Hoe doen jullie dat?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Mammie83, Jan 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mammie83

Mammie83 Actief lid

Jun 11, 2011
    160
    0
    0
    Den Haag
    Hoi meiden,

Hier even een vraagje. Wij zijn zwanger van onze 3de en ben in Juni uitgerekend.
    Manlief (wat ik echt ronduit schandalig vind, maar goed we leven nou eenmaal in nl :x) heeft maar "recht" op 2 dagen verlof, de dag van bevalling en dag daarna.

Hoe moet je dit als kersverse moeder waarvan er al 2 op school zitten dan gaan oplossen?
    Opa's en oma's werken, kraamzorg doet dat niet, dus eigenlijk wordt er "verwacht" (als je heel zwart/wit kijkt) dat de moeder na 2 dagen dus al zelf in staat is om de kinderen naar school te gaan brengen, waarbij de baby natuurlijk mee moet want die kan niet alleen thuis blijven :$

Waarom wordt hier niet over nagedacht in Nederland, of gaan ze er voor het gemak maar vanuit dat er altijd wel iemand klaar staat om een handje te helpen??

Nu neemt mijn partner een week vrij, omdat het gewoonweg niet anders kan, wat hij ook weer zonde vind, omdat hij nu minder vakantie op kan nemen tijdens de zomervakantie.

Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie dat doen ;)

2. Englishwoman90

Englishwoman90 Niet meer actief

Volgens mij doet de kraamzorg bij ons dat wel?!

Maar goed, ik ben 37 weken zwanger van mijn eerste kindje dus dit is bij mij niet aan de orde...ik zou het dus nog eens goed navragen

3. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Kraamzorg doet dit eigenlijk niet idd. Wij hadden onze schoonmoeder als kraamhulp dus dan is t anders ;) maar er wordt vanuit gegaan dat er altijd wel iemand is die de kids kan halen/brengen.

4. Jalou

Jalou Bekend lid

Feb 5, 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Mammie83 ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Niet alleen vanwege het praktische, maar voor een man is het ook een hele gebeurtenis. Ook hij heeft slapeloze nachten en moet zijn vrouw bijstaan. Ik heb bij de 1e 2 dagen in het ziekenhuisgelegen. Dan ben je thuis en zou je direct weer aan eht werk moeten.

Gelukkig heeft mijn vriend een hele schappelijke werkgever. Hij maakt veel overuren en die kan hij dan allemaal opnemen als het kindje geboren wordt. bij de 1e is hij 1 maand thuis gebleven. Heerlijk vond ik dat. Maar je inderdaad nu met de 2e heb ik wel een extra handje nodig. De 1e was een ks dus toen kon ik ook weinig. Hoop dat het nu een normale bevalling wordt

5. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Het is ook een beetje oneerlijk......tegenwoordig doen papa's hartstikke veel in huis en met de baby, dat ze toch ook minstens twee weken vrij zouden meoten krijgen! Helaas is dat niet zo....
    Hier had mijn man 4 weken vrij genomen: twee vakantie en twee onbetaald, maar dat moet maar kunnen he?
    Kan je geen familie of vrienden inschakelen?

6. guusje99

guusje99 Fanatiek lid

Jul 7, 2009
    1,238
    1
    0
    Financiële dienstverlening
    Noord Brabant
    het kraamverlof voor de partner is 2 dagen na de bevalling dacht ik, bevalling valt namelijk onder calamiteiten verlof of ander kort verlof...zie de website van rijksoverheid.nl of gewoon als je het intikt via google :)

overigens nog steeds schandalig kort ja, ik geloof dat NL 1 van de weinige landen is waarin het zo belabberd is geregeld :p

7. Alita

Alita Niet meer actief

idd belachelijk en ik zou ook niet weten wat te doen straks als er ooit hopelijk een derde komt!

8. Stier11

Stier11 Bekend lid

May 26, 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Het is inderdaad een belachelijke en ouderwetse regeling...
    Je moet ze maar gewoon zelf wegbrengen, je kunt de volgende dag vást wel even met die twee op de fiets, of niet??:(

9. Mamajuli2008

Mamajuli2008 Actief lid

Oct 11, 2011
    295
    4
    18
    NULL
    NULL
    Ja t is echt belachelijk geregeld hier!
    Mijn man heeft in ieder geval 2 week vakantie en afhankelijk van hoe het dan gaat neemt hij nog zorgverlof op ( is 70% salaris)

Nemen jullie mannen ook de kraam week al vrij? Je leest hierover nogal tegenstrijdige adviezen. Natuurlijk is het wel zo prettig als papa ook vrij is die eerste week maar aan de andere kant is het misschien handiger die week op te nemen nadat de kraamzorg weg is... lastig!

10. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    De dag van de bevalling is calamiteiten verlof of iets dergelijks, daarna heb je nog 2 dagen extra verlof.

En de kraamzorg zorgt ook gewoon voor de andere kinderen hoor. Brengt en haalt ze van en naar school etc.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,339
    36,198
    113
    De dag van bevalling is idd calamiteitenverlof, daarna heeft hij nog 2 dagen kraamverlof.

En ja, het is idd belachelijk. Ik krijg waarschijnlijk weer een ks en kan dan zeker de eerste 4/6 weken mijn kinderen niet naar school brengen en halen. Ik mag niet fietsen de eerste tijd en lopend is hier niet te doen en heb geen auto (mag ook niet eerste 6 weken na ks).

Man gaat eerst 2 weken vrij nemen en daarna korter werken.'s middags haalt mijn vader de kinderen waarschijnlijk weer op.

Ja, zorgverlof zou hier ook toch ook voor moeten op te nemen zijn?

12. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Volgens mij zijn het dan idd 3 dagen.
    Ik werk in de kraamzorg en in overleg halen en brengen wij wel kindjes. Mits het op loop- of fietsafstand is.

Hier nog geen schoolgaande kindjes dus dat scheelt.
    Mijn man neemt waarschijnlijk na de kraamweek een week vrij. Ik beval in de zomer en had gehoopt dat hij z'n 3 week vakantie kon hebben in de kraamtijd maar ik geloof dat ze 2 week verplichte bedrijfssluiting hebben in de bouwvak. Dan kan hij daarna nog een week opnemen.

13. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Verschilt per kraambureau volgens mij, je kunt er ook voor kiezen om extra zorg bij te kopen. En anders is het niet anders dan dat je man vrij neemt. Het is helaas hier zo geregeld dat de man inderdaad superweinig recht op verlof heeft. Al hangt dat ook af van de werkgever, mijn mans werkgever doet niet moeilijk (hij heeft dan ook genoeg dagen, vakantie en elke week 2 uur extra opbouw door 38-urig contract), dus blijven er genoeg dagen over. En desnoods is onbetaald verlof ook mogelijk. Hangt dus ook af van werkgever.

Maar ben t met je eens dat de regeling op zich veel beter kan!

14. Kapedi

Kapedi Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,483
    94
    48
    Mijn kraamzorg zou mijn kleine eventueel wel naar de opvang brengen , maar goed dit is aan de overkant van de laan dus ook niet zo ver. Mijn man neemt nu 3 weken vrij, dit is ook gelijk zijn zomervakantie. Bij mijn eerste is hij 5 weken vrij geweest en dat vonden wij ook wel nodig. We hadden een huilbaby dus alle extra uurtjes slaap overdag konden we wel gebruiken. Heb er nog wallen van ;).

Ik denk dat je het eens na moet vragen aan je kraamzorg. Enne ja heel slecht geregeld in Nederland, als vrouw hebben we naast belgie ook de minste dagen. In Zweden zijn ze bijna een jaar vrij. Heerlijk.

15. Bri

Bri Niet meer actief

Hoe we het hier deden? Mijn vriend is zelfstandige. Hij ging acht uur na de geboorte van onze dochter al naar een zakelijke afspraak toe, uiteraard nadat hij had geregeld dat er wel iemand bij mij thuis was (de buurvrouw, totdat de kraamhulp zou komen).
    Hij kon vrij nemen zoveel als hij wilde. Dan kwam er alleen ook minder geld binnen. Natuurlijk was er een buffer, die bevalling kwam niet uit de lucht vallen. Dus hij heeft vrij genomen waar het kon, en gewerkt waar het kon.

2 Dagen is inderdaad niet veel, maar daar kun je rekening mee houden door vakantiedagen op te sparen, of door extra vakantiedagen te kopen.

En voor de rest: we leven in een maatschappij die bij elkaar wordt gehouden door mantelzorgers. Mensen die eventjes of lange tijd zorg op zich nemen voor iemand die dat nodig heeft. Dat kunnen buren zijn, vrienden, familie, anyone. Als je al die zorg betaald zou willen hebben (door betaald verlof, of door vergoedingen voor iedereen die eens wat doet voor een ander) mag je wel een flinke zak met geld opzij zetten voor de belastingaanslag. Want iemand moet dan die rekening oppakken....

Een heel praktische: is er geen buur met kinderen die naar dezelfde school gaan? Kleine moeite om die van jou ook gelijk even mee te nemen.

16. Supi

Supi Fanatiek lid

Sep 12, 2011
    1,523
    8
    38
    Noord-Holland
    Mijn vriend kreeg de dag van de vevalling vrij en één dag erna. Gelukkig ben ik op donderdag bevallen en had hij het weekend met de kraamhulp waarin zij alles aan hem uitlegde.
    Pas toen zij wegging heeft hij een weekje vrij genomen, met de kraamhulp had ik genoeg hulp in huis (eerste kindje) en we vonden het juist lekker om de week erna met zijn drieën te zijn.

Helaas is de nieuwe wetsvoorstel nog niet door de kamer gekomen.
    Vorig jaar hadden we al gehoord dat ze willen invoeren dat de man 10 dagen bevallingsverlof zou krijgen, helaas hebben wij dat niet mogen meemaken, maar hoop dat het in de toekomst nog wel ingevoerd gaat worden.
    In die twee dagen moet je ook nog eens aangifte doen en wij hebben de voogdij enzo moeten regelen, dan ben je ook al een deel van je dag kwijt terwijl je liever van je kind wil genieten als man zijnde (en van je vrouw/vriendin natuurlijk;))

17. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Jan 1, 2008
    4,557
    0
    0
    Mijn meisjes
    Hellevoetsluis
    Hier ook zwanger vd 3e en in juni uitgerekend.
    Mn oudste gaat dan ook naar school.
    Hier neemt vriendlief ook een week vrij na de bevalling, maar vind dat zelf ook wel prettig aangezien wij zo min mogelijk kraamhulp willen en ook niet elke x op onze ouders zitten te wachten.
    Wij vinden het dus gewoon prettig alles samen op te lossen.

18. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

Dec 23, 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Mijn man had na de kraamweek een week vrijgenomen en een paar dagen extra thuisgewerkt, dat kon gelukkig makkelijk bij zijn werkgever. Hij had ook wel ouderschapsverlof kunnen opnemen, maar als je niet bij de overheid werkt is dat onbetaald (niet handig, met net een baby erbij en alle bijkomende kosten vandien) en bovendien werkt hij bij een klein bedrijfje dat niet gemakkelijk iemand missen kan.

19. syrae

syrae Fanatiek lid

May 14, 2011
    2,685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    aangifte valt ook onder ander kort verzuimverlof! dus je krijgt als man de dag van de bevalling, 2 dagen kraamverlof en je mag de tijd die je nodig hebt om aangifte te doen ook nog pakken! ongeveer 3,5 dag dus. (wettelijk zo geregeld)

Kraamverlof hoeft trouwens niet aansluitend op de bevalling te zijn, dit moet binnen 4 weken na de geboorte opgenomen worden en mag niet worden geweigerd.

20. MomQ 2 be

MomQ 2 be Bekend lid

Jan 28, 2012
    532
    0
    0
    Noord Holland
    Vindt het ook ronduit schandalig dat vaders maar 2 dagen verlof hebben hier in nl....en als er vanuit zijn werkplek ook geen ruimte is om uren op te nemen, is dat ook jammer. Misschien heb je vriendinnen, buren of moeders van school die dit een weekje willen overnemen?... misschien een optie voor je? succes iig !

Share This Page