Grotere kans op prematuur na eerdere prematuur?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Keekje, 16 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Keekje

Keekje Actief lid

15 feb 2016
    183
    0
    0
    #1 Keekje, 16 feb 2016
    Laatst bewerkt: 16 feb 2016
    Hoi!

Onze dochter is op tijd geboren met 38 weken precies. Ons zoontje met 35+3. Opzich niet heel schrikbarend vroeg (zeker als ik andere verhalen hier lees) maar ik heb het wel als heftig ervaren. Hij had een lastige start (zuurstof, slecht drinken) en heeft uiteindelijk 3 weken in het ziekenhuis gelegen, waarvan ik 1 week bij hem mocht blijven. Met onze dochter thuis zat/lag ik nergens lekker; in het ziekenhuis miste ik mijn dochter, thuis miste ik mijn zoon. Het herstel van een keizersnede maakte het er niet beter op.

Maargoed, komt mijn vraag; wij proberen nu zwanger te raken van een derde kindje en ik vraag me af of de kans groot is dat dit kindje opnieuw vroeg (of nog vroeger) geboren wordt. De gynaecoloog zei destijds dat na een vroeggeboorte de kans op nog een vroeggeboorte procentueel iets groter is. Bij mijn zoon is er geen aanleiding bekend dat hij vroeger kwam. Het was totaal onverwacht en er is ook geen onderzoek naar gedaan. Zelf denk ik wel eens dat de bevallig dmv keizersnede (dochter) en binnen het jaar weer zwanger worden van onze zoon wellicht meegespeeld heeft. Inmiddels heb ik dus twee keizersnedes achter de rug, maar is ons zoontje wel 'alweer' 2 jaar oud, dus zeker 3 als er een derde komt.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Liefs, Keekje

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Allereerst maakt het termijn niet uit hoor! 35 weken is ook te vroeg en kan ook met een slechtere start gepaard gaan. Dus verontschuldig je niet... Wat het laatste als het niet onderzocht is dan is dat moeilijk te zeggen denk ik..

3. Keekje

Keekje Actief lid

15 feb 2016
    183
    0
    0
    Haha ja Frannie dat is waar. Maar 35+3 klinkt zoveel beter dan bijv. 26+1 .. Ik denk dat het gewoon 'toeval' was dat onze zoon vroeger kwam aangezien ze in het zkh geen onderzoek gedaan hebben/geen aanleiding zagen voor onderzoek. Alleen bleek hij er gewoon nog helemaal niet klaar voor te zijn, dat was zo sneu..

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Als het niet onderzocht is weet je nog niks en denk ik dat het net zo goed wel vroeg kan zijn als niet.

Onze uk kwam met 34.5 maar dat kwam door mijn blaasonstekingen. Uiteindelijk 9 en ik kreeg blaasontekingen door de zwangerschapshormoon.

Ook dan kunnen ze niet zeggen hoe groot de kans is dat het weer zou zijn.al durven we het risico niet aan.gelukkig was uk na 10 dagen met een sonde thuis en ging het goed( op verborgen reflux na).

5. Keekje

Keekje Actief lid

15 feb 2016
    183
    0
    0
    9 blaasontstekingen bah.... Wel fijn dat jullie kindje vrij 'snel' weer naar huis kon. Bedankt voor je reactie!

6. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Hier kwam de eerste spontaan met 34 weken. Puur pech werd er gezegd. Liep ook gewoon bij de verloskundige.
    Met 20 weken echo ook een inwendige echo gehad en toe was mijn baarmoederhals nog 2.4 , dag erna bij de gyn en ook daar weer echo en toen was mijn baarmoederhals nog maar 1.4.
    Diezelfde dag een cercalge gehad en naar een onrustige zwangerschap is met het super termijn van 37.2 onze tweede zoon geboren.

7. Keekje

Keekje Actief lid

15 feb 2016
    183
    0
    0
    Dank voor je bericht. Dat stemt hoopvol :)

8. Valenti

Valenti Actief lid

11 feb 2013
    457
    15
    18
    Hier kwam mijn zoontje volledig onverwachts met 35+1. Wel had ik bij 34,3 al even een nachtje zkh gehad ivm vroege weeën. Dit ging vanzelf weer weg en bij de controle van de gyn op de beval dag was ook niets geks te zien. 6 uur later lag hij op m'n borst haha.
    Nu ben ik inmiddels 37,3 weken zwanger van nr2 en jeetje ik weet niet wat ik met het wachten aanmoet. Deze baby zit duidelijk wel lekker. Ik was begin van deze zwangerschap super bang voor herhaling en heb daarom ook elke 3/4 weken een cervix meting gehad.

Nu gaat alles volgens het boekje en vorige keer was dus echt dikke pech.

9. Keekje

Keekje Actief lid

15 feb 2016
    183
    0
    0
    Dank voor je reactie! Haha kan me voorstellen dat je nu aan het wachten bent, maar wel zo fijn voor je baby om nog even in mama's buik te blijven. Succes met de laatste loodjes!

10. Faithful

Faithful Niet meer actief

#10 Faithful, 23 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 feb 2016
    Hoi Keekje, het blijft altijd afwachten, bij iedereen is het weer anders.
    Maar bij eerdere vroeggeboorte is de kans idd wat verhoogd bij een volgende, maar zeker niet gegarandeerd.
    Ongeacht hoe vroeg de vroeggeboorte is, het blijft een ontzettend indrukwekkende periode met heel veel verschillende gevoelens.
    Alles nu wel goed met de inmiddels al weer grotere kleine?

Bij de eerste hier was oorzaak vroeggeboorte onbekend, bij tweede bleek cervixinsufficiëntie de oorzaak te zijn. Een volgende zwangerschap is gegarandeerd een vroeggeboorte als ik geen maatregelen neem, is mij gezegd.

Maar je hebt nu hoe dan ook controle bij de gynaecoloog toch? Ben zelf ook erg opzoek naar info dus lees even mee. Goed informeren en luisteren naar je lichaam is toch het beste denk ik. Succes!

11. Keekje

Keekje Actief lid

15 feb 2016
    183
    0
    0
    Hoi Faithful,

Bedankt voor je reactie. Inmiddels gaat alles goed hoor met de kleine grote man van alweer 2 jaar oud. Maar wat je zegt, het is een indrukwekkende gebeurtenis zo'n start. Ben nu nog niet zwanger, wel aan t proberen ;)

Hoe vroeg waren jouw kindjes er? Wil je weer opnieuw zwanger worden?

12. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Mijn zoontje is met 36.3 geboren. Ook niet heel vroeg, maar wel een vervelende start. Ook icm ziekenhuis opname.
    Ik hoopte dus ook zo dat onze tweede niet ook te vroeg zou komen!
    En zij is met 38.6 geboren :)

13. Keekje

Keekje Actief lid

15 feb 2016
    183
    0
    0
    Fijn, dat is goed om te horen!

14. Faithful

Hoi Keekje,

Fijn dat kereltje het goed doet en jullie weer er voor gaan! Hoop dat jullie niet al te lang hoeven wachten.

De oudste was met 29w gebroken vliezen en niet lang erna de bevalling. Nu een gezonde kerel! Bij de jongste bleek met 20 weken al ingedaald en na arabinring geplaatst en rust toch bevallen met 25w. Helaas na aantal maanden toch overleden.

We willen wel weer proberen, gesprek met de gynaecoloog staat gepland. Wat we kunnen verwachten, de extra risico's etc. Vermoedelijk krijg ik dan ook een cerclage en ook medicijnen.

Nu vooral opzoek naar ervaringen uit de praktijk, vandaar ook in prematuur topic geopend.
    En dan gaan we kijken of we er nog eens voor gaan.

15. Keekje

Keekje Actief lid

15 feb 2016
    183
    0
    0
    Jeetje faithful, een kindje verloren dus,
    wat ontzettend heftig. Kan me voorstellen dat je je goed wil laten voorlichten voordat je opnieuw zwanger wil raken en graag voorbeelden uit de praktijk hoort. Helaas kan ik je daar niet mee helpen. Succes!

16. Faithful

Keekje wat lees ik ben je zwanger, gefeliciteerd!!
    Ja het overlijden was erg heftig, gelukkig veel steun uit de omgeving. Maar ervaringen voor een eventuele volgende zwangerschap heb ik gelukkig hier op het forum al.meer informatie /ervaringen gevonden.
    Geniet lekker van je zwangerschap, Fijn dat het zo snel raak is, bij ons toen ook, leuk!!

17. Keekje

Keekje Actief lid

15 feb 2016
    183
    0
    0
    Nou die steun kan je heel hard gebruiken dan denk ik!

Hier 1 positieve test gehad, gisteravond bruine stolsels verloren en vanochtend een negatieve test. Was ook wel te mooi om waar te zijn zo snel :)

18. Faithful

Oh wat jammer, hopelijk is het alsnog snel raak!

19. Pippins

Pippins Actief lid

6 mrt 2016
    231
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een zoontje geboren bij 24+2 (10 wkn IC en daarna 6 wkn high/medium care). Ook oorzaak onbekend. Bij mij zei de gyn in een gesprek wel dat de kans op weer een vroeggeboorte groter is dan bij iemand die geen eerdere prematuur heeft gehad. Ik denk ook groter voor mij dan voor jou omdat de kans op bmm insufficiëntie mogelijk groter zal zijn. Je haalt daardoor veel moeilijk al die 34 weken.
    Dus ik hoop voor je dat dat meevalt!

Wij gaan nu ook voor een tweede. Het houdt mij iig niet tegen met proberen maar ons mannetje doet het ook erg goed.

20. Babystew

Babystew Niet meer actief

Hier bij de eerste bevallen met 29+6, de precieze reden is niet geheel duidelijk maar ik liep wel een aantal dagen met pijnlijke harde buiken en had een blaasontsteking met GBS en de laatste dagen bloederig slijmverlies. Slijmprop ook vroeg verloren. Door al die voortekenen durfden we het nog een tweede keer aan en met proluton injecties, bmh metingen, urinekweken etc is onze tweede dochter blijven zitten tot 37.5 weken. Nu zwanger van de derde en bij deze is het nóg spannender omdat ik een groot hematoom heb gehad in het begin en daardoor de risico's op vroeggeboorte nog meer toenemen. Hoop echt dat onze zoon ook nog een hele tijd blijft zitten.

Deel Deze Pagina