Vrienden naar huis sturen met de mededeling dat we gaan eten?!? Het zou niet in mijn opkomen. Als er weinig vlees is gewoon creatief zijn. Een eitje erbij, ff snel een pannetje soep koken, salade in elkaar flansen, een tzaziki dip maken, een paar afbakbroodjes of anders geroosterd broodjes en de tafel staat vol. Een kwartiertje werk en tig mensen kunnen mee eten.
Vroeger deed ik het inderdaad ook altijd... mensen iets aanbieden terwijl ik ze niet eens aardig vond of ze helemaal niet kende. En dan vervolgens maar wachten tot ze weer vertrekken of hopen dat ze het aanbod afslaan hahaha. Ik kon vroeger ook altijd erg moeilijk 'nee' zeggen. Als iemand vroeg of ik iets wilde doen zei ik standaard ja, ongeacht hoeveel tijd en energie het me kostte en of ik het überhaupt zag zitten om het te doen. Vaak werd ik dan ook nog teleurgesteld Want andersom zouden diezelfde personen het nooit voor me doen! Tegenwoordig ben ik gewoon harder. Maar daar heb ik zelf wel echt aan moeten wennen. Eerst had ik nog het gevoel dat ik dan een reden of excuus moest verzinnen. Zo van 'ik had je graag uitgenodigd maar er is niet genoeg' of 'nee dat kan ik niet voor je doen want...' Tot ik tot het besef kwam dat ik niemand een verklaring verschuldigd ben! Dus ook als iemand vraagt of ik iets voor hem/haar wil doen dan kan ik heel makkelijk nee zeggen. En dat voelt heerlijk Moet zeggen dat we qua eten en dergelijke ook vaak precies genoeg koken voor ons gezin. We koken voor 2 dagen dus als op dag 1 iemand mee wil eten dan moet ik speciaal langs de winkel of ik heb op dag 2 niet genoeg voor iedereen!
Haha dan zou hij niet eens mee eten. Een ei of een broodje. Haha Goed bedoeld hoor maar dan zou hij zelf passen
@yessie, Hoe kun je op dag 1 weten of je dag 2 grote trek hebt of niet? Je kunt toch niet zo afgepast koken? Wij houden altijd over (als er niemand onverwachts langskomt) en dat wordt dan vaak de volgende dag middags als onderdeel van de lunch gegeten of als extra bij de volgende avond maaltijd.
Het vlees wordt uiteraard gedeeld. Sorry maar ik vind het maar raar. Als vrienden bij ons blijven eten, gaat dat om de gezelligheid en niet om datgene wat er op hun bord ligt. Wat we hebben delen we en kunnen we eventueel uitbreiden met wat brood, salade, rauwkost, dips, etc.
Hier heb ik toch echt niet zomaar afbakbrood, soep of ingrediënten voor een salade in huis. Ik koop in de winkel wat wij twee eten. Voor één of twee dagen. Dus ja, iemand die hier onaangekondigd staat rond etenstijd die wijs ik probleemloos de weg naar 't plaatselijk frituur (snackbar) of de afhaalchinees. Vrienden of familie mogen hier rustig blijven eten. Maar dan wel op een moment dat dat afgesproken is en ik voldoende eten in huis heb. Omdat het misschien 3 keer op een jaar voorvalt, doen we 't dan ineens ook uitgebreider (gourmetstel bovenhalen, manlief zelf pizza laten maken, aperitiefje met hapjes vooraf, ...). Ook bij mijn vrienden en familie gaat het zo. Mee-eten geen probleem, maar zeg het op voorhand.
Het is inderdaad ook voor jezelf grenzen stellen en harder worden. Familie en vrienden kunnen hier bijna altijd mee eten hoor. Ik ben niet zo'n lompe hork dat iedereen hier uitdroogt/uithongerd en dat weten ze ook. Desnoods bestellen we pizza bij. Maar op het moment dat ik er echt geen zin in heb. (Zoals eerder beschreven situatie) En er niet op gerekend heb (en dus geen zin heb om de vriezer weer open te trekken en een hoop extra moeite te doen of kosten te maken van de italiaan) dan zijn we dus lomp en kiezen we voor ons zelf door met zijn 2e te eten.
Natuurlijk Ik vind het ook gezellig als ik mee eters heb. En dan maak ik er een feestje van. En het kan ook bijna altijd. Maar ik vind dat ik ook mijn eigen grenzen mag stellen als het een keertje niet kan En daar hoef ik bij vrienden toch zeker geen verantwoording voor af te leggen?
Tja ik heb het ook weleens gehad maar dan met een (inmiddels oude) vriend. Aardige man maar werkloos en weet niet hoe hij zijn dag moet invullen. Komt om 13 uur uit bed rollen en zit dan de hele dag op de bank. Dus hij is blij met elk verzetje en komt het liefst 3 keer per week op de koffie waarbij hij de hele middag blijft plakken. Zo dus ook een keer tegen etenstijd. Om 14 uur zat hij al bij mij en om 17 uur kwam mijn man thuis. 'S avonds moest hij ook nog weg dus ik wilde op tijd eten. Die vriend bleef gewoon zitten, ook na meerdere hints dat wij gingen eten. Op een gegeven moment stond hij op en ik dacht dat hij eindelijk weg zou gaan. Maar helaas hij ging roken in de tuin..! Dus manlief en ik eten en dat voelde zo ongemakkelijk! Uiteindelijk gezegd dat mijn man weg moest en koffietijd voorbij was. En nog steeds bleef hij gewoon zitten! Van ellende ben ik uiteindelijk met mijn man meegegaan zodat hij eindelijk op zou donderen.. pffffffff best wel erg onbeschoft vind ik.
Wil je nu echt beweren dat julie geen rauwkost e.d. standaard in huis hebben? Tomaat, komkommer, paprika, ui en je hebt een frisse rauwkost salade. Tomaat, ui, paprika in de hakmolen. Beetje tomatenpuree en chili vlokken erin en je hebt een lekkere salsa dip. Yogurt met komkommer en gedroogde munt en je hebt tzaziki. Uitje aanfruiten, beetje tomatenpasta erbij, gekookt water, bouillonblokje, vermicelli en je hebt een lekkere soep. Een paar geroosterde broodjes erbij en smullen maar. Ik mag toch aannemen dat Er in ieder huishouden toch wel tomaten en uien aanwezig zijn?
Wij hebben altijd wel vlees,rijst en iets voor salade in huis dus mensen kunnen altijd blijven eten al weet ik t liever van te voren.wanr dan wil ik uitgebreider koken. Van de zomer toen het zo warm was heb ik werklui voorzien van een frisdrank en ijsjes ook werklui die iets kwamen brengen en flinke trap opmoesten iets aangeboden Als ze iets in huis moeten doen bied ik ook.altijd wat aan.
We eten altijd wel vrij veel dezelfde hoeveelheden... Er blijft wel eens een aardappeltje of zo over maar niet genoeg voor 1 persoon om echt goed van te eten! We koken ook heel bewust voor 2 dagen omdat we om de dag werken/vrij zijn. Op een werkdag hoeven we daardoor alleen even op te warmen of op te bakken en zijn we altijd mooi voor bedtijd klaar. Iemand zou dus wel onverwachts mee kunnen eten maar dan zou ik de (werk)dag erna alsnog moeten koken, waar ik dan veelal geen zin in heb omdat het dan al snel te laat wordt. @ uien, tomaten, e.d.: dat is eigenlijk niet iets wat wij standaard in huis hebben. Vaak wel maar vaak ook niet. De grote boodschappen worden maandelijks gehaald, de verse boodschappen 1 a 2 wekelijks (afhankelijk of het ingevroren kan worden). Ik hou van plannen en vooraf bedenken wat we zoal gaan eten Het principe van eten met elkaar delen (wat hiervoor al een aantal keren genoemd werd) snap ik op zich wel maar dat houdt voor ons dus wel in dat we op andere dagen extra moeten koken of zelf niet voldoende eten. We zijn geen grote eters dan blijft er niet veel meer over Als iemand onverwacht mee wil eten betekent dat voor groente dus vaak een ritje supermarkt, iets wat ik met 2 kids (en mijn dikke buik) last-minute niet altijd leuk vind Overigens vind ik het totaal niet erg dat mensen mee-eten hoor maar dan wil ik ze wel iets leuks/lekkers voorschotelen in plaats van een bak met de groente van gisteren in de magnetron schuiven Zelf vinden we dat fijn maar voor gasten wil je toch vaak iets extra's doen.
Wat een rare aanname? Hier hebben we dat niet standaard in huis nee. Ik maak een weekmenu en naar aanleiding van dat menu doe ik boodschappen. Ik ben de enige die tomaat lust dus dat eten we nooit. Ja ik 1x per 2 weken ofzo.
Ik heb laatst mijn zwager wel uit huis geschopt. Mijn man hield zijn verjaardag, maar het was een hele drukke periode en we waren aan het eind van de avond moe. De rest van de visite hield daar wel rekening mee en ging niet al te laat weg... Maar mijn zwager bleef zitten. En zelfs toen ik op een gegeven moment dingen ging opruimen verrekte hij geen poot (heerlijk toch zo'n bord voor je kop ) Toen heb ik hem toch vriendelijk maar dwingend gezegd dat het tijd was om naar huis te gaan. En AH-bezorgers koffie aanbieden? Neu, dat gaat wel wat ver. Wel de tegelleggers die onze tuin hebben gedaan van het zomer. Kleine tip: geef niet de hele koektrommel, want alle inhoud gaat op
Nope, hier echt niet standaard in huis, want dan ligt het te verpieteren in de koelkast. En kunnen we het na een tijd gewoon wegsmijten. Alleen gewone uien in huis, want die worden niet zo snel slecht. Bovendien ... ik woon 50 km van mijn ouders en van mijn beste - en zowat enige - vriendin. Wij springen dus nooit / zelden "even" binnen bij elkaar. En al helemaal niet hier (ik ga bijna altijd naar daar).