Ik hoorde laatst van iemand dat het ongezond is voor een kindje om in een pas gebouwd huis te wonen. Ik heb er verder niet veel over kunnen vinden (google, dit forum), maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het waar is. Ik heb wel een artikel gevonden waarin staat dat een nieuwe babykamer ongezond is, omdat er allemaal gevaarlijke stoffen in het materiaal zitten. Maar gaat dit dan ook op voor nieuwe woningen? Wij gaan straks denk ik een probleem krijgen, als dit waar is. Ons huis wordt pas aan het einde van dit jaar opgeleverd en dan moeten er nog een aantal andere dingen gebeuren, zoals de vloeren, badkamer en keuken installeren, verven, etc. Ik ben nu nog niet zwanger, maar dat kan wel elk moment het geval zijn. Hoe moeten we dat dan doen als we in December over kunnen en we hebben dan een kleine? Of moeten we daarvoor nog een paar maanden in ons huurhuis blijven wonen (dubbele lasten!) tot het huis gezond genoeg is?
Gewoon verhuizen natuurlijk! Het is toch van de gekke om een paar maanden op dubbele lasten te gaan zitten omdat iemand iets roept over ongezonde nieuwbouwhuizen. Ik heb dit echt nog nooit gehoord.
Ik werk in de nieuwbouw vastgoedsector en ik heb er nog nooit van gehoord! Wil niet zeggen dat het dan niet zo is, maar ik vind dit zeeeeer twijfelachtig. Dat er niet veel te vinden is op internet bewijst dat denk ik wel. Als het nl. wel schadelijk zou zijn dan zou zoiets heftigs algemeen bekend zijn. Ik zou me hierom geen zorgen maken. Wat je wel moet doen is goed ventileren. In een net opgeleverd huis zit nog veel vocht wat uit de bouwmuren moet trekken. Dat duurt een jaar, max twee jaar. Omdat de huizen zo goed geisoleerd zijn is er geen natuurlijke ventilatie zoals kiertjes. De ventilatie wordt vaak mechanisch geregeld dus men denkt dat dat afdoende is. Maar dat is het niet, regelmatig luchten en ventilatieroosters open zetten is belangrijk.
Hier zijn wij verhuisd naar een nieuwbouwwoning toen Tobe 3 weken oud was. Ik moet wel zeggen dat we wel nog onwijs veel last hebben van bouwstof. VEEEEEL ventileren/luchten dus! Wij hebben balansventilatie in onze woning en omdat we dus een kleintje hebben, vervangen we de filters wel extra vaak (1 keer per 1,5 maand ipv de aanbevolen 1 keer per half jaar). Ook zuig ik bewust heel vaak zodat we de stof zoveel mogelijk te lijf gaan. De eerste dagen was het hier nog onwijs stoffig, maar het begint al minder te worden. Vanwege die bouwstof zal het denk ik niet heel gezond zijn, maar lijkt mij sterk dat je kleintje daar echt wat aan over houdt. Tenzij je kind een astmatische aanleg heeft. Maar goed, goed schoonhouden dus