Leerplichtambtenaar

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by maliro, Sep 10, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. maliro

maliro Niet meer actief

Mijn zoon is ongeoorloofd afwezig van school. Door combinatie van autisme en angsten lukt het op dit moment niet. Ik heb goed contact met de school maar ze moeten zijn afwezigheid wel doorgeven aan de leerplichtambtenaar. Volgens school zal die dan contact met mij opnemen.
    Wie heeft hier ervaring mee en kan mij meer vertellen over wat ik kan verwachten?

2. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

May 27, 2014
    1,225
    650
    113
    Als ik het goed begrijp, is jouw zoontje dus ziek thuis. Want ziek is niet altijd iets lichamelijks, het kan ook iets psychisch zijn. Hij is niet in staat onderwijs te volgen.

Mijn ervaring is dat het echt per lpa verschilt hoe ze hierop reageren. De één denkt mee, de ander houdt zich aan de regels (en bedenkt er nog een paar bij).

Sterkte met deze situatie!

maliro likes this.
  3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,181
    16,514
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Vaak hebben ze vanuit school korte lijntjes met de leerplichtambtenaar.
    Wij hebben er vorig jaar ook mee te maken gehad maar dan wel met een ouder kind.
    Zoon viel uit in zijn eerste jaar MBO en er is vanuit school een melding gedaan maar omdat er werd gewerkt aan een oplossing heb ik nooit de leerplichtambtenaar gesproken. Dit werd allemaal door school geregeld,
    Ik zou me er verder geen zorgen over maken, Jullie hebben een goede reden en hopelijk komen jullie tot een oplossing.

maliro likes this.
  4. Mississippi

Mississippi VIP lid

Feb 10, 2012
    10,511
    4,635
    113
    School is verplicht om samen met jullie te onderzoeken wat zij kunnen doen vanuit de zorg om jouw zoon weer op en naar school te krijgen. Dit gaat de lpa ook vragen. Is er vanuit zorg al iets op poten gezet?

5. maliro

maliro Niet meer actief

Ja enigszins. We hebben pas na 10 maanden een indicatie gekregen, als dat sneller was gegaan hadden we deze uitval kunnen voorkomen. Afgelopen week heb ik kennis gemaakt met een gezinscoach maar ik ben er niet tevreden over dus ik probeer een andere te regelen.

6. Mississippi

Mississippi VIP lid

Feb 10, 2012
    10,511
    4,635
    113
    Ik vind dat zo erg om te lezen. Bij ons op school heb ik als zorgbegeleider ook al regelmatig dit soort dingen gehoord. Voordat er echt iets op gang komt gaat er gewoon zo veel tijd verloren aan bureaucratie en dossiervorming, waardoor kinderen nog veel dieper in de put komen te zitten dat ze veel langer (en meer!) nodig hebben om er weer uit te komen. Lang leve het passend onderwijs…:( Wat onwijs rot dat je het niet kunt vinden met de gezinscoach. Mijn advies is om echt direct aan de bel te trekken hoor, niet aankijken. Als de klik er niet is, meteen op zoek naar een ander.

7. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,695
    4,304
    113
    noord holland
    Leerplichtambtenaren begrijpen het vaak juist beter dan mensen van school zelf. Het is wettelijk verplicht, vandaar dat dit zo loopt. Maar de Leerplichtambtenaar komt vooral op voor de rechten van de leerling. Ik hoor vaak juist dat ze het echt kunnen begrijpen en meedenken.
    Ik heb hier ook thuiszitters gehad en nu nog een deels thuiszitter. Soms zat er een leerplichtambtenaar aangesloten bij een gesprek. Nu nog niet omdat er zicht is op deeltijdbehandeling van dochter voor haar autisme/adhd.

Mississippi likes this.
  8. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,798
    4,181
    113
    Mijn zoon heeft 1x 15 maanden thuis gezeten en 1x 7 maanden. Beide was gemeld maar ik heb de lpa nooit gesproken. Zou me er dus niet druk om maken

maliro likes this.
  9. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Mijn zoon is langdurig slechts gedeeltelijk en soms helemaal niet naar school kunnen gaan ivm psychische overbelasting cq mentale problemen. In mijn ogen was hij gewoon ziek. Ik heb ergens ooit in 1 groot overleg een leerplichtambtenaar gezien die verder niets gezegd heeft, behalve 'is goed'. Ik denk dat als er voldoende zichtbaar is dat ouders (en school) er mee bezig zijn en proberen de situatie te verbeteren, dat het dan goed is. Dan is het niet 'ongeoorloofd' meer, maar in kader van ziekte/gezondheid.

Officieel gaat mijn zoon nog steeds niet volledig naar school. Hij is lange tijd 4 dagen per week gegaan, we zijn nu aan uitproberen of een paar uurtjes op de 5e dag voor hem te doen is (nu hij ouder is, goed in zijn vel zit, goede hulpverlening heeft, goede medicatie heeft). Eerlijk gezegd heb ik al die jaren nooit meer iets van leerplicht gehoord...

maliro likes this.
  10. Relax

Relax Fanatiek lid

Sep 26, 2009
    1,865
    2,057
    113
    Female
    In mij werk heb ik veel contact met de lpa. Ik zou als ik jou was even zelf contact leggen en uitleggen wat er aan de hand is. Dat maakt indruk en laat zien dat je het serieus neemt.
    Waarschijnlijk vraagt de lpa naar ingezette zorg/hulp, misschien geeft hij/zij nog wat tips of adviezen en neemt dan na een tijdje contact op om te vragen hoe het gaat. Kan ook zijn dat dat bij school gevraagd wordt en dat je er als ouder niets meer van hoort. Sommige lpa gaan verder en kunnen jou en je kind ook echt verder helpen.
    Kwaad kan het in ieder geval niet om even contact te leggen!

maliro likes this.
  11. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,857
    113
    Precies, wij hebben zelf contact opgenomen met de leerplichtambtenaar. Dan toon je initiatief en laat je blijken dat je er zelf ook mee bezig bent.
    Wat je kunt verwachten verschilt nogal per leerplichtambtenaar.

Relax and maliro like this.

Share This Page