeuren over 1 blauw plek vind ik verschrikkelijk. mijn zoon heeft veel blauwe plekken op zijn scheenbenen maar dat komt van het gekruip met zijn auto's door het huis heen en het gespring in de achtertuin... doet elk kind toch? en dan vallen ze wel eens (elke dag wel een keer ofzo ;))

18. 4days

4days Niet meer actief

Nee, zo bedoel ik het ook niet. Wil alleen zeggen dat het soms lastig te herkennen is voor buitenstaanders, omdat wel of geen kindermishandeling soms toch wel op elkaar lijken, en het daarmee voor kan komen dat mensen min of meer beschuldigd worden terwijl ze niets hebben gedaan. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat ze niet beter 10 onschuldige mensen kunnen bevragen dat 1 schuldige te weinig.

19. Seth

Seth Niet meer actief

Het is zeker goed dat er op gelet wordt.....

Al zullen in sommige situaties, dingen wel weer te veel naar de andere kant doorslaan..... maarja dat gebeurde vroeger al....

Zo werd mijn vriend vroeger opgenomen met longontsteking....en op geven momen mochten zijn ouders niet meer bij hem komen.... werd onderzoek ingesteld...
    Wat bleek... mijn vriend had (en heeft dus) horizontale groei-striemen op zn rug... en artsen dachten dat hij met de zweep er van langs kreeg.... ;)

tja.. als ze het verschil niet eens zien.... kan het wel eens "opgeblazen" worden....

moet zeggen dat zoontje hier ook vaak onder de blauwe plekken staat van het spelen...(scheenbenen) en je bent tegenwoordig idd al bang dat mensen wat verkeerds denken...

Deel Deze Pagina