geen contractverlenging

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Stephanie90, Jan 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Stephanie90

Stephanie90 Actief lid

Jan 14, 2013
    197
    8
    18
    Zuid Holland
    Hallo,

28 mei 2013 loopt mijn contract af, en 9 juli ben ik uitgerekend. Ik heb dan in totaal een jaar bij dit bedrijf gewerkt.
    Als ik het goed heb val ik binnen de 10 weken dus zou ik recht hebben op de zwangerschapsuitkering en daarna minstens 3 maanden WW, toch?
    Nu is mijn vraag of het kan dat ik al mijn vakantiedagen opneem in de maand mei zodat waarschijnlijk eind april mijn laatste werkdag zou worden, zonder dat dit de zwangerschapsuitkering en ww beinvloed?

Groetjes Stephanie

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Stephanie,

Je wilt weten of je na het aflopen van je contract recht hebt op een zwangerschapsuitkering. Tevens vraag je jezelf af of opgenomen vakantiedagen de zwangerschapsuitkering en WW-uitkering beïnvloeden.

Zwangerschapsuitkering

Je hebt recht op een zwangerschapsuitkering als je in de 10 weken voor je bevallingsdatum nog een dienstverband hebt gehad. Je werkgever vraagt dan namens jou een zwangerschapsuitkering aan.

Bij de berekening van je zwangerschapsuitkering gaat UWV uit van de laatste loonperiode vóór je verlof. Wanneer je in deze periode vakantiedagen laat uitbetalen dan worden deze automatisch meegenomen in de berekening.

Je vindt actuele informatie over het recht en de berekening van de zwangerschapsuitkering op onze website.

WW-uitkering

Voor de WW-uitkering berekent UWV het gemiddeld aantal arbeidsuren (GAA) van de 26 weken voordat je werkloos werd. Alle gewerkte uren in de 26 kalenderweken voor je werkloosheid worden opgeteld en gedeeld door 26. Voor jou zou dat kunnen betekenen dat het gemiddelde lager uitvalt omdat je vakantiedagen hebt opgenomen.

Voor de hoogte van het WW-recht wordt het inkomen van 1 jaar voor de eerste WW-dag genomen. Hiervoor wordt het Sociale verzekeringsloon opgeteld en gedeeld door 261. De uitkomst hiervan is een dagloon. Van dit dagloon ontvang je de eerste twee maanden 75% en vervolgens voor de overige duur 70%.

Actuele informatie over de berekening van de WW-uitkering vind je hier.

Ik wens je nog een fijne zwangerschap toe.

Met vriendelijke groet,

Keja
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page