hallo, wie weet hier wat meer over? Ik ben er net achter dat ik zwanger ben maar mijn moeder ligt in t ziekenhuis met waarsc tbc! morgen krijgen we daar de uitslag van! nou ben ik natuurlijk al meerdere keren op bezoek geweest en toen wisten we niet wat ze nou precies had en wist ik ook nog niet dat ik zwanger was. weet iemand misschien wat voor gevolg dit kan hebben? mijn moeder weet t ook nog niet dus als het echt tbc is dan moet ik meteen vertellen dat ik niet meer langs kan komen! hoop dat iemand wat weet hierover! gr girly
Volgens mij kan tbc zelf niet heel veel kwaad voor je kindje, meer voor de persoon zelf. Het is afhankelijk of de tbc bij je moeder open is (en dus ook besmettelijk is) of gesloten is (niet besmettelijk). Wanneer het open tbc is, dan kan je het al lang op hebben gelopen. Daarom zullen familieleden van iemand met tbc ook zelf getest worden op tbc. Vaak loopt iemand met tbc al heel lang rond met de ziekte zonder enige klachten, en kan dus ook lang mensen besmetten zonder het zelf te weten. Hopelijk heeft je moeder geen tbc, want het is echt een rot ziekte ( heb i.v.m. studie te maken gehad met tbc onderzoek, dus ik weet wel wat van de ziekte, maar echt veel van tbc en zwanger zijn weet ik niet)
Eens met de reactie hierboven. Geen levensbedreigende situatie voor je kindje, al kan het wel vroeggeboorte ed veroorzaken. Toch denk ik dat als je moeder open tbc heeft en jij bent nog niet besmet (neg mantoux) dat het zaak is bij je moeder uit de buurt te blijven. Tijdens zwangerschap zijn er maar enkele soorten antibiotica die zonder risico kunnen worden voorgeschreven en het beste is natuurlijk als je helemaal niets hoeft te slikken. Sterkte!
bedankt voor de antwoorden, had zelf gister even het ziekenhuis gebeld om te vragen of het kwaad kan als ik langs kwam. hun zeiden dat het beter is om even weg te blijven totdat we weten of het echt tbc is. kleine kinderen en zwangere mogen er niet bij! rest mag wel langskomen met mondkapje en ze mogen haar niet aanraken! heb gister maar gezegd dat ik niet kon maar als het langer gaat duren moet ik de reden wel vertellen. maar ze is zo ziek, zou fijn zijn als ze eerst ff opknapt! weten jullie hoe lang zoiets duurt?
Tuberculose zwangerschap (Infectieziektebestrijding) Hier kan je wel wat vinden. Ik heb vanuit mijn werk nogal eens met patiënten met (open) TBC te maken gehad. Behandeling van (open) TBC bestaat uit AB gedurende een langere tijd. met behulp van kweken wordt in de gaten gehouden of de behandeling aanslaat. Hoest je moeder veel? Zo niet, dan is de kans op besmetting al wat kleiner. Maar wat ik als ik jou was zeker zou doen is een gesprek aanvragen met de behandelend arts, die kan je ws precies vertellen hoe of wat. Succes, en ik hoop dat je moeder snel opknapt.