ik zit een beetje met een dilemma meiden... ik werk al 3 jaar via het uitzendbureau en bijna een jaar als oproep kracht voor een stichting in 1 huis als verzorgende ig... ik heb een jaar contract bij hun wat 30 juni afloopt en ik weet nog niet of die verlengt wordt.... nu is het werkin de zorg best zwaar geworden en omdat ik geen vaste baan heb kunnen zem ij geen aangepast werk geven omdat ik natuurlijk al voor iemand anders het werk doe die ziek is of als er te vweinig personeel is...aan de ene kant begrijpelijk maar aan de andere kant vind ik het wel lekker als ik toch nog wat geld krijg... ik heb me dus op nonactief gezet omdat er geen licht werk is voor mij... over 10 weken ga ik met zwangerschaps verlof en eind deze maand krijg ik nog gewoon mijn salaris als oproepkracht maar veel is het niet... nu is dus mijn vraag kan ik een ww uitkering aan vragen...ookal heb ik dan een 0 uren contract tot 30 juni (weet neit of die verlengt wordt) en er gewoon geen werk voor mij is.. heb al zitten kijken op uwv.nl maar word er niet wijzer van...en die 0900 nummers zijn bepaald goed koop om elke keer te bellen... wat denken jullie?
Zover ik weet kun je wel een ww uitkering krijgen. Ze bekijken dat de gewerkte uren en pakken daar geloof ik een gemiddelde uit..
heb je zelf die keuze gemaakt of hebben zij dat gemaakt? want als je zelf besluit om te stoppen met werken heb je geen recht op een ww uitkering. En dus geen recht op zwangerschapsverlof via de ww. Als je je ziekgemeld hebt, zou je geloof ik recht hebben op een ziektewetuitkering en dat gaat dan over in zwangerschapsverlof ofzo. Maar weet het niet 100% zeker, weet alleen dat je de ww niet krijgt als je zelf stopt met werken maar of daar nog uitsluitsels op zijn weet ik niet.
ik zou wel willen werken maar er is geen werk voor mij... alleen zwaar werk...moet dan veel tillen, bukken en veel lopen en als je zwanger bent dan gaat dat niet altijd en ik ben dan ook niet zo snel met de basis zorg... en omdat ik niet alles meer kan krijg ik ook veel klachten van me collegas naar me hoofd geslingerd... omdat ze van me verwachten dat ik 100 % werk en zij neit aan mij moeten denken... kan ik me dan beter ziekmelden? stel dat mijn contract niet wordt verleng na 30 juni ga ik sowieso een ww uitkering aan vragen want ik heb meer dan 6 mnd gewerkt...
Kun je niet naar het UWV toe? Misschien kan een medewerker daar je alles uitleggen. Hier kun je de vestiging zoeken die het dicht bij jou is: https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/direct_doen/vestiging_zoeken
Ik zou dinsdag even met de uwv lijn bellen ( zijn normale gesprekskosten ondanks dat het een 0900 nummer is). Het is een aparte situatie waar jij inzit dus ik denk niet dat iemand een kant en klaar antwoord voor je zal hebben. Groetjes en suc6 Kim
Naar het uwv toe gaan is geen optie, vaak word je daar niet geholpen. Maar je kan gewoon een ww uitkering aanvragen als je een 0 uren contract hebt en deze word niet verlengt (ik zou het dan daarop houden).
zoals het klinkt kun je beter in de ziektewet gaan, je kunt het werk immers niet aan. Even uitleggen aan de vk en dan krijg je wel een verklaring. Als jij in de ziektewet zit, mogen ze namelijk een ander inzetten voor jou. Dus voor de organisatie ook beter lijkt mij. Dan afwachten of je contract verlengd wordt. Als het niet verlengd wordt zul je het de komende week wel horen, want ook voor oproepkrachten geldt volgens mij een opzegtermijn van een maand. Volgende week zondag is het namelijk 30 mei en voor die tijd moeten ze aangeven of het verlengd wordt of niet. Als je niks hoort wordt het automatisch verlengd. Mocht het idd niet verlengd worden dan kun je ww aanvragen. Er wordt dan gekeken naar je arbeidsverleden, bij wisselende uren net als bij jou wordt het gemiddelde genomen van de afgelopen 52 weken. Daaruit wordt de hoogte van je ww bepaald. In je zwangerschapsverlof hoef je niet te solliciteren maar ervoor en erna wel.