Matrashoes huisstofmijt, helpt dat?

Discussion in 'De lounge' started by Female, Sep 1, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Female

Female Niet meer actief

Ik ben allergisch voor huisstofmijt. Ik heb soms dagenlang geen last en dan opeens heb ik weer een 'allergie-dag' en kun je me het eind vd dag opvegen door al het gesnotter en genies.

Ik ben er meer op gaan letten, en het is vooral heel erg als ik wakker wordt en 's avonds naar bed.

Dus waarschijnlijk: matras. Zodra ik 's morgens rechtop zit begint het gesnotter al. Heel vreemd.

Nu weet ik dat er ook matrashoezen zijn speciaal voor huisstofmijt.

Helpt dat?

PS luchten, dekbed openslaan, op 60 graden wassen e.d. doe ik al ;)

2. famke84

famke84 Actief lid

Nov 21, 2007
    279
    0
    0
    verpleegkundige
    Friesland
    Hoes voor je hoofdkussen is meer aan te bevelen...! Je moet eens naar je thuiszorginstantie bellen of je een huisbezoek van een longverpleegkundige kunt krijgen... (moet wel via huisarts). Die komen dan aan huis en kunnen adviezen geven over je allergie en leefomgeving.

Die huisbezoeken heb ik ook altijd gedaan (stage bij longvpk), zijn best nuttig hoor!

3. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Ik had juist op n officiele site gelezen (geloof ik) dat t weinig tot niets uit haald. Mijn man heeft ook huis stofmijt allergie. En in eerste instantie wilden wij die dingen ook aanschaffen.
    Maar dus niet gedaan.
    Zal even mn man vragen waar we dat nou ook weer vandaan gehaald hadden..
    Houd er trouwens ook rekening mee met van wat voor spul je dekens etc gemaakt zijn. En of je een veren kussen oid hebt etc.
    Maar ook je gordijnen en je vloer bedekking.
    En leg bvb je kleding die je aan gehad hebt niet op dezelfde kamer als waar je slaapt.
    Huis stof mijt leeft van huid schilfertjes en ander biologisch "stof". Die dingen blijven beter in katoen als in synthetische zooi hangen. Nou zou ik je katoene lakens bvb niet weg doen. Maar een veren kussen of wollen deken dan weer wel.
    Heb je ook al eens een voedsel allergie test laten doen? De een komt ontzettend vaak voor tegelijk met de hooikoorts bvb. Dus wie weet... Dat zou ook kunnen verklaren waarom je de eene keer meer last hebt als de andere ;)

4. dreames

dreames VIP lid

Dec 9, 2007
    7,813
    4,057
    113
    Je kan je matras ook strijken (tip die ik heb gezien bij hoe schoon is jou huis). Theedoek op je matras en dan zo het hele matras strijken want daar schijnen ze dood van te gaan.
    Overigens geen idee of het helpt want ik ben zelf niet allergisch. Maar die tip heb ik toevallig onthouden.

5. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Mn vent ziet me aan komen...normaal strijk ik alleen t hoog nodige...en nu ben ik ons matras aan t strijken :)
    Maarja als t helpt.
    Hoe heet moet/mag dat dan? Weet je dat nog?

6. Joyce1983

Joyce1983 VIP lid

Feb 8, 2008
    6,688
    0
    36
    Hoi Female,

Mijn mannetje heeft er ook last van.. Hij had eerst ook eentje om zijn kussen geloof ik, maar dat hielp niet goed genoeg.. We hebben nu dus eentje om het matras heen en hij heeft er niet meer eentje om het kussen, en het gaat prima! Dus ik zou voor het matrashoesje gaan.. En als je het kussenhoesje er bij kan krijgen, zeker er voor gaan.. Baat het niet dan schaat het niet.. Toch?

7. lovelyengeltje

lovelyengeltje Fanatiek lid

Jul 8, 2008
    2,561
    0
    0
    Friesland
    ik heb een hoes voor om mn kussen, matras en dekbed.

heb ik toen allemaal van de verzekering terug gekregen(weet niet meer hoeveel jaar dat geleden is)
    maar het hielp bij mij wel.
    oh ja en ipv vloerbedekking vinyl nemen of iets dergelijks.
    en stoffen gordijnen omwisselen voor iets waar minder huisstofmijt in kan zitten.
    en het gaat niet om die huisstofmijt maar om de poepjes van de huisstofmijt.
    daar zijn de meeste mensen allergisch voor.

8. Lilith

Lilith Fanatiek lid

Feb 6, 2006
    1,848
    0
    36
    Ik ben heel erg allergisch voor stof en kan niet zonder de hoes om mijn kussen. Als ik ergens anders slaap gaat mijn eigen kussen dus altijd mee.

Verder nog wat tips:

- holle vezel dekbedden en kussens
    - vaak stoffen en stofzuigen
    - bed overdag niet opmaken maar openleggen
    - ramen overdag open en 's nachts op een kier
    - geen vloerbedekking

9. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    www.caracair.nl

Wij hebben ze ook en het scheelt zeker een hoop hier. Ik hoef geen medicijnen meer te gebruiken. 's morgens nog wel snotterig maar niet meer zo dat ik er 's nachts ook wakker van lig. Voor mn mannetje helpt het niet, maar hij heeft ook behoorlijk astma.

Je kunt gewoon naar je ha gaan en een briefje vragen. Dan kun je ze gewoon bij bovenstaande site bestellen en krijg je ze als het goed is vergoed.
    Ze zijn best duur namelijk.

10. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

Jun 3, 2008
    3,425
    1
    0
    Ik heb ook een verschrikkelijke huismijtallergie. Mijn allergie uit zich voornamelijk in huidproblemen.
    Sinds 2 jaar heb ik die hoezen om de kussens, de matrassen en het dekbed. Ik zou niet meer zonder willen.
    Je moet ook elke week je beddegoed verwisselen en dan je matrassen uitzuigen. (wij hebben een dyson stofzuiger met doorzichtige stofbak en je wil niet weten wat er dan allemaal uit je matras komt...)
    Ik heb die hoezen via de ziektekostenverzekering gehaald (wel met een verwijzing van mijn dermatoloog)

11. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

Jun 3, 2008
    3,425
    1
    0
    Dit gaat van je eigen bijdrage / no claim af (dus tot op zekeren hoogte moet je ze zelf betalen, maar als je er veel baat bij hebt is het het waard (vind ik)

12. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hier ook voor matras, kussen en dekbed. En omdat beide dochters nu samen slapen voor beide bedden een pakket nodig. Maar met zeer goed resultaat!

Kwebbel

13. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Hier ook erg veel last van gehad, totdat ik de hoezen kreeg. Voor mij is de matrashoes het meest belangrijk, daar wonen ontzettend veel huisstofmijten! Sinds ik een syntetisch kussen en dekbed heb, hoef ik daar geen hoezen meer omheen.

Ik heb trouwens wel meer last wanneer ik heb gestofzuigd in de slaapkamer. Dan gaan ze dwarrelen...goede reden om manlief te laten stofzuigen!

14. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

Jun 3, 2008
    3,425
    1
    0
    Dat heb ik ook! Eigenlijk mag ik ook zelf de slaapkamer niet meer schoonmaken (beddegoed vervangen dus ook niet).
    Als ik het wel zelf doe dan doe ik het alsvolgt;
    * Trek iets aan met lange mouwen.
    * Neem eerst alles af (nachtkastjes / bedrand / vensterbank etc) met een vochtige doek (gaat het allemaal niet zo dwarrelen!)
    * Dan de vloer stofzuigen
    * Het beddegoed afhalen
    * Matrassen / kussens uitzuigen
    * Nieuw beddegoed omdoen
    * Bed openleggen en de kamer nog even laten luchten

Ga nooit je beddegoed vlak voor bedtijd vervangen, dan dwarrelt er veel te veel stof in de rondte. Mij is geadviseerd om het minimaal 30 minuten te laten rusten voordat je je bed inkruipt!

15. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

Oct 23, 2006
    2,055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    De matras- en kussenhoezen helpen zeker. Ik had eczeem door de huisstofmijt op mijn benen. Ik heb sowieso altijd eczeem maar niet daar ;). Sinds ik die hoezen heb is 't weg. En je krijgt het vergoedt.

16. Female

Female Niet meer actief

Erg bedankt voor jullie antwoorden!
    Ik denk dat we toch voor de matrashoezen gaan.
    Onze kussens kan ik nl al wassen op 60 graden (de temp. die huisstofmijt niet overleeft.)
    En anders 24 uur in de vriezer en dan op lage temp. wassen
    Hoor minder goede, maar ook veel goede verhalen over de hoezen, dus proberen kan geen kwaad.

Matras zuigen is ook een goede tip!

Alle andere tips hebben mijn geheugen weer even flink opgefrist, thanx!

PS gelukkig hebben we overal laminaat

Ik ga internet even afstruinen, zien waar ze nog relatief goedkoop zijn
    (Denk dat ik het niet vergoed krijg, woon niet in NL en is hier natuurlijk weer anders ;) )

17. Female

Female Niet meer actief

Nog even een vraagje:
    Ik lees dat een matrashoes voorkomt dat de huisstofmijten in je matras gaan zitten.
    Maar die zitten er natuurlijk al in.
    Dus is het ook zo dat de huisstofmijt die in je matras zit, tegen wordt gehouden als je er een hoes omheen doet?

18. Female

Female Niet meer actief

En nóg iets... :oops:
    Wij hebben 2 losse matrassen.
    Maar ik kan toch ook gewoon 1 2-pers. hoes nemen ipv 2 losse?

19. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Volgens mij komen ze er idd niet meer doorheen. Ik denk alleen niet dat de beestje in je matras echt snel dood zijn. De hoes zit ook volledig om je matras heen. Je mag de hoezen ook maar maximaal 2x per jaar wassen geloof ik.

20. Eva1983

Eva1983 VIP lid

Sep 2, 2007
    9,025
    2
    38
    Mijn vriend heeft ook huisstofmijt allergie ( wel een wat lichte vorm) en wij hebben sinds 5 jaar die hoezen en het scheelt echt enorm veel niezen etc. Toen werden ze volledig vergoed, hoe dat nu zit weet ik niet.

Share This Page