Onze poes plast ineens vaak op de kattenbak ipv erin. Poepen doet ze er wel in. Ik heb er al sinaasappel schillen op gelegd en aluminiumfolie, maar het effect is van korte duur. Sterker nog, het lijkt erger geworden. Wie weet waarom ze dit doet en wat kan ik er tegen doen?
Meestal doen katten dit omdar ze de bak niet schoon genoeg vinden. Een keertje heel goed boenen of vervangen hielp hier
Dat is idd vreemd ja. Wat ik kan verzinnen; -Heb je de bovenkant met chloor schoongemaakt? Ze zeggen dat katten dat lekker vinden en daar juist gaan plassen. -Heeft er een andere kat in de kattenbak geplast? Dat kan een reden zijn, waarom die van jou er niet meer in wil plassen.
Ja dat dachten wij ook, maar ze doet het dus altijd ongeacht of de bak schoon is of bijna schoongemaakt moet worden.
Ja idd. Onze poes is ook nogal kieskeurig en gaat er gerust voor plassen als ze de bak vindt stinken. Of als de kater er net op is geweest. We hebben al een lange tijd 2 bakken, maar lost ook niet alles op.
We hebben idd nog een andere poes, ook een vrouwtje. Ze zitten al 14 jaar met elkaar op een bak. Kan dat ineens veranderen?
Een van onze poezen heeft dit ook wel eens gehad. Bleek dat ze klem had gezeten tussen het klepje en de bak en daardoor bang was geworden. We hebben het klepje er toen tijdelijk uit gehaald en dat heeft gewerkt.
Ik dacht ook aan dat ze er niet meer op durfde maar toen las ik nog eens en poepen durft ze dus nog wel. Kan idd een gezondheidsprobleem zijn, een plasje na laten kijken bij de dierenarts kan misschien meer duidelijkheid geven. Verder heb ik al mijn hele leven katten gehad en ze kunnen echt ineens de raarste dingen doen m.b.t. poepen/plassen zonder duidelijke oorzaak.
hebben het hier ook gehad dat 1 opeens niet meer de bak in ging om te plassen, we hebben toen een open bak erbij gezet en daar ging ze wel plassen. Poepen deed ze nog wel in de bak met deksel. Komt vaker voor dat katten niet in dezelfde bak willen poepen en plassen, dus dat kan het probleem zijn. En daarnaast vond die van ons dus ook het opgesloten zitten niet zo fijn geloof ik. Maar als katten ineens overal gaan plassen kan het ook een blaasontsteking zijn. Maar deze plast nog wel altijd op dezelfde plek?
Inderdaad de kap er eens afhale . En anders is blaasgruis ook nog een reden. Die van mij ging ook buiten de bak plassen. Overigings wel steeds op dezelfde plek. Hij pieste steeds in dezlefde doos met spullen. Ik dacht dat hij het expres deed. Niet dus, hij had blaasgruis. Daarna was het over.
Dat is eigenlijk geen optie, want onze jongste eet met regelmaat een kattenbakkorrel op........ Ik zal het eens proberen als de jongste op bed ligt.
Hier heeft het weghalen van de kap ook geholpen! Het bleek dat een van de katten steeds als ze uit de kattenbak kwam, werd opgewacht door een van de andere katten en dan een pets kreeg. Ze durfde dus niet meer in die 'gesloten' ruimte en ging naast de bak plassen.
Hier hetzelfde probleem gehad. Nu de kap eraf en nergens meer last van... Ze durft ws niet meer in de kattenbak..als je het dak eraf haalt is het probleem opgelost. je kindje kan je weghouden van de kattenbak toch? Gewoon de deur naar de ruimte waar de bak staat dicht doen, als poes moet plassen/poepen gaat ze wel voor de deur zitten en in het gunstgste geval mauwt ze dan ff zodat je haar naar de bak kunt laten gaan.
De kap is er af en vandaag heb ik ze in de bak zien plassen. Hoera! Gelukkig blijft dochterlief er ook redelijk goed vanaf. Bedankt voor jullie reacties.
Dit dus! Dan associëren ze de kattenbak met pijn omdat het pijn doet om te plassen en gaan ze ervoor, erop, ernaast of juist heel ergens anders plassen. Kan je het best zo snel mogelijk even laten checken door de dierenarts, anders is er een kans dat ze dit door gewenning blijft doen ook al is de blaasontsteking over. 1 van mijn katten plast hierdoor namelijk nog steeds op de gangmat voor de deur