Misschien een hele domme vraag maar ik was even met mijn vriend aan het bespreken hoe we onze bruiloft willen hebben en we waren even in war over hoe alles nou in elkaar steekt en wat precies de 'volgorde' is van de dag . Zo waren we in de war over hoe het precies zat met gasten en wie je waar naartoe neemt. Je goede vrienden en belangrijke familie horen bij de daggasten als het goed is en de overige familie en goede kennissen bij de receptiegasten? (Hoe geef je aan waar ze bij horen?) Alle gasten zijn bij de ceremonie aanwezig? En waar wordt wat gehouden en wat houdt de receptie precies in? We wilden graag het officiële gedeelte houden op een mooie locatie en het diner en 'feest' (voor zover je het een feest kunt noemen, we hoeven geen dj of iets dergelijks) bij mijn ouders in de tuin die daar ideaal voor is. Is het dan het beste als we de ceremonie en receptie houden op de locatie en met alleen de daggasten terug gaan naar mijn ouders voor diner en feest? Het is heel verwarrend allemaal .
wij hadden het zo: kapper e.d. omkleden aanstaande komt me halen foto's naar locatie waar we de ceremonie hadden met aansluitend een borrel en bbq als ik jouw verhaal lees zou ik het zo doen ceremonie met dag gasten aansluitend een receptie op de mooie locatie (op de receptie kan iedereen komen) vervolgens na de receptie met dag gasten richting je ouders voor diner en aansluitend feest. het is jullie bruiloft dus je kan het doen zoals je wil. niks moet alles mag! succes de voorbereiding zijn zo leuk!
Haha je klopt, even wachten tot ze dit topic voorbij ziet komen . Bedankt voor je reactie! Je aanstaande kwam je dus halen in je jurk? Dus hij ziet je niet pas in vol ornaat bij de ceremonie? En alleen de daggasten zijn bij de ceremonie aanwezig? Is het dan niet 'lullig' voor de overige gasten dat ze alleen bij de receptie aanwezig zijn? Ik weet ook niet hoe lang dat normaal duurt, maar we willen het in Limburg vieren en hebben 'receptiegasten' die bijvoorbeeld uit Noord Holland moeten komen. Het is lastig om uit te vogelen in het begin maar inderdaad ook heel leuk om een idee te vormen !
je kan je dag op heel veel verschillende manieren indelen. wij hadden het zo: kapper, visagiste, aankleden enz aanstaande kwam mij ophalen foto reportage ceremonie in stadhuis naar locatie voor borrel, taart en bbq wij hadden alleen daggasten (40 gasten) en we hebben geen feest gegeven maar een bbq tot 21.30. dit ook omdat er 9 kinderen bij waren. ik heb heel veel gehad aan de website trouwforum .nl daar kan je veel informatie vinden over de voorbereidingen en de grote dag
Wij hadden het ongeveer zo In de ochtend kapper, tutten ect. mij man kwam mij bij mijn moeder halen samen met zijn broertje die chauffeur was Omdat we vroeg waren nog wat foto's gemaakt...echte shoot hadden we twee dagen later Om twee uur ongeveer de aankomst bij restaurant waar we de ceremonie hebben gehad met daggasten, rest van de dag hadden we ook daar Koffie en thee met taart samen met de daggasten Receptie met alle gasten Diner met de daggasten tot ongeveer tien uur Daarna lekker naar huis, we zijn beide niet van het feesten
Je zegt ja, lebbert elkaar af, geeft iedereen te eten en te drinken en op de achtergrond speelt een bandje die je eigenlijk verschrikkelijk vindt, maar he, alles voor het bezoek. 's Nachts verheug je je, een tikkeltje zenuwachtig, op die beroemde, spannende huwelijksnacht, wat uiteindelijk precies hetzelfde als altijd is, alleen duurde het een stuk langer voor je naakt was vanwege die veel te ingewikkelde jurk en kapselversiersels. Hahahaha nee sorry grapje, ben niet getrouwd en verheug me er wel enorm op.
Wij hadden het zo. smorgens op tutten. manlief kwam mij ophalen trouwen foto's gebak etc lunch en spelletjes in de middag. daarna eten Feest hadden we 2 weken later + nog een fotoshoot.
Jullie bepalen zelf of je onderscheid maakt tussen daggasten en overige gasten. Daggasten betekent op zich vaak dat deze mensen er 'de hele dag' bij zijn, dus vanaf ophalen van de bruid tot en met het einde van de avond. De 'overige gasten' zijn slecht beperkt aanwezig. Ofwel alleen plechtigheid, of plechtigheid plus receptie of feest of...aan jullie zelf de keuze. In principe is 'de plechtigheid' een gelegenheid waar iedereen heen kan komen. Deze datum/tijd en lokatie zet je op de trouwkaart. Mensen die bij de daggasten horen komen soweiso, anderen komen als ze willen of als jullie dat willen. Het is van oudsher zelfs een openbare gelegenheid en zouden er zelfs vreemden kunnen komen, maar dat gebeurt utieraard nooit Het officiele gedeelte, de huwelijksvoltrekking is in principe op het gemeentehuis, hoewel er tegenwoordig steeds meer gemeentes zijn die bijzondere lokaties hebben aangewezen als trouwlokatie. Denk aan Blijdorp/Dolfinairum, maar ook bepaalde kerkjes, restaurants etc. Maar een standaard trouwlokatie is het stadhuis. Dat geeft gelijk antwoord op je vraag, daar kun je dus geen receptie houden meestal. Standaard volgorde: stadhuis voor de plechtigheid/huwelijksvoltrekking (eventueel inzegening in de kerk) Eerst diner dan receptie of eerst receptie dan diner, afhankelijk van tijdstip feest
Wij hadden het zo: -sochtends kapper en make-up -omkleden -11 uur waren de daggasten bij mijn ouders thuis -11.30 kwam as mij halen met koets -12.30 trrouwen bij gemeentehuis met alles 40 daggasten -13.00 daggasten terug naar mijn ouders thuis om te lunchen en wij fotoshoot -15.00 daggasten en wij naar het restaurant/zalencomplex -17.00 uitgebereid dineren met daggasten -19.30 bruidstaart aansnijden met daggasten -20.30 tot 03.00 hebben we gefeest met 100 personen totaal incl daggasten
Het is jullie feestje dus je moet het doen zoals jullie het leuk vinden! Er zijn geen regels voor. Ik zou wel even nadenken over die gasten van ver. Niet iedereen heeft het er voor over om zo'n eind ervoor te reizen. Ik zou dus overwegen of je daar nog wat voor kunt doen met een klein hapje/broodje oid. Meestal is het zo dat de daggasten uiteraard bij de plechtigheid zijn, maar dat andere gasten ook welkom zijn (vrijblijvend). Jullie geval zou ik dan de borrel/receptie lagen aansluiten op de plechtigheid en daarna met het kleine gezelschap naar de andere lokatie gaan.
Wij hadden: Uitslapen Ik met kindjes om 11.00 naar mijn ouders 12.00 kapper en make up 13.30 man kwam mij ophalen nog wat foto's gemaakt 14.30 ceremonie (iedereen mocht daar ook best bij zijn van ons) 15.30 wij foto's maken daggasten naar locatie voor koffie en cake 17.00 wij terug 17.30 eten 19.15 aansnijden bruidstaart met daggasten 20.30 feest voor overige gasten Geen receptie of iets dergelijks
Komtie dan! Hier gingen we zo; Half zeven kwam de kapster (die tevens ook de visagie deed) Zusjes logeerde hier beide om op de kleine te passen terwijl ik in de makeup zat, dus hun kapster kwam ook hier aan huis. Half tien kwam mijn nichtje om zichzelf aan te kleden (bruidsmeisje) en mijn zusje kleedde mijn zoontje aan en zij ging om tien uur zitten bij de kapster. Tien uur kwamen de fotograaf en videograaf. Half elf kwamen de daggasten (familie, vrienden) en die waren ook uitgenodigd voor de gehele dag trouwens. Dus ook het eten, feest e.d. We hadden hiervoor koffie en broodjes. Elf uur kwam mijn toenmalige (man nu) vriend en die heeft samen met mijn zwager het boeket en de corsages opgehaald en mocht hij mij voor het eerst zien. Die werden ook gelijk uitgedeeld aan iedereen. Had aparte corsages voor de kinderen. Half twaalf stond de limo beneden dus toen gingen we met zijn allen richting diergaarde Blijdorp om om twaalf uur daar aanwezig te zijn. Half één begon de ceremonie. Tot één uur/ kwart over één en de gasten zijn toen naar de feestlocatie vertrokken waar ze konden bowlen vanaf half twee tot en met een uur of half vier. Wij (ik, man, bruidskinderen en ceremoniemeester) zijn foto's gaan maken. Vier uur kwamen wij weer aan op de feestlocatie waar we wat konden drinken en kwart voor vijf eten. (Buffet) Als dessert hadden wij de bruidstaart. Dit tot een uurtje of zeven en was er een uurtje de gelegenheid om wat koffie te drinken, uit te buiken en te kletsen. En rond kwart voor acht kwamen de eerste gasten voor het feest. Bewust geen binnenkomst ofzo gehad, maar gewoon bij het felicitatietafeltje gaan staan. Dit heeft tot negen uur geduurd en hebben doorgefeest tot half één. Dit was laat zat. Iedereen was teut, maar niet vervelend en na zo'n lange dag was ik kapot.
Wij hadden naar iedereen een kaart gestuurd dat we om Half 5 gingen trouwen en dst ze uitgenodigd waren voor t feest om half 8. Bij de daggasten zat er een kaartje in dat ze vanuit stadhuis meteen doorgingen. Wij zijn expres pas om half 5 getrouwd. Toen gingen wij fotos maken en de rest ging naar t zaaltje om te eten. Toen kwamen wij, hebben wat gegeten en om half 8 begon t feest en kwam de rest van de mensen. Toen riep de dj om 8uur om dat we de taart gingeb aansnijden. Dat wilde ik graag met iedereen erbij. Wij hebben geen receptie gehouden.
Heel erg persoonlijk! Doe vooral wat jij graag wil, hebben wij ook gedaan want het is tenslotte jullie dag. Hier alles bij ons thuis, haar en make-up door familie laten doe en niet bij mijn ouderlijk huis zoals heel veel mensen doen. Ook heeft mijn man mij niet van huis opgehaald maar was hij al thuis, gewoon beneden aan het wachten toen wij boven bezig waren. Ik kwam gewoon van de trap lopen en hebben toen in de tuin nog even wat gedronken. De gasten waren wel allemaal al beneden. Daarna met de stoet naar stadhuis voor de plechtigheid en na de plechtigheid wat familie foto's laten maken. Toen zijn de gasten naar ons huis gegaan en hebben wij met de fotograaf in het park foto's gemaakt. En daarna zijn we weer naar huis gereden waar de gasten op ons stonden te wachten. Samen hebben we bij ons thuis taart en de maaltijd gegeten en paar dagen later op zaterdag was er een barbecue feest in een afgehuurde ruimte. Ik heb zoveel mogelijk zelf gedaan, corsages, boeket, make-up, haar. Vond het zelf echt onzinnig om daar bakken met geld aan uit te geven. Kijk niet naar een ander maar kijk naar wat jullie zelf willen, zo krijg je een onvergetelijke dag. Wij hebben het echt helemaal gedaan zoals we dat zelf wilden doen en waren bang voor reactie vooral van mensen die allemaal alles doen zoals het zou moeten maar het viel gelukkig mee. Ik zou het op die manier zeker weer zo doen.
Ochtend: aankleden + tutten. Eind van de ochtend: daggasten komen aan in ons huis, daarna mijn aanstaande. Lunch: met de daggasten lekkere broodjes thuis gegeten. Wij zijn foto's gaan maken, de daggasten naar de stad, waar we ook trouwden. 16.00 zijn we getrouwd. Aanwezigen: daggasten + extra familie en vrienden + enkele onverwachte gasten: superleuk! 17.00 receptie in het restaurant, zelfde gasten 18.30 diner in het restaurant met de daggasten + paar extra vrienden. 24.00 einde diner + natafelen We hadden dus eigenlijk 3 groepen: daggasten, ceremonie + receptie gasten en diner-gasten. Op onze kaart stond ceremonie + receptie. Familie kreeg een briefje erbij met uitleg over de dag, de extra diner gasten kregen een briefje met uitnodiging diner. Het is trouwens best normaal om mensen voor ceremonie + receptie uit te nodigen, niet voor het diner, en wel weer voor het feest. Is wel zo aardig als je dan niet in een uitgestorven dorpje woont, zodat die mensen voor zichzelf wat te eten kunnen regelen. Of je houdt de ceremonie klein en doet de receptie na diner en aansluitend feest. Dan heb je alleen daggasten en avondgasten.