Inschrijving basisschool evt annuleren

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Mam0523, May 30, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mam0523

Mam0523 Niet meer actief

Hoi meiden,

Bijna 2 uur 's nachts en ik lig te piekeren ivm de schoolwissel van mijn dochter. Ze gaat na de zomer naar een andere school (gr 4), maar we zitten nog in dubio tussen 2 scholen. Een Jenaplan en een O4NT/Sterrenschool. Bij het Jenaplan zijn we op gesprek geweest en het spreekt zowel ons als onze dochter enorm aan.
    Andere school is gloednieuw en gaat eind van de maand pas open. Wel al een gesprek gehad, maar ik wil ook de school 'in werking' zien natuurlijk. Het concept van deze school spreekt ons ook heel erg aan. Als we haar naar de Jenaplanschool willen hebben, moet we haar deze week inschrijven, anders is 'haar' plekje weg. Maar ik wil die andere school nog zien en die gaat een week later pas van start:(

Wat te doen? Haar alvast inschrijven bij de Jenaplanschool en mochten we toch voor een andere school kiezen, deze dan annuleren? Dat voelt ontzettend fout, maar ik ben anders bang dat ze straks niet naar de Jenaplanschool kan, omdat het vol zit. Ze loopt zo ontzettend vast op haar huidige school, (tot depressie-achtige buien aan toe) dat we heel zorgvuldig zijn met het kiezen van een nieuwe school.
    De kans is groot dat het de Jenaplanschool wordt, maar ik wil die andere niet uitsluiten..

Wat zouden jullie doen?

Enorm bedankt:)

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,133
    8,867
    113
    Inschrijven! Ik zou het risico niet willen lopen.

3. Mam0523

Mam0523 Niet meer actief

Dat overweeg ik ook zeker, maar het voelt niet helemaal eerlijk om een plekje vast te houden waardoor de school een ander moet afwijzen. Anderzijds denk ik ook, in- en uitschrijvingen kunnen er altijd komen.;)

4. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,238
    11,817
    113
    Inschrijven! Je weet toch nog niet of het andere wel doorgaat. Dadelijk vind je het nijd en dan heeft ze helemaal geen plek. Zeker met het verhaal erbij is het nodig dat ze van school wisseld. Ik zou het risico niet willen lopen dat ze op jaar huidige school moet blijven.

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

inschrijven en in deze je ook niet schuldig voelen. Het is niet jou keuze dat je nu moet inschrijven voordat je de andere school in werking hebt gezien.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,857
    113
    Inschrijven bij de jenaplan.
    Ik zou wel kijken bij die andere school als hij draait, maar het is moeilijk om te zeggen hoe een nieuwe school gaat lopen de eerste maanden (of soms eerste jaren).
    Mocht de jenaplan alsnog toch tegenvallen, dan kan ze altijd nog naar die andere school. Misschien niet heel netjes en zoals je niet hoopt dat het gaat, maar zoals het er nu naar uitziet (de school spreekt jullie aan en je dochter) is de kans groot dat deze school het toch wordt en blijft. Andersom kun je niet meer wisselen als ze vol zitten. Die andere school zal voorlopig wel plek hebben.

7. Mam0523

Mam0523 Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zojuist gebeld dat ik haar wil inschrijven. Door de ervaring met haar huidige school, hoop ik zo dat ze op een school komt waar ze zich prettig en veilig voelt.

Over het Jenaplan hoor ik goede verhalen, maar ook verhalen over kinderen die hun werk niet afhebben, en dan moeten nablijven. Dat staat me tegen, want mijn dochter is al heel faalangstig door haar huidige school. Het concept van die andere school spreekt ons heel erg aan. Ze werken daar op niveau ipv leeftijd, ieder kind heeft zijn eigen leerlijn. Kinderen die hetzelfde niveau hebben zitten bij elkaar, ipv kinderen van dezelfde leeftijd. Anderzijds is het wel zo dat ze (op den duur) voor elk 'vak' (taal, schrijven, rekenen etc) een aparte vakleerkracht hebben en ook wisselen van lokaal, en ik ben er nog niet over uit of ik dat een voordeel of nadeel vindt voor haar.

Mijn dochter is een pienter meisje, maar erg bang om fouten te maken. Op zo een school als deze is de prestatiedruk veel minder, omdat ze zichzelf niet hoeft te vergelijken met de andere kinderen. Op haar huidige school leren ze allemaal hetzelfde en als ze het te moeilijk vindt, raakt ze in paniek, maar als ze het te makkelijk vindt, denkt ze dat ze het fout doet.

8. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,238
    11,817
    113
    Je kunt altijd in gesprek gaan met de school over de faalangst van je dochter en hoe dat het beste aan te pakken. Het is maar de vraag of het standaardbeleid is dat nablijven. Hier doen ze dat ook wel eens, maar dan alleen als het kind echt zichtbaar heeft gelanterfanterd. En niet standaard bij elk kind.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Dan zou ik haar gewoon inschrijven.
    Nood breekt wet :)

Aan de andere kant als het toch niet lekker gaat met mijn kind zou ik dr niet snel inschrijven op een school die nog moet starten.
    Dan moeten ze wel echt HEEL goed overkomen.
    Puur omdat een startende school.. Nou eenmaal even moet opstarten nog. Kan prima natuurlijk.. Maar kan ook lastig zijn.
    En dat is eigenlijk nauwelijks in te schatten die eerste maanden.

Hier ook van school wisselen na de vakantie.
    Dochterlief kan niet wachten :)

Overigens is 1 van de redenen dat wij wisselen.. Dat er continu iemand anders voor de klas staat. Het heeft (bij ons in ieder geval) een bijzonder rommelig geheel als gevolg en geen sociale structuur in de klas.
    Hoeft geen probleem te zijn.. Maar onze dochter houdt van rustig en door het gebrek aan structuur en het vele wisselen is het continu onrustig.
    En daar worden alle kinderen onrustig van.. En daar stoort ze zich dan mateloos aan.

Onze nieuwe school is wat meer zoals ik dat ken van vroeger.
    1 klas, 1 (duo)leraar heel de dag.
    Terwijl we aantal jaar terug heel bewust die keuze anders maakten.
    Nog steeds denk ik dat het toen geen slechte keuze was.. Maar de school ontwikkelt, ons kind ontwikkelt.. En nu lijkt meer rust toch wel belangrijk te worden.
    Dus tja, dan moet het maar zo.

10. Mam0523

Mam0523 Niet meer actief

Inmiddels wat weken verder en we hebben de school in werking gezien.
    Ik was al op gesprek geweest bij de Sterrenschool, maar dat was toen nog gevestigd in een tijdelijke locatie (leeg gedeelte van een andere school) Ik kon toen geen beeld vormen hoe dat in het nieuwe gebouw zou zijn. Vandaag m'n dochter meegenomen en zowel zij als ik vinden de school echt heel goed voelen. Wat mij betreft beter zelfs dan het Jenaplan.

Ze werken daar met eigen leerlijnen en er wordt heel erg gekeken en geluisterd naar het kind.
    Dochter is enorm faalangstig maar haar niveau ligt boven het gemiddelde. Door haar faalangst faalt ze letterlijk. Ze is aan het onderpresteren, ze is compleet gefrustreerd, bang om fouten te maken etc.
    Wat het grootste probleem is, is dat ze een voorbeeldkind is dat zich strikt aan de regels houdt en nooit aangeeft wat haar behoefte is. Moeilijk, makkelijk, te saai etc.
    Maar de juf ziet het natuurlijk ook niet! De juf geeft letterlijk aan: ja maar ik hoor d'r nooit dus het gaat goed.

Als ze iets te makkelijk vindt dan gaat ze twijfelen aan zichzelf, 'want de rest luistert nog naar de instructie dus ik zal vast niet weten'
    Bij cito's en toetsen raakt ze in paniek als een ander eerder klaar is dan zij. 'Die ander zal dan wel beter zijn en ik kan het niet'. De druk wordt nog eens extra hoog als de juf zegt dat alle onbeantwoorde vragen fout zullen zijn. Gevolg: tijdsdruk, ander is al klaar en ik niet, ik moet nog zoveel vragen en die zijn straks fout etc etc.

Ik heb haar citoscores gezien. Rekenen 1+, dat gaat altijd heel erg goed, maar daar is ze zelf heel zeker van. Op taalgebied scoort ze ondergemiddeld, 3minuten toets zelfs het laagst! En hoor haar geregeld klagen over die 3 minuten toets, ze vind de tijdsdruk te zwaar en daardoor gaat ze fouten maken.

Voor woordenschat een 4...dat terwijl ze met 2 jaar echt vloeiend sprak en ik van haar gewend ben dat ze moeilijke woorden gebruikt. De resultaten van de cito's komen dus niet overheen met de werkelijkheid. Puur door faalangst.

Ik ben zo bang dat ze op het Jenaplan wederom niet gezien wordt, en er niet wordt gekeken naar wat zij nodig heeft.

Op die Sterrenschool werkt dat helemaal anders. Nog steeds met handen in het haar dus...

11. Mam0523

Mam0523 Niet meer actief

Overigens is die Sterrenschool dus niet helemaal nieuw, het draait een jaar inmiddels en de sfeer voelt heel goed.

12. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,478
    113
    Soms heel soms (of eigenlijk wat vaker) moet je gewoon niet denken en op je gevoel uit gaan.

Dit hebben wij ook gedaan toen we een nieuwe school (speciaal onderwijs) voor onze zoon moesten kiezen, beide scholen waren goed maar die ene voelde gewoon beter. (en dat was dus onze keuze en een goede ook)

13. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Gevoel bij een school vind ik erg belangrijk en als je zegt dat jullienallebei een beter gevoel hadden bij die school dan de jenaplan zou ik daar voor gaan.
    Als je echt twijfelt is het dan misschien mogelijk voor je dochter om een dag mee te lopen op die sterrenschool om zo te kijken voor haar of ze zich daar prettig bij voelt?

Succes met jullie beslissing!

14. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,238
    11,817
    113
    Dit.

15. Saskia78

Mee eens!

16. Mam0523

Mam0523 Niet meer actief

Zou dat mogelijk zijn? Een dag proefdraaien? Ik vind dat inderdaad wel een goed idee. Het liefst deze week nog..

Ik voel me best wel een muts nu, zo een wispelturige moeder die geen beslissing kan nemen. School wist het al, onderling is er waarschijnlijk al uitwisseling van informatie geweest..

Anderzijds is het overmacht. Deze school is nu pas echt klaar, voorheen alleen in de dependance. Toen vond ik het te veel risico om haar in te schrijven zonder de sfeer in het nieuwe schoolgebouw te proeven.
    Wat me tegenhield was het idee dat de sterrenschool te rommelig zou zijn, maar nu hebben we het echt gezien en het tegendeel is waar.

De Jenaplanschool drong aan op inschrijving, want anders zou haar plekje weg zijn, dus we moesten wel. Maar nu voel ik me wel een beetje lullig naar die school toe..maar ja, het is niet anders.

Ik ga het morgen eens aankaarten bij de juf.

Net was ze ook weer helemaal in tranen, dat ze zich zo anders voelt dan anderen. Ze geeft aan dat ze zichzelf niet kan zijn, omdat ze alles te goed wil doen. Op school bijvoorbeeld: op bepaalde momenten mag je niet naar de wc tenzij je het niet op kan houden. Zij houdt zich zo vast aan die regel dat ze pas gaat als ze volgens eigen zeggen al een paar druppeltjes in haar broek geplast heeft. Of als ze haar potlood heeft laten vallen en ze kan er niet bij zonder van haar stoel af te gaan, dan laat ze het want ze is bang voor straf, haar lichaam blokkeert dan. Ze wordt er zelf gek van dat ze zich zo aan de regels wil houden..ze wil die regels ook wel eens lekker overtreden:)
    We zijn nu bezig met kindertherapie via ggz en ze toont een duidelijk beeld van hsp en hb. Dus we gaan een intelligentie onderzoek laten doen, en verder met therapie kijken hoe we haar handvatten kunnen geven om hiermee om te gaan.

17. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

Jun 17, 2016
    1,778
    32
    48
    'Haar plekje' zou dan weg zijn? Geloof mij, dat plekje is echt niet weg hoor. Basisscholen zijn tegenwoordig blij met inschrijvingen, vanwege de terugloop van leerlingen. Hier komt ook bij dat basisscholen geen leerlingen mogen weigeren. Doen ze dit wel, dan moeten ze hier een goede reden voor hebben en zíj moeten zorgen dat je dochter op een andere school terecht kan. Dit is ingegaan met de invoering van Passend onderwijs. Een goede reden kan zijn dat de school de juiste zorg niet kan bieden. Een 'volle' klas is geen geldige reden.

Dit even ter info van een juf ;)

Een dagje proefdraaien ken ik persoonlijk niet. Kijken op een school met je dochter wel, maar misschien kan het wel hoor. Gewoon vragen! Meid, ga op je gevoel af. Dit is meestal de beste keuze!

Vervelend voor je dochter (en jullie) dat ze zo faalangstig is. Ik hoop dat men bij de ggz haar kan helpen, zodat je dochter zich weer fijn gaat voelen!

18. Saskia78

Wij gaan wisselen van school en dochterlief mag inderdad een dagje komen kennismaken.
    En xe gaat naar groep 6 na de vakantie.

19. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Maar vol is vol. Hier in de buurt hebben scholen enorme wachtlijsten, 3 jaar vooruit al. Er passen nou eenmaal niet meer kinderen in de school. Dus dat gaat niet altijd op.

20. Mam0523

Mam0523 Niet meer actief

Een dagje kennismaken staat wel gepland voor de Jenaplanschool, omdat we haar daar hebben ingeschreven.

Op de Sterrenschool is dat ook zo, maar na inschrijving.
    Een dag meedraaien om te kijken of ze het wat vindt, ik weet niet of dat zou kunnen? Zou dat eens moeten navragen.

Over dat het op het Jenaplan vol zat; ik weet niet precies hoe dat zit. Je hoort inderdaad verhalen van scholen die vol zitten en een wachtlijst hebben, anderzijds heb ik van haar huidige school destijds gehoord dat ze iedereen moet accepteren en ze geen nee mogen zeggen.

Ik heb dus geen idee...

Share This Page