Wij hebben hulp nodig. Mijn man en ik hebben een dochter van bijna 2 en zijn dus nog niet thuis in het school leven. Zijn dochter van 8 (die altijd ver weg heeft gewoond) is echter afgelopen maand bij ons komen wonen en ze gaat uiteraard ook bij ons naar school. Nu is ze over 3 weken jarig en moeten we natuurlijk een kinderfeestje geven.... hoe gaan we te werk? Ze wordt 9 en zal pas drie weken haar klasgenoten kennen... Ik wil dit zo goed mogelijk aanpakken, ze is al de dupe van haar moeders situatie en ik wil niet dat ze door ons straks op school het buitenbeentje wordt omdat wij iets niet weten of iets stoms doen.
Ik zit nog niet zo in die leeftijd dus kan je niet goed helpen. Maar vraag het zeker eens aan de andere ouders van de klas. Die zullen je situatie toch wel snappen en je advies kunnen geven?
Andere ouders vragen is inderdaad een idee. Hier is bowlen en daarna frietjes eten altijd goed, vinden ze hier allemaal leuk. Glowgolf is ook leuk. Binnenspeeltuin kan ook nog wel met die leeftijd. Bioscoop is ook een optie. Uitnodigingen zou ik wel snel al geven. Je kan de kinderen naar huis brengen maar hier doen we dat nooit en we laten dus de ouders de kinderen weer ophalen. Feestje duurt hier 2 a 3 uur, eerst cadeautjes of eerst taart/cake, daarna je activiteit gaan doen en daarna wat eten. Kan lunch of avondeten zijn. Of van 13:00 tot 16:00 zonder eten.
Leuke feestjes voor 9jarige (deze vind il ook 'veilig' als ze de kinderen nog niet goed kent. Ze krijgt zo wellicht kans om een band te krijgen): - discobowlen, - modeshow feest (hier kun je dat doen bij Shoeby); - glowgolf - laserschieten - expeditiefeest in het bos Enz enz Praktisch: - informeer bij andere ouders wat gebruikelijk is op school qua halen en brengen van kinderen. Hier is het bijv de gewoonte dat kids gebracht worden bij de jarige thuis, en dat ze door ons thuis worden gebracht. - vraag ook op welke dagen en welk tijdstip de feesten meestal worden georganiseerd. Vaak is dit afgestemd op hobbies van kids in de klas. - na afloop van het feest is het gebruikelijk om de gasten een bedankje mee te geven. 8-9 jarige meiden vinden hier kleine schrijfboekjes, leuke pennen, sleutelhanger oid super leuk.
Wat wil ze zelf? Wil ze na 3 weken al haar verjaardag vieren of stelt ze het liever uit? De eerste feestjes hielden wij thuis, maar vanaf gr4 zijn we op stap gegaan. We hebben nu 2x gezwommen en voor dit jaar heeft ze het over schaatsen. Binnenspeeltuin is dochter al haren zat, is erg populair en ze lijken allemaal op elkaar. Andere feestjes die ze leuk vond: zwemmen, disco bowlen, yogafeestje, graffiti spuiten, in het bos schat zoeken. Het brengen naar het feest en thuis brengen door het feestvarken is wel gangbaar. Meestal hebben ze daar dan gegeten. Alleen het yogafeest was met lunch ipv avondeten. Cadeautjes/snoepzakje na afloop is maar heel zelden gelukkig, ben geen fan van al die troep.
Ik zou inderdaad vragen wat ze zelf wil: nu of wat later. Daarna zou ik vragen wat ze zelf graag zou willen doen. Dat lijkt me namelijk het allerbelangrijkste, binnen jullie grenzen natuurlijk. De laatste feestjes hier (van mijn eigen dochter en feestjes van anderen waar ze naar toe ging - de meesten werden 9) waren: zeemeerminzwemmen, trampolinespringen, feestje op het strand (in de zomer ), paardrijden, circus, skieen en twee feestjes waar ze gingen knutselen (een keer thuis en een keer ergens anders). Hier vaak wel een klein cadeautje aan het eind of bv. hetgeen ze geknutseld hebben.
Luxe feestjes worden hier genoemd zeg! Wij zijn zelden buiten de deur geweest met feestjes. En als we wel op stap gingen was dat met een tas vol lekkers naar het bos ofzo. Meisjes van die leeftijd vinden meestal knutselen erg leuk. Bij de xenos of Action zijn leuke doosjes te koop die je kun versieren (verven, beplakken noem maar op? Koekjes bakken, cakejes versieren. Hier duren de feestjes meestal 4 uur. Bijv. Om half 4 mee uit school. Met elkaar wat lekkers eten. (Of cake versieren met slagroom en snoepjes/hagelslag ed.) -Dan de cadeautjes geven. Dat doen we vaak ook met een spel. Alle cadeautjes verstoppen en de jarige ze op laten zoeken. -Of de gasten met een of meerdere dobbelstenen de leeftijd van de jarige laten gooien. Gooien ze dat? dan mag het cadeautje gegeven worden. - of allemaal ballonnen opblazen met in elke ballon een briefje met de naam van een van de gasten. De jarige de ballonnen een voor een lek laten prikken. Dan komt er een briefje met naam uit. Diegene mag dan het cadeautje geven. -daarna meestal de knutselactiviteit. -dan vaak even zelf vermaken of een spel buiten zodat de rommel opgeruimd kan worden en de tafel gedekt. -met elkaar eten. Patat, pannenkoeken, poffertjes, allemaal kleine broodjes met beleg, broodjes knakworst. Net wat de jarige wil. - een ijsje als toetje. - als er dan nog tijd over is nog een spel of vrij spelen en dan de kinderen naar huis. Wij brengen de kinderen altijd thuis. Maar dat is op een dorp ook heel makkelijk (lopend) te doen. Succes met het organiseren!
@Grietjenb hier vinden ze knutselen met 9 jaar echt niet allemaal zo leuk meer... bowlen met eten is hier 8 euro per persoon dus valt best mee. Wat trouwens ook leuk is en low budget is een speurtocht in het centrum. Dan moeten ze bv. aan de hand van een foto van een broek opzoeken hoe duur die is (dus eerst uitzoeken welke winkel ). Krijgen ze geld mee om bij de Hema een lipgloss, nagellak of oogschaduw te kopen. En zo nog een paar dingen. Kost even wat creativiteit maar verder haast geen geld!
Super bedankt voor de tips dames, hier kan ik wel iets mee! Ze wil het heel graag al vieren omdat ze in de vakantie al drie meisjes heeft leren kennen uit haar klas, ze is erg onzeker maar daarentegen heel sociaal. Ik ga hier morgen meteen mee aan de slag!
Wij zijn de afgelopen jaren met de kinderen naar Sternenland geweest (Duitse variant van Ballorig ) Qua entree 6 euro, maar je mag zelf alle eten en drinken meenemen al is hun keuken ook goed gesorteerd Afgelopen voorjaar hebben we de gehele klas (13 kinderen totaal) uitgenodigd voor de 8e verjaardag van onze oudste. Ze was kort voor Pasen jarig en we hebben van eierdozen leuke Paasmandjes geknutseld, tussen de verschillende stappen door ballonnentrap gedaan, eieren gezocht en tikkertje gespeeld. Verder hadden we spaghetti als warme maaltijd. Dit was een zeer geslaagd feestje. Alle kinderen waren behoorlijk enthousiast thuis gekomen begreep ik later.
Naar de film is ook heel leuk! Ik weet niet hoeveel meiden er in haar nieuwe klas zitten, maar je zou ze ook allemaal kunnen uitnodigen, om bij jullie thuis pannenkoeken te eten oid. In de uitnodiging kan je dan zetten dat het een feestje is en gelijk een mooie gelegenheid is om haar klasgenootjes te leren kennen.
Het lijkt me voor haar ook een uitgelezen kans om haar nieuwe vriendinnen beter te leren kennen. Overleg gewoon met haar wat ze graag zou willen en kijk of het binnen jullie mogelijkheden valt.
Dat is ook een heel goed idee! Gewoon "klein houden door alle meiden thuis uit te nodigen en lekkere dingen te eten en iets leuks te doen. Ik ken iemand die op kinderfeestjes altijd schmink doet enzo, dat is nog wel leuk met 9 jaar toch?
Als je de gelegenheid hebt dan zou ik zeker alle meiden van de klas uitnodigen. Dan leer je ze zelf ook kennen en geeft zij een neutraal signaal af over met wie ze wel of niet vriendinnen is.
Je kunt ook een bioscoop thuis creëren bijvoorbeeld. Gordijnen dicht, popcorn en m&m's, pakjes drinken, een leuke meidenfilm. En dan na afloop samen eten.
Ik zou ze ook allemaal uitnodigen, een nieuw kind dat neutraal in de groep komt kan wel eens positief werken in de groep. Maar dat moet je wel zelf zien zitten. Hoeft ook niet heel ingewikkeld of duur te zijn. Filmmiddagje met een leuke meidenfilm met popcorn enzo en daarna lekker eten met zijn allen. Op die leeftijd zijn ze feestjes buiten de deur al gewend, maar als je alle meiden uitnodigt snappen ze best dat je dan niet naar een speeltuin of bowlingbaan kunt gaan (past niet in de auto is dan een afdoende uitleg ) Of gewoon een tuinfeest: dochter zelf laten helpen met hapjes en drankjes maken vooraf, bbq aan, limonadetap op tafel (HEMA), pinata (XENOS) stukslaan aan het einde is hier al 3 jaar een groot succes (vul hem met voorverpakte snoepjes en dingetjes als stuiterballetjes, gummen etc) Mijn dochter kwam met 9 jaar in een nieuwe klas (klas overgeslagen) en heeft ook binnen 3 weken lukraak 8 kinderen uitgenodigd die haar wel aardig leken. Eigenlijk was dat nog te kort als ik zie met wie ze uiteindelijk echt bevriend is geraakt. Vind het wel lief dat je er echt iets fijns van wilt maken voor haar!
Absoluut! Schminken is nog hartstikke leuk op deze leeftijd!! Je kan het combineren met wat lekkers, zoals patat (plastic tafelkleed, patat geeoon op tafel en sausjes in kleine bakjes met een limonade tap oid). Pannenkoeken of bijv. een kinder high tea (poffertjes, chocolaatjes, cakejes, kleine bolletjes, croissantjes...) doen het ook áltijd goed. Tijdens een film kan je ze dan om dd beurg laten schminken, zodat ze niet zo lang hoeven te wachten (wel even eerst loodjes trekken voor de volgorde ).
Schminken vinden ze hier met 9 jaar echt niet meer leuk en vooral ook kinderachtig, zou ik dus mee uitkijken
Hier (8 jaar) wordt schminken ook echt niet meer leuk gevonden. Van die glittertattoos gaan nog wel, al doe je mijn oudste dochter er geen plezier mee, maar ken ook meiden van 10 die dat wel nog leuk vinden. (Geldt vast ook voor schminken, maar die kinderen ken ik dus niet. )
Schminken zou ik ook niet meer doen met 9 nee. Mijn dochter van bijna 7 vindt dat echt al niet meer leuk. Glittertattoos vindt ze nog wel erg leuk en de meiden uit haar klas ook. Dat zou ik eerder doen met 9 en dan kan je ze nog laten kiezen of ze wel of niet willen natuurlijk. Als je het thuis viert met alle meiden is een modeshow misschien ook wel leuk? Dat deed een meisje uit ZL's klas laatst. Iedereen mocht een paar setjes kleren meenemen en dan kon dat onderling uitgewisseld worden. Leuke muziek erbij aan, wat kleren van de moeder van de jarige (en hakken en make-up ) erbij.