Ik herken de kapsels en crocs ook totaal niet. In mijn geboorte dorp niet en ook niet waar wij gaan wonen. Je moet eens zien hoe ze er in Beverwijk er bij lopen. Denk dat het niet persee aan de omgeving/ dorp ligt maar aan de mensen.
Ik heb de stap gemaakt een aantal jaren terug en ben na 3 jaar weer terug gevlucht. Ik heb op tig verschillende plekken gewoond en me altijd prima thuis kunnen voelen, maar Twente kon ik echt niet aarden... Ik ben behoorlijk direct en vond de mensen nogal achterbaks. Sociaal zijn ze met elkaar, maar je komt er niet tussen. Ik was echt diep ongelukkig daar, ik paste er echt niet tussen. Gelukkig nu wel weer m'n plekje gevonden. Maar ik ken genoeg mensen die het juist heerlijk vinden daar, dus je zult het echt zelf moeten ervaren of je er past.
Ik ben in Twente geboren, heb er 14 jaar gewoond. Ik vond het verschrikkelijk. Ik was anders omdat ik niet met het Twentse accent kon en wilde praten en sowieso vond ik het een schijnheilig gedoe wat hier al eerder genoemd is. Ik kon er geen vrienden maken, op een ander meisje na die er ook niet vandaan kwam. Toen ik 14 was zijn wij verhuisd naar een kleine stad tussen Arnhem en Winterswijk. Hier werd ik wel geaccepteerd. Vriendelijke mensen hier en een stuk minder schijnheilig. Al heb je die er ook wel tussen zitten hoor. Mocht je richting het oosten willen dan is deze regio misschien ook nog iets om te bekijken.
Ik ben van het midden naar twente verhuisd voor de liefde. Maar man...ik vond en vind het best moeilijk om me hier thuis te voelen. Eerst woonden we in een dorp. Nu in een grote stad. Daar voel ik me al een stuk fijner. (Ookal ben ik in een dorp opgegroeid) Almelo/Hengelo zou ik zelf nooit willen wonen. Ik heb ook een aantal jaar in Arnhem gewoond. Arnhem eo is ook prettig wonen vind ik.
Ik ben van omgeving Arnhem verhuisd naar Enschede. Enschede is een stad met redelijk wat import. Mijn man kwam uit deze omgeving en dat maakte het wel makkelijker om contacten te maken. Wat ik fijn vond in deze omgeving is de no-nonsens houding, mensen zijn behulpzaam en er is een wij gevoel ipv ik. Toch zijn we weer verhuisd en daar heb ik geen spijt van. Het is niet veel verder ( ruim een half uur) maar het verschil is er wel. Wat ik vervelend vond aan Enschede is dat het zo ver van alles vandaag lag. Ik voelde me opgesloten. Dat heb ik vanaf hier een stuk minder.
Zo zijn mijn ouders en mijn oudste zus ook. En dan zeggen ze dat tegen mij, maar ik ken dus echt maar heel weinig mensen. Ik eoon nu in een ander dorp dan waar ik ben opgegroeid, maar in beide dorpen ken ik weinig mensen. Misschien verandert dat als ik ouder wordt en mijn kinderen naar school gaan. Als ik mensen spreek en zeg dat mijn ouders in het huis van die en die wonen, weten ze precies waar ze wonen. En dan weten ze ook veel over mijn ouders te vertellen. Dat ins kent ins klopt dus wel, maar voor mij niet. Ik denk dat dat meer bij de oudere generatie hoort.
Ik heb mijn lagere en middelbare school in Enschede doorgebracht en heb een hele leuke tijd gehad maar als kind ben je ook niet bewust van bepaalde regionale dingen denk ik. mijn moeder vond het overigens daar helemaal niet leuk en die had op heel veel andere plaatsen wel haar draai gevonden. Als ik er bij heel grote uitzondering nog wel eens ben denk ik wel wat heerlijk rustig hier
ik ben een echte twentenaar en veel dingen die je hier hoort kloppen wel sommige ook niet. ik vind dat we hier juist heel recht voor de raap zijn. nadeel voor mensen die uit de grote steden komen is dat de oude garde dat allemaal maar raar en over the top vind. hier heerst echt doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. als je dan met extravagante dingen loopt etc wordt al gauw gezegd typisch westerlingen moeten altijd opvallen... ik weet niet hoe je er tussen komt omdat ik hier geboren ben maar ben paar keer verhuisd en nooit moeite mee gehad. zolang mensen het idee hebben dat je normaal doet is het prima denk ik voordeel vind ik dat mensen hier echt wat voor elkaar over hebben. ik weet niet hoe dat verderop is in het land. vind persoonlijk ( don't shoot me) de mensen hier wat ingetogener en vriendelijker. als ik hier eens een foutje maak in het verkeer wordt er een keer gezwaaid of gelachen ipv meteen een grote mond naar elkaar ook is het rustiger qua verkeer etc vind ik voor de kids wel een voordeel
Leuk al die reacties! Ik kom zelf uit een klein dorp, maar de sfeer daar beviel me niet. Vooral erg roddelachtig eigenlijk en verder afstandelijk en koud. Wat ik hoor, is inderdaad juist dat de mensen in Twente, wat nuchterder zijn, niet zo snel aangebrand en wat directer. Ik vind juist hier in de stad ( ik woon nu in den Haag) Dat je er niet tussenkomt; ik ken nauwelijks mensen uit de buurt hier, elkaar gedag zeggen doen ze hier ECHT niet. Wat moest ik wennen, toen ik vanuit mijn dorp hierheen ging :') Wij zijn als mensen vrij op onszelf gesteld, ik hoef niet de deur bij elkaar plat te lopen, maar vind een praatje op straat en een handje helpen of een bakkie doen bij mn eenzame buurman dan weer wel fijn, een beetje aansluiting!
Ik ben dan als mens, en wij als gezin wel weer een geval apart. Ik hou wel van een beetje alternatief, ik denk vaak anders dan gemiddeld en ik en mijn man hebben een groot leeftijdsverschil; echt doorsnee mensen zou ik ons niet noemen, maar kijk niemand anders ooit raar aan op hoe hij of zij is. Ik laat iedereen gewoon graag in zijn waarde en verwacht een beetje het zelfde terug....
EN er moet werk te vinden zijn. Ik werk in de zorg als verpleegkundige, ben wel op zoek naar iets anders maargoed, om te beginnen dus altijd wel werk ( thuiszorg, verpleeghuis oid, dan kan ik vanaf daar altijd verder kijken) Maar mijn man is leraar geschiedenis... Als we de plannen doorzetten gaat hij alle scholen waar hij zou willen werken maar een open sollicitatie sturen..!
Op zich is er als leraar overal in Nederland wel werk te vinden, maar geschiedenis is natuurlijk niet echt een tekortvak. Komt vast wel iets voorbij!
Haha, nouja crocs en gekke kapsels zouden nog te overzien zijn hoor Kan ik wel mee leven. En het is niet de andere kant van de wereld... het is 2,5 uurtjes hier vandaan maar eigenlijk. Meer mensen nog met ervaringen, tips?
Ik ben juist andersom van het oosten tijdelijk naar het westen gegaan en was heel blij weer terug te zijn in Twente. De verschillen merkte ik bewijze van al op het station. Voorbeeld: aantal jaar geleden heb ik een keer autopech gehad midden in een woonwijk in Den Haag, mensen keken mij aan en reden door. Hetzelfde is mij ook ooit hier gebeurd, meerdere mensen stopten om te vragen of ik hulp nodig had. Enige nadeel is wel de afstand naar de grote steden/ schiphol etc maar eigenlijk valt dat ook wel mee aangezien we in een klein kikkerlandje wonen .
Ja, zo denk ik ook ja... nu klinkt het ver weg maar in NL is eigenlijk maar weinig ver weg toch? Oooh wat spannend, haha. Ik hoop echt dat we het allemaal door kunnen zetten <3