Schuldsanering, ervaringen..

Discussie in 'De lounge' gestart door wanna be a mama, 19 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wanna be a mama

wanna be a mama Bekend lid

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Het is een misschien een gevoelig onderwerp, maar toch hoop ik jullie mij er iets over willen vertellen.
    Het verhaal is zo dat er een scheiding zit aan te komen. Dit is natuurlijk allemaal al erg genoeg. Maar aangezien ik een ziektewetuitkering heb en dit nog niet snel zal veranderen vraag ik me echt a hoe ik dit ga doen met 2 kindjes. Ons huis wordt verkocht met een grote schuld (als deze überhaupt verkocht wordt). ik gok wel zo´n 40.000 euro. Dat betekent 20.000 voor mij. Hoe gaat dit? Dit krijg ik zonder de sanering nooit afgelost. Hoe ga ik dan leven met 2 kindjes? Wat is dan het bedrag waar we het mee mee moeten doen? Waar moet ik rekening mee houden?

2. mamautrecht

mamautrecht Niet meer actief

Het is helaas niet zo dat bij een scheiding gezegd wordt dat de helft van de schuld voor jou is en de andere helft voor je partner... Je blijft beide aansprakelijk voor de totale schuld.
    Als je de schuldsanering in gaat dan wordt er een berekening gemaakt van alle kosten die je hebt en om te kunnen leven en een bedrag wat er dan dus naar de schuldeisers gaat. Hier kunnen de schuldeisers dan mee akkoord gaan of niet en als ze niet akkoord gaan dan ga je de WSNP in als ik het goed zeg..

Heel veel sterkte in elk geval!!

3. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Ok, maar als we ieder onze eigen weg gaan, wil dit dan zeggen dat ik voor de volle 40.000 de schuldsanering in moet.
    Vind het erg lastig allemaal.
    Dankjewel!

4. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Volgens mij krijg je per volwassene iets van 35euro per week om van te leven. Met kindjes erbij zal dat per kindje nog wel wat extra zijn. Maar veel is het niet.
    Houd er rekening mee dat ze je niet zomaar aannemen bij schuldsanering. Je mag geen eigen auto of onderneming hebben, er moet in je inkomsten ruimte zijn voor afloscapaciteit, je mag niet in onderhandeling zijn over een schikking met de belastingdienst...mijn schoonvader is al 3x afgewezen, elke keer is er wel iets.

5. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Als het huis gekocht is met nhg raad ik je aan om met de bank te gaan praten,ze kunnen voor jou en je ex kijken welke oplossing het beste mbt de restschuld,in bijzondere gevallen kunnen ze overgaan tot kwijtschelding van de restschuld.

6. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Voordat een WSNP van toepassing is moet je eerst het minnelijk doorlopen hebben. Even globaal: stap naar de gemeente om een aanvraag voor schuldhulp. Vervolgens maken ze een dossier op, stabilisatieovereenkomst - akkoord aanbieden zoja dan wordt het een MSNP. Gaan ze niet akkoord dan wordt er een verzoek tot WSNP gedaan. Je wordt dan opgeroepen bij de rechtbank. Daar besluiten ze of je wordt toegelaten. Je krijgt dan een WSNP bewindvoerder, die beheert de boedel (spaarpot schuldeiser(s)).

Dit even globaal. De link van WSNP.org bevat ook veel info.
    Inkomen - in de MSNP of WSNP heb je een vrij te laten bedrag (VTLB) dit is een bedrag waar je van rond moet komen. Al het inkomen boven dit VTLB draag je af aan de boedel.
    Toeslagen behoren niet tot het inkomen. Deze worden wel gecorrigeerd in het VTLB.
    Vakantiegeld wordt deels vrij gelaten. Heb je een inkomen onder het VTLB dan betaal je alleen een minimale boedelafdracht.

Houd er rekening mee dat het wel even kan duren voordat je daadwerkelijk in een WSNP traject zit. Kan ook snel gaan hoor. Vanaf het moment dat de rechter je heeft toegelaten gaat de 3 jaar in. In het uiterste kan de WSNP verlengt worden tot 5 jaar.

7. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Dat is dus het ergste...wij hebben geen NHG :(. Wij hebben toen een hele verkeerde adviseur gehad en hier dus niet goed over geïnformeerd.
    Dus kwijtschelding kunnen we sowieso vergeten.

8. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Leefgeld hoeft niet. Dit is alleen bij vrijwillige budget beheer of beschermingsbewind. Er zijn ook genoeg mensen in de WSNP die hun eigen financiën beheren en dus geen "leefgeld" hebben.
    Een WSNP heeft niets met aflos te maken. Op het moment dat het inkomen te laag is, dan draag je het minimale af aan de boedel. Dit is het salaris van de WSNP bewindvoerder. Verder moet je je aan alle regels houden binnen de WSNP. Een auto mag wel, afhankelijk van de waarde, werk of niet of medisch noodzakelijk.

9. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Bedankt voor de info. Het huis moet ook eerst nog verkocht worden en ik denk dat dit wel heel lang gaat duren. Dus dit gaat waarschijnlijk heel lang duren :(

10. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    In principe ben je aansprakelijk voor de restschuld. Als jij in de WSNP zit en na 3 jaar een schone lei krijgt dan mag je bank niets meer bij jou opeisen. In dit geval is jouw ex man dan volledig aansprakelijk.

11. mamsvanm

mamsvanm Actief lid

27 dec 2012
    431
    0
    0
    Ik zit er zelf in, met een dochter, is door de rechter uitgesproken, ook door scheiding etc.bedrag hier was vele malen hoger.
    Ik mag mijn financien zelf blijven beheren, daar duidelijk was dat ex de boosdoender was, en ik het zelf prima kan.
    Ook ik heb wia uitkering, en moet eerlijk zeggen dat ik prima rond kan komen met dochter.
    Ik heb t minimum aan inkomen, waar door ik niet hoef af te dragen, mag mijn toeslagen behouden.
    Ik heb zelfs de mogelijkheid tot sparen.
    Ik denk dat het afhankelijk is van of je weekgeld krijgt, of dat jij je financien zelf goed kan doen.
    Stuur maar pb als je meer wilt weten, geen punt.
    De weg naar daadwerkelijk sanering door de rechter heeft bij mij ruim een jaar geduurd, ivm vele schuldeisers....
    Kan denk ik sneller als t er maar 1 is.
    Succes in ieder geval,
    Ik heb recht op minimon, en de toeslagen.

12. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Ben je na 1 oktober 2013 toegelaten? Omdat je geen afdracht hebt, geef je aan.

13. mamsvanm

mamsvanm Actief lid

27 dec 2012
    431
    0
    0
    Nee feb 2013... echter zijn mijn hoe noemen ze dat ook weer... draagkracht geloof ik, lager dan het minimun...vandaar dat ik niets hoef af te dragen, is dat veranderd dan? Daar weet ik dan niks van sorry

14. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Ik PB je even;)

15. mamsvanm

mamsvanm Actief lid

27 dec 2012
    431
    0
    0
  16. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    TS kan je toekomstige ex-man niet in het huis blijven wonen zodat het voorlopig niet verkocht hoeft te worden? En ik neem aan dat je man gewoon een salaris heeft dus iets van (kinder) alimentatie zal moeten betalen? Sterkte!

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Houdt er wel tekening meer dat als jij de schuldsanering in gaat en je daar uit komt ze het overige geld gaan halen bij je ex man ( bij jou mag dan niet meer) .

Misschien onderhandelen dat hij daar blijft wonen als hij dat kan betalen tot de huizenmarkt weer optrekt? Opnieuw huren/kopen en schuld samen heeft waarschijnlijk een hogere maandlast dan blijven wonen.

18. misa

misa Niet meer actief

Ik ken ook mensen die erin zitten. Volgens mij krijgen ze samen met 1 thuiswonend volwassen kind iets van 50-75 euro pw. Daarnaast elke week een voedselpakket, waar hier echt niet weinig in zit.
    Na heel veel stress en zorgen geeft dit hen heel veel rust. Geen deurwaardes, geen geldeisers, gewoon rust. En dat klinkt gek, maar na 3 jaar op deze manier leven kunnen ze weer wat gaan opbouwen. Want na enorm gedoe van wel 6 jaar wel gegund is (situatie was niet hun eigen schuld).

Dus ik zou eens vrijblijvend gaan informeren. Maar ja, ook daarna moet je een oplossing hebben. Ze zit in de ziektewet begrijp ik? Volgens mij moet je inkomen altijd tot bijstand aangevuld worden en heb je allerlei rechten op toeslagen e.d. geloof ik. Ik zou de gemeente en het stadskantoor eens benaderen voor een gesprek.

19. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Kan je ex inderdaad niet in de woning blijven? Mijn ex man en ik zouden ook een rest schuld krijgen als de woning verkocht zou worden. Hij heeft de hypotheek nu op naam staan, dus gelukkig geen schuld. Mijn ex man wou absoluut niet beginnen met een schuld na de scheiding, ook voor mij vind hij dat verschrikkelijk omdat ik onze jongens meer heb. Hij zou het financieel wel moeilijker krijgen, daarom heb ik aangegeven destijds dat ik minder alimentatie wou hebben. Ik kan makkelijk rondkomen met minder alimentatie en zo heeft hij financieel meer ruimte voor de vaste lasten.

Deel Deze Pagina