Wat vinden jullie hier nou van? Ik heb echt begrip voor situaties en er speelt natuurlijk veel. Soms niet eigen schuld dat het zo ver is gekomen. Maar ik struikel toch ook wel over bepaalde zaken Hoe kan je nu beslissen om thuis te blijven bij je kind, terwijl je al enorme schulden hebt, dan 3 kinderen krijgen, man ook in de uitkering. Al jaren in de bijstand. Beide niet werken. Zoveel roken. En zo nog wat zaken Benieuwd naar jullie meningen
Tja... dat is het lastige. Wanneer je schulden hebt, liggen je keuzes echt onder een vergrootglas. Hier ook schulden gehad (niet onze fout, wel fout van de belastingdienst) maar ik merk toch dat zowat iedere keuze dan wordt bekritiseerd. En wij deden het volgens mij best goed: geen auto (wat wilde zeggen dat mijn man meerdere uren per dag van en naar werk fietste), niet op vakantie, geen huisdieren, niet uiteten, niet roken/geen alcohol, waren echt budgetfreaks, repareerden en maakten zoveel mogelijk zelf. Maar ja, ook wij gingen sporadisch een dagje iets leuk doen als gezin, zul je net zien dat daar dan weer kritiek op kwam, want die paar euro konden we toch wel beter besteden... Nu ben ik ook echt wel anti roken en huisdieren nemen/houden wanneer je in de schulden zit snap ik totaal niet, maar ik begrijp wel dat mensen bepaalde keuzes niet meer kunnen overzien wanneer je langdurig in dergelijke situaties zit (stress!). Daarom vind ik zo'n initiatief als schuldhulpmaatjes wat er tegenwoordig is ook heel goed, zij hebben namelijk dat stukje overzicht wel. Edit: het programma heb ik overigens niet gezien.
Tja, dat blijven roken..... ik ben geen roker, maar volgens mij is juist stress een reden om niet te kunnen stoppen. Dat vraagt flink wat van je doorzettingsvermogen. En als je met (geld)zorgen zit kan ik me voorstellen dat dat niet lukt. Huisdieren: ik heb iemand eens horen zeggen (op tv) dat door het gebrek aan geld hij al zijn vrienden verloor, maar er een wax die hem trouw bleef: zijn hond! Ga je die dan wegdoen? Ik was heel erg verbaasd dat dat ene stel echt totaal geen benul had van wat er binnenkwam en wat er uitging. Zeker als je met geldproblemen zit ga je daar toch beter naar kijken? Zoals ze zelf zei: Ze zijn op financieel gebied echt nog kinderen. Leven in totale onwetendheid. Ik begrijp ook veel keuzes niet, maar dat komt denk ik ook doordat ik totaal geen idee heb hoe het is om dag in dag uit met zulke grote geldzorgen te maken te hebben. Als ik zo naar de deelnemers kijk denk ik dat het totaal verlammend werkt. Je kunt geen goede beslissingen meer nemen.
Het is ook bewezen dat bij langdurige geldzorgen er een negatief effect is op het IQ. En dat juist daardoor vaak impulsief dingen besloten worden, zonder na te denken over de effecten op langere termijn.
En mss was bij sommigen dit al het probleem vooraf ook? Dat maakt het al bijna zo goed al onmogelijk om het zonder hulp te redden.
Dit snap ik ook niet, en ook dat de mensen die ze jaren hebben begeleid niet daar een training in geven. En dan zien dat er in de bijstand en met toeslagen ruim € 3.000,- binnen komt. Je ziet ook dat mensen heel veel omstandigheden de schuld geven (en dan bedoel ik niet de kapster). Overigens heb ik wel echt te doen met de kapster. MKB is heel erg in de kou gezet.
Maar ook die vrouw die, als ik het goed begrijp, vanuit de Wajong een eigen bedrijf wou beginnen met afslank apparatuur en daar dus de apparatuur op de pof voor kon kopen… Iemand met amper inkomen zo’n hele foute lening aan laten gaan… Zoals ze in de aflevering ook zeggen: hoe kan dat?
Die dame met meer dan een ton schuld: dat is een geval die eigenlijk gewoon altijd begeleiding moet hebben op veel vlakken. Ik vind het enorm zorgwekkend dat er een kind bij is. Ik kan alleen maar hopen dat vader wél een positief effect heeft op die jongen. Want t is bij moeders een teringzooi: op heel veel vlakken. Zou haast zeggen wonen met begeleiding op afroep.. En dat stel, 17 jaar samen en 16 jaar schuld. Kom op zeg. Harken veel binnen met niets doen en nog niets voor elkaar.... en dat heeft zich voortgeplant. Ze kunnen wel wijzen naar opvoeding maar ze geven hun kinderen ook geen opvoeding daarin.... niet werken, huisdieren, veel gamen. Hou toch op. Schop onder de reet. 3 kinderen voortbrengen in zo'n situatie. Pfff De kapster vond ik wel echt heel sneu en de dame die uit de schuldsanering kwam en niet wil terugvallen weer vond ik ook heel interessant