Hallo, Afgelopen zondag is mijn dochter 2 jaar geworden en drinkt nog steeds 3 keer per dag bij mij. 's Ochtends, voor het middagslaapje en 's avonds voor het slapen gaan. Dit zijn voor haar echt rust momenten en ik leg haar dan (bijna) altijd lekker doezelend maar wel nog meestal wakker in haar bedje. Hoe kan ik nou het beste afbouwen, zonder dat ik dadelijk een gestreste dochter heb die niet wilt slapen. Bij mijn zoontje heb ik dit namelijk niet gehad die vond het na 14 maanden goed geweest en ik stiekem ook want ik was zwanger van mijn dochter en het was allemaal extra gevoelig. Zou het een optie zijn om haar dan wat warme melk voor het slapen te geven of niet? Ik vind het zelf ook wel moeilijk aan de ene kant bind ik het goed geweest en wil ik ook wel weer eens een glaasje wijn drinken maar aan de andere kant geniet ik ook nog wel van deze momenten op de dag.
Gewoon proberen. Begin met 1 voeding, bijvoorbeeld de ochtendvoeding: wees het moment voor door al op te zijn, aangekleed etc. Bied een ontbijtje aan. Maak het interessant en gezellig zodat het moment om te voeden inderdaad niet meer in de aandacht is. Wanneer je de middag als eerste wilt laten vallen, bespreek dit dan ook met haar. Evt. belonen door extra verhaaltje, knuffels, etc. Warme melk kun je proberen, je bent dan wel een vervanging van gedrag aan het aanbieden ipv het afwennen, op zich niets mis mee, maar wees het je bewust. Wanneer de middag goed gaat, dan de avond afbouwen. misschien dat je partner kan helpen bij het daadwerkelijk in bed leggen, dat nodigt minder uit tot willen drinken misschien. Of je oudere zoontje: samen boekje lezen, steun aan elkaar vinden? Je kunt ook kiezen de ochtend als laatste nog aan te houden natuurlijk... Veel succes!