Dit jaar verzorg ik de herdertjesviering in de kerk (RK) op kerstavond. Nu werken we al een aantal jaar met hetzelfde boekje, en ik wil eigenlijk wel weer eens wat anders. Op google kom ik qua voorbeeld boekjes niet zo ver. Wie kan me helpen? Groeten
De volgorde van de viering met een toneel stuk met: herbergier, herders en Jozef en Maria. Een opvoering die door de viering heen loopt. Het is elke viering weer een gedoe om genoeg kinderen bereid te vinden helaas. Ik zoek een ander soort viering, met mooie vertellingen. Maar dan liefst een kant en klaar voorbeeld De gezinsvieringen hebben hier jaren op hun gat gelegen, en ik dacht het wel even nieuw leven in te blazen.. nou, ik heb wat op mijn hals gehaald haha.. Maar goed, nu ik er sta wil ik een mooie viering ook!
Mijn oudste heeft vorig jaar meegedaan aan het kerstspel. Bij hun verhaal was het geschreven vanuit het oogpunt van een (volgens mij fictieve) dochter van een van de drie koningen. De tijdsperiode was wel wat ingedikt. Waarom is het moeilijk om kinderen te vinden? Bij ons hadden ze vorig jaar kinderen te over (er kon een hele karavaan gemaakt worden) en ook bij de mis bij mijn schoonouders was het voldoende bevolkt. Je hebt kans dat als je het actief brengt dat je wel weer makkelijker aanwas krijgt. Sowieso staat het hier in de schoolkrantjes van de katholieke basisscholen, dat helpt wel mee denk ik. En het wordt centraal voor de hele stad georganiseerd (bij mijn schoonouders ook) dat zal misschien ook schelen? Ik hoop dat het je lukt, ik vind het echt leuk om met de kinderen naartoe te gaan, terwijl ik verder overtuigd atheïst ben.
Oh ja, misschien eens contact opnemen met kerken om je heen. Als je wil kan ik hard nadenken over de naam van de vereniging van vorig, zij hebben ook een facebook-pagina, dus daar kun je misschien ook wel wat vinden.
Wij gebruiken op school altijd prentenboeken als rode draad. Afgelopen jaar hadden we een prentenboek vanuit het oogpunt van de herbergier. Die was wel erg leuk! Al heb ik geen idee hoe dit boek heet.
Je wil het niet geloven, maar de katholieke school wil niét meewerken. Wij zijn een redelijk klein dorp. School doet niets, dat maakt het érg lastig.