Hehe Eindelijk ook de Nederlanders recht...

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Blaak, Feb 26, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Blaak

Blaak Niet meer actief

'Barende vrouwen hebben recht op pijnbestrijding'
    Uitgegeven: 26 februari 2008 09:50
    Laatst gewijzigd: 26 februari 2008 10:35

HEERLEN - Vrouwen die in het ziekenhuis bevallen hebben recht op pijnbestrijding. Dat staat in een conceptrichtlijn die door beroepsverenigingen van gynaecologen, verloskundigen en anesthesisten is opgesteld.

De leden van de verenigingen moeten nog instemmen met de richtlijn.

Dat bevestigde gynaecoloog Frans Roumen, een van de opstellers van de conceptrichtlijn, dinsdag naar aanleiding van berichtgeving in het dagblad Trouw. Bij de pijnbestrijding tijdens de bevalling gaat het meestal om een zogenoemde ruggeprik.

Roumen schat dat in de helft van de Nederlandse ziekenhuizen 's nachts geen verdoving mogelijk is omdat er geen anesthesist aanwezig is. In het weekeinde speelt het probleem volgens hem minder.

Recht

Er is al jaren discussie over de vraag of vrouwen tijdens de bevalling recht hebben op pijnbestrijding. In het buitenland is het de normaalste zaak van de wereld. In Nederland bestaat de mening dat pijn lijden tijdens de bevalling goed is voor de ontwikkeling van de band tussen moeder en kind.

Nederlandse anesthesisten, die de verdoving moeten toedienen, stelden zich in het verleden op het standpunt dat verdoving tijdens een bevalling geen medisch noodzakelijke zorg was.

Hehe eindelijk we hoeven niet langer meer pijn te lijden als de oermensen dat deden... Hopelijk gaat dit snel in want ik ben alweer bijna 34 weken en was al van plan om in het ziekenhuis te gaan bevallen! Niet dat ik een ruggeprik perce wil hoor, maar "als" ik er niet meer tegenkan ofzo, dat ik dan gewoon zonder smeken en gedoe een normaal verdoving krijg!!!! :)

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    ik vind dat er in sommige landen wel heel erg makkelijk met pijnbestijding om wordt gegaan en vaak gewoon onnodig. er wordt in amerika bijvoorbeeld al van te voren gevragen of je pijnbestrijding wilt en dit vind ik ook gewoon belachlijk.

een bevaling is de normaalste zaak van de wereld en vind dan ook als alls meezit je dit niet een nodig zou hebben. ik kan wel begrijpen dat als je al 2 dagen weeen aan het wegpuffen bent of een flinke weeenstorm hebt je dit gaag wilt hebben en die mensen moeten dit ook gewoon krijgen, maar een bevalling is niet fijn maar om nou meteen naar bijv een rugenprik te grijpen is ook weer niet nodig.

ik vind de dat deze regel wel aangepast mag worden bijvoorbeeld als de arts dnek dat het nodig is op de patient echt niet meer kan dat het dan geowon ook moet kunnen maar niet zodra de weeen beginne van au au ik wil verdoving.

dit is mijn mening en nee ik geen ideale bevalling gehad namelijk 14 uur weeen en 2 uur persweeen waarvan 46 minuten maar kunnen persen omdat de ontsluiting niet verder kwam. ik dacht ook bij elke wee weer "" nee ik wil niet meer" en ze kwamen zo snel achter elkaar pff maar toen ze er eenmaal was wa sik ook erg blij dat ik het zonder pijnbestrijding had gedaan en ook blij dat ze het niet aangeboden hadden. ik was aan het bevallen in ee kraamhotel dus daar waren deze middelen toch niet.

3. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik ben van mening dat er voor iedereen de keuze moet zijn om een ruggeprik of andere pijnbestrijding te kunnen krijgen. Alleen degene die de bevalling ondergaat kan voor zichzelf beslissen hoe erg de pijn is en hoeveel je daarvan nog aankan. Mensen zijn nu eenmaal niet hetzelfde en wat voor de 1 goed te doen is, is voor de ander een enorme hel.

Heb het altijd heel raar gevonden dat artsen zo enorm terughoudend zijn met pijnbestrijding tijdens de bevalling. In sommige ziekenhuizen moet je bij wijze van spreken op je knieen liggen om iets te krijgen. En dat terwijl je al enorm veel pijn hebt. Vrouwen vragen echt niet zomaar om pijnbestrijding!

Persoonlijk ben ik enorm blij geweest dat ik een ruggeprik heb kunnen krijgen omdat ik het niet meer trok na 2,5 dag rugweeen, maar ik vond het echt geen wondermiddel. De weeen komen er op een gegeven moment doorheen en uiteindelijk gaat ie gewoon uit als je moet persen.

Groetjes Rosa

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik ben wel blij met het bericht, op het nieuws zeiden ze dat artsen het erover eens zijn dat bevallen een van de ergste pijnen is die een mens kan ervaren, dus dan lijkt het mij onzin als je dan in sommige gevallen niet eens voor pijnbestrijding kan kiezen.

ik weet dat het geen ideale oplossing is, maar als het voor mij en mijn vriend zover is, ben ik er vast heel blij mee..

5. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    tja ik vind het heel dubbel
    eigenlijk hoort pijn bij de bevalling
    dat is als je een kind krijgt...
    maar ik vind dat als je het echt niet meer trekt wel pijnbestrijding moet kunnen krijgen
    maar tegenwoordig word er al heel snel een ruggeprik gegeven
    terwijl ik vind dat je het ook moet meemaken de bevalling
    anders kun je er later nog last mee krijgen....

maar goed ieder voor zich.

6. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

Oct 21, 2006
    2,308
    0
    0
    ik snap niet dat er zo moeilijk gedaan wordt in nederland over pijnbestrijding. het is toch gewoon barbaars om onnodig iemand zoveel pijn te laten lijden als je het misschien kan verlichten.

tuurlijk kan je het eerst op eigen kracht proberen, maar ik vind wel dat als het niet gaat er dan niet moeilijk gedaan moet worden.

en ja een bevalling doet pijn, maar er zijn grenzen.

joyce

7. Blaak

Blaak Niet meer actief

Ja ik vind het ook dat ieder mens verschillend is. Ik vind dat ieder mens die echt heel veel pijn lijdt, recht heeft op een verdoving zonder dat ze moeten gaan smeken ofzo. Daar zat ik dus mee al die tijd. Ik wil het liefst zonder verdoving bevallen, maar als het moment daar is, en ik krijg ineens helse pijn ofzo dat ik niet aankan dat je dan gewoon kunt vragen om verdoving zonder gedoe. Je begaat op dat moment al een helse ervaring dan en dan nog gaan smeken en doen, dat vind ik gewoon respectloos voor de mensen. Net of kinderen krijgen verboden is en dat ze ons maar onnodig extreem pijn moeten laten lijden.

Maar dat is als er extreme pijn aan de orde is hoor! Bij mijn eerste had ik geen pijn en ook geen verdoving, alleen hyperventileren op een gegeven moment omdat ik een wee kreeg en die ging maar niet weg enzo maar dat was op het eind en het persen nou, 30 sec en mn dochter was er, niks gevoeld. Maar m'n dochtertje was ook 3 maanden te vroeg geboren.. dus een ienie minie mensje! Nu gelukkig een grote gezonde peuter hoor! :) Maar heb wel schrik voor deze beeb , die is natuurlijk veeeeeeeeeel groter (hoofdomtrek)!

Het is gewoon fijn bevallen, als je weet dat alles veilig is en zonder gedoe. Dat er in ieder geval een verdoving klaarstaat als je daarom normaal vraagt ofzo. Dat voelt gewoon fijner om te bevallen. Ookal heb je het niet nodig.

Groetjes, Mandy

8. Sahara

Sahara Niet meer actief

hoi dames

ik vind het goed dat iedereen voor zichzelf kan en mag bepalen of ze het wel of niet wil want ja immers de vrouw voelt de pijn en niet de arts.
    voor mijzelf zou ik er niet voor kiezen (je weet trouwens maar nooit maar dan is het fijn dat de keuze bij jou ligt) maar dat is voor iedereen verschillend.

Liefss

9. berna1981

berna1981 VIP lid

Oct 10, 2006
    9,943
    0
    0
    Ik vond ook altijd dat pijn bij een bevalling hoorde en stoorde me aan de "amerikaanse praktijken"dat er standaard een ruggeprik werd aangeboden
    Maar na 2 nachten weeën te hebben gehad, 3 uur weeënstorm hyperventilatie en nog maar 2 cm ontsluiting, compleet gesloopt ben ik achteraf blij dat ze mij naar het ziekenhuis hebben gestuurd en hebben gezegd dat ik een ruggeprik moest om even bij te komen. Had ik dit niet gehad had ik niet kunnen persen en was het een keizersnede geworden dus dan liever een ruggeprik.
    Ik ben blij dat er straks meer anesthesisten beschikbaar zijn zodat als het nodig is iedereen een ruggeprik kan krijgen.

10. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

Aug 7, 2006
    2,015
    0
    0
    Ik zeg al vanaf de geboorte van mijn dochter dat Nederland op sommige punten helemaal niet zo goed is in zwangerschaps/bevallings-begeleiding....ik had namelijk overal pijn tijdens mijn bevalling(ik had ook gal en leverproblemen en enorme pijn ervan) en dan ook nog weeen overal en een infuus met weeenopwekkers waarbij je helemaal geen rust meer krijgt en toen ik om pijnstilling vroeg stond de verpleegkundige me aan te kijken alsof ik had gezegd dat er bom zou liggen, ze was heel onvriendelijk en zei ook "nee, je doet maar zonder net als de meeste vrouwen hier" :rolleyes: :rolleyes: ik ben heel erg boos geweest.

Niemand maakt uit voor een ander of degene wel of geen pijnstilling wil en het fabeltje dat pijn maar hoort bij een bevalling vind ik sowieso raar, waarom zouden mensen dan dit soort dingen uitvinden.......en betere band met mijn dochter, nou die had ik ook wel gehad met pijnstilling :rolleyes:
    Ik ben wel trots dat ik het uiteindelijk zonder heb gedaan maar ik vind niet dat dit recht van kiezen bij een verpleegster ligt :rolleyes: :rolleyes:

11. Elmo

Elmo Niet meer actief

Elke vrouw zou zelf moeten kunnen kiezen.
    Een arts of iemand anders voelt niet wat de vrouw op dat moment voelt.
    Ik ben ook niet kleinzerig.....maar ach...wat is kleinzerig.

12. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

Jun 30, 2007
    2,199
    0
    0
    Antwerpen
    Ik kan nu ook een ruggenprik krijgen omdat dit in Belgie bijna standaard wordt gegeven, maar ik zou hem niet willen of ik moet echt liggen kreperen van de pijn.
    Van mijn dochter kreeg ik een prik in me been waardoor ik was suf werd maar wel alles voelde en dat zou ik dan vele malen liever hebben dan een ruggenprik.
    Ik ben nog banger voor die naald dan voor de bevalling, want ook aan een epidurale zit een nadeel als ze verkeerd prikken ieuww!

maar het is natuurlijk fijn dat vrouwen nu zelf kunnen kiezen en niet sowieso al niets krijgen tegen de pijn.

13. berna1981

berna1981 VIP lid

Oct 10, 2006
    9,943
    0
    0
    @ Mila.. het leek mij ook altijd zooo eng die naald van de ruggeprik.. ik was compleet van de wereld door de pijn toen ie werd gezet en heb er werkelijkwaar niets van gevoeld!

14. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Dat lijkt mij nou weer heel eng, ik wilde pertinent geen pethidine omdat het me heel naar leek om een soort van wezenloos, suf en high mijn bevalling te moeten doorstaan.
    De ruggeprik vond ik ook wel eng toen ze hem gingen zetten, maar dat is me echt 100% meegevallen. Het deed geen pijn, het kraakte alleen een beetje. Vond het enger toen ie eruit moest en bleek dat er een slangetje van zo'n 20/30 cm in had gezeten (en ik overdrijf echt niet!).

15. berna1981

berna1981 VIP lid

Oct 10, 2006
    9,943
    0
    0
    @ rosao ik kan me dus niet meer herinneren dat ie eruit is gehaald heel vaag

16. joepies

joepies Bekend lid

Oct 9, 2007
    579
    0
    0
    prima als het altijd gegeven kan worden, maar ik hoop dat ze er nog steeds terughoudend mee blijven!

Hopelijk gaan we niet in alles amerika achterna.

Maar zelfs hier zijn al vrouwen die meteen een afspraaak willen maken voor een keizersnee aan het begin van hun zwangerschap.Zelfs zonder reden, gewoon omdat het "makkelijker "en te plannen is.
    Helamaal achterlijk.
    Pijn hoort erbij, en daar ga je niet dood aan, en duurt niet eeuwig.
    Uitzonderingen uiteraard daargelaten!

17. Vincel

Vincel Niet meer actief

ik ben voor, absoluut.

Ik heb weke-delen reuma en ben al van een week griep 4 weken uit de roulatie omdat ik zolang moet herstellen van de klachten die ik tijdens de griep had.

nu ga ik in het ziekenhuis bevallen, gewoon poliklinisch, omdat de verloskundige het geen medische verklaring waard vind.

prima, maar ik heb wel gezegd dat als ik het niet langer trek qua pijn en alles er om heen, dat ik wel de mogelijkheid wil hebben tot een ruggeprik.

Ze zei dat dat niet altijd kan, omdat er in de avonden al geen anestesist aanwezig is. ik hoop dus echt dat ik overdag ga bevallen, want door de weke-delen reuma is mijn pijngrens niet heel hoog.

sowieso omdat ik nu helemaal geen medicijnen meer slik omdat ik zwanger ben. Ik heb nu al pijn dus ben echt benieuwd hoe het gaat lopen.

maar ik ga het eerst zonder proberen uiteraard, maar ik ben blij dat de discussie er weer is en of het er gaat komen...

18. Krokus

Krokus Fanatiek lid

Oct 5, 2007
    3,080
    0
    0
    Grubbenvorst
    ik wil nooit van mijn leven meer een ruggenprik. ik heb iets van 25 uur weeen gehad met een weeenopwekker, ik ben dus ingeleid, je hebt dan niet weeen die komen en gaan maar gewoon continue een wee. dus erg pijnlijk. ik heb niet om verdoving gevraagd, maar kreeg de ruggeprik gewoon. Pijn heb ik gehad toen deze erin werd gezet en pijn toen ze hem eruit haalden. nooit maar dan ook nooit meer wil ik een ruggenprik. en als je moet gaan persen weet je helemaal niet meer wat je mee maakt, je krijgt dan namelijk zo'n weeenstorm dat je bijna denkt dat je doodgaat, tenminste bij mij dan he. en ik heb een hele hoge pijngrens geloof me.

ik heb nu al tegen mijn gyn gezegd dat mocht ik een keizersnee of zo krijgen dan wil ik algehele narcose dus geen ruggenprik meer.

19. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

Oct 21, 2006
    2,308
    0
    0
    zo zie je maar weer dat iedereen het weer anders ervaart.
    ik heb petidine gehad en een ruggeprik en beide hadden totaal geen effect!
    tja daar ben je dan dus ook mooi klaar mee, wel moet ik een 'compliment ' geven aan het ziekenhuis waar ik lag.
    toen ik aan gaf dat het niet meer ging kreeg ik ook pijnstilling. ook al werkte het niet ze hebben er wel alles aangedaan om de pijn weg te nemen.
    dus er zijn nog ziekenhuizen waar ze niet al te moeilijk doen.

ik las net dat er iemand niet merkte dat de ruggeprik verwijderd werd, toen besefte ik dat ik dat ook helemaal niet heb meegekregen, hhmm grappig. dadelijk eens aan mijn man vragen hoe en wat!

joyce

20. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

Oct 21, 2006
    2,308
    0
    0
    haha net aan manlief gevraagd! en je raadt het al hij weet het ook niet meer!
    hhmm ff voelen op mijn rug, gelukkig hij is toch echt wel weg!

joyce

Share This Page